Vraag mbt optrekken met boxer motor

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Rico Kom

Vraag mbt optrekken met boxer motor

Ongelezen bericht door Rico Kom »

Beste allen,

Ik moet nog een beetje wennen aan mijn nieuwe aanschaf maar ook technisch moet ik een hoop ervaringen op doen van mijn R1200RT.

Als vraag wilde ik het volgende voorleggen, voor mij echt een vraagteken, voor jullie misschien een domme vraag:

Ik heb hiervoor een 4cilinder gereden en nu mag ik mij vervoeren met een R1200RT. Ik merk bij het wegrijden bij verkeerslichten etc dat ik niet helemaal die lekkere optrekkende kracht heb vanaf stilstand. Ik merk dat de toeren vrij snel terugdalen totdat ik de koppeling los heb gelaten en ik zonder koppelinghendel optrek dan willen de toeren vasthouden en weer stijgen.
Als ik wat vlotter optrek moet ik mijn pols verder doorbuigen, krijg ik de gewenste toeren, trekt die wat vlotter op maar dan heb je gelijk die nare lucht wanneer je de koppeling teveel laat trekken (lijkt me ook niet goed dit altijd te doen). En ik gebruik de koppeling niet anders als bij mijn 4 cilinder, dus het lijkt voor mij alsof ik iets anders moet doen bij dit type motor.
Ik ervaar weinig vermogen in de lagere toeren en lees op internet dat de pk's inderdaad hoger in het toerental zitten, ok die weet ik dus al _004 .
Ik wil voorkomen dat ik mijn motor vernietig door verkeerd optrekken enz. Een kennis van mij zij dat ik de motor vanwege het boxer principe schuin moest houden bij het optrekken... Daar heb ik dan weer een beetje twijfels bij en wil dus een beroep doen op jullie ervaringen en kennis.

Is er iemand die het een beetje JIP&Janneke kan vertellen hoe het zit? Wellicht hoort het gewoon bij deze type aandrijving? Thanks!
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Vraag mbt optrekken met boxer motor

Ongelezen bericht door aantzeetje »

lees op internet dat de pk's inderdaad hoger in het toerental zitten,
Met gelijk welke 2 cilinder rij je op koppel, niet op pk's.
Ik merk dat de toeren vrij snel terugdalen totdat ik de koppeling los heb gelaten en ik zonder koppelinghendel optrek dan willen de toeren vasthouden en weer stijgen.
Snap geen reet van wat je hier wil mee zeggen. Koppeling in, schakelen, koppeling los en optrekken, koppeling in , schakelen, enz... Zeker niet laten slippen of je moet van brandlucht houden natuurlijk en graag nieuwe koppelingsplaten steken. Zoals elke 2 cilinder remt deze veel harder op motor dan een 4 cilinder wanneer je het gas dicht draait.
Denk dat ik naar 2de schakel rond de 2800/3000 toeren en verder 3500/4000 toeren. Meestal hou ik hem bij constante snelheid rond de 3500 toeren.
Een kennis van mij zij dat ik de motor vanwege het boxer principe schuin moest houden bij het optrekken
Veranderen van kennissenkring. Vroeger voelde je de 2 cilinder werking zeer goed bij een bocht naar rechts (niet allen bmw maar ook bij een guzzi) waar je net een duwtje mee kreeg. Nu verwaarloosbaar.
Ik ervaar weinig vermogen in de lagere toeren
Wat zijn lage toeren? Minimum is echt 2500 toeren, liefst 2800. Anders gaat hij "bokken"
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Een boxer ervaart anders als een 4 cilinder dat zeker maar ik herken niets van wat je schrijft.
Jij hebt het idee dat de motor maar langzaam op gang komt....als ik je goed begrijp? Persoonlijk ervaar ik dat absoluut niet zo. Met een slippende koppeling wegrijden zou ik zeker niet doen en v.w.b. je motor schuin houden bij het wegrijden :lol: .....die heb ik nog niet eerder gehoord.

Dat een goede afstelling erg belangrijk is bij een boxer is absoluut zo. De laatste dagen heb ik hier gelezen dat enkele leden het toerental bij bijvoorbeeld een rotonde op minimaal 2000-2500rpm houden omdat de motor anders gaat bokken. Van de week zelf een rotonde gepakt met 1600rpm en dat ging prima.

Ben benieuwd naar de overige reacties maar ik zou zeggen dat het een kwestie is van "wennen aan het boxer karakter" en misschien opnieuw laten afstellen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Schuinhouden bij optrekken??
Dat is onzin.

Je ruikt de koppelingsplaten?
Dat is niet normaal en heeft niets met de boxer te maken.
Zijn de platen niet versleten? Je meldt ook dat de toeren stijgen en daarna weer vasthouden. Dat wijst ook op een probleem met de koppeling.
Rico Kom

doov650 schreef:Schuinhouden bij optrekken??
Dat is onzin.

Je ruikt de koppelingsplaten?
Dat is niet normaal en heeft niets met de boxer te maken.
Zijn de platen niet versleten? Je meldt ook dat de toeren stijgen en daarna weer vasthouden. Dat wijst ook op een probleem met de koppeling.
Koppeling is net volledig vernieuwd. Motor overgenomen met een totaal versleten koppeling. Dus dat kan het euvel niet zijn.

Wat ik probeer voor te leggen is het volgende, ga het nog een keer proberen.

Ik rij redelijk rustig in het algemeen, gewoon lekker woon werk elke dag. Als ik optrek vanuit stilstand vind ik dat de toeren nogal terugzakken. Ik heb het idee dat ik echt een dot gas moet (blijven) geven en de koppeling wat langer moet vasthouden om normaal op te kunnen trekken. Anders lopen de toeren erg veel terug en bokt hij een bij het wegrijden.

Als ik dan een beetje lekker wil optrekken en vlot wil vertrekken moet ik dus meer gas geven en de koppeling wat langer gebruiken. Dan ruikt het gelijk alsof ik maximaal de koppeling aan het afraggen ben.

Mijn vraag is: Moet ik nog wennen of heeft deze motor dat gewoon nodig? Ik had hiervoor een 4 cilinder en die hoorde je niet als je met 1500 toeren rustig op trok vanuit stilstand. Ik ervaar dat deze machine dan erg gaat bokken. Als de toeren oplopen is dit weg... Hopenlijk begrijpt een ieder nu waar ik naar porbeer te informeren..
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik begrijp ook niet veel van je verhaal. Voordat ik op een boxer reed, had ik ook een 4 cylinder. Ik moest ook wel wennen aan het boxer karakter, maar niet bij het optrekken. Wel dat de boxer niet erg houdt van lage toeren (< 2500 tpm).

Je beschrijft dat het toerental erg zakt bij het optrekken, als je de gashandel constant houdt. Dat is zeker niet normaal, en heeft dan ook niets met het boxer karakter te maken. Je probeert hopelijk niet met stationair toerental weg te rijden, want dat gaat inderdaad niet goed. Iets gas bij geven, rustig de koppeling op laten komen en de 1200RT moet vlot wegrijden. Doet-ie dat niet, dan is er iets aan de hand.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

K'zou je graag helpen, maar dit is 'broodje aap' voor mij, omdat je allemaal zaken noemt die een 1200RT vreemd zijn, tenzij er technisch iets niet ok is?

[groet]
Joop
white
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

Ik zou heel rap iemand gaan laten rijden die gewend is om boxer te rijden.
Misschien is iets fout gegaan bij het wisselen van de koppeling.

Het niet willen optrekken kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.
Wanneer heeft de motor de laatste beurt gehad?
Luchtfilter, brandstoffilter, bougies, kleppen stellen, etc?

Rem vasthangen? Zou ook beide symptomen verklaren..
thepeck

Ongelezen bericht door thepeck »

Gouda is niet onoverkomelijjk ver van Ede . Daar zit Kenny ( MSA) zie onze sponsorbalk. Hij kan je vertellen of er iets niet goed is. Als ik jou was zou ik rap een afspraak maken dat hij er eens naar kijkt( sorry, het is maar een tip).

[groet] Martin
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )
Daarnaast is het zo dat de RT, om echt lekker te rijden gewoon wat meer toeren nodig heeft.

Groet,
Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Benji
Type: R1150RT
Land: België

Ongelezen bericht door Benji »

Toen ik mijn eerste 2 cilinder kocht, Ducati, de eerste kilometers besefte ik ook niet wat mij overkwam. Als je altijd een 4 cilinder hebt gereden en je laat het gas los, blijft de motor mooi verder lopen, als je op een 2 cilinder in een lage versnelling het gas los laat remt deze wel snel af in vergelijking met een 4 cilinder.
Misschien moet je alleen nog wat wennen aan een 2 cilinder boxer en is dit hopelijk het enige probleem.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Rico Kom

thepeck schreef:Gouda is niet onoverkomelijjk ver van Ede . Daar zit Kenny ( MSA) zie onze sponsorbalk. Hij kan je vertellen of er iets niet goed is. Als ik jou was zou ik rap een afspraak maken dat hij er eens naar kijkt( sorry, het is maar een tip).

[groet] Martin
Martin, daar komt die net vandaan van een grote beurt en nieuwe koppeling...
Rico Kom

Eric r1200rt schreef:Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )
Daarnaast is het zo dat de RT, om echt lekker te rijden gewoon wat meer toeren nodig heeft.

Groet,
Eric
Eric, jij bent de eerste die een reactie plaatst waar ik iets mee kan. Thanks, ga het ervaren.
Rico Kom

Benji schreef:Toen ik mijn eerste 2 cilinder kocht, Ducati, de eerste kilometers besefte ik ook niet wat mij overkwam. Als je altijd een 4 cilinder hebt gereden en je laat het gas los, blijft de motor mooi verder lopen, als je op een 2 cilinder in een lage versnelling het gas los laat remt deze wel snel af in vergelijking met een 4 cilinder.
Misschien moet je alleen nog wat wennen aan een 2 cilinder boxer en is dit hopelijk het enige probleem.
Dat denk ik na het lezen van jouw bericht en die van andere ook... Ga het ervaren.
white
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

Ik heb hier beide fietsen staan, en rij ook op beide.
Ik heb dat nooit zo ervaren als jij dat omschrijft.

Als je om van de plek af te komen, zo moet gaan rijden dat je de koppeling ruikt, gaat er toch echt iets verkeerd.

Dat is dan mechanisch, of je rijstijl. (No offence)
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk geen schade oplevert.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Iets minder gas geven en koppeling beter doseren. Mijn vrouw heeft er ook iets meer last van met onze nieuwe auto. Dus luisteren naar je motor . Je kan met een vrij laag toerental de koppeling los laten komen maar het toerental moet bij het wegrijden niet onder het stationaire toerental komen maar hoeft ook niet veel hoger te zijn om gewoon weg te rijden.
Als je al een tijd met een slechtere koppeling rijd verlies je het gevoel een beetje.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Rico Kom schreef:
Eric r1200rt schreef:Het enige wat ik me herinner bij mijn overstap van Japanse 4 cilinders naar de RT, is dat de koppeling iets nauwer "luistert" en je wat meer gas moet bijgeven bij het wegrijden (ha, sloeg bij proefrit gelijk af bij het wegrijden bij het eerste stoplicht :oops: )

Groet,
Eric
Eric, jij bent de eerste die een reactie plaatst waar ik iets mee kan. Thanks, ga het ervaren.
Dit is wat ik bedoelde met het Boxer gevoel. Je hebt niet de souplesse van een 4-cilinder. Zal volgende keer wat duidelijker zijn :roll:

Nu lekker gaan rijden en genieten.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Rico, ik denk dat je je koppeling veel te lang laat "slippen". Vanaf dat deze neemt mag je die gerust loslaten hoor. Ga eens op een afgelegen wegeltje wat oefenen met "weg te rijden zonder gas te geven" ttz weten wanneer je koppeling aangrijpt. Vanaf dat ogenblik gas geven en koppeling helemaal los.
Rico Kom

aantzeetje schreef:Rico, ik denk dat je je koppeling veel te lang laat "slippen". Vanaf dat deze neemt mag je die gerust loslaten hoor. Ga eens op een afgelegen wegeltje wat oefenen met "weg te rijden zonder gas te geven" ttz weten wanneer je koppeling aangrijpt. Vanaf dat ogenblik gas geven en koppeling helemaal los.
Allemaal gedaan, ik weer waar die zit maar schijnt dus boxer gewenning te zijn.
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi rico,

Je kunt natuurlijk ook even bij een forum lid met een 1200rt langs gaan, en dan even vergelijken, je bent welkom, maar helaas niet echt in de buurt ....

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Ronald

Ongelezen bericht door Ronald »

Dit hele verhaal klinkt mij nogal vreemd in de oren.

Ik heb (bijna) altijd 4 cilinders gereden, maar ik vind mijn boxer eigenlijk beter optrekken.
heeft meer koppel onderin!

Ga eens een afspraak maken met een andere bmw rijder, want iets klopt er niet.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

het lijkt alsof je in de tweede versnelling probeert weg te rijden -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”