Olie lekkage op vreemde plek

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BMW2CV

Olie lekkage op vreemde plek

Ongelezen bericht door BMW2CV »

Beste Forumleden,

Sinds korte tijd rijd ik een 2CV met BMW R-motor blok -naughty- ( viewtopic.php?f=43&t=12061 ). Mijn blok heeft echter een kleine olielekkage op een wat uitzonderlijke plek.

Afbeelding

Afbeelding

De olie komt uit het gaatje vóór de oliefilter, het gaat niet echt hard maar er liggen altijd een paar druppels onder als ik geparkeerd heb en als de motor draait loopt het wat harder. Ik heb al geprobeerd om !voorzichtig! een boutje in het gat te draaien, er lijkt tenslotte een schroefdraad in te zitten. Hoewel de bout er volledig in gaat lijkt het geheel dol te zijn, want iets strakker aandraaien lukt niet. Heeft iemand enig idee waar dit gat voor is _001 , en hoe kan ik de lekkage oplossen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Groeten,
Casper
Laatst gewijzigd door BMW2CV op 08 jun 2016, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olie lekkage op vreemde plek

Ongelezen bericht door Baird »

Olie en andere vloeistoffen hebben de neiging naar beneden te gaan :D en dan ga je zoeken bij het laagste punt waar de olie zich verzamelt en je het dus ziet. Je zou het hoger op moeten zoeken: de voetpakking van vloeibare pakking, cilinderkoppakking, nokkenas-dekseltje, oliepeilglaasje en leidingen van het olie systeem, koeleraansluiting.
Normaliter zou je hem helemaal schoonmaken en dan starten en kijken waar het begint met lekken. Heb hier wel een mooi boek met alle blokken er in maar het is nu nog te vaag.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien begonnen na vervangen oliefilter? Misschien wel handig om een spiegel op de grond onder de motor te leggen. En blijf bij de warme uitlaatbochten weg. Vraag me niet hoe ik dat weet :cry: . Maar eerst even zuiver maken zoals Baird al aangaf.
BMW2CV

Dank voor de reacties zo ver.

Het blok is aardig schoon en er is nergens een olie spoor te vinden langs het blok. Ik vermoede eerder ik een lekkage bij het olie filter, maar dan zouden de druppels ook onderaan het filter moeten hangen en dat is niet zo.

Als het blok warm is lopen de druppels echt uit het gaatje, waar overigens nu een boutje ingedraaid zit. Ik heb net een flink stuk gereden en het blok lekker warm gedraaid. Het lijkt als of het nu verergerd is sinds ik het boutje er in heb gedraaid, maar het blok was net even te heet om het boutje er uit te draaien om te zien of de schroefdraad ook nat was. Dit zou namelijk bevestigen dat de olie uit het gat komt en niet ergens anders vandaan. Ik post zodra ik meer weet.
Ton1959

Ontvetten met remmenreiniger en gat opvullen met RTV silicone gasket. Maar ook de gewone siliconenkit die tot 200graden te gebruiken is zou moeten voldoen. Ik heb dat jaren gebruikt als vloeibare pakking. Goedkoop en goed. Het zou een haarscheurtje kunnen zijn wat je groter gemaakt hebt doordat je daar een bout in probeerde te draaien. Maar ja eerst inderdaad maar eens goed kijken als de bout eruit is.
Het zou ook kunnen komen van het voorste deksel op het blok of via een van die boutjes.
BMW2CV

Baird had wel degelijk gelijk:
Olie en andere vloeistoffen hebben de neiging naar beneden te gaan :D en dan ga je zoeken bij het laagste punt waar de olie zich verzamelt en je het dus ziet. Je zou het hoger op moeten zoeken:
De olie komt van een ander punt, de olie retour leiding banjobout in het blok. Het loopt keurig en uit het zicht, verscholen achter de uitlaat over een van de koelvinnen naar het laagste punt, het gaatje.

Helaas is het door de constructie van de uitlaat, en de verwarmingspot die de warmte van de uitlaat de cabine in moet brengen (ala 2cv stijl), het niet mogelijk om hier bij te komen zonder de uitlaat te demonteren :evil: . Afgelopen week dus maar aan de slag gegaan en omdat de uitlaat toch bleef lekken was dit een mooie kans om daar nog eens naar te kijken. Het juiste moment opgezocht in de Haynes manual en dit bleek 35nm te zijn. Helaas gaat mijn momentsleutel niet verder dan 25nm (genoeg voor alles aan een 2cv blok) dus op 25nm gezet en met een andere sleutel nog een beetje bij gegeven. Tot nu toe lijkt het lekken in ieder geval een heel stuk minder en misschien is het zelfs wel helemaal weg en heb ik alleen nog wat restanten zien liggen. Fingers crossed dat het ook zo blijft.

Thanks voor alle reacties!
Ton1959

BMW2CV schreef:Baird had wel degelijk gelijk:
Olie en andere vloeistoffen hebben de neiging naar beneden te gaan :D en dan ga je zoeken bij het laagste punt waar de olie zich verzamelt en je het dus ziet. Je zou het hoger op moeten zoeken:
De olie komt van een ander punt, de olie retour leiding banjobout in het blok. Het loopt keurig en uit het zicht, verscholen achter de uitlaat over een van de koelvinnen naar het laagste punt, het gaatje.

Helaas is het door de constructie van de uitlaat, en de verwarmingspot die de warmte van de uitlaat de cabine in moet brengen (ala 2cv stijl), het niet mogelijk om hier bij te komen zonder de uitlaat te demonteren :evil: . Afgelopen week dus maar aan de slag gegaan en omdat de uitlaat toch bleef lekken was dit een mooie kans om daar nog eens naar te kijken. Het juiste moment opgezocht in de Haynes manual en dit bleek 35nm te zijn. Helaas gaat mijn momentsleutel niet verder dan 25nm (genoeg voor alles aan een 2cv blok) dus op 25nm gezet en met een andere sleutel nog een beetje bij gegeven. Tot nu toe lijkt het lekken in ieder geval een heel stuk minder en misschien is het zelfs wel helemaal weg en heb ik alleen nog wat restanten zien liggen. Fingers crossed dat het ook zo blijft.

Thanks voor alle reacties!
Als het nog lekt zal je de afdichtringetjes moeten vervangen die er tussen liggen. Maar met een beetje geluk is de olielekkage nu verholpen.
Baird
2024
2024

_004 voor jou en ik lees dat graag!
Big RT Smile
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ehm, sorry als ik het verkeerd zie, mogelijk optisch bedrog of zo, maar de bout bij de rode pijl lijkt niet geheel ingedraaid te zitten en niet te rusten op de onderliggende ring? _001
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ton1959

Inspector Gadget schreef:Ehm, sorry als ik het verkeerd zie, mogelijk optisch bedrog of zo, maar de bout bij de rode pijl lijkt niet geheel ingedraaid te zitten en niet te rusten op de onderliggende ring? _001

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, Rob _004
Baird
2024
2024

Is een bout waarmee beide karter-helften aan elkaar vast zitten, de kit zit rondom/aan de binnenkant van de boutgaten, zelfs als de bout er uit is mag er nog geen olie uitkomen. Goed gezien maar het zou niet uit mogen maken.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
BMW2CV

Inspector Gadget schreef:Ehm, sorry als ik het verkeerd zie, mogelijk optisch bedrog of zo, maar de bout bij de rode pijl lijkt niet geheel ingedraaid te zitten en niet te rusten op de onderliggende ring? _001

Zo Inspector Gadget, dat is nog eens oog voor detail! Het is mij niet opgevallen, maar ik zal er nog eens onder duiken om het na te kijken.

De lekkage lijkt overigens volledig opgelost er is geen druppel meer te vinden onder de wagen ook niet na lange stukken rijden. Het oliepijl is nu ook stabiel en zakt niet meer echt noemenswaardig de afgelopen 500 km.

Dank voor alle reacties!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

No worries, mogelijk kan het optisch bedrog zijn of zo.
Je moet hele goede ogen hebben om door mijn bril te kunnen kijken. :lol:

Heel netjes dat je reageert! -top-
(heb een vergelijkbare situatie opgemerkt hier op het forum maar dan bij stuurverhogers, alleen diegene heeft nooit verder gereageerd -naughty- )

Ik ben in ieder geval heel erg blij dat jou BMW2CV niet langer zijn (of haar) plekjes markeert, dat dus de lekkage is opgelost. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”