Choke vraag

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Fantom

Choke vraag

Ongelezen bericht door Fantom »

Ik heb mijn R1100RT nu een week en wat me opvalt is dat ik bij een koude start de choke helemaal niet nodig heb.
Gewoon startknop indrukken en zonder gas geven gelijk netjes stationair lopen. Hebbem jullie dit ook? En wanneer ga je echt je choke nodig hebben :?:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

WoutG

Ongelezen bericht door WoutG »

Heb bij mijn 850 RT precies hetzelfde, gewoon de startknop indrukken zonder gas te geven en de motor loopt stationair. Lijkt me geen probleem.
Wellicht als het echt koud wordt, heb je de choke wellicht nodig.
Maarja wanneer wordt het hier echt koud?
Fantom

HansD schreef:The BMW R-serie heeft geen choke. Het is meer "hand-gas".
Hans
huh, er staat volgens mij toch echt choke op de knop.
Vindt het ook vreemd omdat het een injectiemachine is.
Maar wat bedoel je met "Hand-Gas"?
Als het geen echte choke is wat kan je er dan mee?
Waarvoor is het bedoeld?
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Het enige dat deze "Choke" doet is een beetje gas geven, net alsof je dat zelf doet met het gashandle. Technisch gezien is er geen verschil.

(Een echte choke vermindert de hoeveelheid inlaatlucht zodat het benzine/lucht mengsel bij koude motor rijker wordt , meer benzine in verhouding tot lucht)
Hans
arjl
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

Ik heb de Beamer nog niet, maar op in de gebruikershandleiding staat op p48 het volgende:
Chokegebruik
Chokehendel (2) instellen:
- Stand A
Motor op bedrijfstemperatuur
- Stand B
Koude start

Houd de hendel tijdens het starten ingedrukt
Is dit dan wel nodig?

Groeten,
Arjen
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik doe het altijd wel, omdat anders het stationaire toerental bij koude motor zo laag is, dat hij afslaat, met name in de winter.
Ik ben het ook wel eens vergeten in de zomer, en de motor liep gewoon meteen mooi stationair (alhoewel iets langzamer dan normaal)
Hans

PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die 'choke' ga je van de winter echt wel nodig hebben.

Mijn brommert zit bij deze temperaturen net op het punt 'zal ik wel of zal ik niet choken'

De truuk achter de choke-functie van dit ding is dat je met het bedienen ervan een klein beetje gasgeeft en dat signaal wordt via een potmeter naar het brein gestuurd, (dit kan ook met de gasgreep, alleen is dat minder nauwkeurig.)

Dit signaal wordt samen met het 'koude olie' signaal van de olietemp sensor gebruikt om wat extra peut in te spuiten.
Een soort startsproeier dus.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
rodenburg

Ongelezen bericht door rodenburg »

Dus, bij het starten de choke op start zetten daarna op de startknop duwen. Moet je de choke dan handmatig terug zetten of gebeurt dit automatisch ?
Fantom

Choke moet je handmatig terugzetten.

Ervaring to nu toe is dat ik de choke tot op heden helemaal niet nodig heb gehad. 's ochtends garage uitrollen, starten, lopen. Wat wel opvalt is dat de motor ongeveer 200RPM hoger gaat draaien op het moment dat ie warm is tov de koude motor.
rodenburg

het toerental met choke is ongeveer een 2800 is dit tehoog?
Normaal met warme motor draait ze een 1400.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo

Normaal met warme motor zo tussen1000 en1100 toeren,daar is duidelijk iets mis met de afstelling.Is je gaskabel soms uit zijn huisje en staat er bovenop,links en rechts even kijken bij je gaskleppen.Er kan ook nog een steentje in kwadrant zitten waar gaskabel in loopt wat je gasklep bedient.Heb je toevallig nog een type waar de linkergasklep de rechtergasklep bedient,deze zijn slecht aftestellen.

Succes.
Kees BMW

rodenburg

Mijn bmw is van '99 en inderdaad het klepje schiet soms uit z'n huisje. Hoe kan ik dit zelf goed afstellen of laat ik dit beter doen ?

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”