Opgelost: Claxon op R1200RT-P
Moderator: RT_Patrick
Opgelost: Claxon op R1200RT-P
Hallo,
wie heeft er ervaring met het herstellen van de claxon schakeling op een ex-overheids R1200RT?
Bij de K1200 is gewoon het relais gebypassed maar bij de R1200RT lijkt het erop alsof [af fabriek] de ZFE is aangepast. Dat laatse maak ik op uit de P-documentatie op http://www.bmwmc.net/uploads/tm7/K26SF% ... tation.pdf.
Alle ideen zijn welkom!
Groet,
Robbert
wie heeft er ervaring met het herstellen van de claxon schakeling op een ex-overheids R1200RT?
Bij de K1200 is gewoon het relais gebypassed maar bij de R1200RT lijkt het erop alsof [af fabriek] de ZFE is aangepast. Dat laatse maak ik op uit de P-documentatie op http://www.bmwmc.net/uploads/tm7/K26SF% ... tation.pdf.
Alle ideen zijn welkom!
Groet,
Robbert
Re: Claxon op R1200RT-P
Kijkende naar het standaard elektrische schema van de
, worden de standaard claxon(s) inderdaad direct aangestuurd vanuit de ZFE. (er zijn twee aparte uitgangen voor).
LET OP:
De documentatie op voorgenoemde website is van BMW America, de RT-P versies in de EU (w.o. NL) kúnnen nogal verschillen en afwijken versus de US-uitvoering van de RT-P.
Mocht het zo zijn dat inderdaad via de ZFE de standaard claxons zijn uitgeschakeld dan *moet* je naar een BMW dealeRT om dat eventueel (software-technisch) te laten veranderen.
Je motor wordt dan via de diagnose aan het internet gehangen waarna er met de fabriek gecommuniceerd wordt en eventuele updates doorgevoerd zullen worden.
En wellicht deze instelbare optie zichtbaar en verandert kan worden.
Ik neem aan dat de claxon wel werkt als je deze aan 12 volt hangt?
En ik neem aan dat je ook het goede stekkertje aangesloten hebt?
(waarin een bruine draad & lichtgroen met donkergroene-streep draad zitten).
Ik zou met een universeel/spanningsmeter ff meten op de stekker zelf.
Dan werk je vanuit de basis;
- meet je spanning op de stekker als je de claxon-toets bedient.
- heb je de juiste stekker te pakken (het stikt van de stekkers op de
heb ik al gezien)
etc
PS: Ik weet niet of in NL het gebruikelijk is dat bij de RT-P de claxon toets gebruikt wordt voor de sirene, meestal is dat een apart schakelaarblok voor de zwaailichten voor en achter (apart), zend-toets en sirene(s).

LET OP:
De documentatie op voorgenoemde website is van BMW America, de RT-P versies in de EU (w.o. NL) kúnnen nogal verschillen en afwijken versus de US-uitvoering van de RT-P.
Mocht het zo zijn dat inderdaad via de ZFE de standaard claxons zijn uitgeschakeld dan *moet* je naar een BMW dealeRT om dat eventueel (software-technisch) te laten veranderen.
Je motor wordt dan via de diagnose aan het internet gehangen waarna er met de fabriek gecommuniceerd wordt en eventuele updates doorgevoerd zullen worden.
En wellicht deze instelbare optie zichtbaar en verandert kan worden.

Ik neem aan dat de claxon wel werkt als je deze aan 12 volt hangt?
En ik neem aan dat je ook het goede stekkertje aangesloten hebt?
(waarin een bruine draad & lichtgroen met donkergroene-streep draad zitten).
Ik zou met een universeel/spanningsmeter ff meten op de stekker zelf.
Dan werk je vanuit de basis;
- meet je spanning op de stekker als je de claxon-toets bedient.
- heb je de juiste stekker te pakken (het stikt van de stekkers op de

etc
PS: Ik weet niet of in NL het gebruikelijk is dat bij de RT-P de claxon toets gebruikt wordt voor de sirene, meestal is dat een apart schakelaarblok voor de zwaailichten voor en achter (apart), zend-toets en sirene(s).
MidiMan, dank je wel voor de tips.
Ik ga dit weekend de hele zaak uit elkaar schroeven, nameten, en dan meteen maar overtollige kabels wegsnijden en schroefgaten vullen.
De multimeter en spanningzoeker liggen al klaar.
Groet,
Robbert
Ik ga dit weekend de hele zaak uit elkaar schroeven, nameten, en dan meteen maar overtollige kabels wegsnijden en schroefgaten vullen.
De multimeter en spanningzoeker liggen al klaar.
Groet,
Robbert
Opgelost: kabel was ergens afgetakt in en werd vandaar naar [niet meer aanwezige] sirene weggeleid.
hoi!!! [maar ik ben er nog niet].
hoi!!! [maar ik ben er nog niet].
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht