voor het eerst met een navigatiesysteem

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

voor het eerst met een navigatiesysteem

Ongelezen bericht door Bart51 »

Vandaag heb ik, na jarenlang gebruik gemaakt te hebben van een routerol, voor het eerst een proefrit gemaakt met mijn nieuwe navigtiesysteem, de Navigon 6310.
Ik heb dat ervaren als of je opnieuw met een motor rijdt. De verdeling van je aandacht op de weg en op het scherm ( ik heb geen geluid in de helm) is best wel vreemd. Op de een af andere manier heb ik anders gereden. Het zal wel een kwestie van wennen zijn. Het kan zijn dat je zoveel extra informatie krijgt in je scherm waardoor je meer aandacht geeft aan het scherm wat verwarrend kan zijn voor de hersenpan tezamen met de info die je krijgt door op de weg te letten, is voor mij zeker iets waar ik aan zal moeten wennen.
Misschien zijn er anderen die dit ook hebben ervaren, ben erg benieuwd.

Afbeelding

Groetjes van
Bart, nu dus met navigatie.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Paul cr

Re: voor het eerst met een navigatiesysteem

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik heb 0 ervaring met navi, maar ik denk dat je moet zorgen dat je door geluid gestuurd wordt. Dan kun je de aandacht op het rijden houden.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoi Bart, gefeliciteerd met je aankoop.
Zeker wel lastig om steeds naar het schermpje te moeten kijken, dat leidt inderdaad erg af. Ik zag dat de GPS is uitgerust met Bluetooth. Wellicht is je volgende aanschaf; een bluetooth headsetje voor in de helm. _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Op dat scherm kijken wen je snel aan. Vooral welke info relevant is.
Maar gesproken aanwijzingen in je helm is weer een dimensie meer.
Als je dat gewend bent vraag je je af hoe je ooit 'vroeger' je weg gevonden hebt.
It's never too late to have a happy childhood.
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik rij nu al een paar jaar met de Zumo 550.
We hebben BT communicatie in onze helmen en ik kan dus ook de Zumo horen als ik dat wil.
Ik moet zeggen dat ik het meestal erg vervelend vindt als er constant tegen me gel*lt wordt door die "mien".
Vooral omdat ik de stem die in de Zumo zit erg onprettig vind.
Het komt er dus op neer dat ik haar eigenlijk nooit aan heb staan!
Mijn Zumo staat op een steun boven mijn tellers, dus in de richting van mijn blikveld.
Ik ben er ondertussen aan gewend dat ik met een hele korte blik prima kan volgen waar ik heen moet.
Ik kan niet (meer) zeggen dat het mijn aandacht (te veel) van de weg af haalt.

Dus als je hem goed op je motor monteert gaat het, wat mij betreft, prima door alleen te kijken naar je navigatie zonder er naar te luisteren.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In principe is het toch wel veiliger om je navigatie te horen in plaats van alleen maar te zien.
Als je van de weg af naar je navigatie blikt, hebben je ogen en je brein toch al snel minimaal een seconde nodig om waar te nemen wat er op het scherm staat.

En dat is als je navigatie (kaart, aangegeven verkeerssituatie, route e.d.) klopt met datgene wat je net een seconde (of meer!) geleden zag voor en rondom je motor.
Die "vertraging" loopt flink op zodra de navigatie iets anders aangeeft dan wat je verwachtte of als het niet klopt met wat je zelf net zag.

Het is aangetoond dat de mens via het gehoor veel sneller en meer/beter informatie kan verwerken dan via de ogen.
Via de ogen kan je optische illusies zien, vertekeningen, en zelfs informatie-overload, waardoor je de situatie kunt krijgen dat je de dingen die vlak voor je neus zijn, niet eens meer ziet. Of dat je kijkt maar niet (meer) waarneemt.

Gelukkig blijkt dat bij motorrijders veel minder het geval te zijn, omdat dat die meer dan gemiddeld gewend zijn heel goed te kijken en waar te nemen.

Desalniettemin, is het sterk aan te raden toch navigatie-instructies via het gehoor mogelijk te maken.
Omdat je dan niet of veel minder vaak naar het scherm behoeft te kijken, maar ook een veel beter "filter" hebt dan de soms verwarrende of te-complexe/onnodige informatie die een navigatie via het scherm kán geven.

Bij veel navigatie-apparaten kan je de stem wijzigen, en zo heb ik "moeite" met de Vlaamse stem op mijn navigatie, die lijkt soms wel onverstaanbaar.
Daarentegen vindt ik de Nederlandse stem zeer prettig, en zet ik deze vrij zacht, puur ter ondersteuning, niet als lijdraad.

Maar, als je van punt A naar punt B rijdt, en je weet min-of-meer de weg al, en de navigatie is puur ter oriëntatie, blijkt gebruik van alleen het scherm vaak wel voldoende.

Als een ander voorbeeld die ik van de week had;
Flinke file, dus ging ik file-rijden. Maar ik reed op een onbekend stuk weg waar ik niet eerder geweest was. Ik wist, omdat ik de route thuis vantevoren bekeken had dat ik een afslag 16 of 17 moest nemen, maar wist het niet meer zeker. Terwijl ik aan het file-rijden was, kreeg ik de melding dat ik over 3 km de afslag moest nemen. Ik kon dus mijn file-rijden netjes gaan afronden om tijdig op de rechterbaan te geraken. Want met file-rijden moet je niet al te lang op je navigatie gaan kijken, hele volksstammen beginnen te sms-en in hun auto tijdens de file, en "slingeren alle kanten op" dus moet je heel goed opletten.

Als je niet zeker weet of navigatie-geluid je "ding" is, kan je er voor kiezen eerst een betaalbaar oortje te gebruiken, puur om te ervaren hoe dat is, welke informatie je krijgt van je navigatie, of het wel tijdig genoeg voor je is, en zinvol.
En dan pas gaan nadenken voor een meer permanente oplossing.

Ik heb in het begin ook zonder geluid gereden, en toen ik eindelijk de pegels bij elkaar had voor een fatsoenlijke oplossing, was ik bijzonder blij dat ik het eindelijk toch wel had.

En af en toe spoort zij mij aan, als ik op het juiste knopje druk, mag ik van haar sneller rijden blijkbaar, want dan roept zij "harder, harder"
(dat is dus volume up, geintje!) ;) :lol:
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Ook ik rij al jaren met verschillende navigatiesystemen , allen van Garmin.
Héél belangrijk vindt ik daarbij de aanwijzigingen die ik "toegesproken" krijg. Dan tuur je niet constant op je schermpje , hier moet je echt mee leren omgaan.
Voor je het weet verslapt je aandacht voor het wegverkeer en kan het vreselijk misgaan _002 .
Mijn advies, voeg "truus" toe. :lol: :lol:

[groet]
Hub
blackers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Sinds een jaar of 5 maak ik gebruik van navigatie op de motor. Mijn huidig systeem is Garmin ZUMO 555. In de loop der jaren ben ik gewend geraakt aan de volgende combinatie: ik luister eerst naar de aanwijzing en kijk dan even naar het scherm of ik de aanwijzing ook "visueel" snap. Vervolgens kijk ik vooruit (logisch hè) of het visuele snappen ook overeenkomt met de werkelijkheid.
De bovenstaande handeling lijkt omslachtig, maar gaat tegenwoordig in een split second.

En experimenteren met wat je op het scherm wilt zien. M.a.w. als een volgende afslag pas over plm 50 km is, pas de schaal van de kaart dan zo aan dat je de weg kunt zien tot aan die afslag. Je weet dan min of meer wat er gaat komen.

En.....................zorg dat je een ouderwetse kaart bij je hebt. Je zult niet de eerste zijn die geen idee heeft hoe hij moet rijden als het sysyteem het niet meer doet. ;)

[groet] -1200-
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Flying Dutchman
Type: R850RT
Bijz: Blauw

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

Ik heb sinds een paar weken een Garmin Zumo 660 en een bluetooth verbinding naar de helm Scala rider G4.

Was inderdaad de eerste rit erg wennen en na 5 kilometer zat ik al verkeerd. Ik ben nog op zoek naar de juiste combinatie van gesproken aanwijzing en wat de satnav aangeeft. Ik vind het niet altijd duidelijk zeker als de straten vlak bij elkaar liggen. Ik heb ook gemerkt dat je dan meer op de satnav aan het kijken bent dan op de weg en het verkeer let.
Wel zijn de gesproken aanwijzingen nuttig.
Zoals DMM al schreef eerst luisteren dan even op het navigatie systeem kijken en dan weer op de weg letten.
Als je dan toch niet de juiste weg hebt begint de satnav van zelf te melden dat het niet gaat zoals gepland.

En inderdaad altijd een kaart meenemen, al is het alleen maar om te kijken wat een handige alternatieve route is als de geplande route is geblokkeerd, zoals ik 2 weken terug had toen er in het Zuid-Limburgse heuvellandschap een rondrit was met oude tractoren.
Het navigatie systeem kwam wel met alternatieven maar die gingen niet die kant op die ik in gedachte had.

Suc6 met het experimenteren.
Peter, Beek (L).
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Belangrijk bij het rijden met navigatie is de juiste instellingen wat je gewend bent of wenselijk acht;

Zo vindt ik zelf een belangrijk aandachtspunt dat de eventuele automatische zoom-mode uit is gezet.
Want het kan namelijk zo zijn dat je navigatie op het scherm nog druk bezig is de kaart (bij) te tekenen, terwijl Truus je aangeeft dat je rechtsaf moet slaan (bijvoorbeeld).
Automatische zoom werkt vaak op basis van twee principes; je snelheid (hoe hoger je snelheid hoe verder uitgezoomd wordt) en de afstand tot de volgende wijziging van richting en/of verkeersinstructie (bijv. rotonde, voorsorteervak, e.d.).

Als het enigszins kan (en voor jou wenselijk is) zet de zoom op handmatig, als je deze gemakkelijk(er) kan aanpassen tijdens het rijden (liefst met knoppen, maar als het niet anders kan via het aanraakscherm. als je navigatie dat heeft cq. ondersteund)
Als je de hoeveelheid details wat je navigatie op de kaart kan weergeven, kunt instellen, ga daar enigszins conservatief mee om.
Meestal kan je POI’s (e.d.) instellen, maar dat is handiger te zien als je het nodig hebt, in plaats tijdens de gehele rit. Althans, dat is mijn mening.
Als je de hoeveelheid details op de kaart ook nog kunt instellen (meestal verschillende niveau’s zoals laag, middel, normaal, hoger, hoogst), kies normaal.
In de stand hoger en hoogst moet je navigatie flink aan de slag om al die informatie op het scherm te tonen, actueel en in real-time, wat de reactiesnelheid van je navigatie niet altijd ten goede komt.
De meeste navigaties (zeker de moderne, maar mijn BMW Navigator heeft het ook) geven ook een zogenoemde "Pagina Volgende Afslag", een "popup" (en een toon) om aan te geven wat je aankomende verkeerssituatie moet zijn (neem rotonde 3/4, neem volgende afslag rechts, etc).
Ik weet dat bij de meeste Garmin's dit automatisch gebeurt, ik zie op jou afbeelding bij het begin van dit draadje dat de Navigon dit links-onderaan het schermt toont.
(afbeelding 5 op pagina 56 van je handleiding ;) )

Als het kan, probeer je navigatie zo in te stellen dat de route een contrasterende kleur heeft, bijvoorbeeld paars (o.i.d.), zodat je goed de route kunt zien.
Bij sommige navigatie-systemen kan je de kleuren aanpassen.
Let ook op dat je navigatie niet per ongeluk in nachtmodus staat of blijft staan (meestal is het automatisch, maar soms handmatig)
En als laatste, controleer of je software van je navigatie up-to-date is.
Het kan zijn dat je bepaalde problemen ervaart die in een software-update opgelost is.
In jou geval de zgn. Navigon Fresh.
RobNIJ
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik rijd al jaren met de ZUMO 550, gecombineerd met een intercomsysteem. Het geluid is voor mij zeker ook van belang! Het is wel zaak om de navi zo hoog mogelijk te plaatsen, zodat je niet steeds met het gezicht naar omlaag hoeft te kijken.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

En ja hoor, nu heb ik ook een Jabra BT3030. Maar nu wil ik niet rijden. Maar in de huiskamer deed ie het: na de stoelpoot rechtsaf; voorbij de tafel de derde afslag: Alstublieft wilt u keren? Zodra het beter is buiten ga ik het daar proberen.

groetjes Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ben het met jan1200rt eens.
Met beeld én geluid heb je info van twee kanten. Was erg snel aan het scherm van de zumo 550 gewend. Met één snelle blik zie al wat er komt.
Je zit ook niet op het scherm te "turen". Ruim op tijd zie je hoe verder te gaan en heb je het eens mis, binnen 5 sec is de vervangende info in beeld.
Wél inderdaad zo hoog mogelijk achter je ruit monteren om het hoogteverschil tussen op de weg kijken en even "spieken" zo klein mogelijk te maken.

[groet] , Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Yobotje
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

Jos WRSM schreef:Hoi Bart, gefeliciteerd met je aankoop.
Zeker wel lastig om steeds naar het schermpje te moeten kijken, dat leidt inderdaad erg af. Ik zag dat de GPS is uitgerust met Bluetooth. Wellicht is je volgende aanschaf; een bluetooth headsetje voor in de helm. _004

Zojuist getest, de Jabra Clipper en de Nokia E90 aan de Zumo 550 gekoppeld. Zowel de navigatiestem als telefoon gesprekken komen door en de Zumo kan bediend worden om gebeld te worden of te bellen. De telefoon en de clipper koppelen automatisch, niks mis mee dus. _004
Draagcomfort moet ik nog testen met de helm en dat is nog een vraag of dat goed gaat met die dunne fragiele snoertjes als je de helm afdoet. _001
Nog wachten op beter weer en pekelvrije wegen.

De stereo headset is gespaard met de "gratis" T-Mobile punten - mee meegenomen en nooit weg.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”