Waar of niet waar

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Waar of niet waar

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoeveel forums zijn er wel niet, over ik weet niet een hoeveelheid aan onderwerpen. En wie leest er niet eens iets op een of ander forum, bv gezondheid, wetenschap of techniek etc. Daarbij krijg je nog wel eens te horen: "Je moet niet alles voor waar aannemen op een forum".

Zo ook hier op het RT-forum. Zo af en toe lees ik nog wel eens "dingen" waar ik nog nimmer van heb gehoord of waarvan ik als leek denk: "Zou dit wel waar zijn". Als ik daar dan een dealer, een monteur of een andere deskundige mee confronteer dan krijg je nog wel eens te horen: "Daar weet ik niets van, daar heb ik nog nooit van gehoord of dat is structureel gezien niet waar. Je moet niet alles voor waar aannemen op een forum".

Natuurlijk zijn er bepaalde forumleden, zoals Kenny of Inspector Gadget en nog enkele anderen forumleden die zich hebben bewezen dat zij wel kennis van zaken hebben. Zij leggen de bepaalde materie dan ook erg duidelijk en begrijpelijk uit.

Ik wil op dit forum niet naar veel voorbeelden gaan zoeken, maar twee wil ik er wel even aanhalen,
1. Als je motor "om is gegaan", en hij wil niet direct starten, olie in de "lage" cilinder. Oplossing bougies er uit en olie uit de cilinder laten lopen. Dit mede ter voorkoming dat je de startmotor aan "gort" helpt.
2. Na het plaatsen van een nieuwe accu, contact aan en voordat je start eerst twee keer rustig de gashandel open en dicht draaien. Daarna pas starten.

Ja, is dit nu waar of is dit nu niet waar. Zijn dit structurele handelingen die je moet verrichten of zijn het incidentele handelingen van deze forumleden die bij hen tot de oplossing hebben geleid?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door bmwalter »

Met het risico op welles-nietes-verhalen...
Waar zou die olie die de cilinder inloopt vandaan moeten komen? Enige toegang is via de klepgeleiders of via de zuigerveren.
Daar kunnen nooit zulke hoeveelheden door komen dat de cilinder vol olie loopt. Uit eigen ervaring (helaas) heb ik een -1150- (onderuit gegaan) en een -1200- (omgevallen) op de kant gehad. Beide starten hierna probleemloos.

Het inleren van het gas kom je bij meer voertuigen tegen. Klinkt mij niet onlogisch. Na het plaatsen van een nieuwe accu heb ik het ritueel ook netjes uitgevoerd, beetje met het idee: baat het niet dan schaad het niet.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

...
2. Na het plaatsen van een nieuwe accu, contact aan en voordat je start eerst twee keer rustig de gashandel open en dicht draaien. Daarna pas starten.

Ja, is dit nu waar of is dit nu niet waar. Zijn dit structurele handelingen die je moet verrichten of zijn het incidentele handelingen van deze forumleden die bij hen tot de oplossing hebben geleid?
...
Het is "waar" (en "niet waar") omdat soms dingen op fora of het interweb nog wel eens door elkaar lopen.
Gelukkig zijn er de forumbeheerders die daar een oogje op houden.
Ik probeer het van mijzelf in de gaten te houden maar wellicht doe ik soms ook wel eens een "wielspin", omdat ik te gehaast ben, iets niet goed gelezen of begrepen heb.

Daarom bij deze de "bondige" uitleg over voorgenoemde "waar-niet waar";

Het is een Motronic v2.4 (en hoger) "ding" (zoals de R1150RT, R1100S vanaf bepaalde bouwjaar et cetera).
(De Motronic is de aanstuur-electronica bij de 11xx serie, bij de 1200 serie wordt het ZFE genaamd)
Ook de 1200RT heeft die sensor en leer-mode.

Maar niet voor de Motronic v2.2 (w.o. bij de 1100RT), die kent geen leer-mode, daar moet de TPS een spanning afgeven tussen 0,320 voor en 0,400 volt (liefst 0,360 volt) bij stationair draaien.

De "vuistregel" die je min-of-meer kunt aanhouden is elke boxer vanaf bouwjaar 2000 (ongeveer).
Of, in mijn perceptie, elke boxer die voorzien is van de ronde diagnose-connector in den bips onder het zadel.
(in plaats van de platte, 3 polige connector, zoals bij de 1100RT)

Met deze "extra" handeling leert de motor-electronica sneller de minimale waarde en de maximale waarde van de TPS (Throttle Postion Sensor), dus je gashandel stand helemaal open en helemaal dicht.
Dat wordt normaal gesproken ook na enig verloop van tijd ook door de Motronic vanzelf bepaald. Dus een leer-mode.
Maar als de accu los geweest is, kán de situatie ontstaan dat stationair wat onregelmatig is, bijvoorbeeld.
Door zekering #5 ff los te trekken, een paar minuten wachten, zekering #5 er weer in en voorgenoemde procedure doorlopen "kalibreer" je dus de minimale & maximale waarde van die TPS sensor.
Bij de 1200RT kan dergelijke kalibratie ook gedaan worden door de GS911 diagnose tool (en dergelijke) middels de "Adaptation", waarbij de TPS opnieuw ingeleerd kan worden.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door Bert M »

Als moderator lees ik letterlijk iedere posting. Ik kan ook niet ontkennen dat sommige bijdragen mijn wenkbrauwen wel eens in beweging zetten. Echte pertinente flauwekul grijpen wij op in. Echter, ook wij hebben niet de 100% wijsheid in pacht. Voor mij geldt dat bijvoorbeeld op het gebied van eletronische zaken. Een ander ding is dat het RT-forum een open forum is, waarbij binnen grenzen van de redelijkheid, ideeën en meningen gedeeld mogen worden. Dat betekent dat, ook al staat een advies haaks op mijn persoonlijke mening, het niet aan mij als moderator is om een dergelijk advies te verwijderen. Daarbij maak ik overigens wel de kanttekening dat niet alles bediscussieert hoeft te worden (voorbeeld: de vraagprijzen in het Te Koop - hoekje)

Maar voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen: de laatste zin uit ons forumreglement is in ieder geval niet voor niets in de reglementen opgenomen.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4382
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

"Je moet niet alles voor waar aannemen op een forum". = helemaal WAAR . . . :O 't Zou ook wel wat naïef zijn . . . :shock:
De ingrediënten van Fora berusten op hoor en wederhoor, op ervaringen en zienswijzen van anderen dus of ze nu serieus zijn of niet.
Met andere woorden: trek je eigen conclusies.
Vertrouw je de raadgevingen niet of/en heb je twijfels? Raadpleeg altijd een vakman . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door Ton1959 »

bmwalter schreef:Met het risico op welles-nietes-verhalen...
Waar zou die olie die de cilinder inloopt vandaan moeten komen? Enige toegang is via de klepgeleiders of via de zuigerveren.
Daar kunnen nooit zulke hoeveelheden door komen dat de cilinder vol olie loopt. Uit eigen ervaring (helaas) heb ik een -1150- (onderuit gegaan) en een -1200- (omgevallen) op de kant gehad. Beide starten hierna probleemloos.
Een cilinder hoeft niet vol te lopen met olie om problemen te veroorzaken ik denk dat 1 cm voldoende zou zijn. En het zal ook niet gebeuren dat een cilinder snel volloopt met olie. Hij zal een hele tijd op zijn kant moeten liggen. Ik denk niet dat het onmogelijk is dat zoiets kan voorvallen. Zeker als degene aangeeft dat de motor nog liep toen hij op de grond lag. Maar ik heb het nooit meegemaakt . Wel ooit meegemaakt dat er een flinke sloot benzine in stond en dan draait de motor niet goed rond. En dat zou natuurlijk ook het geval geweest kunnen zijn terwijl het voor olie is aangezien? Dat een ander het niet heeft meegemaakt wil niet altijd zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb best wat aparte dingen gezien in mijn garage tijd waarvan mensen meteen zouden zeggen dat ze onmogelijk waren terwijl ik ze toch echt zelf meegemaakt heb.
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door tmolsth »

De tweede keer in Schotland,dat ik omkukelde,en waar ik over schreef, lag de motor niet meer dan een halve minuut op zijn kant. Ik denk dat ik hem na 5 seconden, dus in feite zo snel ik eronderuit was heb uitgedrukt via de noodknoop. Dus zolang lief hij ook weer niet door nadat hij omlag. Nadat de motor op de hoofdstandaard gezet, zijstandard in, bleek de motor bij starten niet rond te draaien. Bij het vervolgens uitdraaien van de linkerbougie, de lage kant, druppelde motorolie (en echt geen benzine) op straat. Het was een plasje van zo'n 20 cm doorsnede, dus zoveel nu ook weer niet. Ik kon na afloop aan het kijkglas niet zien dat er minder olie in zat sinds dat ik het 6 dagen eerder thuis had gecontroleerd. Ook de bougie was moddervet van de motorolie. De bougie aan de andere kant was kurkdroog. Twee jaar eerder, toen ik rechts omgekukeld was was dat omgekeerd. Het duurde alleen wellicht 20 seconden langer voor ik de motor uit had na het omvallen. Mijn voet zat er toen onder, wat achteraf een gebroken middenvoetbeentje kostte. Wat de theoriën ook zeggen, het is gewoon zo gebeurd. Er zijn verschillende olie-wegen genoemd in de discussie. Vanonder de zuiger langs de zuigerveren. Langs de klepstangeleiding en via de carterontluchting. Een collega van mij dacht dat dat de meest voor de hand liggende route was gezien de grote doorsnede van de betreffende slang.

Theo Olsthoorn, Heemstede




Nadat de motor weer
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 813
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door siebke »

Ongeacht de twee voorbeelden vind ik het RT-forum dé plek voor het uitwisselen van gedachten, ideeën, kennis, handigheidjes, innovaties, ennoemmaarop :D . Met één doel: elkaar (onder)steunen op welke manier dan ook, al worden er wel een (pittige) discussies gevoerd. Het hoort er allemaal bij.
Iedreeen kan daar voor zichzelf, individueel én naar eigen inzicht en beslissing, al dan niet zijn voordeel mee doen :-)
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Waar of niet waar

Ongelezen bericht door basplehn »

siebke schreef:Ongeacht de twee voorbeelden vind ik het RT-forum dé plek voor het uitwisselen van gedachten, ideeën, kennis, handigheidjes, innovaties, ennoemmaarop :D . Met één doel: elkaar (onder)steunen op welke manier dan ook, al worden er wel een (pittige) discussies gevoerd. Het hoort er allemaal bij.
Iedreeen kan daar voor zichzelf, individueel én naar eigen inzicht en beslissing, al dan niet zijn voordeel mee doen :-)
Plus 1 Siebke _004 Beaam het ook zo.
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”