De Fransen hebben weer eens wat.

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Per 1 januari 2012 is in Frankrijk een nieuwe wet van toepassing die van belang is voor auto en motorrijders. En niet alleen voor de Franse, maar ook de buitenlandse auto en motorrijders die in Frankrijk rijden.

Het is namelijk verplicht om per 1-1-2012 een goed gekeurde alcoholtester (éthylotestin)
bij u te hebben in de auto of op de motor. (Tja, hoe kom je hierop).

De visie van de Franse overheid is, als u heeft gedronken gaat u eerst blazen om te kijken of u teveel heeft gedronken of niet. Zo nee dan mag u gaan rijden, zo ja dan laat u de auto/motor staan en gaat op een andere wijze naar huis.

Omdat er per 1-1-2012 onvoldoende testers ter beschikking waren heeft men nog geen handhavende acties gehouden bij de politie. Echter per 1 juli 2012 gaat de politie handhavend optreden omdat er dan voldoende testers te krijgen zouden zijn. Echter tot op heden heb ik ze nog niet in de bekende winkels gezien hoewel ze daar ook te verkrijgen zouden zijn. Via internet wordt wel e.e.a. aangeboden.
De prijs loopt van € 1,50 tot € 950,00. De goedkoopste een simpel blaaspijpje de duurste een fraai elektronisch apparaat. Een Frans motorblad verkoopt via internet een houder waar een blaaspijpje inpast voor de motorrijders. Zodat hij onderweg niet stuk gaat want u moet een werkend exemplaar kunnen tonen aan de politie bij een controle.

Per 1-7-2012 begint men met controles en bij het niet kunnen tonen krijgt u een waarschuwing.
Per 1 november 2012 krijgt u een boete als u het apparaat niet kunt tonen. Gelukkig is de boete nu ook weer niet al te hoog € 11,00 bij een overtreding. Ik heb echter zo iets waarom € 11,00 uitgeven als het ook eenmalig voor ongeveer € 1,50 kan. En de Fransen kennende zal deze snel worden opgehoogd naar een fors bedrag. Omdat de Fransman zich niet aan deze wet zal houden.

In Frankrijk zullen de diverse apparaten of pijpjes rond 1-6-2012 hopelijk te koop zijn bij de bekende zaken zo als; E.Leclerc, Super U, Intermarché, Carrefour, Lidl, Aldi en diverse Brico’s(bouwmarkten).

Het vreemde is dat je in Nederland wel het e.e.a. hoort over het reflecterende stukje dat op je kleding moet zitten per 1-1-2013 van 150 vierkante centimeter maar tot op heden niets van deze wet. Alleen de ANWB heeft er sinds kort iets over staan op hun website.

Mocht u denken bij een stopteken van de politie ik geef gas bij en rij door dan is dat niet slim.
Tegenwoordig staat er iets verder een agent met een zwaarkaliber hagelgeweer of een machinepistool. En deze mag en zal direct het vuur op u openen. Toen ik in het begin dit soort controles zag staan wist ik niet wat ik zag. Maar nu weet ik al niet beter. De Franse politie heeft een ruime en soepele geweldinstructie waar ze in Nederland van dromen.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: De Fransen hebben weer eens wat.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

wat ben ik bij dat ik deze zomer weer naar Ierland (dit jaar overigens met de auto......) op vakantie ga. Links rijden is stukken makkelijker dan je aan alle vage franse regels houden.

gerbeRT

Sent from my HTC Desire aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Een nuttige tip _004 , 's lands wijs 's lands eer.
Ik kom regelmatig met de auto in Frankrijk en zal er z.s.m. voor zorgen het pijpje bij me te hebben.
Ik verdenk de Gendarmerie er van het leuk te vinden buitenlanders voor futiliteiten staande te houden en te bekeuren.
125 km\h op de autoroute bij regen was in 2010 nog € 85 !
Ik denk er wel over in het vooronder een "" mitrailleur avec magasin tournante" te monteren :D

Ronald
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik ben nog in het bezit van een wapenvergunning.
Mag je dan terugschieten?
Echt weer frans dit.
Net als dat ze naar Nederland komen met vakantie en het verdommen om een andere taal dan frans te spreken.
Nog even en je moet kotszakjes meenemen.
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Komt over als een broodje aap verhaal. Altijd al gedacht dat die Fransen niet goed bij hoofd waren, nu weet ik het zeker.
Als dit echt waar is dan wordt het 's middags na de lunch wel een stuk rustiger op de Franse wegen, want die hebben dan allemaal een fles wijn achter hun kiezen! :D
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Weer een reden meer om niet naar Frankrijk te gaan. Maar ja dit had ik na mijn laatste Frankrijk reis al besloten. Het is een mooi land maar de Engelse, Duitse en Oostenrijkse gastvrijheid heb ik er nog niet gevonden.
Duiker
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze

Ongelezen bericht door Duiker »

Erikh schreef:Komt over als een broodje aap verhaal. Altijd al gedacht dat die Fransen niet goed bij hoofd waren, nu weet ik het zeker.
Als dit echt waar is dan wordt het 's middags na de lunch wel een stuk rustiger op de Franse wegen, want die hebben dan allemaal een fles wijn achter hun kiezen! :D
Broodje aap? Eerst even uitzoeken of het wel klopt wat je schrijft.
Zie onder staand het stukje op de ANWB site.

Nieuwe verkeerswet/alcoholtest Frankrijk
22 februari 2012 - In Frankrijk moet vanaf 1 juli een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.

Sinds 1 december 2011 is er al de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en
’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtesten ter beschikking te stellen. Deze maatregelen moet het rijden onder invloed terug te dringen.

Met zo’n test kunnen bestuurders, bij twijfel over hun alcoholgehalte, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn een voertuig te besturen.

Per 1 juli moet er in Frankrijk dus een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.

Bron: ANWB Verkeersinformatie

Daar komt bij dat ik je kan vertellen dat het klopt want ik woon net als Anton in Frankrijk.

Groeten, Fred.

.
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Fred, toch nog bedankt voor je uitleg.
Nu hebben we duidelijk van eerste hand vernomen dat het toch waar is.
Voor ons Nederlanders klinkt het natuurlijk erg ongeloofwaardig omdat we dit in ons land helemaal niet kennen.
Maar we maken nu al meer gekke dingen mee, zoals in Schiedam waar je parkeergeld voor je motor moet betalen.
Ik rijd al 30 jaar motor en het enige dat ik weet is dat je de motor niet in een parkeervak mocht zetten waar betaald moest worden.
Nu krijgen we ook al het gele hesjes verhaal en wat komt er straks?
Erikh

Even een correctie Fred. Ik zeg dat het overkomt als een broodje Aap, niet dat het zo is. ;)
LHHC

Ongelezen bericht door LHHC »

Misschien kunnen we bij de een of andere leverancier een Forumkorting bedingen....?...........of eentje met RT-Forum logo.......?
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Wat mij betreft kunnen ze mij R**T likken _005

Gr,
Kenny
Duiker

Die controles zijn inderdaad link Anton. Ik ben twee weken geleden aangehouden in Brive voor een controle.
Er was een Franse motor gestolen en die leek wat op die van mij, oom agent vertelde mij dit als excuus blijkbaar.
Toen we klaar waren en ik door mocht rijden hoorde ik naast mij een gierend geluid. En zag uit mijn ooghoek dat een agent op zei sprong en een BMW (auto) met een noodgang doorreed. Even later twee knallen, de BMW slingeren reed tegen een boom en direct alle agenten daar heen.
De man dacht door te kunnen rijden en zo de politie te snel af te zijn.
Dat doorrijden schijnt veel te gebeuren vandaar dat men tot deze maatregel is over gegaan.
Hoewel ik ook nog controles zie zonder een zwaar bewapende agent.
Misschien weet de Gendarm bij jou in de buurt hoe dit is geregeld.

Leuk hoe de mensen reageren hierop, het klopt ook allemaal het zijn vreemde jongens die Fransen.

Met vriendelijke groet,

Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb zelf een tijd in Frankrijk gewoond en gewerkt. Ik hoef er niet meer zo nodig heen. Idioot land met volslagen idiote wetten!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Ook nieuwe regel in Frankrijk per 1 januari 2013. 150 cm2 van je kleding moet van reflecterend materiaal zijn. Dit geld ook voor de buitenlanders. De 4 reflecterende stickers op de helm is weer alleen voor de Franse motorrijder verplicht. Verder nog, geen flitspaal waarschuwing in je gps. Boete is 1500 euro.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

En zo behoudt Frankrijk zijn "tripple A status" _001
wil51 schreef: Verder nog, geen flitspaal waarschuwing in je gps. Boete is 1500 euro.
Jos WRSM
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Alcoholtest: voor de prijs hoef je het niet te laten ; uit principiële overwegingen wellicht wel. _003
GrTz
BertL
Junkyard Dog
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

BertL schreef:Alcoholtest: voor de prijs hoef je het niet te laten ; uit principiële overwegingen wellicht wel. _003
Heel leuk die tester in Frankrijk kosten ze ongeveer de helft. Maaaaaar er MOET in Frankrijk het bekende NF keurmerk opstaan.
Zo niet dan krijg je als nog een bekeuring, en de houdbaarheids datum mag ook niet verlopen zijn. Er gaan nu al stemmen op in het parlement om de boete voor het niet hebben vors te verhogen.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Duiker

Klopt van dat NF keurmerk Anton. Ik ben 1 week geleden aangehouden voor een gewone controle. Het eerste waar ze naar keken bij de blaaspijpjes was het NF keur of dit aanwezig was.
Of al deze maatregelen het gedrag van de Franse automobilist zullen verbeter betwijfel ik.
Het zijn zeer slechte rijders die alleen met zich zelf bezich zijn.
Anton je zou eigenlijk dat stuk wat je op het Franseforum hebt geplaatst ook hier moeten plaatsen.
Dat stuk oogste toen echt veel applaus en instemming. Plus het was leuk geschreven.

Met vriendelijke groet, Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
Erikh

Alwéér een reden erbij om dit land te mijden. Oia
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Erikh schreef:Alwéér een reden erbij om dit land te mijden. Oia
Het is dat ik nog vaak naar Calais ga om naar Engeland te gaan maar anders zette ik geen voet meer in Frankrijk. Maar misschien is dit ook de bedoeling en willen ze van de toeristen af.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

En joepie, deze zomer weer grootschalige controles op de sleurhutten en overbeladen bestelbusjes.

En ja hoor, de UK kan je ook via de ferry vanuit Zeebrugge, Hoek van Holland of Rotterdam bereiken. Dus, ik begrijp niet goed waarom je dan al die kilometers rijdt om naar Calais te rijden? Tevens is er het vliegtuig en autoverhuurbedrijven. Je excuus is dus net zo flauw als een Heiniken.

Wil maar zeggen dat elk land absurde wetten en gebruiken heeft. Heb in NL gewoond en nam mijn buitenlandse klanten mee uit eten dan ze de standaard voorziene broodjeslunch voor te schotelen inclusief de melk (bah).
Duiker

Wel lekker hoor dat al die mensen niet naar Frankrijk komen, daar door hebben wij hier van die rustige wegen.
Als ik hier een uur aan het rijden ben en dan 6 auto's heb gezien is dat veel. :D

Groeten van Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

en je woont nog in een mooie streek om rond te toeren ook lol
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Erikh schreef:Alwéér een reden erbij om dit land te mijden. Oia

Dat is nou net het jammere, het is een prachtig land alleen die fransen kan ik niet uitstaan!!
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Nou niet gaan katten op die Fransen he. De enige vriendelijke Italiaan die ik ken woont al zijn hele volwassen leven in Duitsland en Nederland (en ja, ik heb er al een flink stel ontmoet) maar dat betekent niet dat ik dat land mijd als de pest. Binnenkort wil ik best een keer naar Rome. Maar niet voor de mensen inderdaad ;) . Maar als ik Rome wil zien, moet ik met Italianen communiceren. What's the issue?

Laten we eens kijken naar het hierboven geroemde Engeland:
- Het is illegaal te overlijden in de Houses of Parliament.
- Het is een daad van verraad een postzegel met daarop de beeltenis van de Britse koning of koningin ondersteboven te plakken.
- Het is in Liverpool een vrouw niet toegestaan topless in het openbaar te zijn behalve als ze werkt als bediende in een winkel voor tropische vissen.
- Het eten van mince pies (pasteitjes) op eerste kerstdag is verboden.
- Als iemand op uw deur in Schotland klopt en uw toilet wil gebruiken, bent u verplicht deze persoon binnen te laten.
- In het Verenigd Koninkrijk mag een zwangere vrouw overal waar ze maar wil haar behoefte doen, ook in de helm van een politieman
- Het hoofd van elke dode walvis dat wordt gevonden op de Britse kust wordt automatisch eigendom van de koning, de staart gaat naar de koningin.
- Het is illegaal de belastinginspecteur hetgeen je niet wilt dat hij weet, niet te vertellen. Maar het is legaal hem informatie niet te vertellen waarvan je het niet erg vindt dat hij het weet.
- Het is niet toegestaan de Houses of Parliament te betreden in harnas.
- Het is legaal een Schot binnen de oude muren van de stad York te vermoorden, maar alleen als hij pijl en boog bij zich draagt.
- Een vrouw mag in een openbaar vervoersmiddel geen chocolade eten.

En verder (in willekeurige volgorde):

FRANKRIJK (nog maar eens dan)
- Het is verboden om te zoenen in de trein
- Het is boeren verboden een varken Napoleon te noemen

ZWITSERLAND
- Het is verboden op zondag je auto te wassen

DENEMARKEN
- Het is verboden een auto te starten als er iemand onder ligt

ISRAËL
- Met een fiets rijden mag niet zonder een vergunning
- Het is verboden beren mee naar het strand te nemen

SINGAPORE
- Plassen in een lift is verboden
- Op kauwgom kauwen is verboden
- Vogels voeden mag niet
- Spugen op de grond is niet geoorloofd
- Het niet doorspelen van het toilet brengt je in de problemen

ZWEDEN
- Je huis (her)verven zonder vergunning is onwettelijk

THAILAND
- Je mag niet zonder ondergoed naar buiten gaan

VERENIGDE ARABISCHE EMIRATEN
- Eten tijdens de ramadan is verboden, ook als toerist

RUSLAND
- In Moskou krijg je een boete van 100 dollar als je auto volgens inspecteurs niet schoon genoeg is.

En dan de politie agent van de moderne wereld, die kan er ook wat van:

AMERIKA
- Het is verboden op zondag domino te spelen (Alabama, VS)
- In Guernee (Illenois, VS) is het voor vrouwen die meer dan honderd kilo wegen verboden paard te rijden in korte broek
- Het is verboden een entreeprijs te vragen voor het optreden van een éénarmige pianist (Iowa, VS)
- Het is voor restaurants verboden kersentaart te verkopen op zondag (Kansas, VS)
- In Columbus mogen winkels op zondag geen cornflakes verkopen (Ohio, VS)
- In Ashville (North Carolina, VS) is het verboden op straat te niezen
- In Lang (Kansas, VS) is het in augustus verboden op een ezel door de hoofdstraat te rijden als de ezel geen strooien hoed draagt
- In Rumford (Maine, VS) is het voor een huurder verboden zijn huisbaas te bijten
- In Gary (Indiana, VS) is het verboden het theater te bezoeken na het eten van knoflook (pas na vier uur ben je weer welkom)
- In Natoma is het verboden een mes te gooien naar iemand in een streepjeshemd (Kansas, VS)
- Het is verboden vier keer met dezelfde man te trouwen (Kentucy, VS)
- Het is verboden in het openbaar te gorgelen (Louisiana, VS)
- In Portland (Maine, VS) is het voor mannen verboden vrouwen onder de kin te kietelen met een veren plumeau
- In Helena (Montana, VS) is gegiechel verboden bij wet
- Het is verboden het haar van een vrouw te knippen (Wisconsin, VS)
- In North Carolina (VS) is het verboden vals te zingen
- In Alaska (VS) is het verboden elanden drank te voeren
- Het is verboden te gaan liggen en in slaap te vallen met je schoenen aan (North Dakota, VS)
- In Chicago (VS) is het verboden om in je pyjama te vissen
- In Cleveland (Ohio, VS) is het voor vrouwen verboden leren schoenen te dragen omdat mannen misschien hun ondergoed er in weerspiegeld zouden kunnen zien
- Als je in Little Rock op straat flirt met iemand van het andere geslacht kun je allebei een maand cel krijgen (Arkansas, VS)
- In Waterloo (Nebraska, VS) is het voor kappers verboden uien te eten tussen 7 uur ‘s morgens en 7 uur ‘s avonds
- Het is verboden koeien op de openbare weg te blinddoeken (Arkansas, VS)
- Beren schieten is toegestaan, maar het wakker maken van een beer om een foto te maken is verboden, (Alaska, VS)
- In Globe (Arizona, VS) is het verboden op straat te kaarten met een Indiaan
- In Quitman (Georigia, VS) is het voor kippen verboden de straat over te steken
- Het is verboden met opzet een paard te laten struikelen (Californië, VS)
- In Brooklyn (New York, VS) mag een ezel niet slapen in een bad
- Mensen die rare gezichten trekken tegen honden in het plaatsje Normal (Oklahoma, VS) kunnen gearresteerd worden
- Automobilisten zonder armen hoeven in New Jersey geen tol te betalen (New Jersey, VS)
- Bioscoopeigenaren in New York zijn verplicht elke maand de kauwgom onder de stoelen vandaan te schrapen
- Het is verboden in een theater of een bioscoop een hoed te dragen die het zicht van anderen belemmert (Wyoming, VS)
- In het Pine Island-district (Minnesota, VS) moet een man zijn hoed af te nemen voor elke koe die hij tegenkomt
- In Natchez (Missessippi, VS) is bier drinken verboden voor olifanten
- Vrouwen mogen alleen een kunstgebit dragen na schriftelijke toestemming van hun echtgenoot (Vermont, VS)
- Iedere burger mag zijn geweer mee de kerk in nemen (Georigia, VS)
- In Saco (Missouri, VS) is het voor vrouwen verboden hoeden te dragen die kinderen, dieren of verlegen mensen aan het schrikken kunnen maken
- In Bellingham (Washington, VS) mag een vrouw onder het dansen niet meer dan drie stappen achteruit doen
- In Trenton is het verboden een bedorven augurk op straat te gooien. (New Jersey, VS)
- In Hartford is het voor mannen verboden hun vrouw te zoenen op zondag (Connecticut, VS)
- In Boston (Colorado, VS) was het een tijdlang verboden een hond te bezitten die hoger was dan 25 centimeter

Dus ach...
Maar misschien hoort dit lijstje eerder thuis in RT Cafe.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik heb met alle scrupules van landen geen problemen. Ze doen en dreigen maar . . .
Als je je netjes gedraagt in een gastland is er niets aan de hand.
Wil je - of val je op - opvallen dan is dat vaak een reden om je te controleren en dan is afhankelijk van jou reactie daarop of je beboet wordt.
Wij hebben al heel wat van Europa gezien en nooit problemen met de locale koddebereiers gehad.
Mijn motto is dan ook: gedraag je zoals het hoort ongeacht in welk land . . . . . :O
Jos WRSM
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Sic.
Duiker

Mooi verhaal Dave van al die wetjes. Zo zijn er in Nederland ook heel wat van die onzinnige wetten.
Aantzeetje het is hier inderdaad een plezier om rond te rijden. Mooie omgeving voor motorrijders, en meestal mooi weer.
In Nederland bleef ik de helewinter door rijden, maar dat is hier een makkie. Alleen bij sneeuwval wordt er niet gestrooid
Dus kan het lang duren voor je weer de weg op kan vanwege de gladheid.
En zo als altijd heeft Jos weer de juiste wijze woorden.

Groeten, Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”