Olieverbruik
Moderator: RT_Patrick
- fg1150rt
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:02
Olieverbruik
Beste medeleden,
Vorig jaar heb ik een R 1150 RT gekocht bij een BMW dealer met Huisgarantie van 2 jaar.
Wat mij opvalt is het olieverbruik van ruim 1 liter op 4000 KM.
Wat is de ervaring op het gebied van olieverbuik van andere eigenaars?
Wat is er te doen tegen het olieverbruik?
groeten, Frans
Vorig jaar heb ik een R 1150 RT gekocht bij een BMW dealer met Huisgarantie van 2 jaar.
Wat mij opvalt is het olieverbruik van ruim 1 liter op 4000 KM.
Wat is de ervaring op het gebied van olieverbuik van andere eigenaars?
Wat is er te doen tegen het olieverbruik?
groeten, Frans
Re: Olieverbruik
Boxer motoren kunnen meer olie gebruiken dan je gewend bent maar als je geen blauwe wolken uit je uitlaat ziet is er heelemal niets aan de hand.
BMW geeft zelf aan in de eigenaar handleiding dat een verbruik van 1 liter op 1000km mogelijk is. Dit hoog gebruik zou ik zorgelijk vinden maar BMW niet.
Voordeel is als je weet omg. wat jouw motor aan olie gebruikt kan je dat goed op peil houden. Ook is het zo dat somige boxer exemplaren met oplopende kilometers steeds minder olie gebruiken. Dus geen lek, don't worry. :;
Gr,
Kenny
BMW geeft zelf aan in de eigenaar handleiding dat een verbruik van 1 liter op 1000km mogelijk is. Dit hoog gebruik zou ik zorgelijk vinden maar BMW niet.
Voordeel is als je weet omg. wat jouw motor aan olie gebruikt kan je dat goed op peil houden. Ook is het zo dat somige boxer exemplaren met oplopende kilometers steeds minder olie gebruiken. Dus geen lek, don't worry. :;
Gr,
Kenny
- fg1150rt
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:02
Re: Olieverbruik
OK, bedankt voor de reactie!
De dealer wil nog wel proberen om bij de volgende olieverversing eerst Forté motorreiniger toe te voegen.
Heeft iemand ervaring met dit produkt?
groeten,
Frans
De dealer wil nog wel proberen om bij de volgende olieverversing eerst Forté motorreiniger toe te voegen.
Heeft iemand ervaring met dit produkt?
groeten,
Frans
- Ed Spijker
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 20 nov 2008, 15:29
- Type: R1100RT
- Locatie: Deventer
Re: Olieverbruik
Hoi Frans ik heb bij de laatste onderhoudsbeurt Forte Motor Flush toegepast het is een middel dat je toevoeg aan de oude olie en hem dan ongeveer 15 tot 20 minuten onbelast laat lopen op een verhoogd toerental
Ik heb zelf de indruk dat sindsdien de motor rustiger loop of het verbruik van het olie is af genomen weet ik nog niet
Groet Ed
Ik heb zelf de indruk dat sindsdien de motor rustiger loop of het verbruik van het olie is af genomen weet ik nog niet
Groet Ed
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Olieverbruik
Bij gebruik van volsynthetische olie zou het verbruik ook hoger liggen dan bij gebruik van normale motorolie.
Bekijk dus welke olie het blok in gaat.
Vol- of halfsyntheet... het kan schelen.
Bekijk dus welke olie het blok in gaat.
Vol- of halfsyntheet... het kan schelen.
- fg1150rt
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 28 feb 2009, 17:02
Re: Olieverbruik
De KM stand is ca. 28000
Momenteel zit er half-synthetische olie in het blok van Castrol Power RS 4T 10W/40
Bij de specificaties staat:
Semi-synthetische 4-takt motorfietsolie
Uitstekende bescherming bij hoge temperaturen en hoge toerentallen wat de levensduur van de motor verlengt
Goede bescherming, zelfs bij hoge thermische en mechanische belasting
Zeer laag olieverbruik
Goede bescherming tegen motorvervuiling
Gemakkelijke koude start
Uitstekende schakelkwaliteit
Uitstekende werking van de natte koppeling
Bescherming van het uitlaatsysteem en de katalysator
Trizone Technology™
Volgens mij wordt deze olie ook voorgeschreven door BMW...
Momenteel zit er half-synthetische olie in het blok van Castrol Power RS 4T 10W/40
Bij de specificaties staat:
Semi-synthetische 4-takt motorfietsolie
Uitstekende bescherming bij hoge temperaturen en hoge toerentallen wat de levensduur van de motor verlengt
Goede bescherming, zelfs bij hoge thermische en mechanische belasting
Zeer laag olieverbruik
Goede bescherming tegen motorvervuiling
Gemakkelijke koude start
Uitstekende schakelkwaliteit
Uitstekende werking van de natte koppeling
Bescherming van het uitlaatsysteem en de katalysator
Trizone Technology™
Volgens mij wordt deze olie ook voorgeschreven door BMW...
Re: Olieverbruik
Olie producenten hebben veel creatievelingen op de afdeling marketing :lol:fg1150rt schreef: Uitstekende bescherming bij hoge temperaturen en hoge toerentallen wat de levensduur van de motor verlengt
Goede bescherming, zelfs bij hoge thermische en mechanische belasting
Zeer laag olieverbruik
Goede bescherming tegen motorvervuiling
Gemakkelijke koude start
Uitstekende schakelkwaliteit
Uitstekende werking van de natte koppeling
Bescherming van het uitlaatsysteem en de katalysator
Trizone Technology™
1. De doel van alle smeermiddellen is en goede bescherming tegen slijtage...
2. Olie verbruik is afhankelijk van de werkende toloranties...
3. Alle moderne olien hebben toevoegingen om de vuil in suspensie te houden en daarom wordt olie over tijd zwart...
4. Hoe de viscositeit (dikte) van de olie op koude temperatuur is bepaalt hoe makkelijk of moelijk de bewegende onderdelen bij de start gaan draaien...
5.Jouw BMW heeft een aparte oliebad voor de versnellingsbak die gescheiden is van de motorolie...
6. De kopelling is droog en niet olie gesmeerd zoals bv. japaanse modellen...
7. :lol: :lol: :lol:
8. :lol: :lol: :lol:
Bespaar je geld en bij de volgende olie verversing probeer en olie met minder marketing hupala. Zolang de specificatie is minimaal API Grade SF,SG of SH heb een geschikte olie qualiteit. Viscositeit is afhankelijk van de lucht temperatuur en 10 - 40W is voor NL de hele jaar goed.
Gr,
Kenny
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Olieverbruik
Hallo,
Motor is waarschijnlijk bij deze km stand nog niet in gereden,de bovenste zuigerveer is een minutenveer deze raakt in het begin met een heel kleinrandje de cilinderwand.Deze moet dus eerst over hele hoogte dragen,andere 2 zuigerveren moeten dus ook eerst goed aan liggen,voordat dit gebeurd is moeten de zuigerveren eerst de ruwe cilinderwand gladstrijken.Daarna neemt het olie verbruik af,en dan speelt ook nog mee hoe is de motor ingereden,tussen de ene en ander motor kan ook nog 5% tolerantsie zitten wat maatvoering betreft.Zit je aan de bovengrens kan je ook wat meer olie verbruik verwachten,half-Synthetsische olie is wel een goeie keuze,bij minerale olie loopt je motorblok wel iets sneller in,glijeigenschappen zijn minder.
Succes,
Motor is waarschijnlijk bij deze km stand nog niet in gereden,de bovenste zuigerveer is een minutenveer deze raakt in het begin met een heel kleinrandje de cilinderwand.Deze moet dus eerst over hele hoogte dragen,andere 2 zuigerveren moeten dus ook eerst goed aan liggen,voordat dit gebeurd is moeten de zuigerveren eerst de ruwe cilinderwand gladstrijken.Daarna neemt het olie verbruik af,en dan speelt ook nog mee hoe is de motor ingereden,tussen de ene en ander motor kan ook nog 5% tolerantsie zitten wat maatvoering betreft.Zit je aan de bovengrens kan je ook wat meer olie verbruik verwachten,half-Synthetsische olie is wel een goeie keuze,bij minerale olie loopt je motorblok wel iets sneller in,glijeigenschappen zijn minder.
Succes,
Kees BMW
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3976 Weergaves
-
Laatste bericht door Speedy Gonzales
-
- 0 Reacties
- 3871 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
- 7 Reacties
- 3715 Weergaves
-
Laatste bericht door Benji