spiegelen van cockpit

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RobNIJ
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

spiegelen van cockpit

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Als ik tegen de zon in rijd zie ik mijn spiegelbeeld met mijn gele helm en vest heel duidelijk in de plastiek kap die over de teller ed zit. Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: spiegelen van cockpit

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja wat zal ik zeggen ik heb er geen last van :-)

Maar even serieus ik ben bang dat je er weinig aan kan doen tenzij er kappen zijn van een materiaal dat geen reflecties geeft.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn 3 oplossingen mogelijk in mijn optiek;

- De dashboard-afdekking van de K1200RT (dacht ik, maar zou ik weer ff moeten nazien) laten monteren, maar dat is niet echt goedkoop. :O

- De Wunderlich dashboard afdekking, helpt bij mij redelijk;
http://www.wunderlich.de/shop/de/bmw-r- ... ckpit.html
Ik kreeg er ook een folie bij om op het instrumentarium-glas (plastic ;) ) te plakken maar heb ik niet gedaan.

- Een lap antireflectie-folie aanschaffen bij de beter gesorteerde autoshop/boekenwinkel/reclamebureau-die-ook-auto's e.d beplakt.
Naar verluid kan je ook degene gebruiken die bedoelt zijn voor iPAD, van het merk Muvit, te koop bij (o.a) MediaMarkt, kan ik mij uit een eerder draadje herinneren.
In de bijlage alvast de mal voor je knipwerk. :lol:
instrumentenpaneel-afdekking.jpg
wobbert
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

En andere tellerplaten, bijv witte, is ook een optie.
abhteh
Land: holland
Woonplaats of omgeving: heemskerk

Ongelezen bericht door abhteh »

Had het in het verleden al eens gepost, maar witte tellerplaten scheelt al een hoop.
Als je een model hebt van voor 2010 adviseer ik dit ook in combinatie met de Wunderlich kap te doen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (82.23 KiB) 265 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (72.79 KiB) 265 keer bekeken
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Als je wat langer bent (ik ben 186) en het zadel in de hoogste stand hebt mis je na montage van de Wunderlich-rand het bovenste stukje van de tellers. En daar zitten nou net de snelheden die ik het meeste rijdt.
Heb ik voor lief genomen want ik vind het met rand gewoon mooier dan zonder...
Die witte tellers vind ik ook wel mooi. Iemand een linkje naar een leverancier of moet je zelf met de printer aan de gang?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

bmwalter schreef:Als je wat langer bent (ik ben 186) en het zadel in de hoogste stand hebt mis je na montage van de Wunderlich-rand het bovenste stukje van de tellers. En daar zitten nou net de snelheden die ik het meeste rijdt.
Heb ik voor lief genomen want ik vind het met rand gewoon mooier dan zonder...
Die witte tellers vind ik ook wel mooi. Iemand een linkje naar een leverancier of moet je zelf met de printer aan de gang?
Walther,
Heiler-Tachodesign.de is een goed en betrouwbaar leverancier van tellerschijven.
Witte schijven zijn mooi, maar ik zou de doorlichting even checken: een grote driehoek onderin je teller blijft onverlicht. Vandaar dat BMW zelf waarschijnlijk alleen de cijfers laat verlichten.
Schijven zijn bij hen naar je eigen inzicht te ontwerpen. Kosten circa € 50,- per twee.
Inzetten Is leuke klus. Half uurtje werk.
Heb het bij bevriende RT-rijder gedaan. Ziet er top uit. Hij koos voor de standaard versie ( genau wie das Original).
Let op bij bestelling dat je type RT correct is!
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

WernerB schreef:Witte schijven zijn mooi, maar ik zou de doorlichting even checken: een grote driehoek onderin je teller blijft onverlicht. Vandaar dat BMW zelf waarschijnlijk alleen de cijfers laat verlichten.
Goede tip! _004
WernerB schreef:Inzetten Is leuke klus. Half uurtje werk. Heb het bij bevriende RT-rijder gedaan.
Vertel!
Want op hun website geven ze aan geen montage-instructies bij te leveren, dus benieuwd wat de montage behelst. _001

/Edit: Ondertussen de stap-voor-stap instructies gevonden. Helaas te groot om hier te posten. :$
Ondertussen blijk ik ook al in mijn verzameling een set witte plaatjes te hebben klaar liggen ter vervanging. :O
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Bij het beplakken met anti-reflex folie moet je er aan denken dat niet uit één stuk te maken.
Doe je dat dan loop je een geheide kans dat na een tijdje, als je tenminste in de regen hebt gereden en/of de motor regelmatig wast, er water achter de folie loopt.
Daar laat deze dan los en komt er stof en andere zooi achter en daardoor wordt zichtbaarheid ook gelijk minder.
Dat loslaten wordt veroorzaakt doordat de transparante plastic afdekking van de klokkenpartij niet overal geheel vlak is.
Je gaat dit met name zien op het rechthoekige display in het midden en dan links- en rechts bovenaan in de hoeken.
Na enig tijd en geknutsel om dat bij mij op te lossen heb ik uiteindelijk gekozen om dat in 4 delen te maken.
Dus links en rechts rondom de ronde tellers en daarnaast een stuk voor het bovenste- (dakje) en onderste (rechthoekige) displays van de middenpartij.
Zorg wel dat je binnen het vlakke gedeelte blijft anders heeft het nog geen zin.
De klokken gaat nog wel maar de display in het midden geeft tussen het bovenste en onderste deel de meeste problemen aangezien daar nogal wat welvingen zitten.
Even een strak malletje maken van deze stukken en snijden maar...
Inspector Gadget

Heb jij dan ook de combinatie van folie én Wunderlich cockpit afdekking in gebruik?
Want in die combinatie gebruik je (ook) siliconenkit en me dunkt dat dan de folie tegen dergelijke in-regenen c.q vervuiling in die combinatie van cockpit-afdekking én siliconenkit redelijk tot goed afgeschermd zou moeten zijn? _001
Toch?

Als het de toepassing van alleen de folie gaat, is het zeker ook een goede tip, want zelfs het aanbrengen in 1 geheel was voor mij lastig.
Althans, dat ondervond ik bij hetgeen dat Wunderlich toentertijd er standaard bij leverde. :$
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Nee, ik ben niet van dat kitten. Als je later de motor weg wilt doen laten die kits altijd sporen achter.
En de oplossing zoals ik hem nu heb voorkomt hetzelfde als met kitten.
Dus waarom zou ik nog.
Het is iets meer werk om het zo te doen maar de wintermaanden staan weer voor de deur dus een lekker klusje voor bij de kachel.
Inspector Gadget

scan schreef:Nee, ik ben niet van dat kitten. Als je later de motor weg wilt doen laten die kits altijd sporen achter.
Mijn ervaringen met siliconenkit is daarentegen wel positief maar je moet maar heel weinig gebruiken, niet meer dan strikt noodzakelijk en dan is het echt 100% verwijderbaar en zie je er niets meer van.
Maar ik begrijp je keuze, het gaat om de oplossing. _004
WernerB

Inspector Gadget schreef:
WernerB schreef:Witte schijven zijn mooi, maar ik zou de doorlichting even checken: een grote driehoek onderin je teller blijft onverlicht. Vandaar dat BMW zelf waarschijnlijk alleen de cijfers laat verlichten.
Goede tip! _004
WernerB schreef:Inzetten Is leuke klus. Half uurtje werk. Heb het bij bevriende RT-rijder gedaan.
Vertel!
Want op hun website geven ze aan geen montage-instructies bij te leveren, dus benieuwd wat de montage behelst. _001

/Edit: Ondertussen de stap-voor-stap instructies gevonden. Helaas te groot om hier te posten. :$
Ondertussen blijk ik ook al in mijn verzameling een set witte plaatjes te hebben klaar liggen ter vervanging. :O

Op zich is het een doodsimpele klus om bij de tellers te komen! Ik had geen "stappenplan", maar zonder dat bleek het meer dan goed te doen. Even aandacht schenken bij het terugplaatsen van de wijzers; wel exact op de "0". Tikje scheef en mij zou het buitengemeen irriteren.
De Wunderlich cockpit vond ik een aardige vondst om enige lichtinval tegen te houden. Het ding verricht geen wonderen! Maar....het staat best aardig. Daarom ook dat ik de aanschaf, ondanks de belachelijke prijs, toch weer overweeg.
Even wennen is dan dat je gezichtsveld aan de bovenzijde van de display wordt ontnomen door de bovenrand van de cockpit. Ook weer even wennen.....
Bevestigen inderdaad met paar tipjes siliconenkit.

En dat je al een setje witte tellerplaten hebt, spaart de aanschaf ervan weer mooi uit. Ben overigens best bereid om even richting Veluwe te snorren en je te assisteren bij de plaatsing van de tellers, hoor.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
marcel72
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Vertel!

Ondertussen blijk ik ook al in mijn verzameling een set witte plaatjes te hebben klaar liggen ter vervanging. :O[/quote]

Hoi Rob,

heb je wat aan onderstaande link (verwijst als het goed is naar een PDF-bestand wat ik enige tijd geleden al naar een gebruiker van het forum heb gestuurd, met daarin een stap-voor-stap handleiding hoe de platen te vervangen zijn)?

https://www.wetransfer.com/downloads/0e ... 822/74ab72

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
WernerB

Rob en Marcel:

Hoe kom ik bij de tellerplaten? Even in het kort:
1: verwijder zijpaneel beide zijden.
2: verwijder windscherm en schroef de twee schroeven bovenop cockpit los.
3: verwijder spiegels.
4: schroef cockpit los ( schroeven bij spiegels)
5: verwijder cockpit.
6: verwijder schuimrubber band rondom tellermechanisme + 4 schroefjes tellermechanisme.
7: trek doorzichtige kap van tellermechanisme af. Let op: binnenkant doorzichtige kap niet aanraken + houd rekening met dun rubberen rand die voor waterdichte afwerking zorgt.
8: trek de wijzertjes voorzichtig van de telleras af.
9: trek tellerplaten voorzichtig eraf.
10: leg nieuwe tellerplaten op de goede plek( uitsparingen zorgen ervoor dat het niet mis kan gaan).
11: monteer alles in omgekeerde volgorde terug.

Echt waar: piece of cake!
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
Inspector Gadget

marcel72 schreef:..heb je wat aan onderstaande link (verwijst als het goed is naar een PDF-bestand wat ik enige tijd geleden al naar een gebruiker van het forum heb gestuurd, met daarin een stap-voor-stap handleiding hoe de platen te vervangen zijn)? ..
Klopt! _004
Dat was inderdaad degene die ik bedoelde.
Echter had ik de bron niet meer bij de hand c.q genoteerd.
WernerB schreef:Ben overigens best bereid om even richting Veluwe te snorren en je te assisteren bij de plaatsing van de tellers, hoor.
Dank je wel, waardeer ik bijzonder! -top-
WernerB schreef: Hoe kom ik bij de tellerplaten? Even in het kort:
1: ..
Echt waar: piece of cake!
Het is inderdaad qua werkzaamheden niet zo heel moeilijk alleen voor mij is het een niet nader te duiden grote uitdaging. :(

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”