Slechte accu

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JildeRT

Slechte accu

Ongelezen bericht door JildeRT »

Hallo,

3 wk geleden motor gekocht (R1100RT) die 2 jaar vrijwel had stilgestaan; niet zo best voor de accu.
Daarom had ik op dit forum me al in accu's verdiept en woensdagavond de Odyssey PC680 besteld (http://agmaccushop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Gisteren raakte ik even aan de praat met een collega over de motor, liet het beweegbare raam even zien, we praatten nog wat...; afijn, handvatverwarming stond op 100% ('t is nog wat koud in het Noorden des lands) en de lampen natuurlijk aan; dat was wat te veel van het goeie en hij startte niet meer.
De lokale Shell heeft naar ik hoorde van onze technische dienst een startaccu, maar die was niet te vinden; toen de ANWB gebeld en die was er in een half uurtje. Maar ja, zo'n accu is toch wat minder makkelijk bereikbaar dan eentje van een auto. En die jongens van de ANWB hebben van die enorme klemmen om een tank mee te starten. Afijn, klem paste op de nul (waar zou dat op het frame kunnen?), en met een platte schroevendraaier op de plus was het zo gepiept. De ABS kwam ook door z'n test heen (met de slechte accu nooit).

De accu is zojuist bezorgd door de koeriersdienst _004 ; ik heb dus een klusje dit weekeinde. Ik laat wel even weten hoe het is gegaan.

mvg Jildert
Laatst gewijzigd door JildeRT op 20 apr 2010, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
JildeRT

Re: Slechte accu

Hallo allemaal,

Hier een verslag met wat foto's van de accuwisseling. Het is gelukt, maar ik kwam toch wel wat zaken tegen die de klus wat langer maakten.

Ik had de accu besteld bij http://agmaccushop.nl;" onclick="window.open(this.href);return false; de levering was snel en zo zag het pakketje eruit:
Afbeelding

De doos heeft een rechtop pijl en is zeer goed verpakt; klasse:
Afbeelding

De doos, accu en documentatie:
Afbeelding

De accu van de bovenkant (rechtsboven staat en nummer en eronder 1209 waarvan ik vermoed dat het maand 12 en jaar 2009 is):
Afbeelding

Volgens de handleiding moet het linker zijscherm eraf en de linkerluchtaanzuigpijp. Op de volgende foto is het linkerscherm verwijderd en zien we de accu en linker pool is de min (-). Aan de linkerkant zit tussen de kabel en de accu(min)pool een hoekverbinding. De pluspool is slecht toegankelijk ivm het rechterscherm.
Afbeelding

Ik dacht de tankdop schoon te maken en wat vaseline op de schroeven. Ik kreeg echter de dop er niet meer goed op. Dat kwam door een ruime O-ring. Toen heb ik het rechterscherm er ook maar afgehaald. Meteen alle schroefjes een likje zwarte verf gegeven.
Afbeelding

Tussen de kunststof tank en het metaal dat onder de tankdop zit is een O-ring; die was uitgerekt. De O-ring heb ik ingekort en met 10-secondenlijm weer aan elkaar geplakt.
Afbeelding

De oude en nieuwe accu. De oude was een gel-type die uiterlijk januari 2007 geplaatst mocht worden; de nieuwe is een agm-type (absorbed glass mat; http://agmaccushop.nl/agm-accu-technolo ... gelijking/). Duidelijk is te zien dat de polen verschillend zijn; bij de nieuwe accu zitten alleen een paar schroeven en de kabels zijn niks te lang.

Hieronder is te zien hoe de min-kant is aangesloten; het stuk metaal dat op de pool van de oude accu zat, had ik echt nodig.
Afbeelding

De plus-kant voorzien van het bijgezaagde plastic kapje van de oude accu en met een stukje tape vastgezet. Datum erop zodat over 10 (?) jaar bekend is dat de accu in 2010 is geplaatst.
Afbeelding

De spanband om de accu mee vast te zetten was afwezig. Is dit belangrijk?

Oh ja, de ABS lampjes gaan nu uit; dat was dus <10Volt tijdens het starten.

Wel, dit was m'n eerst klus(je) aan de motor.
Volgende worden motorolie en zal me verder verdiepen in wat er allemaal zoal hoort te gebeuren.

mvg JildeRT
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Jildert, mooi fotoverslag van je eerste kluservaring. Uiteraard zijn we benieuwd wat je verder gaat ondernemen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
JildeRT

Hallo Jos,

De volgende klus (of klusje) wordt vast de motorolie. Hier op het forum al wat artikelen gelezen en bij Motorplaza in Groningen een oliefilter en oliefiltersleutel gekocht; meteen ook soort olie nagevraagd: 10W40 en zij adviseren Castrol.
Ik ben nu bezig met bijhouden van het olieverbruik.
Over het olieverbruik had ik hier en daar al wat gelezen; dat een boxer een olie-slurper zou zijn. In de handleiding staat dat 1L per 1000km nog 'normaal' is.
We zullen zien.
Ik ben we wel een keer rotgeschrokken; toen had ik een keer gestart (met koude motor) en een uur later oliepeil afgelezen: dan is de olie nog NIET terug. Dus: na het rijden, motor op de middenbok en 10 minuten wachten en dan pas aflezen.

Een week nadat ik de motor had gekocht stond olie op minimum (onderkant rode ring); toen met botordoosje en trechter de olie voorzichtig bijgevuld tot max (bovenkant rode ring); volgens de handleiding is dit 500mL. Van iemand hoorde ik dat je maar mag bijvullen tot de stip in het midden en dat wat er boven komt eruit wordt gegooid; het nivo staat nu op 60% met 1100km erbij; dat is dus 100%-60%=40% van 500mL = 200mL per 1100km is dus ca. 1L/5000km, en dat ligt dus ruim binnen de norm van 1L/1000km in de handleiding.
Olietype dat ik heb gebruikt is van de HEMA; gebruik ikzelf als ik de auto moet bijvullen (ca. 0,5L bijvullen na 15000km; is dus 1L/30000km); de motor is dus vergeleken met de auto een aanzienlijk grotere olieverbruiker.

mvg JildeRT

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”