R1200RT inruilproces en ervaringen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

R1200RT inruilproces en ervaringen

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Toen ik in oktober bij de dealert was maar eens gevraagd wat ik terugkreeg voor mijn 2005 R1200RT bij aanschaf van een nieuwe RT of GS. Dat viel niet helemaal tegen.

Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
[*]banden binnenkort vervangen (vaste prik om de 10-12.000 km);
[*]lak beschadigd van deksel voorkant motor;
[*]moet een beurt (was bekend).

Alles bij elkaar goed voor een (te) dikke rekening. Het besluit om te gaan inruilen werd hiermee definitief.

De GS viel al snel af a.g.v. extra kosten voor Corbin zadel; topkoffer, tanktas en hogere ruit. Van de nieuwe R1200RT model 2010 was dat nog net niet bekend. Al snel viel de keuze voor het aktiemodel 2009.

Mijn tegenbod werd geaccpeteerd onder voorwaarde dat ik een R1200RT die al in Rijswijk in de krat stond zou afnemen. Zo gezegd, zo gedaan. Aflevering 24/10/2009.

Bij de eerste rit op mijn nieuwe motor viel me op dat deze veel strakker aanvoelt, maar ook minder vermogen lijkt te hebben, stiller is en meer trilt.

De 1000-beurt is inmiddels zonder bijzonderheden uitgevoerd.
Gelijk maar zwarte cylinderkoppen voor de "looks" erop laten zetten.
Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.

Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen. _004

Inmiddels is het winterstop tot 1 maart. Daarna laat ik misschien mijn velgen zwart spuiten en komt er wellicht nog een Akropovic op, maar ik vind die erg duur. Ook wordt dan de kabel tussen de radio en de Baehr gemonteerd.

Iedereen veel plezierige en schadevrije kilometers in 2010!

_oo_
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Stingray

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen

Ongelezen bericht door Stingray »

Proficiat met je nieuwe aanwinst maarre.................. foto's????

Werd de GS duurder dan de RT? Hebben we het over de GS of GSA??
beamer1200rt

Stingray schreef:Proficiat met je nieuwe aanwinst maarre.................. foto's????

Werd de GS duurder dan de RT? Hebben we het over de GS of GSA??
Ja ..........foto's ......... _001

Ik heb nog geen foto's gemaakt en dat kan ook wel effe duren (winterstalling). Ook moet ik het uploaden nog uitzoeken. :?:

Er staan een paar foto's van egghead op "Showen die R1200RT viewtopic.php?f=16&t=213" onclick="window.open(this.href);return false;. Mijn velgen zijn alleen nog niet zwart. _004

De GS werd duurder omdat het een zwarte Van Harten Special betrof die leuk was aangekleed en ik een aantal zaken opnieuw moest kopen.

[groet]
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

Het plaatsen van de zwarte cylinders lijkt mij ook erg mooi. Mijn RT is vrijwel geheel zwart, dus in mijn optiek nog mooier als de cylinders ook zwart worden. En later inderdaad misschien ook de wielen zwart?

Wat voor type beahr heb je als ik vragen mag?
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

Ha Beamer1200RT, dat je een goed keus gemaakt hebt is natuurlijk evident. Succes met je nieuwe motor, alleen jammer dat nu niet kunt rijden.
Wat is een Akropovic??

Huub
braba

Ongelezen bericht door braba »

beamer1200rt schreef: Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
_oo_
Tja blijft toch altijd een apart verhaal. Je hebt een motor in het onderhoudsschema van BMW zonder problemen (anders vermeld je het bij de beurt of de dealer brengt jouw op de hoogte) en bij inruil vinden ze van alles om in mijn ogen de inruilprijs te drukken. Mijn ervaring is dan meestal dat als je de motor inruilt, hij alleen schoongemaakt zo de showroom in gaat _001
beamer1200rt

**AC** schreef:Het plaatsen van de zwarte cylinders lijkt mij ook erg mooi. Mijn RT is vrijwel geheel zwart, dus in mijn optiek nog mooier als de cylinders ook zwart worden. En later inderdaad misschien ook de wielen zwart?

Wat voor type beahr heb je als ik vragen mag?
Wordt helemaal zwart niet te veel van het goede? Ik heb wel eens helemaal zwart met rode wielen gezien. Best apart.

Ik heb de Baehr Verso XL met speciale BMW canbus kabel. Het kastje is achterin gemonteerd. Van storingen door ontsteking e.d. heb ik daarom geen last. Het boven water van de goede draden om op aan te sluiten was nog wel een uitdaging. Niemand wist het precies.

Nu ik een radio heb blijkt het achteraf dat het toch verstandiger was geweest om een BMW Baehr aan te schaffen. Nu zit ik al maanden te wachten op een speciale kabel.

[groet]
beamer1200rt

HVEI schreef:Ha Beamer1200RT, dat je een goed keus gemaakt hebt is natuurlijk evident. Succes met je nieuwe motor, alleen jammer dat nu niet kunt rijden.
Wat is een Akropovic??

Huub
Ben je de afgelopen tijd wel eens buiten geweest? :( Niet echt motorweer!

Akropovic is een uitlaatmerk dat door nogal wat BMW-dealers wordt verkocht.

[groet]
beamer1200rt

braba schreef:
beamer1200rt schreef: Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
_oo_
Tja blijft toch altijd een apart verhaal. Je hebt een motor in het onderhoudsschema van BMW zonder problemen (anders vermeld je het bij de beurt of de dealer brengt jouw op de hoogte) en bij inruil vinden ze van alles om in mijn ogen de inruilprijs te drukken. Mijn ervaring is dan meestal dat als je de motor inruilt, hij alleen schoongemaakt zo de showroom in gaat _001
Dat is zeker niet mijn indruk bij mijn reguliere dealer. Tot nu toe gaan mijn inruilers of rechtstreeks naar een ander bedrijf omdat er valschade aan was (gelukkig maa r 1 keer), of hij gaat direct de werkplaats in voor controle, reparatie en showroom klaar maken.

[groet]
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

beamer1200rt schreef:Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Als je daar meer dan €50 voor betaald hebt (ik denk zo'n €250) zou ik 'm maar weer inleveren. Zonder de dealer ergens van te willen beschuldigen (hoewel ie precies moet weten wat er in zit) is dit een beetje geldklopperij. Iemand van de GSclub (hele lange thread) heeft de zaak geanalyseerd:
Ik kan wel raden hoe dit werkt, een weerstand netwerkje om de inlaat luchttenperatuur ongeveer 20 C te verlagen. Het motor management zal de motor ietsje rijker zetten, bij meer kilo's lucht moet meer brandstof.
Hij heeft 'm nagebouwd (de Recylclizer) en de werking is hetzelfde, alleen kost die iets van €35.
beamer1200rt

@Mike: Bedankt voor de tip. Met die draad was ik dus wel een paar uur zoet. Best wel interessant en leerzaam ook.

Het zal duidelijk zijn dat ik bij de dealer de hoofdprijs heb betaald. Ik ga er nog eens op herkauwen of ik de FRK teruggeef en overweeg inmiddels ook een bezoek aan Goes na de winterstop. Hetgeen zomaar zou kunnen leiden tot de aanschaf van een RapidBike of PowerCommander. Tenminste: als ik niet iedere keer terug moet nadat de dealer een BMW software update heeft gedaan, want die schijnen de laatste tijd regelmatiger voor te komen.

[groet]
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

beamer1200rt schreef: Het zal duidelijk zijn dat ik bij de dealer de hoofdprijs heb betaald. Ik ga er nog eens op herkauwen of ik de FRK teruggeef en overweeg inmiddels ook een bezoek aan Goes na de winterstop. Hetgeen zomaar zou kunnen leiden tot de aanschaf van een RapidBike of PowerCommander. Tenminste: als ik niet iedere keer terug moet nadat de dealer een BMW software update heeft gedaan, want die schijnen de laatste tijd regelmatiger voor te komen.
Ha, ik zag dat je verwees naar plaoties van mijn motor _004
Zwarte klepdeksels en velgen maken de motor wat mij betreft een stuk bruter om te zien, sportiever. Ook op mijn vorige (zilveren) RT had ik deze opties. Daarbij had ik de onderkuip ook zwart laten spuiten.
Jij hebt je RT ook bij VH vandaan? Ze maken daar veel specials met zwarte details. Mooi!!

Voor wat betreft de RapidBike: doen! Je motor loopt er een stuk smeuiger door. Ik heb de RapidBike van mijn vorige RT (2005) over laten zetten op mijn huidige RT (2009). Geen enkel probleem. Alleen omdat de software van het 2005 flink anders is dan de software van het 2009 model kon de RB pas aangesloten worden toen de motor in Goes op de rollenbank stond. Een op een overzetten had vanwege het software verschil een slecht lopende motor opgeleverd. Maar man oh man, wat krijg je een fijne fiets terug zodra hij afgesteld is. Zoveel soepeler :shock: Dan merk je pas hoeveel verbetering er mogelijk is en wat milieu eisen met het motorkarakter doen.
Tussentijdse softwareupdates hebben zover ik merk geen invloed op de afstelling van de RB.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Egghead schreef:Tussentijdse softwareupdates hebben zover ik merk geen invloed op de afstelling van de RB.
Dat zal pas zo zijn als er iets verandert is in de mengverhoudingen. Als de enginemapping van de Motronic hetzelfde blijft, zal een RB ook zonder problemen blijven werken.
beamer1200rt

@egghead:

Die zilvergrijze ziet er ook vet uit. Veel beter dan de standaard kleur-setting! _005

Is de zwarte RT met zwarte mod's die op de website van VH staat soms van jou? Die heeft mij behoorlijk gemotiveerd! (zie mijn avatar :D ). VH is sinds ik motor rijd mijn vaste adres. Altijd leuk om een bakkie te doen. Koffie is gratis, maar de rest zeker niet. :)

In de Recylclizer-draad staan een paar positieve verhalen van RapidBike icm PowerFRK of soortgelijk. Wat vind jij daarvan? Heb je wellicht een uitdraai van de vermogensbank?

Ik vind mijn nieuwe RT beduidend stiller dan mijn vorige. Ervaar jij dat ook? Iets meer grunt mag best, maar ik wil zeker geen herrieschopper. Ik ben er daarom nog niet uit vwb Akropovic uitlaat al dan niet met kat-vervanger. Ik zou het graag beide eens life horen. Misschien kan dat bij Pajic. Ook heb ik iets over RS-bochten gelezen, of is dat specifiek 1150 of 1100?

Door jouw positieve ervaringen met RB en de geruststelling van Mike is een ritje Goes steeds waarschijnlijker. Eerst nog maar even doorsparen. ;)

[groet]
Egghead

Hey beamer1200rt,

Jep, die RT op de site van Van Harten is inderdaad die van mij. En nu dus inderdaad in jouw avatar _004 . Ondertussen voorzien van een meegespoten topkoffer. Binnenkort ga ik eindelijk eens op zoek naar een geschikt vervangzadel. Waarbij mijn voorkeur naar Rayz uitgaat, vanwege het maatwerk.

Ik vond nog een leuk piccie van mijn vorige RT. Mooi toch die zwarte details?

Afbeelding

De 2007 RT heb ik vrij snel na aflevering (bij de 1000km beurt geloof ik) laten voorzien van een Laser Duo-Tech einddemper. Van vermogensverschil heb ik weinig gemerkt, maar er kwam wel een mooi sonoor geluid uit. Niet veel luider dan standaard, maar een andere, lagere klankkleur. Bij gas los af en toe wel eens een lekker knalletje... :twisted: . De Laser had ik ook via Van Harten laten plaatsen. Dit is er een foto van (voordat ik de wielen heb laten zwart maken):

Afbeelding

Mijn huidige RT vind ik erg stil. Stiller dan model 2007. Op de 2009'er heb ik geen andere einddemper laten monteren. Als je het echt goed wilt doen moet je er ook een nieuwe bochtenset onder laten setten en dat loopt wel aardig in de knaken. Dan zou ik persoonlijk eerst naar andere vering (geschikt voor ESA) gaan kijken _005 . (Staat op mijn verlanglijstje)

Ook ik ben erg tevreden met VH. Niet de goedkoopste (ehhh, zeg maar duur ;) ), maar wel retegoeie service en veel gezelligheid. En ja, de koffie is zeker okee.

Voor wat betreft de RapidBike: ik moet ergens een uitdraai van de vermogensbank hebben slingeren. Maar waar? _001 . Ik zal eens kijken of ik iets boven water kan krijgen.
beamer1200rt

Hi Egghead,

Wat is er mis met de veren dat je er andere onder wilt??

Voor de uitlaat ga ik wel een keer naar Pajic, daar schijn je de uitlaat op je eigen fiets te kunnen beluisteren.

Er schijnt nu naast de RB1,2,3 sinds kort een nieuwe RB-EVO te zijn, wat een combi is van de RBn en RB-O2 (zeg maar een soort Recylclizer / PowerFRK). Die kennen ze in Goes nog niet. Dat lijkt me wel wat.

Evenzogoed ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de uitdraai van de vermogensbank.

[groet]
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

beamer1200rt schreef:...In de Recylclizer-draad staan een paar positieve verhalen van RapidBike icm PowerFRK of soortgelijk. Wat vind jij daarvan? Heb je wellicht een uitdraai van de vermogensbank?...
Ik heb een Rapidbike op mijn R1100RT en dat maakt veel verschil, maar probeer dat maar eens terug te vinden in de vermogens- en koppelgrafiek; dat gaat je niet lukken! Ik zie wel wat verbetering van het koppel tussen 3000 en 4000 toeren waar een soort dip zat, maar de beste manier om het effect van een Rapidbike te ervaren, is zelf rijden met een fiets met en zonder Rapidbike. Dan pas voel je de veel directere gasresponse en het soepeler optrekken.

Mijn eerste indruk van de R1200RT is trouwens (zonder Rapidbike) heel positief: loopt heel mooi en trekt heel soepel op. Ik zie nog geen aanleiding mijn Rapidbike over te bouwen van de 1100 naar de 1200, maar wie weet....
Hans
Egghead

beamer1200rt schreef:Hi Egghead,

Wat is er mis met de veren dat je er andere onder wilt??
De standaardvering vind ik zelf vrij slap. Solo rijd ik eigenlijk altijd met de instelling twee helmpjes in de sportstand.
Dat stuurt wat mij betreft het best.

Onlangs heb ik de mogelijkheid gehad om op een standaard GS te rijden en daarna een Wilbers-GS. Wat een verschil! Nou stuurt een standaard fiets al top, voorzien van andere veren is het helemaal de bom! _004 Zoiets lijkt mij dus ook wel wat voor op de RT.

Ik ga eens voorzichtig informeren bij de diverse aanbieders wat de mogelijkheden zijn voor andere vering in combinatie met ESA.

Naar een vermogensuitdraai van de RapidBike wordt nog druk gezocht... :oops:
beamer1200rt

Het zit wat tegen met het pimpen van mijn "fiets". Hij staat nu bij de dealert zonder wielen en zonder uitlaat tussen een politie-RT en een 100% zwarte GS waar ook wat onderdelen aan missen . Best wel een triets gezicht.

Op die GS zit een van voor tot achter zwarte uitlaat. De bochten zijn door de eigenaar zelf behandeld met een soort van emaille-coating. Helaas blijft dat niet goed zitten door het uitzetten en krimpen. Anders had ik dat misschien ook laten doen.

De vertraging komt door de spuitert die een nieuwe grid en spuitcabine heeft. Hij had wat brand gehad en nu dus wat aanloopproblemen. Daardoor duurt het wat langer dan gebruikelijk tot mijn wielen zwart terugkomen. Niet echt erg, want ik zit deze maand toch nog in de winterstop.
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

is het spuitwerk inmiddels gereed? Foto's?
beamer1200rt

Die Hard Helmond schreef:is het spuitwerk inmiddels gereed? Foto's?
Goeie vraag! Ik heb gisteren toevallig gebeld. Die uitgefikte spuiterij heeft voor een hoop vertraging gezorgd, maar zoals gewoonlijk: op een dag komt alles goed! _004

Ik ga hem volgende week halen. Daarna foto's! _005
beamer1200rt

Eindelijk was het dan zover!
Het lukte een keer om ruim voor sluitingstijd thuis te zijn. Mijn vrouw was beschikbaar en bereid om even voor taxi te spelen. _004

Hij ziet er strak en keurig uit.
Ik ben meer dan tevreden over de "looks" (zwarte cylinders, zwart grilletje, zwarte velgen en een Akrapovic uitlaat).
Het "natte scheten"-geluid van de standaard uitlaat is verdwenen en hij klinkt nu als een echte motor en toch streetlegal met de DB-killers. Echt wel beter! :O

Alleen de rekening viel een beetje tegen. :shock:

Tevens het eerste ritje van 2010 ongeschonden overleefd. 8)_ Dat smaakt naar meer. _005

Het wachten is nu op een geschikt foto-moment met wat beter licht. :oops:
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

beamer1200rt schreef:Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.

Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen. _004

_oo_
De powerFRK heeft mijn interesse gewekt. Wat is dit precies en natuurlijk niet onbelangrijk: wat kost dat?
Luc
beamer1200rt

Erteetje schreef:

_oo_
De powerFRK heeft mijn interesse gewekt. Wat is dit precies en natuurlijk niet onbelangrijk: wat kost dat?
Luc
De PowerFRK is een eenvoudig te monteren stukje electronica van € 321,- dat ervoor zorgt dat de boardcomputer denkt dat de buitenlucht iets kouder is dan in werkelijkheid, waardoor het mengsel wat rijker wordt en de motor mooier rond gaat lopen. Ik heb er echter niet zo lang mee rondgereden, want na het monteren van een K&N-filter en opnieuw laten afstellen merkte ik het verschil niet meer.
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Pecies hetzelfde krijg je toch ook met een recycliser ??? Stekker van luchtfilter eraf, recycliser ertussen en klaar. kosten slechts 35,= !!

[groet] , Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
beamer1200rt

Willem Rietveld schreef:Pecies hetzelfde krijg je toch ook met een recycliser ??? Stekker van luchtfilter eraf, recycliser ertussen en klaar. kosten slechts 35,= !!

[groet] , Willem
Correctomundo!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”