Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
[*]banden binnenkort vervangen (vaste prik om de 10-12.000 km);
[*]lak beschadigd van deksel voorkant motor;
[*]moet een beurt (was bekend).
Alles bij elkaar goed voor een (te) dikke rekening. Het besluit om te gaan inruilen werd hiermee definitief.
De GS viel al snel af a.g.v. extra kosten voor Corbin zadel; topkoffer, tanktas en hogere ruit. Van de nieuwe R1200RT model 2010 was dat nog net niet bekend. Al snel viel de keuze voor het aktiemodel 2009.
Mijn tegenbod werd geaccpeteerd onder voorwaarde dat ik een R1200RT die al in Rijswijk in de krat stond zou afnemen. Zo gezegd, zo gedaan. Aflevering 24/10/2009.
Bij de eerste rit op mijn nieuwe motor viel me op dat deze veel strakker aanvoelt, maar ook minder vermogen lijkt te hebben, stiller is en meer trilt.
De 1000-beurt is inmiddels zonder bijzonderheden uitgevoerd.
Gelijk maar zwarte cylinderkoppen voor de "looks" erop laten zetten.
Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen.

Inmiddels is het winterstop tot 1 maart. Daarna laat ik misschien mijn velgen zwart spuiten en komt er wellicht nog een Akropovic op, maar ik vind die erg duur. Ook wordt dan de kabel tussen de radio en de Baehr gemonteerd.
Iedereen veel plezierige en schadevrije kilometers in 2010!