Olieverbruik.
Moderator: RT_Patrick
- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Olieverbruik.
Heeft er al iemand ervaring met het motorolieverbruik van de 1200 RT mj.2010?
Gr. Leo.
Gr. Leo.
Re: Olieverbruik.
Hallo,
ik heb op 6000 km nog geen halve liter olie verbruikt.
Ik gebruik Castrol Edge Racing RS 10W-60
Harald
ik heb op 6000 km nog geen halve liter olie verbruikt.
Ik gebruik Castrol Edge Racing RS 10W-60
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Harald
hallo,
Ik heb nu bijna mijn eerste 1000Km en merk toch ook dat er wel wat verbruik is, zal het in 't oog moeten houden.
Heb jij olie verbruik??
Ik heb nu bijna mijn eerste 1000Km en merk toch ook dat er wel wat verbruik is, zal het in 't oog moeten houden.
Heb jij olie verbruik??
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Ja, ik denk zo ongeveer 1 ltr/1800 km. Ik weet niet of dit ''normale'' cijfers zijn. De afgelopen week 610 km gereden, maar dan is het nivo echt gezakt van max.naar min.en dat is dan toch een 1/2 ltr. Hij heeft nu bijna 4000 km. gelopen, ik hoop dat het minder wordt!easydriver schreef:hallo,
Heb jij olie verbruik??
Gr. Leo
hallo, ik heb onlangs een 1150 RT aangeschaft en die verbruikt ook nogal wat olie, na elke 300 à 400 km is het niveau in het peilglas gezakt tot minimum.
Schijnbaar is een beetje te weinig olie nog altijd beter dan een beetje te veel
Ik check altijd voor vertrek en koude motor .....
Ben dit controleren niet gewend, want bij m'n R1100R heb ik in totaal 1 ( jawel één ) liter bijgevoegd op 38000 km

Schijnbaar is een beetje te weinig olie nog altijd beter dan een beetje te veel

Ben dit controleren niet gewend, want bij m'n R1100R heb ik in totaal 1 ( jawel één ) liter bijgevoegd op 38000 km

Over olieverbruik kan je soms een boek schrijven, 4% van het brandstofverbruik is voor mij de bovengrens voordat een "dikke" diesel uit elkaar moet, maar eerst een olie-analyse bij ANAC. daar wordt vastgesteld of er vreemde signalen zijn om aan te nemen dat er iets fout zit.
Alle olie die je boven het gemiddelde bijvult is weggegooid geld en vooral nieuwe motoren willen nogal eens te voorzichtig behandeld worden, dat is vragen om hoog olieverbruik; de moderne cylinderwanden zijn zo hard en goed nabewerkt dat het inloopproces voor zover het nog nodig is wat langer kan duren. Een enkele keer moet je een motor 10K op een single grade olie zetten met weinig dopes zodat de cylinderwanden en zuigerveren wat extra slijtage hebben, hierdoor kan het oliegebruik hopelijk nog wat zakken.
Over mijn Beemer; ik heb hem gekocht met 123K op de klokken, en steeds koud gepeild na een nacht stilstaan dit deed ik al jaren bij de K en bevalt mij het beste omdat hij altijd recht staat en alle olie terug gezakt is ik vul bij met 15W40 half syntheet die geschikt is voor moderne snelloop diesels Euro5 waarom? Mijn ervaring , en wat ik vaak lees op dit forum is dat er idd. bore polishing kan ontstaan in de cylinderwand door overmatige koolafzetting, dit omdat er vaak " relatief rustig" gekacheld wordt met onze Beemers bij sommigen van jullie zijn de mogelijke gevolgen bekend van een lange snelle rit met te veel koolafzetting onder de zuigerveren dan gaat het soms mis. De olie die ik in mijn Beemer gooi zorgt ervoor dat de koolafzetting verdwijnt en niet meer plaats vindt omdat deze olie de kooldeeltjes in in de olie houdt (en dus in het oliefilter) er zitten dopes in die ervoor zorgen dat de motor van binnen brand schoon blijft.
Gevolg: de eerste 500-1000 km gebruikt hij best wel wat olie, de laatste 10K geen druppel meer, rij toch regelmatig lange stukken met stevig tempo.
Ik weet ook niet of het ene merk olie beter is dan het andere merk; in mijn oude K heb ik alleen maar bijgevuld en nooit ververst
en die gebruikte minder dan 0.25l op 10K de "nieuwe" RT gaat nu ook die kant op.
Als er mogelijk een negatieve wending ontstaat door het gebruik van deze olie in de Beemer meld ik dit.
Alle olie die je boven het gemiddelde bijvult is weggegooid geld en vooral nieuwe motoren willen nogal eens te voorzichtig behandeld worden, dat is vragen om hoog olieverbruik; de moderne cylinderwanden zijn zo hard en goed nabewerkt dat het inloopproces voor zover het nog nodig is wat langer kan duren. Een enkele keer moet je een motor 10K op een single grade olie zetten met weinig dopes zodat de cylinderwanden en zuigerveren wat extra slijtage hebben, hierdoor kan het oliegebruik hopelijk nog wat zakken.
Over mijn Beemer; ik heb hem gekocht met 123K op de klokken, en steeds koud gepeild na een nacht stilstaan dit deed ik al jaren bij de K en bevalt mij het beste omdat hij altijd recht staat en alle olie terug gezakt is ik vul bij met 15W40 half syntheet die geschikt is voor moderne snelloop diesels Euro5 waarom? Mijn ervaring , en wat ik vaak lees op dit forum is dat er idd. bore polishing kan ontstaan in de cylinderwand door overmatige koolafzetting, dit omdat er vaak " relatief rustig" gekacheld wordt met onze Beemers bij sommigen van jullie zijn de mogelijke gevolgen bekend van een lange snelle rit met te veel koolafzetting onder de zuigerveren dan gaat het soms mis. De olie die ik in mijn Beemer gooi zorgt ervoor dat de koolafzetting verdwijnt en niet meer plaats vindt omdat deze olie de kooldeeltjes in in de olie houdt (en dus in het oliefilter) er zitten dopes in die ervoor zorgen dat de motor van binnen brand schoon blijft.
Gevolg: de eerste 500-1000 km gebruikt hij best wel wat olie, de laatste 10K geen druppel meer, rij toch regelmatig lange stukken met stevig tempo.
Ik weet ook niet of het ene merk olie beter is dan het andere merk; in mijn oude K heb ik alleen maar bijgevuld en nooit ververst

Als er mogelijk een negatieve wending ontstaat door het gebruik van deze olie in de Beemer meld ik dit.
Heb sinds mei een MY2010 .. ingereden volgens het boekje en er heeft nooit inloopolie ingezeten.. gelijk vol-syntheet erin.. olieverbruik nu na 5000 km, halverwege kijkglaasje , nog niets bijgevuld. Tochten in de Vogezen en Eiffel gedaan, twee personen en bagage.
Ruud
Tilburg
Ruud
Tilburg
38000km zonder olie te verversen?leslie schreef: Ben dit controleren niet gewend, want bij m'n R1100R heb ik in totaal 1 ( jawel één ) liter bijgevoegd op 38000 km![]()
Natuurlijk zonder de voorgeschreven oliewisselsJempy schreef:38000km zonder olie te verversen?leslie schreef: Ben dit controleren niet gewend, want bij m'n R1100R heb ik in totaal 1 ( jawel één ) liter bijgevoegd op 38000 km![]()

Ik heb dit jaar (2010) vanwege een ongeval met de eerste, twee nieuwe RT's MY2010 ingereden. Ik heb ze volgens de BMW instructies ingereden, met wisselende toeren en maximaal aangegeven toerentallen. Boven de 600 km af en toe doortrekken tot het maximale toerental. (in het begin ca. 1x per 200 km, later ca. 1x per 500 km.)
Het olie verbruik is per motor zeer verschillend. De eerste heb ik tot de 1000 km. beurt niet bijgevuld, was wel dicht bij het minimum. De volgende 5000 km. 2x ongeveer een kwart liter bijgevuld.
De tweede heb ik tot de 1000 km. beurt niet bijgevuld, was nog steeds op het maximale pijl. Tot de huidige km. stand ca. 4000 km. ook nog niet bijgevuld. Het oliepijl staat nu nog maar ca. 2 mm onder het maximale niveau. Het lijkt wel een Japanner.
Met beide motoren ook in Eifel en Sauerland gereden inklusief bagage.
Met het olieverbruik van de tweede ben ik zeer tevreden, zo ben ik het ook gewend van mijn andere motor (Honda GoldWing).
Henk
Het olie verbruik is per motor zeer verschillend. De eerste heb ik tot de 1000 km. beurt niet bijgevuld, was wel dicht bij het minimum. De volgende 5000 km. 2x ongeveer een kwart liter bijgevuld.
De tweede heb ik tot de 1000 km. beurt niet bijgevuld, was nog steeds op het maximale pijl. Tot de huidige km. stand ca. 4000 km. ook nog niet bijgevuld. Het oliepijl staat nu nog maar ca. 2 mm onder het maximale niveau. Het lijkt wel een Japanner.
Met beide motoren ook in Eifel en Sauerland gereden inklusief bagage.
Met het olieverbruik van de tweede ben ik zeer tevreden, zo ben ik het ook gewend van mijn andere motor (Honda GoldWing).
Henk

- Miky-Biky
- Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660 - Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Hallo RT-colega's,
ik lees dat velen van jullie het oliepeil aflezen als de motor koud is, en volgens mij is dat ook goed. Ik heb nu een bijgeluid in de motor dat zich laat horen rond 1800t/min, volgens de dealer en z'n mechanicien zal het hoogstwaarschijnlijk een big-end lager zijn en om hun gelijk te staven hebben ze een compressiemeting gedaan waarbij één cilinder een lagere waarde aangaf (weet de uitslag niet meer). Naar de oorzaak gevraagd, waarschijnlijk te weinig olie gereden, want zeggen ze daar, de enige en juiste manier om olie te meten is om na gereden te hebben, op de middenbok te zetten, 10 minuten te wachten en daarna het peil te controleren, niet te wachten tot hij koud is!
Zin of onzin, het oliepeil zal dan altijd sneller bijgevuld worden.
Groeten uit Lommel (B).
ik lees dat velen van jullie het oliepeil aflezen als de motor koud is, en volgens mij is dat ook goed. Ik heb nu een bijgeluid in de motor dat zich laat horen rond 1800t/min, volgens de dealer en z'n mechanicien zal het hoogstwaarschijnlijk een big-end lager zijn en om hun gelijk te staven hebben ze een compressiemeting gedaan waarbij één cilinder een lagere waarde aangaf (weet de uitslag niet meer). Naar de oorzaak gevraagd, waarschijnlijk te weinig olie gereden, want zeggen ze daar, de enige en juiste manier om olie te meten is om na gereden te hebben, op de middenbok te zetten, 10 minuten te wachten en daarna het peil te controleren, niet te wachten tot hij koud is!
Groeten uit Lommel (B).
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Dit staat zo ook in de gebruiksaanwijzing en ik doe dat altijd zo. Aankomst na rit en motor op jiffy (ivm met leeg lopen oliekoeler) na 10 minuten op middenbok en op de knietjes om af te lezen. Ik vul niet verder bij dan in het midden!Miky-Biky schreef:Hallo RT-colega's,
Groeten uit Lommel (B).
- Miky-Biky
- Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660 - Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
In mijn gebruiksaanwijzing staat: controleer het oliepeil alleen als de motor koud is, of na 10 minuten stilstand als hij op bedrijfstemperatuur is. Volgens de gebruiksaanwijzing is koud controleren wel goed, al kan ik aannemen dat er dan meer olie terug gelopen is in het carter, dus een hoger peil aan geeft dan de warme controle na 10 minuten.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Als je die 10 minuten nou eens leest als "minimaal' 10 minuten is het altijd goed, je moet de olie wel even de tijd geven uit te druppelen. Na die 10 minuten en helemaal koud zal er nog een beetje bijkomen maar dat is in de marge. Bij olieverversen staat hij bij mij een uurtje open en dan de boel weer dicht en opvullen.Miky-Biky schreef:In mijn gebruiksaanwijzing staat: controleer het oliepeil alleen als de motor koud is, of na 10 minuten stilstand als hij op bedrijfstemperatuur is. Volgens de gebruiksaanwijzing is koud controleren wel goed, al kan ik aannemen dat er dan meer olie terug gelopen is in het carter, dus een hoger peil aan geeft dan de warme controle na 10 minuten.
Voor dat mogelijke big-endlager probleem, doe je het zelf of anders eens aan Vioma vragen, dealer is erg duur voor zo'n klus met veel manuren. Vindt het trouwens interessant hoe je schade aan een big-endlager kunt vaststellen mbv een compressie meting, zou daar graag de redenering achter eens horen. Ik heb ook vaak compressieverschil gemeten met prima big-endlagers! Ben benieuwd!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Bert, Als er veel speling op een drijfstanglager zit raakt de zuiger de kleppen in veel gevallen.Puur omdat door de speling de op en neer gaande beweging niet meer op tijd gebeurd waardoor er in sommige gevallen contact is tussen zuigerbodem en klepschotels.Het gevolg laat zich raden: klepstelen krom,geen juiste afdichting meer en compr verlies.Afgelopen week bij ons in de werkplaats een ford mondeo met een 5-cyl volvo motor,exact de boven beschreven schade,complete motorwissel als gevolg.Ik snap jou vraag wel hoor,en moest ook 2x lezen mbt die compressie test.Misschien was deze monteur net zo als mij aanhet denken? Maar hoe/of het in een boxer zit met de verbrandingsruimte en of de kleppen kunnen raken weet ik niet? Heb nog geen koppen gezien en weet dus ook de constructie niet van bmw. Vandaar deze topic van mij,bekeken als monteur.
Duur zal voor deze man wel de te verwachten rep. zijn.
Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ik heb vanaf het begin een olieverbruik van ± 0,5 liter per 5.000 km.
De eerste paar duizend kilometers was dit wat hoger, wat logisch lijkt i.v.m. het inlopen, daarna heeft het zich gestabiliseerd.
Ik zit nu op bijna 27.000 km.
Ik check mijn oliepeil altijd ± een half uurtje nadat ik gereden heb.
De fiets staat dan altijd op de middenbok.
Als het peil te laag staat vul ik gelijk bij en staat ie klaar voor de volgende rit (kan ik tenminste gelijk weg... :) ).
De eerste paar duizend kilometers was dit wat hoger, wat logisch lijkt i.v.m. het inlopen, daarna heeft het zich gestabiliseerd.
Ik zit nu op bijna 27.000 km.
Ik check mijn oliepeil altijd ± een half uurtje nadat ik gereden heb.
De fiets staat dan altijd op de middenbok.
Als het peil te laag staat vul ik gelijk bij en staat ie klaar voor de volgende rit (kan ik tenminste gelijk weg... :) ).
- Baird
- 2024
Ik heb alle belangrijke onderdelen van het blok al eens in mijn handen gehad en weet best wat er mis kan gaan als het big-endlager zum kloten ist, maar het gaat mij meer om de conclusie dat als de compressie niet goed dat dat dan aan het big-endlager zou liggen. ik kan eventueel wel eens de fotoreportage van mijn R1150RT op het web zetten, volgens mij al eens gedaan, zal ff zoeken waar het staat, kom er op terug. Het zijn ook weer geen race motoren, dus als je al een gigantische speling van 0,1 mm te veel op je big-endlager hebt, maakt het een kabaal bij het leven, maar die 0,1 zal er niet voor zorgen dat de zuiger de kleppen raakt bij de rustige pruttel-boxers van ons.jaybmw schreef:Bert, Als er veel speling op een drijfstanglager zit raakt de zuiger de kleppen in veel gevallen.Puur omdat door de speling de op en neer gaande beweging niet meer op tijd gebeurd waardoor er in sommige gevallen contact is tussen zuigerbodem en klepschotels.Het gevolg laat zich raden: klepstelen krom,geen juiste afdichting meer en compr verlies.Afgelopen week bij ons in de werkplaats een ford mondeo met een 5-cyl volvo motor,exact de boven beschreven schade,complete motorwissel als gevolg.Ik snap jou vraag wel hoor,en moest ook 2x lezen mbt die compressie test.Misschien was deze monteur net zo als mij aanhet denken? Maar hoe/of het in een boxer zit met de verbrandingsruimte en of de kleppen kunnen raken weet ik niet? Heb nog geen koppen gezien en weet dus ook de constructie niet van bmw. Vandaar deze topic van mij,bekeken als monteur.
Jeroen.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
Da's nou net wat ik dacht ja,rare conclusie mbt het compr verlies... Denk dat wij elkaar begrijpen,en daarom met gefronste wenkbrauwen de bovenstaande tekst lazen. Ben benieuwd wat de eindstand wordt van deze reparatie.
Zo,nu eerst met de
richtung Appeltern.Ritje langs maas en waal machen!
, Jeroen.
Zo,nu eerst met de

kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
Veel plezier met het ritje, ik zit nog met de auto in Noorwegen, ook mooi maar een volgende keer toch eens met de motor naar toe.jaybmw schreef:Da's nou net wat ik dacht ja,rare conclusie mbt het compr verlies... Denk dat wij elkaar begrijpen,en daarom met gefronste wenkbrauwen de bovenstaande tekst lazen. Ben benieuwd wat de eindstand wordt van deze reparatie.
Zo,nu eerst met derichtung Appeltern.Ritje langs maas en waal machen!
, Jeroen.
Hier de link naar wat foto's van het inwendige van mijn vorige R1150RT http://www.mijnalbum.nl/Album=I4PWESS3
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
Had dit blok al veel gelopen? Het hoonbeeld kon ik nog goed zien op de cylwand,maar in de kop en op de zuigers nogal wat as en koolresten.Hoog olieverbruik gehad? Al met al een fikse operatie,wel een mooie locatie ervoor zo! Heel indrukwekkend. Fijne vacantie nog,en tot ziens op het forum of in de buurt.
Groeten uit R'veer.
Jeroen.
Groeten uit R'veer.
Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
Blok had ongeveer 100k gereden, bij 54k rechts een lichte vastloper gehad, cilinder en zuiger vervanger voor gloetje nieuw, olieverbruik na 70k bleef maar stijgen, kon exact bepalen wanneer er olieverbruikt werd( bij veel remmen op de motor), compressie was binnen de toleranties vandaar dat de conclusie was dat het langs de klepstelen moest komen, daar dus 8 nieuwe seals geplaatst, olieverbruik was meteen weg dus dat was goed maar het blok bleef maar trillen vandaar ingeruild voor een beter exemplaar. De ruimte is bij Vioma in Limburg waar we ook de TechDagen houden.jaybmw schreef:Had dit blok al veel gelopen? Het hoonbeeld kon ik nog goed zien op de cylwand,maar in de kop en op de zuigers nogal wat as en koolresten.Hoog olieverbruik gehad? Al met al een fikse operatie,wel een mooie locatie ervoor zo! Heel indrukwekkend. Fijne vacantie nog,en tot ziens op het forum of in de buurt.
Groeten uit R'veer.
Jeroen.
groetjes, Bert
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
Dat is apart ja,een lichte vastloper rechts.Heb je daar de oorzaak van weten te achterhalen? Ik zou over dat blijven trillen aan een drijfstang of vliegwiel denken,of de krukas zelf.Maar goed je hebt hem niet meer dus niet meer belangrijk.Wel leuk om over te discuseren,het blijft toch hobby/werk wat ik combineer.Techniek is zo mooi en boeiend.
P.S. : Had je de geleiders in de koppen toen ook vervangen?
Grtn Jeroen.
Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
nee, volgens Biggelaar in Made had dat weinig zin omdat de klepsteel diameter zo klein is werd het te onzeker of de diameter van de klepgeleiders aan de eisen zou voldoen na het op maat maken. Alleen de seals vervangen had al voldoende effect op op het olieverbruik. Bij de vastloper zijn wel de uitlaatkleppen rechts vervangen, niet de bij behorende klepseals, ik moest dat stuk uitbesteden destijds omdat ik zelf geen tijd had om het uit te voeren, zelf had ik die uiteraard wel meegenomen.jaybmw schreef:Dat is apart ja,een lichte vastloper rechts.Heb je daar de oorzaak van weten te achterhalen? Ik zou over dat blijven trillen aan een drijfstang of vliegwiel denken,of de krukas zelf.Maar goed je hebt hem niet meer dus niet meer belangrijk.Wel leuk om over te discuseren,het blijft toch hobby/werk wat ik combineer.Techniek is zo mooi en boeiend.
Grtn Jeroen.
Deze motor heeft altijd een beetje rauw gelopen maar de laatste 30k werd het echt te gek, dus jij denkt terecht aan een krukas of een drijfstang die niet meer 100% was.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
Biggelaar,hmm dat is bij mij bijna in de achtertuin.Heb daar nare en dure ervaringen mbt cylkoprevisies voor mijn nahetwerkse
praktijken.Beunen zegt men ook wel eens. Ga al jaren naar iemand bij jou uit de stad voor deze revisies,Kees Broos in breda. Goedkoper als d'n big en zeker vakwerk hoor.Ken je dit bedrijf niet? Aardenhoek nr 28 breda.
P.s. had je mijn bericht voor de zuidtoer al gehad? Ik wil ook mee als het kan.
Grtn Jeroen.
praktijken.Beunen zegt men ook wel eens. Ga al jaren naar iemand bij jou uit de stad voor deze revisies,Kees Broos in breda. Goedkoper als d'n big en zeker vakwerk hoor.Ken je dit bedrijf niet? Aardenhoek nr 28 breda.
Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
Ken Broos ook, maar die was dicht toen ik begon te bellen, had er een beetje haast bij en Biggelaar kwam bij mij goed over en hebben uiteindelijk ook netjes werk geleverd,jaybmw schreef:Biggelaar,hmm dat is bij mij bijna in de achtertuin.Heb daar nare en dure ervaringen mbt cylkoprevisies voor mijn nahetwerkse
Grtn Jeroen.
ja ik heb je aanmelding voor de toer gelezen, ga er binnenkort mee aan de gang.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
.
Grtn Jeroen.[/quote]
Ken Broos ook, maar die was dicht toen ik begon te bellen, had er een beetje haast bij en Biggelaar kwam bij mij goed over en hebben uiteindelijk ook netjes werk geleverd,
ja ik heb je aanmelding voor de toer gelezen, ga er binnenkort mee aan de gang.[/quote]
O.K. ! Ik hoor het wel.
Grtn Jeroen.[/quote]
Ken Broos ook, maar die was dicht toen ik begon te bellen, had er een beetje haast bij en Biggelaar kwam bij mij goed over en hebben uiteindelijk ook netjes werk geleverd,
ja ik heb je aanmelding voor de toer gelezen, ga er binnenkort mee aan de gang.[/quote]
O.K. ! Ik hoor het wel.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- janc'borg
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Culemborg
Blok had ongeveer 100k gereden, bij 54k rechts een lichte vastloper gehad, cilinder en zuiger vervanger voor gloetje nieuw, olieverbruik na 70k bleef maar stijgen, kon exact bepalen wanneer er olieverbruikt werd( bij veel remmen op de motor), compressie was binnen de toleranties vandaar dat de conclusie was dat het langs de klepstelen moest komen, daar dus 8 nieuwe seals geplaatst, olieverbruik was meteen weg dus dat was goed maar het blok bleef maar trillen vandaar ingeruild voor een beter exemplaar. De ruimte is bij Vioma in Limburg waar we ook de TechDagen houden.
groetjes, Bert[/quote]
Ook mijn motor heeft een wisselend olieverbruik. Bij sportief rijden, veel remmen op de motor, is het olie verbruik erg hoog.
Bij normaal toeren is het verbruik 1 liter op 3000 km.
De kilometerstand is nu 19k dus erg weinig. Vorig jaar heb ik deze motor (bj2002) gekocht met 8k op de teller. De eerste levensjaren is er dus weinig mee gereden.
Kan het zijn dat, door het weinige gebruik in zijn eerste levensjaren, de seals hard zijn geworden waardoor de afdichting onvoldoende is?
Met als resultaat bij gas dicht veel remmen op de motor (bergen) een hoger olieverbruik.
groetjes, Bert[/quote]
Ook mijn motor heeft een wisselend olieverbruik. Bij sportief rijden, veel remmen op de motor, is het olie verbruik erg hoog.
Bij normaal toeren is het verbruik 1 liter op 3000 km.
De kilometerstand is nu 19k dus erg weinig. Vorig jaar heb ik deze motor (bj2002) gekocht met 8k op de teller. De eerste levensjaren is er dus weinig mee gereden.
Kan het zijn dat, door het weinige gebruik in zijn eerste levensjaren, de seals hard zijn geworden waardoor de afdichting onvoldoende is?
Met als resultaat bij gas dicht veel remmen op de motor (bergen) een hoger olieverbruik.
Ik deed altijd liever een lektest als een compressietest om te bepalen waar de gassen dus werkelijk de cilnder uit lekken als het ware. Een compressietest kan goed zijn terwijl je toch behoorlijk veel olieverbruik kan hebben.
Bij vele automotoren ook altijd beginnen met kleprubbers die je vaak kon vervangen zonder de kop eraf te halen.
Gewoon luchtdruk op de zuiger en dan de klepveren verwijderen. Eigenlijk kan je dan ook al de speling controleren op de klepgeleider en dan weet je al of je kleprubbers voor succes kunnen zorgen. En helaas werkt duurdere olie niet om bij versleten onderdelen het olieverbruik drastisch te verminderen.
Ik heb ook wel gezien dat zuigerveren zo vast zaten door de koolaanslag dat er geen beweging meer in te krijgen was. En dan word het olieverbruik ook weer hoger.
Ton
Bij vele automotoren ook altijd beginnen met kleprubbers die je vaak kon vervangen zonder de kop eraf te halen.
Gewoon luchtdruk op de zuiger en dan de klepveren verwijderen. Eigenlijk kan je dan ook al de speling controleren op de klepgeleider en dan weet je al of je kleprubbers voor succes kunnen zorgen. En helaas werkt duurdere olie niet om bij versleten onderdelen het olieverbruik drastisch te verminderen.
Ik heb ook wel gezien dat zuigerveren zo vast zaten door de koolaanslag dat er geen beweging meer in te krijgen was. En dan word het olieverbruik ook weer hoger.
Ton
- jaybmw
Bert, ik zou toch overgaan tot het vervangen v/d klepsteelrubbers en een paar keer verversen van de olie.Iid kunnen klepsteelrubbers hard worden zeker als er weinig gereden is in een langere tijd.Een tip hierbij is : flink doortrekken de komende tijd zodat het blok wat losser komt,zeker de zuigerveren.Dit kan geen kwaad en is goed voor alles,heel divers rijden qua belasting van de motor kan heel positief zijn voor de toekomst.Alles op het gemak als het op bedrijfstemp is en dan gewoon minimaal 6 of 7 dznd tpm draaien of tot in de begrenzer...
Komt goed !
Grtn Jeroen.
Komt goed !
Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Baird
- 2024
Ik heb de betreffende motor in juni ingeruild voor een ander, dus bovenstaande problemen heb ik niet meer. Of je moet refereren aan het blauwe pluimpje dat je afgelopen zondag uit mijn uitlaat zag komen ...... Laat maar even horen.jaybmw schreef:Bert, ik zou toch overgaan tot het vervangen v/d klepsteelrubbers en een paar keer verversen van de olie.Iid kunnen klepsteelrubbers hard worden zeker als er weinig gereden is in een langere tijd.Een tip hierbij is : flink doortrekken de komende tijd zodat het blok wat losser komt,zeker de zuigerveren.Dit kan geen kwaad en is goed voor alles,heel divers rijden qua belasting van de motor kan heel positief zijn voor de toekomst.Alles op het gemak als het op bedrijfstemp is en dan gewoon minimaal 6 of 7 dznd tpm draaien of tot in de begrenzer...
Komt goed !
Grtn Jeroen.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
@ baird,
Excuus,het bericht was bedoeld voor janc'borg .Was even misleid door bovenvermeld citaat van jou,vandaar.Te snel gelezen natuurlijk.En jou pluimpje van afgelopen zondag valt daarbij in het niets hoor! Je bepaald zelf wel voor je
wat toelaatbaar is of niet toch? Al trilt deze minder... :lol: :lol: .Verbruik blijft aanwezig,daar heb ik het met Peter ook nog over gehad. Prachtkerel overigens die diepfries!
Grtn Jeroen.
Excuus,het bericht was bedoeld voor janc'borg .Was even misleid door bovenvermeld citaat van jou,vandaar.Te snel gelezen natuurlijk.En jou pluimpje van afgelopen zondag valt daarbij in het niets hoor! Je bepaald zelf wel voor je

Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
ik heb eigenlijk nog niet door het kijkglaasje gekeken ,maar vertrouw op de boordcomputer,als die laat zien:oil ok
Is dat verstandig?
groeten dirk
Is dat verstandig?

groeten dirk
Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee of je helemaal mag vertrouwen op de boordcomputer wat betreft het olie-niveau!
Hoe doen jullie dat?

Hoe doen jullie dat?

- Baird
- 2024
Ik heb geen boordcomputer maar in de techniek is 'meten is weten', dus ik zou zeggen dat het glaasje altijd gelijk heeft! 

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- R1200RT-LE
- Bijz: Lifestyle Edition
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
Mijn R1200RT heeft ook een boordcomputer, ik mag toch wel aannemen dat deze een goede waarde aangeeft.
Tot nu toe klopt het nog steeds bij een laag melding dat deze inderdaad op het minimum staat.
Het is een beetje ... je heb ABS op de motor ... maar daar kan je niet op vertrouwen.
Ik heb nu z'n 13k op de teller staan maar moet om de 1300km ongeveer een kleine 0,5 ltr bij vullen.
Waarom, kan men tegenwoordig geen motoren maken welk haast geen olie verbruiken ? Raar dat BMW 1 op 1000 normaal vind.
Ik heb bij de RT / boxer het idee dat veel mensen vaak met de knietjes voor de motor zitten om het olie verbruik te checken.
Tot nu toe klopt het nog steeds bij een laag melding dat deze inderdaad op het minimum staat.
Het is een beetje ... je heb ABS op de motor ... maar daar kan je niet op vertrouwen.
Ik heb nu z'n 13k op de teller staan maar moet om de 1300km ongeveer een kleine 0,5 ltr bij vullen.
Waarom, kan men tegenwoordig geen motoren maken welk haast geen olie verbruiken ? Raar dat BMW 1 op 1000 normaal vind.
Ik heb bij de RT / boxer het idee dat veel mensen vaak met de knietjes voor de motor zitten om het olie verbruik te checken.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
- Baird
- 2024
Wat ik hier mee bedoel is dat als je een glaasje én een boordcomputer en beiden zijn het niet met elkaar eens dat het glaasje dan gelijk heeft! Het zou te gek zijn als je alle elektronische systemen niet zou kunnen vertrouwen en zo bedoel ik het dus ook niet.Baird schreef:Ik heb geen boordcomputer maar in de techniek is 'meten is weten', dus ik zou zeggen dat het glaasje altijd gelijk heeft!

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Rt1200RT LE schreef
Ik zou 1 op 1000 tijdens inrijden nog wel kunnen accepteren. Ik herinner mij toen ik begon in de garage dat er vaak werd gezegt dat 1 op 1000 die magische norm was. Ging het olieverbruik daar over heen dan trokken we de motor open.
Ik moet zeggen dat mijn BMW F650 op 1000 km zo goed als geen olie gebruikte en ik zelfs tussendoor zelden olie hoefde bij te vullen bij deze motor. Zelf vind ik 1 op 1000 voor een moderne motor zeer veel. Als hij dat nog verbruikt na 10000 km of zo zou ik er zeer zeker niet gelukkig mee zijn. Met de moderne motoren zijn door het gebruik van betere materialen de passingen namelijk zoveel verbeterd dat dit verbruik veel lager kan zijn. Ik vraag me dan wel af waar de meeste olie verdwijnt dan de klepseals of de zuigerveren?
Ton
Ik zou 1 op 1000 tijdens inrijden nog wel kunnen accepteren. Ik herinner mij toen ik begon in de garage dat er vaak werd gezegt dat 1 op 1000 die magische norm was. Ging het olieverbruik daar over heen dan trokken we de motor open.
Ik moet zeggen dat mijn BMW F650 op 1000 km zo goed als geen olie gebruikte en ik zelfs tussendoor zelden olie hoefde bij te vullen bij deze motor. Zelf vind ik 1 op 1000 voor een moderne motor zeer veel. Als hij dat nog verbruikt na 10000 km of zo zou ik er zeer zeker niet gelukkig mee zijn. Met de moderne motoren zijn door het gebruik van betere materialen de passingen namelijk zoveel verbeterd dat dit verbruik veel lager kan zijn. Ik vraag me dan wel af waar de meeste olie verdwijnt dan de klepseals of de zuigerveren?
Ton
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 14 nov 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- jaybmw
Langs de zuigerveren en cylwanden.Seals zijn bij zo'n km-stand nog niet hard geworden.Nicasylcoating bv is zeer duurzaam,maar het duurt langer voordat de zuigerveren op het hoonbeeld zijn ingelopen.Zelf boek ik resultaat met olieboten waarbij ik via PON een claim maak. Er wordt dan een fles van BP opgestuurt met hierin een "running in" compound. Toevoegen aan de benzine en dan een paar honderd km flink rijden aan een stuk.Daarna olie+filter vervangen en een olieverbruikstaat bijhouden.Het werkt echt! Door middel van slijpmateriaal in deze compound lopen de wanden en veren goed op elkaar in.
Dit geld niet voor de diesels,ivm schade aan brandstofpomp/schraal lopen.
Zoiets zou toch ook in een motorfiets kunnen worden gebruikt.Overigens pakt mijn
een kleine halve ltr op de 5000km.Gezien mijn rijstijl en vaak in de duitse heuvels vind ik dit goed.
Grtn Jeroen.
Dit geld niet voor de diesels,ivm schade aan brandstofpomp/schraal lopen.
Zoiets zou toch ook in een motorfiets kunnen worden gebruikt.Overigens pakt mijn

Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Hoi Jeroen
Wij hadden ook klanten die met hun auto's een te hoog olieverbruik hadden maar dit was vaak veroorzaakt door verkeerd inrijden. Te weinig wisselen van motorbelasting tijdens inrijden of gewoon niet inrijden. Al zal het gebruik van een andere olie vaak ook wel iets doen.
Ton
Wij hadden ook klanten die met hun auto's een te hoog olieverbruik hadden maar dit was vaak veroorzaakt door verkeerd inrijden. Te weinig wisselen van motorbelasting tijdens inrijden of gewoon niet inrijden. Al zal het gebruik van een andere olie vaak ook wel iets doen.
Ton
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 5879 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees BMW
-
- 5 Reacties