Beantwoord: Garmin gekocht nu nog aansluiten
Moderator: RT_Patrick
- Mkollau
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbinzadel en Garmin navigatie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Beantwoord: Garmin gekocht nu nog aansluiten
Beste mensen,
Ik heb een Garmin 390 navigatie gekocht bij waypoint. Nu zou ik hem graag aansluiten zodat hij ook werkt. Ik ben dus opzoek naar filmpjes foto's aanwijzingen zodat ik de navigatie fatsoenlijk kan aansluiten en niet al de draden zichtbaar zijn.
Ook wil ik dat hij mijn accu niet leeg trekt als ik de sleutel eruit heb. Iemand enig idee. ik heb de beugel om hem op mijn R1100rt te monteren.
Ik weet niet of dit de plak is om de vraag te stellen
Nu al mijn dank.
Gr Marcel
Ik heb een Garmin 390 navigatie gekocht bij waypoint. Nu zou ik hem graag aansluiten zodat hij ook werkt. Ik ben dus opzoek naar filmpjes foto's aanwijzingen zodat ik de navigatie fatsoenlijk kan aansluiten en niet al de draden zichtbaar zijn.
Ook wil ik dat hij mijn accu niet leeg trekt als ik de sleutel eruit heb. Iemand enig idee. ik heb de beugel om hem op mijn R1100rt te monteren.
Ik weet niet of dit de plak is om de vraag te stellen
Nu al mijn dank.
Gr Marcel
Met vriendelijke groet,
Marcel Kollau
Marcel Kollau
Re: Garmin gekocht nu nog aansluiten
M.i. heb je 2 opties voor de elektrische aansluiting:
- Meeliften op het dimlicht (lampje wat onderaan in je koplamp geschoven zit).
- Weet niet of jou 1100RT radio heeft, maar links onder de tupperware zit ook geschakelde én permanent 12 volt;
rood/wit = + 12 volt (geschakeld)
paars/zwart = + 12 volt continue (geheugen zenders)
bruin = massa
Het permanent aansluiten direct op de accu raad ik af, als er dan water of vocht bij de connector komt, loop je risico op galvanisch roesten. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening.
- Weet niet of jou 1100RT radio heeft, maar links onder de tupperware zit ook geschakelde én permanent 12 volt;
bruin = massa
Het permanent aansluiten direct op de accu raad ik af, als er dan water of vocht bij de connector komt, loop je risico op galvanisch roesten. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 jan 2014, 17:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Geschakeld contact is natuurlijk prima, maar niet noodzakelijk. De steun heeft weliswaar een omvormer maar trekt amper stroom als het toestel er niet in zit. Vermijd aansluiting op het knipperlicht 

- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Toch een reactie op jouw reactie, Hans
Ik zou toch het advies willen geven om de 390 niet permanent aan de 12V te hangen. De omvormer trekt weliswaar bijna geen stroom, maar het contact naar de Zumo bestaat slechts uit twee redelijk blootliggende contactpuntjes, die alleen maar door een simpel rubber kapje worden beschermd. Als daar sluiting ontstaat, kan de omvormer zomaar overlijden.
Geschakelde voeding is dus wat mij betreft aan te bevelen. Op mijn 1100LT haalde ik die van het stadslicht, op de 1100RT van de radio aansluiting, zoals dutchmidiman al aangaf.

Ik zou toch het advies willen geven om de 390 niet permanent aan de 12V te hangen. De omvormer trekt weliswaar bijna geen stroom, maar het contact naar de Zumo bestaat slechts uit twee redelijk blootliggende contactpuntjes, die alleen maar door een simpel rubber kapje worden beschermd. Als daar sluiting ontstaat, kan de omvormer zomaar overlijden.
Geschakelde voeding is dus wat mij betreft aan te bevelen. Op mijn 1100LT haalde ik die van het stadslicht, op de 1100RT van de radio aansluiting, zoals dutchmidiman al aangaf.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
In theorie heb je gelijk. Geldt feitelijk voor alle actieve steunen. Echter: de steun 'ziet' of er een toestel geplaatst is. Dat is in ieder geval bij de 550 en 660 het geval; ik neem aan bij de 350/390 ook. Meet de spanning maar eens.PaPinkelman schreef:Als daar sluiting ontstaat, kan de omvormer zomaar overlijden.
In de praktijk heb ik nog nooit gehoord van een defect door sluiting. Wat je wèl hoort is dat er sprake is van corrosie door elektrolyse. Maar die vind alleen plaats als het toestel geplaatst is. Rijd je veel in de regen dan kan het nodig zijn de contacten nu en dan schoon te maken met contactspray en evt te beschermen met wat vaseline.
Maar tegelijk: er is geen enkel bezwaar tegen geschakeld aansluiten; bovendien is dat vaak dichterbij dan 'naar de accu'.
- bartb
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
.....heb ik ook gedaan met een zumo 350. De omschrijving van het lampje klopt niet (ik noem dit het stadslichtje) maar het advies van Dutchmidiman onderschrijf ik wel.Dutchmidiman schreef

- bartb
- Woonplaats of omgeving: almere
.....heb ik ook gedaan met een zumo 350. De omschrijving van het lampje klopt niet (ik noem dit het stadslichtje) maar het advies van Dutchmidiman onderschrijf ik wel, namelijk niet rechtsreeks op de accuDutchmidiman schreef

Laatst gewijzigd door bartb op 12 feb 2014, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Oops!
Je hebt gelijk, dat is het stadslicht.
Je hebt gelijk, dat is het stadslicht.

- Andrew
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Helpdutchmidiman schreef:
bruin = massa

Wil ik mijn nieuwe Tomtom aansluiten via een geschakelde 12V draad blijkt dat zowel de rood/witte als de paars/zwarte draad continu 12 volt geven

Ik heb ze toch echt met een multimeter doorgemeten en er is geen twijfel mogelijk.
Wie heeft een verklaring hiervoor of beter nog, wie weet een oplossing ?
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Wellicht een open deur, maar gemeten met het contact uit? 

Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- Andrew
Hahaha, dat zou mooi geweest zijn
Helaas, ik heb gemeten zonder sleutel in het contact.
Was dus niet de oplossing _002
Toch bedankt voor de tip

Helaas, ik heb gemeten zonder sleutel in het contact.
Was dus niet de oplossing _002
Toch bedankt voor de tip

- Garfield
Hmm, da's apart
De rood-witte kabel is volgens mijn schema een permanente plus, de paars-zwarte krijgt zijn plus via het contactslot in de On positie, en in de R (radio?)positie.
Klopt het dat het een stekkerblokje is met vier aansluitingen, een bruine, een groen-rode, een rood-witte en een paars-zwarte kabel is? Dat zou dan een Steckdose für Specialzubehör (nur RT-Modelle) zijn. En dan is de paars-zwarte de geschakelde plus. Ik zou denken dat het contactslot in de R-positie staat, maar je zegt dat je de sleutel eruit hebt. Als het slot goed werkt zou je op de paars-zwarte geen plus mogen hebben.
Edit: op een ander stroomplan (nr 8, radio R1100RT) zie ik de radio aansluiting(en) als ik het goed heb zijn er meerdere stekkers,
1x geel en geel-bruin = linkerspeaker;
1x blauw en blauw-paars = rechter speaker;
1x rood-wit (30A3) en paars-zwart (RA8) aansluiting plus en geschakelde plus radio;
1x paars-zwart (RA8) = geschakelde plus;
en de laatste 1x bruin = massa (31)
In dit schema heeft de Steckdose für Specialzubehör maar drie aansluitingen
bruin, rood-wit en paars-zwart.
Tussen haakjes de nummers zoals ze in het schema staan.
Dus paars-zwart is de geschakelde plus, gesteld dat de bedrading niet is "gemodificeerd" en je contactslot in orde is. Mochten er meer suggesties opdoemen, dan horen we het hier wel.

Klopt het dat het een stekkerblokje is met vier aansluitingen, een bruine, een groen-rode, een rood-witte en een paars-zwarte kabel is? Dat zou dan een Steckdose für Specialzubehör (nur RT-Modelle) zijn. En dan is de paars-zwarte de geschakelde plus. Ik zou denken dat het contactslot in de R-positie staat, maar je zegt dat je de sleutel eruit hebt. Als het slot goed werkt zou je op de paars-zwarte geen plus mogen hebben.
Edit: op een ander stroomplan (nr 8, radio R1100RT) zie ik de radio aansluiting(en) als ik het goed heb zijn er meerdere stekkers,
1x rood-wit (30A3) en paars-zwart (RA8) aansluiting plus en geschakelde plus radio;
In dit schema heeft de Steckdose für Specialzubehör maar drie aansluitingen

Tussen haakjes de nummers zoals ze in het schema staan.
Dus paars-zwart is de geschakelde plus, gesteld dat de bedrading niet is "gemodificeerd" en je contactslot in orde is. Mochten er meer suggesties opdoemen, dan horen we het hier wel.

Groeten, Frans
Zet je motor op stuurslot en meet nogmaals.
Kijk ook of zekering #8 aanwezig is (15 ampère) voor de zekerheid, voor het geval dat er eventueel (!) aan gerommeld is.
Ik neem aan dat de connector ten behoeve van de radio er wel zit?
Pootje 1 van die connector is geschakeld 12 volt (accessoires)
Pootje 9 is massa
Pootje 12 is permanent 12 volt
Kijk ook of zekering #8 aanwezig is (15 ampère) voor de zekerheid, voor het geval dat er eventueel (!) aan gerommeld is.
Ik neem aan dat de connector ten behoeve van de radio er wel zit?
Pootje 1 van die connector is geschakeld 12 volt (accessoires)
Pootje 9 is massa
Pootje 12 is permanent 12 volt
- Andrew
Bovenstaande kleur combinatie heb ik inderdaad.Garfield schreef:
In dit schema heeft de Steckdose für Specialzubehör maar drie aansluitingenbruin, rood-wit en paars-zwart.
Deze zitten met z'n tweeën in een stekker.
Hier zit dus geen derde verbinding in.
Beide hebben ze een constante plus (ook de paars-zwarte).
Dan zijn er dus nog de losse paars-zwart (bij mij ook constante plus) en de losse bruine massa.
Deze beide losse draden zijn voorzien van een platte stekker.
Beetje vreemd

- Andrew
Hier heb ik dus nooit aan gedachtdutchmidiman schreef: Zet je motor op stuurslot en meet nogmaals.

Maar om alles uit te sluiten zojuist de motor op stuurslot gezet en nogmaals gemeten.
En wat denk je ..........
Juist, blijken beide paars/zwarte draden nu spanningsvrij te zijn

Toch wel jammer dat dit alleen in de stand van het stuurslot gebeurt.
Ik zet de motor normaal gesproken nooit op stuurslot.
Denk dat ik toch nog maar op zoek moet naar een andere geschakelde plus draad.
Bedankt voor alle ideeën en suggesties

Zo zie je maar weer hoe handig zo'n forum is :lol:
- Garfield
Da's mooi, maar volgens mij niet zoals het hoort.
Het contactslot maakt, als het goed is, in de off stand geen contact tussen de rode (vanaf de accu) naar de paarse (hier zonder zwart). De paarse draad gaat naar de zekeringskast (#8 wat DMM al schreef) en aan de andere kant van de zekering wordt het paars-zwart. Pas met het contact op On of op R komt er spanning op de paarse draad.
Ik heb het idee dat er iets in je contactslot niet helemaal goed zit. Aan de andere kant, tja, als alles werkt, hoe zwaar laat je dat wegen...
Het contactslot maakt, als het goed is, in de off stand geen contact tussen de rode (vanaf de accu) naar de paarse (hier zonder zwart). De paarse draad gaat naar de zekeringskast (#8 wat DMM al schreef) en aan de andere kant van de zekering wordt het paars-zwart. Pas met het contact op On of op R komt er spanning op de paarse draad.
Ik heb het idee dat er iets in je contactslot niet helemaal goed zit. Aan de andere kant, tja, als alles werkt, hoe zwaar laat je dat wegen...
Groeten, Frans
Inderdaad, zo hoort het niet.
Via het op het stuurslot zetten wordt op de 11xxRT alles stroomloos gemaakt.
Anyway, ik zou voor de stadslicht gaan, die is prima geschakeld 12-volt.
En gemakkelijk bereikbaar op de 1100RT.

Via het op het stuurslot zetten wordt op de 11xxRT alles stroomloos gemaakt.
Anyway, ik zou voor de stadslicht gaan, die is prima geschakeld 12-volt.

En gemakkelijk bereikbaar op de 1100RT.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 5279 Weergaves
-
Laatste bericht door aantzeetje
-
- 3 Reacties