Er was eens... De K1600GT

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Er was eens... De K1600GT

Ongelezen bericht door Bert M »

Afgelopen week heb ik een, in sommige ogen wellicht, onverwachte beslissing genomen: ik heb mijn BMW K1600GT verkocht.

Ik heb voor mijzelf vastgesteld dat de K1600GT als een van de meest imposante BMW's ooit de boeken in mag gaan. Zowel qua uiterlijk als ook qua prestaties. Ook ik heb bizar mooie kilometers met deze Teutoonse beul gemaakt. In Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Luxemburg, België heeft de GT mij en mijn meisje vele, vele comfortabele kilometers gegund. Er bleek echter een land te zijn waar deze mastodont volstrekt niet tot zijn recht komt. En laat dat nu net het land zijn waar ik nu woon: het Verenigd Koninkrijk...

Engeland is een prachtig motorland met ultieme bochtige wegen, maar 332 kilo en 160pk werken hier niet in je voordeel. In tegendeel: de K1600GT ervoer ik de afgelopen tijd meer als 'overkill' dan als Ultimate Driving Machine. Je komt bijna niet uit de tweede versnelling en je moet permanent bedacht zijn op speed-traps en trajectcontroles. Zo afhankelijk als ik voor mijn inkomen ben van een geldig rijbewijs, zo begon de 'angst' voor het verliezen ervan de overhand te krijgen. Ik ontdekte dat mijn voorkeur om lekker met de F650GS in plaats van met de K1600GT over de bochtige weggetjes van het Peak District te laveren, steeds prominenter werd. Uiteindelijk stond de K1600GT eigenlijk alleen nog maar stil. Kapitaalvernietiging van eerste orde.

Natuurlijk is het vreemd om een, destijds lang gekoesterde wens achter te laten, maar na de rit vanuit Engeland terug naar Nederland wist ik dat het een prima beslissing was. Ik hoop dat er een nieuw en enthousiast baasje voor mijn Teutoonse Schone gevonden wordt, die er net zo veel plezier aan gaat beleven als ik, op wegen die net even geschikter zijn voor dit absoluut geweldige monster! Een mooie herinnering is met deze stap geboren!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Er was eens... De K1600GT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja die F650 GS is gewoon praktisch. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn motor ook meteen zou ruilen voor de 700GS. Ik vond de F650 zeker in drempel Brabant ook en stuk handiger. Maar voor de snelweg was de 700GS ook voldoende. Die kleinere GS types zijn in dit kikkerland ook voldoende voor mijn doel. Ik heb met de K1600GT eigenlijk nooit iets gehad. Veel gewicht veel vermogen maakt het rijden niet eenvoudiger. Met een F650 vlieg je veel sneller door die heuvels in Engeland dat is zeker. Dus de juiste keuze . Wij hadden in Whitefield ( UK) trouwens zoveel regen dat je niet eens veel vermogen wil hebben. En als je daar in James Herriot gebied rijd dan wint de 650 het zeker als je voor je plezier gaat rijden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Qua techniek, vormgeving, looks & feel, ik kan de K1600GT zeker wel waarderen. -kwijling-
Maar het grote gewicht en overmatige hoeveelheid power lijkt mij inderdaad een beetje te, ook in Nederland.
Tenzij je bij de hulpdiensten zit en zo.
Heb de K1600GT's ooit eens mogen aanschouwen op echt voluit vermogen op een afgesloten gebied en het is een kanon en de bom tegelijk.
Indrukwekkend zondermeer. Dat gaat en blijft gaan. :shock:

De UK zelf ook een beetje kennende, begrijp ik je overwegingen en besluit volledig.
Daar lijkt mij alsof je met een cementtruck door hartje Amsterdam moet manoeuvreren, da's twee vingers aan het gas en doseren met de duim. En handhavers op elke hoek van de straat. Bij wijze van spreken.

De "kleinere" GS-en vindt ik zelf ietwat ondergewaardeerd terwijl mij juist hele leuke, sportieve motoren lijken.
Zou mijn 1200RT mij ooit niet meer kunnen bekoren zal ik zeker naar die modellen gaan kijken.
Waarbij ik hoop dat het gewicht van de motor heel veel minder van invloed (gevoelsmatig) zal zijn, iets wat voor mij op de 1200RT nog een uitdaging is.

Wens je heel veel plezier dan en vooral veilige, meer enjoyable miles.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ongelooflijk dat je de K1600 weg gedaan hebt! Dat is toch een droommotor voor velen. Als ik je verhaal lees, wordt het wel begrijpelijk, en je hebt de nodige lol gehad met deze machine.
Ik vraag me wel af hoe je nu op motorvakantie gaat, lukt dat met de F650GS, ga je niet meer, of komt er wellicht toch nog een vervanger? (Rt?)
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

HansD schreef: Dat is toch een droommotor voor velen
Nou voor mij niet, anders had ik die wel gekocht in plaats van de RT. Voor de meerprijs hoef je het niet te laten. Ik snap Bert volkomen, superfiets maar veel te zwaar.

Een echte droommotor heb ik wel. Een RT met het geluid van een Duc.
strik
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Het zou eigenlijk wettelijk verplicht moeten worden dat alle mannen minimaal 3 motoren moeten/mogen hebben.
- een tourbuffel
- een tussendoorfiets
- een crosser
Misschien eigenlijk wel 4 trouwens? Zit er een partij tussen die dat in zijn verkiezingsprogramma heeft staan?
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:Ongelooflijk dat je de K1600 weg gedaan hebt! Dat is toch een droommotor voor velen.

Ik had het zelf een jaar geleden ook zeker niet verwacht, dat ik er nu zo in zou staan. En inderdaad, ook voor mij was de K1600GT een absolute droommotor, waar ik nog lang prachtige herinneringen zal bewaren en ik ben zeker trots er een gehad te hebben.
HansD schreef:Ik vraag me wel af hoe je nu op motorvakantie gaat, lukt dat met de F650GS, ga je niet meer, of komt er wellicht toch nog een vervanger? (Rt?)

Ik kan niet uitsluiten dat er op termijn een vervanger (of wellicht een aanvulling) op mijn pad komt. Ik ga eerst verder plezier maken met de F650GS tweepitter. Vakanties? Tja, mijn lief en ik gaan eigenlijk niet meer op (aaneengesloten) vakantie. In plaats daarvan gaan we zo door het jaar heen af en toe eens een lang weekend of midweekje en dan het liefst richting Wales en Schotland en zoveel mogelijk buiten het vakantie seizoen. Dat betekent dat de factor 'Schots weer' ook een dingetje is om rekening mee te houden. En dan biedt een (4 x)4-wielige iets meer mogelijkheden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste Bert,

Ook ik begrijp jouw beslissing om de K1600GT van de hand te doen heel goed. Het is een prachtige motor maar er zit zo ontzettend veel power in en ook het gewicht speelt een rol. Op de kronkelwegen in Engeland komt deze motor dus niet tot zijn recht. Het lijkt mij een "raket op wielen" en ja het rijbewijs ben je terecht zuinig op. Uiteraard blijf je de fantastische kilometers, ook samen met Ingrid, herinneren!

Ik wens jou heel veel plezier op de meer lichtvoetige, sportieve F650GS en hoop van harte dat jij daar vele fantastische kilometers mee gaat rijden, ook met jouw meissie . . . aan beide kanten van de Noordzee! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”