...
2. Na het plaatsen van een nieuwe accu, contact aan en voordat je start eerst twee keer rustig de gashandel open en dicht draaien. Daarna pas starten.
Ja, is dit nu waar of is dit nu niet waar. Zijn dit structurele handelingen die je moet verrichten of zijn het incidentele handelingen van deze forumleden die bij hen tot de oplossing hebben geleid?
...
Het is "waar" (en "niet waar") omdat soms dingen op fora of het interweb nog wel eens door elkaar lopen.
Gelukkig zijn er de forumbeheerders die daar een oogje op houden.
Ik probeer het van mijzelf in de gaten te houden maar wellicht doe ik soms ook wel eens een "wielspin", omdat ik te gehaast ben, iets niet goed gelezen of begrepen heb.
Daarom bij deze de "bondige" uitleg over voorgenoemde "waar-niet waar";
Het is een Motronic v2.4 (en hoger) "ding" (zoals de R1150RT, R1100S vanaf bepaalde bouwjaar et cetera).
(De Motronic is de aanstuur-electronica bij de 11xx serie, bij de 1200 serie wordt het ZFE genaamd)
Ook de 1200RT heeft die sensor en leer-mode.
Maar niet voor de Motronic v2.2 (w.o. bij de 1100RT), die kent geen leer-mode, daar moet de TPS een spanning afgeven tussen 0,320 voor en 0,400 volt (liefst 0,360 volt) bij stationair draaien.
De "vuistregel" die je min-of-meer kunt aanhouden is elke boxer vanaf bouwjaar 2000 (ongeveer).
Of, in mijn perceptie, elke boxer die voorzien is van de ronde diagnose-connector in den bips onder het zadel.
(in plaats van de platte, 3 polige connector, zoals bij de 1100RT)
Met deze "extra" handeling leert de motor-electronica sneller de minimale waarde en de maximale waarde van de TPS (Throttle Postion Sensor), dus je gashandel stand helemaal open en helemaal dicht.
Dat wordt normaal gesproken ook na enig verloop van tijd ook door de Motronic vanzelf bepaald. Dus een leer-mode.
Maar als de accu los geweest is, kán de situatie ontstaan dat stationair wat onregelmatig is, bijvoorbeeld.
Door zekering #5 ff los te trekken, een paar minuten wachten, zekering #5 er weer in en voorgenoemde procedure doorlopen "kalibreer" je dus de minimale & maximale waarde van die TPS sensor.
Bij de 1200RT kan dergelijke kalibratie ook gedaan worden door de GS911 diagnose tool (en dergelijke) middels de "Adaptation", waarbij de TPS opnieuw ingeleerd kan worden.