Van olie lekkage tot nieuw motorblok

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Van olie lekkage tot nieuw motorblok

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Sinds aug 2011 heb ik een nieuwe 1200RT in mijn bezit. In februari begon mij het op te vallen dat er een olievlek op de grond ontstond. Ik sta dagelijks op de zelfde plek bij mijn werk. Dus even flink op de knieen en ja hoor, lekkage tussen blok en bak. Bij de dealRT werd de zelfde conclusie getrokken. Ik zit in de garantie periode (met 13.000km) en dus werd de zaak uit elkaar getrokken om een keerring van €1,00 te vervangen. Bij elkaar schijnt het een dag werk te zijn.

Een week later keek ik nog eens onder het motorblok en je raad het natuurlijk al, ... olie :shock: Zo reageerde de Jong ook en ik kon 'm meteen achter laten voor een zelfde klus. Alle keerringen waren vervangen en dus de vraag was, wat kan het nog zijn. Alleen de grootste keerring van de aandrijfas naar de koppeling was nog niet vervangen. Komt zo goed als nooit voor dat deze lekt, maar bij mij wel dus. De koppeling was gelukkig droog gebleven anders hadden we dat er ook nog bij.

Een week ontdekte ik dat die olievlek maar groter en groter werd _003 De motor werd voor de derde keer uit elkaar getrokken en nu met de bedoeling vast te stellen wat er aan de hand kon zijn. Voor de kenner, de achterkant van het blok zit tot in elk hoekje en gaatje onder de olie. De koppelingsplaat is gortdroog, zonder 1 oliespoortje. Het lijkt erop dat de aanspuitgaten boven aan het blok, die ontstaan tijdens het gieten van de blokdelen niet goed sluiten. Het schijnt dat deze gaten worden gepropt door verwarming en het inschieten van een soort pen. Het vermoeden is dat deze gaten lekken als het blok warm is. Vandaag kreeg ik te horen dat er in overleg met BMW een nieuw motorblok is besteld. Ik geloof dat de cylinders niet worden vervangen. Wordt nog een flinke klus die erop te zetten. Ik ben blij dat het nu groot wordt aangepakt en waarschijnlijk wordt opgelost. Hoop wel dat de motor lekker blijft draaien. Iemand met ervaring op dit vlak?
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Van olie lekkage tot nieuw motorblok

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ervaring met een olielekkage van een BMW heb ik nooit gehad. Zelfs de oude R51/3 die ik jaren geleden had kende dit probleem niet. Kennelijk heb je een "maandagmorgen" blok gekregen. Maar goed dat je garantie hebt . . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
perry

Ongelezen bericht door perry »

Hé Ralph,

Altijd jammer als je een nieuwe motor koopt - van een in jou en onze ogen betrouwbaar merk - je reed al langer met een RT zonder noemenswaardige problemen.
Het zal wel een productie fout zijn die jou machine heeft getroffen. Zelf ben ik ook klant bij de Jong en ik weet zeker dat deze mensen je er door heen helpen.
Hopelijk is na deze ingreep je motor zoals hij hoort te zijn, goed dus.

Ik heb een kennis die heeft een 1300 S en hij had van nieuw af aan ook alleen maar problemen. Zijn S is zelfs de derde dag al afgevoerd door de wegenwacht naar Motoport Hillegom.
Ja je voelt je dan erg _003 motor was met extra opties ruim 21.000 euro's. Wat bleek zijn knop voor de boord computer was van een ander model BMW dus de contacten die daaronder zaten werden steeds verkeert gekozen waardoor de machine niet meer wilde starten ed. Gelukkig na 7x terug te zijn geweest kwam een monteur op het briljante idee de knop door te lichten waardoor eea aan het licht kwam. Daarna nooit geen problemen meer gehad.
Met andere woorden Ralph het blijft techniek, en daarmee kan wel eens wat mis gaan.

Groet Perry. -1150-
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Hallo Ralph.

Het probleem is mij bekend omdat mij hetzelfde overkomen is.

Ik heb in maart 2009 een nieuwe 1200RT gekocht en ik had het probleem al na ongeveer 100 kilometer. (olieplasje)
Gelijk teruggereden naar de dealer en de motor daar meteen achtergelaten. Al vrij snel is het probleem gevonden en hier begon de discussie tussen de dealer en BMW.
Verschillende mogelijkheden tw:

1- Nieuwe motor
2 -Nieuw blok
3 -Nieuwe plug
4 -Voorstel van de monteur.

Oplossing (na een kleine week)

1 Was geen discussie
2 Ook geen discussie
3 Worden alleen maar gebruikt bij montage in de fabriek en komen niet naar buiten
4 Draad tappen in het gat en er een boutje indraaien met pakking (kan rustig want heeft verder geen functie.
Uiteindelijk, na bijna een week was BMW accoord met oplossing 4 (duurde maar een klein uur)

Verder...............

Ik hoop alleen voor je dat het daar bij blijft.
Wat is er daarna nog gebeurd?

Voorste schokbreker kapot.
Ventiel achter defect (luchtdrukcontrole)
Benzinemeter (in de tank een soort strip) defect.
Boordcomputer defect.

Alles keurig opgelost door de dealer (binnen de garantie) maar toch..............

Heb toen een brief naar BMW, (KIS) (Klant Info Service gestuurd) en duidelijk gemaakt dat ik altijd met veel plezier BMW heb maar nu toch wel teleurgesteld was...
Want voor dat geld mag je toch wel wat verwachten (vond en vind ik nog steeds)
Wel ben ik de fout ingegaan om ze te vragen of ze ook accepteerden dat er wel eens een mandagochtendmachine gemaakt werd.............

Hierop kreeg ik een bevestiging van het KIS dat mijn brief ontvangen was en doorgestuurd naar BMW Nederland.

Hierna heb ik een brief gekregen van BMW Nederland waarin mij voor alle duidelijkheid verteld werd dat ik met mijn klachten niet bij hun moest zijn maar bij de dealer !!
Zij zijn daar niet voor !! (ik denk dat BMW op de teentjes getrapt was vanwege mijn opmerking mbt de maandagochtendmachine). Maar het was hun eigen organisatie die de brief doorgestuurd had (KIS naar BMW Nederland)

Nogmaals de dealer.............. in mijn beleving 100%.
BMW Nederland ???? in mijn ogen niet echt klantvriendelijk !!
Laat ik het zo stellen.......... ik heb niet meer geantwoord op hun brief maar de GS die ik nu in gedachten heb gaat het niet worden.
Het zou zo maar een machine kunnen worden van het merk wat begint met een T en eindigt op riumph.

Ik heb eigenlijk nooit ruchtbaarheid aan de bovenstaande dingen willen geven, want sommige dingen kunnen gebeuren. Maar het feit dat het zich weer voordoet en men de oplossing eigenlijk kent maar niet gebruikt zorgt ervoor dat bij mij vraagtekens ontstaan.

Groet,
B10
Laatst gewijzigd door Bostich10 op 07 apr 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mijn voorkeur zou ook de oplossing van de monteur zijn. Al dat gesleutel wordt het niet beter van.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eens met Kees Jan. Al dat gesleutel maakt het er niks beter op. Als je een andere motor kon krijgen dan was dat okay maar geen nieuw blok eronder laten hangen. En BMW is gewoon klant onvriendelijk niet alleen in Nederland.
Kees Jan

Nieuw blok er onder hangen zou nog kunnen, maar ik begrijp dat de cilinders worden overgezet. :O

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Eigenlijk was het idee van de monteur nog steeds het beste. Simpel maar doeltreffend wat wil je nog meer. Ik zou eigenlijk verwachten dat de dealer zo'n motor terug nam. Ik zou niet echt gelukig zijn met een motor die helemaal gesloopt moest worden om een blok te vervangen. Er gaat vaak weer iets anders fout.
pesyl6

Ongelezen bericht door pesyl6 »

Mijn ervaringen met bmw zijn zeer positief, altijd alles netjes opgelost. Dat bmw nederland mensen terugverwijst na de dealer is misschien wat kort door de bocht, maar wel correct. De dealer is aanspreekbaar op de garantie en die moet het dan verder uitzoeken met de importeur. Het is dan ook altijd de vraag wie er op de tenen is getrapt, de briefschrijver die meer verwacht dan dat hij krijgt of de briefontvanger die niet zo goed tegen kritiek kan.
Ralph Romein

Ik had het idee van uitboren nog niet gehoord en dat lijkt mij inderdaad ook een goede oplossing. Weet niet of het blok dan uit elkaar moet vanwege slijpsel. Probleem is dat men niet met zekerheid kan zeggen dat het de pluggen zijn die lekken, zou ook de pakking tussen de blokhelften kunnen zijn of een probleem bij de grote keerring om de aandrijfas en wat al niet meer. Omdat alles onder de olie zit, zijn er ook geen sporen te traceren die naar het lek wijzen. Men wil het zekeren voor onzekeren nemen en het blok vervangen. Dat de cylinders worden overgezet, daar ben ik alleen maar blij mee. Scheelt weer inrijden! Het is mij nog niet duidelijk waarom er reacties komen, dat men zo'n vervanging niet zouden willen. Wat voor probleem denken jullie tegen te komen?

Feitelijk lijkt er niet veel keuze en wordt het in iedergeval opgelost. Voor de rest heb ik eigenlijk geen problemen en is mijn inziens de Jong een goede dealer die de zaak goed wil oplossen. Dat BMW wat stug is en niet altijd wil meewerken, dat is inderdaad heel vervelend. Het klantgevoel komt in iedergeval niet bij BMW nederland vandaan. De dealer mag het uiteindelijk oplossen en soms zelfs uit eigen zak, om de klantbinding in takt te houden.
Laatst gewijzigd door Ralph Romein op 09 apr 2012, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Kees Jan

Zodra er mensenhanden aan te pas komen ontstaat de kans op fouten, in de fabriek wordt het motorblok onder andere condities en met ander gereedschap in elkaar gezet.

Het kan ook goed gaan maar blijf goed opletten.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Ik bekijk het ook zo. Tijdens de produktie van de complete motor word alles volgens een vaste methode in elkaar gezet. Al de onderdelen komen op de juiste plaats op de produktielijn en langzaam word het een geheel. En dat is wat deze mensen doen dag in dag uit.
In de werkplaats het geheel uit elkaar nemen en weer opnieuw samenstellen gaat toch net even iets anders. En vooral ook omdat het daar geen dagelijkse bezigheid is. Dit verschil besef je pas als je dagelijks gesleutelt hebt denk ik.
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Ik ben van mening dat als je iets niet iedere dag doet, je veel oplettender bent om alles goed voor elkaar te krijgen.
Het betreft hier geen routinematige handeling . Een motorblok wordt immers niet elke dag gedemonteerd en weer gemonteerd.
Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als de lekkage op deze manier wordt opgelost. Verder een prima service van de dealer
dat je een nieuw blok zonder cilinders krijgt. Succes!!
m.v.g. JeHo
Ton1959

Handelingen worden routine als je ze vaak doet dus bij het weinig verrichten van de handeling is er die stukken minder maar het klopt dat je wel meer oplet. Mocht ik ooit zoiets treffen dan zou ik hopen dat ik een andere motor kreeg.
Ralph Romein

Ton1959 schreef:Handelingen worden routine als je ze vaak doet dus bij het weinig verrichten van de handeling is er die stukken minder maar het klopt dat je wel meer oplet. Mocht ik ooit zoiets treffen dan zou ik hopen dat ik een andere motor kreeg.
Ja Ton, ik begrijp je wel, maar wat moet ik ermee. Ik krijg geen andere fiets en het is altijd een kwestie van vertrouwen hebben in de monteur. Of deze nou een achterband vervangt en de wielbouten goed aantrekken (routine) of een ingewikkelde operatie gaat uitvoeren. Ik zal in alle gevallen vertrouwen moeten geven omdat ik zelf ook niet kan.

Ik heb mijn dealer gemaild met het voorstel van Bostich10 (tappen en bouten). Voor de rest ligt het buiten mijn bereik gezien het garantie is. Niets doen is ook geen optie.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Ton1959

Hopelijk kan je zo snel mogelijk weer rijden Ralph . En ja ik begrijp het je hebt in zo'n geval ook geen keus. Laten we hopen dat alles in een keer goed gaat. Succes in ieder geval.

Ton
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Ik zou me daar niet zo'n zorgen om maken. De monteurs krijgen allemaal en met grote regelmaat cursussen en trainingen om de voorkomende reparaties vakkundig uit te voeren.
Dat is dan wel het voordeel van een "groot" merk.
Bij sommige dealers zie je zelfs dat ze voor bepaalde werkzaamheden één iemand aanstellen die bijv. alle reparaties aan de versnellingsbakken uitvoert en één andere weer de motor specifieke operaties verricht.
Ton1959

scan schreef:Ik zou me daar niet zo'n zorgen om maken. De monteurs krijgen allemaal en met grote regelmaat cursussen en trainingen om de voorkomende reparaties vakkundig uit te voeren.
Dat is dan wel het voordeel van een "groot" merk.
Bij sommige dealers zie je zelfs dat ze voor bepaalde werkzaamheden één iemand aanstellen die bijv. alle reparaties aan de versnellingsbakken uitvoert en één andere weer de motor specifieke operaties verricht.
De realiteit is vaak iets anders (vraag me hoe ik dat weet).

Ton _004
scan

Dan zou ik snel een andere dealer gaan zoeken!
Ton1959

Hoi Harry
Gelukkig ben ik persoonlijk niet aangewezen op een dealer. Maar ik heb wel bij veel dealers gewerkt. Voor mijn auto was ik wel verplicht voor garantie om bij een dealer te komen en ik heb wel besloten mijn auto niet meer na die dealer te brengen en na een ander die er hopelijk wel wat beter werkt.

Ton
Ralph Romein

Het loopt nog niet flot met mijn neuwe motorblok. Deze is namelijk zoek geraakt ergens in het proces van maken tot afleveren. Afgelopen woensdag had met blok binnen moeten zijn en de dealRT was al begonnen het oude blok te demonteren. Het blok is volledig spoorloos, nog in Nederland of Duitsland. De Jong stop er veel werk in om te achterhalen wat er loos is en wanneer we het blok mogen verwachten. Ondertussen ben ik mijn mijn RT al 3,5 week kwijt en het eind is nog niet in zicht. Ik heb nog wat foto's toegevoegd van een neergesabelde RT.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Heb je wel een leen-motor voor morgen? Zou anders dubbel triest zijn!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
scan

Een trieste aanblik.
Hopelijk komt het snel goed.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Een troosteloos gezicht zo, en een triest verhaal.
Ik hoop toch dat je er nu weer snel mee kunt rijden.

Ronald
Ralph Romein

Baird schreef:Heb je wel een leen-motor voor morgen? Zou anders dubbel triest zijn!
Ik heb een 1150RT in de leen voor woon werk verkeer. Vandaag zou ik een motorrijvaardigheid training hebben, die ik gelukkig kon verplaatsen. Zo'n cursus doei je toch graag op je eigen fiets. Staat nu op 5 mei en ik hoop dat dit lukt, maar heb er nog geen vertrouwen in eerlijk gezegd.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Ralph Romein

Vandaag heb ik eindelijk mijn RT weer kunnen ophalen naar 4 weken en 2 dagen. Hij rijdt werkelijk als een zonnetje, dan geen ander woord bedenken. Over 1000km moet ik de zaak nog een keer laten natrekken. Eind goed ... al goed.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Goed om te lezen, ik hoop dat verdere ellende je bespaard blijft.

Ronald
perry

Ongelezen bericht door perry »

Hoi Ralph,

Ik hoop voor je dat na de valse start dit de echte start is.
Waar was je blok nou gebleven was toch zoek?

Gr Perry
Lexrt
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Je kunt weer gaan genieten snel die ellende vergeten en erweer tegenaan.

Groeten lexrt _004 -1200-
Ralph Romein

perry schreef:Hoi Ralph,

Ik hoop voor je dat na de valse start dit de echte start is.
Waar was je blok nou gebleven was toch zoek?

Gr Perry
Het blok was inderdaad zoek. Ik heb begrepen dat BMW uiteindelijk een nieuwe heeft laten maken. Dat ging overigens heel vlot. Maandagmiddag gemaakt en woensdagochtend geleverd bij de Jong. Woensdag, donderdag en vrijdag zijn ze bij de Jong bezig geweest de zaak in elkaar te zetten. Echt alles is schoongemaakt, hij lijkt wel nieuw. Oja, hij is nieuw :D
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”