Er is een topic over gestart op
Motor-Forum. Voorlopig nog geen praktijkervaringen want hij is er net.
Zonder bevooroordeeld over te komen, zou ik nog even de kat uit de boom willen kijken. Behalve de prijs zijn er een aantal belangrijke zaken die je bij een GPS in de gaten moet houden (en dat geldt ook voor meer apparaten):
* kun je routes van bv Garmin of TomTom (of GPX, een universeel formaat) kunt overnemen. Er zijn nl tal van sites die toertochten ter download aanbieden.Het zou jammer zijn als ie daar niets mee kan.Dan moet je het altijd zelf doen of wachten tot iemand zich geroepen voelt een conversieprogramma te schrijven.
* hoe zit het met kaartupdates. Ze zeggen dat ze er TeleAtlas kaarten in zitten, maar wat er niet bij gezegd wordt, is welke deal ze hebben met TA. Krijgen ze de meest recente kaarten? En hoe vaak komen updates, en wat kost dat.Je kunt nl lekker goedkoop 'oude' kaarten kopen en 1x per jaar een kaart van vorig jaar aanbieden...

* hoe is de support?
Het lijkt allemaal bangmakerij of stemmingmakerij, maar zo is het niet bedoeld. Ook al is dat ding maar €350 voor een hele complete set, als ie niet fijn werkt of je hebt oude kaarten is het een dure manier van geld besparen gebleken. Ik zou persoonlijk minimaal 1 jaar wachten met een nieuw navigatieproduct. Je hebt andere totaal geen referentie; je weet niet hoe de kwaliteit is van het product en hoe men met klachten en problemen omgaat. En bij een nieuw product kun je er de donder op zeggen dat er problemen gaan komen. Vraag maar een de eigenaren van een Garmin Zumo 660 van het eerste uur...
Ik begrijp dat je niet de hoofdprijs wilt betalen die Garmin en TomTom vaak voor hun gadgets vragen, maar je kunt ook op marktplaats rondkijken. Ik heb er 2 jaar geleden een hele leuke Garmin StreetPilot 3 op de kop getikt. Hij is erg langzaam, maar hij voldeed voor het doel waar ik 'm voor had gekocht: toertochtjes. Bij toeval kwam ik later een BMW Navigator 3 tegen voor een prikkie. Kijk eens rond en misschien vind je er een leuk apparaat voor niet al teveel geld.