Olie lekkage, maar waar?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Menno_Motor

Olie lekkage, maar waar?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Hi mannen,

Ik heb olie op de velg, zeer miniem, en vind zelf niet waar deze vandaan komt. Iemand hier ervaring mee of weet iemand al wat het is?
En de volgende vraag is dan; wat moet er gerepareerd of gekocht worden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Olie lekkage, maar waar?

Ongelezen bericht door ciske »

Ziet er uit als lekkage van de keerring. Heb je wellicht recent de olie ververst en er ietsie pietsie te veel in gedaan?
Deze lekkage wil ook nogal een duiden op ruimte in het lager en dus ook daardoor versnelde slijtage van de keerring.

gr v Ciske
Menno_Motor

ciske schreef:Ziet er uit als lekkage van de keerring. Heb je wellicht recent de olie ververst en er ietsie pietsie te veel in gedaan?
Deze lekkage wil ook nogal een duiden op ruimte in het lager en dus ook daardoor versnelde slijtage van de keerring.

gr v Ciske
Heb er netjes 180ml bij gedaan, zoals ze aangeven. De keerring aan de buitenkant is nieuw, de binnenkant nog niet. Tijdens het
vervangen van de olie (doe ik elke 10.000km) zat er wel wat slijpsel op de magneet, maar geen noemenswaardige stukjes, ofzo.
BMWeetje
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door BMWeetje »

Misschien een stomme vraag,maar ben je er echt heel zeker van dat het olie is? Als ik de motor gewassen heb en de remklauwen meegenomen heb, wil er wel eens zwarte vloeistof loskomen . Gebeurt voor en achter. Is idd wat vettig en lijkt op smeer.
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Menno_Motor

Vanmiddag het een en ander gesleuteld, en man o man, twee bouten gingen maar niet los. Gasbrander, van alles geprobeerd. Uiteindelijk de kop eraf gedremeld en zodoende de as los gekregen. Ook zaten de bouten van de remschijf vast met loctite... tjeetje.

De plek heb ik volgens mij gevonden... het olielekje... De laatste plek. Heb alleen geen idee waardoor de boel nu lekte.. Iemand een idee? Ligt het aan die metalen pakkingen die tussen de klok en het cardanhuis zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ciske
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

De laatste foto, tussen de opnameplaat voor het wiel en de remschijf en het cardanhuis. Daar zit volgens mij de keerring die de lekkage veroorzaakt.

gr v Ciske
TomDujardin
2023
2023
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo Menno

Mogelijk een open deur, controleer ook goed het loopvlak waar de keering moet afdichten, als hier slijtagesporen zijn zoals een fijn richeltje te voelen met je vingernagel dan is het mogelijk ook tijd om het loopvlak te wissellen. lees de as die daar ronddraait te vervangen.

Het zou zonde zijn na al dat werk en na bvb 3000 km weer lekkage.

[groet]
Tom
Menno_Motor

De cardan is terug van BMW:

De cardan is weer opgehaald bij BMW. Het het graag zelf willen uitvoeren, maar ik heb geen fatsoenlijke trekken, dus het ontbreken aan goed materiaal is de reden waarom hij naar de BMW dealert is gebracht.

Naast de twee O-ringen die vervangen zouden worden, als ook de grote dichtring/olie-keerring, bleek na een telefoontje dat het naaldenhuis (lager) niet meer draaide... Ik dacht dus wel eventjes; 'oei'....

Afbeelding

Afbeelding

Op zich -in mijn ogen- vind ik de rekening meevallen: 172 euro.

Het is netjes bij de BMW dealer KERAM gedaan. Zal een fotootje van de rekening posten.

Voila.

Afbeelding

Omdat ik er nog steeds niet echt zeker van ben, hier twee filmpjes van de cardan (geluid moet wat harder zodat je het goed hoort). Ook zit er een volgens mij speling op waarvan ik hoop dat deze onder de noemer normaal en doorrijden valt. BMW heeft mij op het schuurverhaal niet geattendeerd.

Wat vinden jullie?

[media]watch?v=wlB0owFQkbI[/media]

[media]watch?v=xelRy0V_xeg[/media]
ggrassi
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door ggrassi »

Dat is een heel acceptabel bedrag.die van mij lekt ook en ben er niet zeker van wat het is. Ik vrees dat ik er te veel heb in gedaan. Ik lees hier 180ml en ik meen in de gebruikershandleiding 230ml te hebben gelezen. Die heb ik er ook in gedaan :shock:
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ggrassi schreef:Dat is een heel acceptabel bedrag.die van mij lekt ook en ben er niet zeker van wat het is. Ik vrees dat ik er te veel heb in gedaan. Ik lees hier 180ml en ik meen in de gebruikershandleiding 230ml te hebben gelezen. Die heb ik er ook in gedaan :shock:
Het gaat bij de cardanolie om het juiste niveau. Niet om de juiste hoeveelheid. Er blijft altijd olie achter in de cardan bij het aftappen.
ggrassi

Hoe kan ik het niveau in het cardanhuis meten? Niet in de cardan zelf. Ik bedoel dat gedeelte waar het achterwiel op gemonteerd is
Ton1959

Bij de R1100R is het een kwestie van de vulplug uit de cardan eruit halen. Olie staat net aan onderzijde gat van vulplug.
ggrassi

Dat geldt voor de cardan, echter niet voor het cardanhuis waar het wiel op gemonteerd is
Ton1959

ggrassi schreef:Dat geldt voor de cardan, echter niet voor het cardanhuis waar het wiel op gemonteerd is
Waar heb je het over? Heb je een R1100R? Er is maar één cardan en één punt waar dus de olie in gaat. En verder heb je nog de versnellingsbakolie en motorolie maar niks anders hoor.
ggrassi

Re: RE: Re: Olie lekkage, maar waar?

Ton1959 schreef:
ggrassi schreef:Dat geldt voor de cardan, echter niet voor het cardanhuis waar het wiel op gemonteerd is
Waar heb je het over? Heb je een R1100R? Er is maar één cardan en één punt waar dus de olie in gaat. En verder heb je nog de versnellingsbakolie en motorolie maar niks anders hoor.
In ieder geval het huis waar het wiel direct op wordt bevestigd met onder aan de aflaat en boven de vuldop
Screenshot_2016-04-05-19-39-36~2.png
Hartelijke groeten van ONE A2003 aan alle forumleden
Ton1959

Die foto zie ik niet maar dit bedoel je?
1.JPG
Kroonwiel en pignon heet bij ons cardan overbrenging en daar zit de olie in. En tevens hangt je wiel er aan vast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”