OPGELOST: Benzinedop R1200RT omdraaien

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
wobbert
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

OPGELOST: Benzinedop R1200RT omdraaien

Ongelezen bericht door wobbert »

Het is voor mij niet logisch dat bij de benzinedop van de RT het scharnier aan de voorkant zit. Ik heb werkelijk geen idee waarom BMW hiervoor heeft gekozen.
In mijn optiek wordt het tanken alleen maar makkelijker als het scharnier aan de achterkant zit. Zeker voor mij omdat ik bij het tanken blijf zitten.
Ik heb daarom gedaan wat ik al langer wilde doen en wat dus ook mogelijk blijkt te zijn: ik heb de benzine dop omgedraaid.

Afbeelding

Om dit mogelijk te maken was een klein stukje aan de bovenkant uitzagen voldoende.

Afbeelding

Simpel en ik ben er heppie mee. Zeker omdat ik 1 a 2 keer per week moet tanken
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Benzinedop R1200RT omdraaien

Ongelezen bericht door Dingeman »

wobbert schreef:..........knip..........Zeker voor mij omdat ik bij het tanken blijf zitten...........knip..........
Moet je dan niet afstappen om te betalen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Dingeman schreef:
wobbert schreef:..........knip..........Zeker voor mij omdat ik bij het tanken blijf zitten...........knip..........
Ik tank bij voorkeur bij onbemande pompen, en kan dan dus ook rustig in het zadel blijven: pinnen, tanken, bon pakken en wegrijden _004
Ik vermoed dat dit ook voor Dingeman op gaat. Scheelt ook discussie met een pomphouder over het al dan niet afzetten van de helm.
Maar ik heb nog nooit 'last' gehad van de tankdop.......
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

AGVerheij schreef:
Dingeman schreef:
Ik tank bij voorkeur bij onbemande pompen, en kan dan dus ook rustig in het zadel blijven: pinnen, tanken, bon pakken en wegrijden _004
Ik vermoed dat dit ook voor Dingeman op gaat. Scheelt ook discussie met een pomphouder over het al dan niet afzetten van de helm.
Idem
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Hetzelfde heb ik lang geleden al gedaan. En inderdaad om vanuit het zadel in de tank te kunnen kijken tijdens het tanken zonder daarvoor je rug/nek te hoeven strekken in bijna onmogelijke posities.
Opmerkelijk is dat wanneer de brommer bij de dealer is geweest voor (weer) een nieuw tanklint dat de dop dan weer gemonteerd is zoals BMW dat bedacht heeft.

gr v Ciske

PS
Bij het openen van de dop naar voren is het bij mijn brommer zinvol om het sleutelklepje eerst weer te sluiten omdat het in geopende stand de lak net kan beschadigen.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

AGVerheij schreef:
Dingeman schreef:
+1. En ook nog nooit een pomphouder tegengekomen die vond dat de helm af moest, wel bij de kassa altijd het kinstuk omhooggeklapt.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij mijn 1100RT had ik het ook omgedraaid, ik begreep werkelijk niet de redenering waarom het in OEM stand precies "verkeerd-om" zat.
"Nadeel" is wel dat je de sleutel dan weer precies andersom moet gebruiken.
1 van beide is altijd "verkeerd", ervoer ik.

Op mijn 1200RT ben ik er aan gewend en heb ik het vooralsnog zo laten zitten. :$
Het is net als de knipperlichtschakelaars, ik wen er vanzelf aan. ;)
wobbert
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

siebke schreef:
AGVerheij schreef:
Dingeman schreef:
+1. En ook nog nooit een pomphouder tegengekomen die vond dat de helm af moest, wel bij de kassa altijd het kinstuk omhooggeklapt.
Zolang je idd een helm hebt waarbij kinstuk omhoog kan is het geen probleem....

Vorige week echter bij tanken aan de A27 (BP net voorbij Utrecht richting H'sum) kreeg ik het verzoek om niet meer zittend te tanken. Ik kon dan n.l. sneller wegrijden (zonder te betalen dus.....) ....
Ik heb de beste kassiere maar een dikke glimlach gegeven.....ut moet niet gekker worden zeg. En het was gewoon overdag. Maakt misschien ook niet uit maar toch.
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als ik bij een bemande pomp tank, stap ik wel af bij het tanken, en het kinstuk klap ik altijd omhoog.
Tot nu toe één keer discussie gehad met een pomphouder die dat niet voldoende vond en wilde dat ik mijn helm helemaal af zou zetten. Ik reed al een paar kilometer op damp, kon dus niet naar de volgende pomp op zoek en heb maar aan zijn verzoek voldaan.

Bij het afrekenen mijn ongenoegen kenbaar gemaakt, en het bleek dat hij al meermalen was overvallen door brommerrijders die op de camera's onherkenbaar bleven dankzij de helm. Toen ik vroeg waarom het kenteken van een motor dan niet op de camera stond (is tenslotte ook een prima ID, vraag maar aan het CJIB Oia ) zou hij daar over nadenken. Nog wel even meegegegeven dat als ik 's winters mijn helm moet afzetten er een bivakmuts onder vandaan komt.......... :lol:
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dingeman schreef:
Nog afgezien van betalen is blijven zitten ook hartstikke onveilig, als er iets gebeurt met jouw, de motor of elders op het tankstation staat de tankdop open en is het niet moeilijk om te raden wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Als je bent afgestapt kan dat natuurlijk ook gebeuren maar dan kan je maken dat je weg komt als je er op zit gaat dat niet.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind dat zitten terwijl je tankt ook niet ideaal hoor ik sta er liever naast. Ik heb een pompbediende al eens onhandig bezig gezien. Net iets te vlug willen zijn en een halve liter minimaal over de tank heen terwijl hij erop zat. Hij was doordrenkt met benzine. En toen kwam de pompbediende heel vlug met een grote gieter met water en kreeg de tank en het blok en hij ook nog een flinke sloot water. Al dat koude water op dat hete blok was ook niet echt gezond. Ik vind het er altijd maar onhandig uitzien als iemand tankt terwijl hij op de motor zit. Maar ja iedereen zijn eigen manier.
Inspector Gadget

Mij lijkt het ook heel erg onprettig om zittende op de motor te tanken, heb je wel eens gevoeld hoe glad de bestrating rondom de pomp soms kan zijn door al het gemorste? (brandstof, olie, rubber)
Omdat het tegenwoordig vloeistofdichte bestrating moet zijn (in verband met milieu e.d.), is het soms net een ijsbaan lijkt het wel. :$
Ik stap daarom ook altijd af.
Voor mij is het tanken ff een rustmomentje, benen strekken, tanken en betalen. Soms ff een bakkie doen. Sanitaire stop.
Zet de motor ook altijd op de middenbok.
Kan ik ook goed kijken dat ik aftank zonder te nokkievol.
En kan ik weer ff genieten van het aanblik van de motoRT als ik terugloop en erop stap. _004
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Inspector Gadget schreef:Mij lijkt het ook heel erg onprettig om zittende op de motor te tanken, heb je wel eens gevoeld hoe glad de bestrating rondom de pomp soms kan zijn door al het gemorste? (brandstof, olie, rubber)
Omdat het tegenwoordig vloeistofdichte bestrating moet zijn (in verband met milieu e.d.), is het soms net een ijsbaan lijkt het wel. :$
Ik stap daarom ook altijd af.
Voor mij is het tanken ff een rustmomentje, benen strekken, tanken en betalen. Soms ff een bakkie doen. Sanitaire stop.
Zet de motor ook altijd op de middenbok.
Kan ik ook goed kijken dat ik aftank zonder te nokkievol.
En kan ik weer ff genieten van het aanblik van de motoRT als ik terugloop en erop stap. _004
+1 _004 Volledig mee eens.
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ook mee eens. Doe altijd tanken met dezelfde gedachte als Inspector Gadget.
Daarbij de komt dan nog eens de kans op lakbeschadiging. Je kunt nog zo oplettend zijn, maar je zult zien dat dit onherroepelijk een keer gebeurt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Hazeldonk schreef:
Dingeman schreef:
Nog afgezien van betalen is blijven zitten ook hartstikke onveilig, als er iets gebeurt met jouw, de motor of elders op het tankstation staat de tankdop open en is het niet moeilijk om te raden wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Als je bent afgestapt kan dat natuurlijk ook gebeuren maar dan kan je maken dat je weg komt als je er op zit gaat dat niet.

Ben
Me nooit zo gerealiseerd. Maar dit is inderdaad een serieus punt. Ondanks dat het zitten (wat ik alleen bij een onbemande tankstation doe) wel gemakkelijk is, vanaf heden gewoon weer afstappen.
[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

naja, ik zit bijna ook altijd tijdens tanken. wel gewoon rustig doen. En ik denk dat je de lak net zo goed kan beschadigen als je naast de motor staat... ;)
Tijdens het afstappen kan je ook omvallen (en je motor dus ook). Dus ja, zo zijn er nog meer dingen.....

Belangrijkste blijft: alles rustig aan doen en met beleid, dan blijft de kans op problemen het kleinst
Inspector Gadget

Het zal de bekende weg zijn natuurlijk, maar als je de zijstandaard uitzet voordat je afstapt, zal de motor volgens mij nooit kunnen omvallen in mijn optiek.
Althans, zo doe ik het al jaren, zet de zijstandaard uit, stap daarna af, trek motor op de middenbok en klap daarna zijstandaard weer in.

(blijven) Zittende op de motor terwijl je brandstof tankt lijkt mij een zekere mate van risico dat je dan juist (ook) zou kunnen omvallen.
Bijvoorbeeld, je buigt iets voorover om over de OEM verkeerd-om benzinedop heen te kijken hoe vol je zit te tanken, en 1 of beide voeten glijden dan weg op die soms spekgladde vloer.

Maar dat is zoals ik het zie en ervaar en een eigen mening, waarbij ik niets afdoe aan een ieder die het op een andere manier doet.
Lemoi

ach zoals gezegd, effe opletten. Niets anders dan als je stopt naast de pomp, dan moet je je voeten aan de grond zetten voordat je hem op de standaard zet. En dat is het moment dat je merkt of het glad is of niet. Is dan ook prima moment om om te vallen. of met je voorwiel uit te glijden of. Ohja als je afstapt sta je maar op 1 been, is ook een goed moment om onderuit te gaan want dan sta je maar op 1 been en dus nog gevaarlijker....
.... En dan moet je ook niet meer op kinderkopjes rijden als het nat is maar dat doe ik ook. Misschien ben ik wel een waaghals :-)

En voorover bukken/buigen heb ik niet. weet niet waarom. Vol is vol.

Na de afgelopen 130K in 3 jaar heb ik nog nooit gemorst (ja een paar drupjes die uit de slang druppen, maar goed), uitgegleden etc, dus tja.

Er zijn ook mensen die met kinstuk omhoog rijden, of als ze tussen de auto's naar voren rijden bij het stoplicht tussen de auto's blijven staan ipv ervoor, te dicht achterop de auto rijden etc. Daar zie ik veel meer problemen. Maar dat is een ander draadje ;)

Dus zoals je begrijpt zie ik het probleem niet en zie ik meer andere problemen.

Maar zoals als altijd: ieder zijn mening/visie _004
Inspector Gadget

Het punt wat ik probeerde te maken is niet of dat jij morst of niet, maar ik heb nogal eens bemerkt dat er soms hele gladde plekken zitten rondom een pomp, terwijl het een meter verder niets aan de hand is.
Deels door slijtage van die plek (dagelijks honderden mensen over de vloer et cetera ) en deels omdat er brandstof of olie gemorst is/was.

Bij het afstappen hou ik altijd (waarschijnlijk op een vreemde manier) schijnbaar balans _001 , ik heb nog nooit het gevoel gehad ooit maar een moment te kunnen wegglijden maar goede tip om daarop te letten. _004
Zo duw ik, zodra de zijstandaard is uitgezet, de motor op de zijstandaard zodat ik kan voelen zeker te weten dat de zijstandaard & ondergrond goed is & staat.

Ik ben ooit eens genoeglijk verbaast door JosWRSM die ooit aangaf mijn motor rechtop te houden (hij hield zijn handen in de buurt van de bagagedrager) terwijl ik afstapte van de motor *zonder* zijstandaard, de motor bleek perfect in balans te staan. :O

Dus ik kan mij de insteek om op de motor te (willen) blijven zitten tijdens het brandstof tanken zeker wel voorstellen, alleen ik persoonlijk zal dat nooit en te nimmer doen.

En ja, ik kijk altijd met een zekere regelmaat in de vulopening waar de brandstof op dat moment in gaat, een soort automatisme, zodat ik kan zien hoe het brandstofniveau staat, er geen overdadige schuim ontstaat, er geen brandstof in de vulopeningrand komt. Ik kijk naar wat ik doe, en zal nooit mijn blik afwenden. Totdat de pomp afslaat en ik dus het voorgaande controleer, eventueel om daarna de laatste liters erin te "druppelen".

Ik ben misschien te voorzichtig, te bewust en denk te veel na. :lol:

Laat ik dan concluderen het kan soms heel anders gedaan kan worden en zo. Big RT Smile
Lemoi

dus ik doe het op mijn manier en heb nergens last van en jij op jouw manier en je hebt nergens last van. Beiden evenveel kans om uit te glijden (met of zonder motor dan). Beide zijn we voorzichtig. (ik voel altijd of de vloer glad is zodra ik mijn voeten aan de grond zet omdat ook ik niet onderuit wil gaan)
Dus waar hebben we het eigenlijk over? Big RT Smile
Laten we ons druk maken over mensen die gevaarlijk rijden ;)
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: OPGELOST: Benzinedop R1200RT omdraaien

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mooi opgelost Wobbert . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”