In principe is het toch wel veiliger om je navigatie te horen in plaats van alleen maar te zien.
Als je van de weg af naar je navigatie blikt, hebben je ogen en je brein toch al snel minimaal een seconde nodig om waar te nemen wat er op het scherm staat.
En dat is als je navigatie (kaart, aangegeven verkeerssituatie, route e.d.) klopt met datgene wat je net een seconde (of meer!) geleden zag voor en rondom je motor.
Die "vertraging" loopt flink op zodra de navigatie iets anders aangeeft dan wat je verwachtte of als het niet klopt met wat je zelf net zag.
Het is aangetoond dat de mens via het gehoor veel sneller en meer/beter informatie kan verwerken dan via de ogen.
Via de ogen kan je optische illusies zien, vertekeningen, en zelfs informatie-overload, waardoor je de situatie kunt krijgen dat je de dingen die vlak voor je neus zijn, niet eens meer ziet. Of dat je kijkt maar niet (meer) waarneemt.
Gelukkig blijkt dat bij motorrijders veel minder het geval te zijn, omdat dat die meer dan gemiddeld gewend zijn heel goed te kijken en waar te nemen.
Desalniettemin, is het sterk aan te raden toch navigatie-instructies via het gehoor mogelijk te maken.
Omdat je dan niet of veel minder vaak naar het scherm behoeft te kijken, maar ook een veel beter "filter" hebt dan de soms verwarrende of te-complexe/onnodige informatie die een navigatie via het scherm kán geven.
Bij veel navigatie-apparaten kan je de stem wijzigen, en zo heb ik "moeite" met de Vlaamse stem op mijn navigatie, die lijkt soms wel onverstaanbaar.
Daarentegen vindt ik de Nederlandse stem zeer prettig, en zet ik deze vrij zacht, puur ter ondersteuning, niet als lijdraad.
Maar, als je van punt A naar punt B rijdt, en je weet min-of-meer de weg al, en de navigatie is puur ter oriëntatie, blijkt gebruik van alleen het scherm vaak wel voldoende.
Als een ander voorbeeld die ik van de week had;
Flinke file, dus ging ik file-rijden. Maar ik reed op een onbekend stuk weg waar ik niet eerder geweest was. Ik wist, omdat ik de route thuis vantevoren bekeken had dat ik een afslag 16 of 17 moest nemen, maar wist het niet meer zeker. Terwijl ik aan het file-rijden was, kreeg ik de melding dat ik over 3 km de afslag moest nemen. Ik kon dus mijn file-rijden netjes gaan afronden om tijdig op de rechterbaan te geraken. Want met file-rijden moet je niet al te lang op je navigatie gaan kijken, hele volksstammen beginnen te sms-en in hun auto tijdens de file, en "slingeren alle kanten op" dus moet je heel goed opletten.
Als je niet zeker weet of navigatie-geluid je "ding" is, kan je er voor kiezen eerst een betaalbaar oortje te gebruiken, puur om te ervaren hoe dat is, welke informatie je krijgt van je navigatie, of het wel tijdig genoeg voor je is, en zinvol.
En dan pas gaan nadenken voor een meer permanente oplossing.
Ik heb in het begin ook zonder geluid gereden, en toen ik eindelijk de pegels bij elkaar had voor een fatsoenlijke oplossing, was ik bijzonder blij dat ik het eindelijk toch wel had.
En af en toe spoort zij mij aan, als ik op het juiste knopje druk, mag ik van haar sneller rijden blijkbaar, want dan roept zij "harder, harder"
(dat is dus volume up, geintje!)

:lol: