Ik heb voor mijzelf vastgesteld dat de K1600GT als een van de meest imposante BMW's ooit de boeken in mag gaan. Zowel qua uiterlijk als ook qua prestaties. Ook ik heb bizar mooie kilometers met deze Teutoonse beul gemaakt. In Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Luxemburg, België heeft de GT mij en mijn meisje vele, vele comfortabele kilometers gegund. Er bleek echter een land te zijn waar deze mastodont volstrekt niet tot zijn recht komt. En laat dat nu net het land zijn waar ik nu woon: het Verenigd Koninkrijk...
Engeland is een prachtig motorland met ultieme bochtige wegen, maar 332 kilo en 160pk werken hier niet in je voordeel. In tegendeel: de K1600GT ervoer ik de afgelopen tijd meer als 'overkill' dan als Ultimate Driving Machine. Je komt bijna niet uit de tweede versnelling en je moet permanent bedacht zijn op speed-traps en trajectcontroles. Zo afhankelijk als ik voor mijn inkomen ben van een geldig rijbewijs, zo begon de 'angst' voor het verliezen ervan de overhand te krijgen. Ik ontdekte dat mijn voorkeur om lekker met de F650GS in plaats van met de K1600GT over de bochtige weggetjes van het Peak District te laveren, steeds prominenter werd. Uiteindelijk stond de K1600GT eigenlijk alleen nog maar stil. Kapitaalvernietiging van eerste orde.
Natuurlijk is het vreemd om een, destijds lang gekoesterde wens achter te laten, maar na de rit vanuit Engeland terug naar Nederland wist ik dat het een prima beslissing was. Ik hoop dat er een nieuw en enthousiast baasje voor mijn Teutoonse Schone gevonden wordt, die er net zo veel plezier aan gaat beleven als ik, op wegen die net even geschikter zijn voor dit absoluut geweldige monster! Een mooie herinnering is met deze stap geboren!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M