Garmin 660 aansluiten

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Garmin 660 aansluiten

Ongelezen bericht door 1-handed »

Heb verschillende berichten gezien over het aansluiten van de Garmin 660 , zover is het duidelijk :(

Aangezien de motor er nog niet is maak ik de navigatie alvast montage klaar
Sluit ik de acc. stekker eerst aan of doe ik dit later ( dit i.v.m. evt. door voeren snoer ) , waar hebben jullie de snoer langs gedaan ( foto's )
Is het tevens nog noodzakelijk om er een zekering tussen te plaatsen ?
Inspector Gadget

Re: Garmin 660 aansluiten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beetje ongeduldig aan het worden? ;) :lol:

Ik weet niet hoe het met modeljaar 2012 -1200- zit maar de CAN-bus stekker is vrij plat dat je die overal doorheen kunt halen cq. langs kunt trekken.

Alleen, de kabel van de Zumo 660 is eigenlijk veel te lang en nogal lastig in te korten met al die aangegoten stekkers.
In principe zou je al genoeg hebben aan circa (!) 60 cm kabellengte, denk ik.

Toch raad ik je met klem aan gewoon te wachten totdat je de motor daadwerkelijk hebt, dan kan je het (m.i.) veel preciezer op maat maken naar jouw wensen en eisen.

Ook omdat de CAN-bus stekker wellicht op een andere plek uit de kabelboom cq. frame komt versus de "oudere" -1200- _001
1-handed
Contacteer:

dutchmidiman schreef:Beetje ongeduldig aan het worden? ;) :lol:

Ik weet niet hoe het met modeljaar 2012 -1200- zit maar de CAN-bus stekker is vrij plat dat je die overal doorheen kunt halen cq. langs kunt trekken.

Alleen, de kabel van de Zumo 660 is eigenlijk veel te lang en nogal lastig in te korten met al die aangegoten stekkers.
In principe zou je al genoeg hebben aan circa (!) 60 cm kabellengte, denk ik.

Toch raad ik je met klem aan gewoon te wachten totdat je de motor daadwerkelijk hebt, dan kan je het (m.i.) veel preciezer op maat maken naar jouw wensen en eisen.

Ook omdat de CAN-bus stekker wellicht op een andere plek uit de kabelboom cq. frame komt versus de "oudere" -1200- _001

Ik ongeduldig NEEEEEEEEEEEEEEe :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :oops: :oops: :oops:

IK HOU HET NU AL NIET MEER _002 _002 _002 _002 _002

Ik ga afwachten tot die er is :oops: wel/geen zekering????
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik weet niet hoe het bij het aansluitsnoer van een 660 zit, maar bij mijn 550 snoer heb ik er wél een zekering tussen.
1-handed
Contacteer:

Is het ook mogelijk om meerdere acc. er op aan te sluiten ???

b.v. extra verlichting ??? ( zelfde stekker )
Inspector Gadget

:D _004
Ik begrijp je, bij mij net andersom, heb wel een RT maar kan nog steeds niet (veilig genoeg) rijden. :(

Anyway, terug naar het onderwerp;

Hoewel CAN-bus prima eventuele technische storingen zou kunnen oplossen, heb ik ook geopteerd voor een zekering, just in case.

Bij de BMW Navigator 4 (die ik heb en gebruik) zit er een CAN-bus kabel aan plus geluid en géén zekering.
Maar ik heb (klopje op eigen schouder) de kabel van de Zumo 660 houder overgezet op de BMW Navigator 4 houder aangezien ik nog wat van die extra aansluitingen wilde gebruiken.

Formeel dus geen zekering nodig, wat dat betreft.

En ja, je kunt extra zaken op die aansluiting gebruiken om andere zaken (ook) mee te schakelen.
In mijn geval een Coming Home/Dagrij led-verlichting. _005 _004

Wel een heel belangrijk punt om te weten;
Als je een CAN-bus compatible acculader gebruikt, worden alle (!) accessoires-aansluitingen opengehouden, dus ook die aansluiting.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Hoi Bert,

Ik heb de 660 boven mijn klokken zitten op de R1200RT.
Als je de 2 boutjes bovenop je dashboard losmaakt kan daar een Navibeugel op van Waypoint.
En als je de boutjes los hebt kan je de bovenkant iets omhoog doen zodat je kabel daardoor kan achter je klokken naar beneden.
Dan pak je beneden je kuip bij je oliekoeler de kabel en kan je dan netjes vastzetten op je bovenkuip framepijp waar ook je acc. stekker zit.
Het grootste gedeelte van mijn kabel zit achter de klokken.
Als je wilt kan ik morgenmiddag als het een beetje goed weer is foto's maken en naar je mailen.
Moet je alleen even je mailadres naar me sturen.
Of anders zet ik ze in de Cloud (dropbox) voor je.
Kan je ze zelf downloaden.

Groeten,
Richard
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Bert,

Volgens mij had je nu nog geen antwoord op jouw vraag mbt een zekering.
Zekering zit verwerkt in de kabel van de 660. Extra zekering is dus overbodig.

groet
Jan
1-handed
Contacteer:

Volgens mij zitten er 2 stekkers, zit er ook verschil in ( audio en acc.)
De manual geeft ook geen duidelijk beeld aangezien ik geen acc. stekker, zie nummer 3 staat niet op het plaatje
Zit er verschil tussen beide stekkers ???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Ja, er is verschil;

Audio is de 2-polige stekker, de voeding is de 3-polige stekker.

Kabeltje wat je daar direct op kunt aansluiten (voor de voedingsvoorziening);
2-4-2012 15-38-22.jpg
Die accessoiresstekker is dus item #1 in de navolgende afbeelding;
K26_11_R77014b_small.jpg
Het is de 3-polige stekker mét beschermkap die tegen het frame gemonteerd zit met een tie-rap, fabrieks-af.

Alleen de 2-polige audio-stekker schijnt niet altijd aanwezig te zijn, of zit "verstopt" links-onderaan nabij de spiegel (onderkant frame).
Ook al heb je fabrieks-af het audiosysteem.

Overigens 1 van de grote nukken als je de internationale fora leest, BMW schijnt dit (de aanwezigheid van audio-in/line-in en audio-uit/line-out en de exacte locaties daarvan) heel erg slecht gedocumenteerd te hebben. Zelfs contact met de BMW-fabriek geeft onduidelijke antwoorden, het is soms een zoekplaatje.
1-handed
Contacteer:

Duidelijk _004 _004 _004 _004 _004
marcel72
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

He 1-handed

de stekker (3-polig) kun je inderdaad zo in de aanwezige stekker klikken. Alleen heb je voor de voeding vande 660 maar 2 polen nodig. De dealer heeft mij precies gezegd welke van de 3 ik moest gebruiken, maar inmiddels ben ik het alweer redelijk vergeten. Zumo zit er op en werkt, dus dat soort zaken ...... :oops:
Als ik me goed herinner is draad 1 de - en draad 3 de +. Er staan hele kleine cijfertjes op!

Ik wilde behalve de Zumo ook mijn autocom en mijn porto hierop aansluiten. Helaas. denk dat de porto iets te veel van het systeem vroeg. Dit werkte dus niet.
Daarom maar, ook met behulp van DMM :D , een andere aansluiting gemaakt met een diode ertussen. Staat geloof ik hier viewtopic.php?f=45&t=4980&p=51318&hilit=diode#p51318 op het forum

Zumo in-/opbouwen is goed te doen. Kabels wegwerken ook.

Veel plezier!
gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Inspector Gadget

Dankjewel! _004

De draden zijn genummerd;

Nummer 1 = massa (zwarte draad in BMW's kabelboom)
Nummer 2 = snelheidspuls (paars/lila of witte draad volgens mij in BMW's kabelboom, wordt niet gebruikt voor navigatie)
Nummer 3 = geschakelde 12 volt aangestuurd via contact-slot signaal (rode draad in BMW's kabelboom)

Als je de connector voor je hebt, de middelste draad in de 3-polige connector wordt dus niet gebruikt.

Ik meen gelezen te hebben dat je die aansluiting tot ca. 4 ~ 5 ampère kunt belasten.
Ikzelf heb er momenteel mijn BMW Navigator 4, LEDpac (dagrij- en ComingHome functie op die manier) én mijn aansturing naar de FuzeBlocks (stuursignaal dat het contact is aangezet) via deze aansluiting lopen zonder problemen of foutmeldingen.

Suc6! Big RT Smile
1-handed
Contacteer:

Bij mij zit waarschijnlijk van de audio niet verstopt maar naast de acc. stekker
Inspector Gadget

Mazzelaar! _004 ;)

Maar is je van harte gegund, natuurlijk.
EL SCORPIO

Mede beemers,

Ik heb ondervonden dat met de aansluiting van mijn Zumo 550 op de R1200RT de stroom via de accessoires aansluiting het prima deed.
Contact aan Zumo aan, contact uit zumo na een tijdje uit.

Nu de Zumo 550 vervangen door de 660 en de stroom aansluiting precies hetzelfde als de 550 gedaan en wat leert?
Accu leeg na 2 weken stilstaan.
Dacht eerst aan een rotte accu maar wat blijkt na alles te hebben doorgemeten en getest is de accu toch nog goed en zit het probleem in de zumo 660 op de accessoiresaansluiting.
Deze blijft dus gewoon 12v geven ook na uitzetten contact.
Hoe kan dit nu ineens?
Met de zumo 550 erop ging hij uit en met de zumo 660 blijft hij aan.
De stekker blijft nu 12v geven en gaat niet meer uit via het contact.
Wie weet de oplossing????????

Groeten,
Richard
Erikh

Very strange!
Inspector Gadget

Je moet methodologisch te werk gaan, aangezien dit een forum is, en niet via telefoon, face-to-face of webcam. ;)

Als dit de officiële Accessoires-aansluiting is van BMW, kan ik maar een paar dingen bedenken;

- De houder van de Zumo 660 is niet in orde waardoor de Accessoiresaansluiting (komt direct uit de ZFE, CAN-bus) om 1 of onduidelijke reden open blijft staan.
(kan ook een defect aan de ZFE zijn, zie eerder aangehaalde draadje;
viewtopic.php?f=45&t=5154&p=54714&hilit ... lub#p54217
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... highlight=)

- Ik zou bij de BMW dealeRT vragen of dit a) de juiste aansluiting is voor de navigatie en b) of er een software-update voor je motor beschikbaar is.
(voor het geval een software-probleem is, want daar is de CAN-bus ook van afhankelijk)

- Laat je BMW dealeRT een ruststroom-meting doen.

Het is echt cruciaal goed te controleren waar nu je Zumo houder op is aangesloten, dat *moet* die accessoiresstekker zijn nabij je balhoofd.
Anders kan je inderdaad problemen krijgen met je CAN-bus e.d.

Check, dubbel-check.

Want er zou geen verschil moeten zijn tussen Zumo 550 en Zumo 660.

Ik zou ook adviseren die aansluiting waarop de Zumo 660 nu aangesloten is, tijdelijk de Zumo houder los te halen en nogmaals te gaan meten.

Meten is weten en wordt de meeste tijd mee versleten...
EL SCORPIO

Ik ga dit weekend eens goed de boel doormeten.
Ga op de stekker naar de accessoirestekker een lampje zetten en kijken hoe lang het duurt voordat hij uit is.
Daarna de zumo daarop aansluiten en kijken hoe lang het duurt voordat die uit is.
Het verschil hiertussen zal uit moeten maken of het in de houder zit.
Ik heb ook al een mail naar de dealer gestuurd over dit gegeven.

Inderdaad meten is weten en word de meeste tijd mee versleten.
Om gek van te worden.
Maar we gaan dit oplossen.

Weet niet of iemand anders hier een probleem mee heeft gehad?
Inspector Gadget

Ik heb op diezelfde accessoires aansluiting een LEDPac dagrijverlichting zitten, de Zumo 660-lookalike (BMW Navigator 4 met een omgebouwde BMW Cradle) en ook nog de aansturing (lees: geschakelde 12 volt) voor de aan(en uit)sturing van de FuzeBlocks centrale schakelkast/zekeringkast.

En bij mij werkt het fabelheftig prima allemaal.

Om je nog wat meer op te zadelen met wat testen;

Als ik het mij goed herinner kan je ook modi van uitschakelen kiezen voor de Zumo 660.
Oftewel of deze uit moet gaan als de spanning weg valt.
Sluit daarom de Zumo 660 met houder eens aan op je accessoires-stekker van je tupperware (links).
Of een andere 12 volt voeding van voldoende ampères.
Als je dan die voeding/stekker los trekt zou je Zumo 660 dat moeten tonen en aangeven dat er gelijk uitgeschakeld kan worde of na x-minuten automatisch gebeurt.
(er wordt teen-en-tander op je Zumo scherm getoond daar over. Ook te herkennen aan het feit dat de "batterij-niveau"-meter aangegeven wordt, rechts bovenin.)

Kijk ook in je Zumo of je de omschakeling van actieve houder (profiel heet dat, dacht ik) gedetecteerd moet worden.
Ik meen mij te herinneren dat je dit ook kunt onderdrukken en/of uitschakelen.

Suc6, en anders zie ik je wel. ;)
swingmill

Ongelezen bericht door swingmill »

Beemers.
Kenny heeft bij mij de zumo aangesloten met de draad waarin een zekering zit direkt op de accu, wel je zumo eraf halen als je de motor voor lange tijd stil zet, verder heeft deze aansluit methode het voordeel dat als je de motor voor korte tijd uitzet je zumo blijft werken.
Tot nu toe functioneerd het prima.

Rijdt ze en de groeten Jan
EL SCORPIO

Wat dan wel zo is, is dat je houder continue onder stroom staat.
Voor de Zumo 550 is het probleem dan dat je contacten gaan oxideren.
Hoe dat voor de 660 is weet ik niet maar volgens mij hetzelfde dus.

Want direct op de accu betekend dat hij niet uitgaat als je het contact uitzet volgens mij.
Inspector Gadget

Klopt, het is niet echt verstandig om het direct op de accu aan te sluiten om voorgenoemde redenen.
Maar het is wel gemakkelijk(er), soms.

Op de -1100- en -1150- is geschakelde 12 volt vrij eenvoudig vooraan beschikbaar.
Daar heeft een foto op het forum gestaan met redelijk aangegeven hoe-of-wat.
Kan ik ff niet vinden, maar anders zoekfunctie gebruiken van het RT-forum.
Inspector Gadget

Via G00gle hier-en-daar gelezen dat de CAN-bus soms door de Zumo 660 niet in slaap-mode gaat, en zelfs de CAN-bus weer aan gaat nadat je het contact hebt uitgezet.

Helaas schijnt daar geen oplossing voor te zijn, anders dan de Zumo 660 op een andere manier van (boord)spanning te voorzien.
Waarbij BMW zelf adviseert de "standlicht" te gebruiken.

Ik heb vooralsnog geen "hits" gevonden dat de BMW Navigator 4 (met de BMW Cradle) dit probleem ook zou kunnen veroorzaken.

Wel moet je oppassen dat je niet een spanningsconvertor (bijv. 12 volt naar USB) op de CAN-bus aansluit, dat is gekend als een situatie die daadwerkelijk de CAN-bus (ook) kan wakker houden.

Bron: G00gle op "Zumo 660 can-bus" en "Zumo 660 canbus"
EL SCORPIO

Rob, inderdaad.
Je had dit al gevonden op Google:

Wie wir festgestellt haben, wird die Funktion des „Einschlafens“ der Zentralen
Fahrzeugelektronik (ZFE) durch die Ladeelektronik im Halter vom Garmin Zümo 660
Navigationssystem verhindert. Das heißt, dass die ZFE durch einen, wenn auch nur gering vorhandenen Stromfluss während der Standzeit nicht in den Ruhemodus geht und dadurch die Batterie innerhalb kurzer Zeit (unbeabsichtigt) entladen wird. Leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass es von BMW Motorrad keine technische Lösung gibt um einen Garmin Zümo 660 ohne die o.g. Effekte anzuschließen. Der Halter bzw. das Stromversorgungskabel für das Garmin Zümo 660 Navigationssystem muss deshalb in jedem Fall nach dem Abstellen des Fahrzeugs durch den Fahrer stromlos gemacht (ausgesteckt) werden.Anschluss an. Das Standlicht ist jedoch als Anschluss empfolen

Mit besten Grüßen aus München
BMW Motorrad Direct

Dus BMW Motorrad adviseert dus om de Houder van de Zumo 660 aan te sluiten op het stadslicht.
Door dit hele gebeuren heb ik dus de Forumdag bijeenkomst 2012 misgelopen.
Omdat mijn accu continue leeg liep en ik dacht dat de accu hemelen was.
Nu ga ik dit weekend de aansluiting omleggen naar het stadslicht en hoop ik van dit hele gebeuren af te zijn.
WAT EEN VERSCHIL TUSSEN DE ZUMO 550 EN DE ZUMO 660 AANSLUITING OP HETZELFDE ACCESSOIRES AANSLUIT PUNT. :shock: :shock: :shock:
Erikh

Ontwerpfoutje van de heren van Garmin dus! _003
EL SCORPIO

Erikh schreef:Ontwerpfoutje van de heren van Garmin dus! _003
Yep erik, en ik dus de klos waardoor ik niet naar het Treffen kon.
Garminsnurkers bedankt. :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$
Inspector Gadget

Ik heb de BMW Navigator 4 en bijbehorende BMW Cradle en de Zumo 660 houder met elkaar vergeleken, en die komen uit dezelfde fabriek.
Aangezien er IC’s (en verdere elektronica-componenten) op het printje in de houder zitten, zou het zo maar kunnen dat er ook software op zit.
(houder geeft ook een versie-nummer aan binnen de BMW Navigator).

Ik kan mij voorstellen, omdat de BMW Cradle (voor de BMW Navigator 4) weldegelijk CAN-bus compatible is, er wellicht in de software (van de Cradle) iets anders is.
Qua elektronica lijken ze heel veel op elkaar, ik heb de kabel van de Zumo 660 houder over gezet naar de BMW Cradle.
En dat werkt, prima zelfs.

Of dit nu een probleem is van Garmin of van BMW, is mij niet geheel duidelijk, anders dan dat BMW adviseert om de Zumo 660 houder (die ook niet als CAN-bus compatible verkocht wordt, zover mij bekend) niet op de CAN-bus aansluiting te koppelen. (bij sommige BMW motoren).

In mijn optiek is dit iets wat zowel BMW alsook Garmin zou moeten kunnen oplossen. (via software-update, bijvoorbeeld).

Feit is wel dat er *soms* melding van dit probleem bij *sommige* (CAN-bus) motoren vermeld wordt.
Ik krijg vooralsnog niet het idee dat het *altijd* een probleem is.

Dat is iets wat een BMW dealeRT waarschijnlijk beter kan beantwoorden.

Laat het duidelijk zijn: Het is wel een verdomd vervelend probleem als je daar mee te maken krijgt, en daarin hebben m.i. zowel de BMW dealeRT alsook Garmin de verantwoordelijkheid.
EL SCORPIO

Rob, heb je helemaal gelijk in.

Het lijkt ook niet altijd een probleem te zijn maar Canbus heeft zo zijn eigenaardigheden.
Maar dit zou ook op te lossen moeten zijn voor zowel BMW als Garmin.
Helaas word er door niemand verteld dat dit probleem mogelijk is.
Gelukkig heb ik nu de oplossing door de accessoiresstekker niet te gebruiken maar de stroomvoorziening van het stadslicht.
Gelukkig kom je daar nog een beetje redelijk makkelijk bij dus is mijn probleem opgelost.
Hopelijk heeft onze hulp geholpen bij anderen.
Zumo 660 en R1200RT kan dus voedingsproblemen opleveren en dus bij langer stilstaan een lege accu.
Helaas ben ik daar op een vervelende manier achter gekomen. Maar beter zo dan helemaal niet denk ik maar dan.
Rob, bedankt voor het meehelpen en hopelijk hebben we nog meer mensen hiermee kunnen helpen.
swingmill

Hoi Beemers.

Dat de zumo 660 direkt op de accu aangesloten is, zou volgens kenny geen problemen moeten opleveren.
Ik ga er ook gemakshalve vanuit dat: A, kenny weet wat hij doet (daar ben ik van overtuigd) : b, Als je de motor wegzet je de zumo ervanaf haalt en het stroomverbruik dan minimaal verhoogd zal zijn en c, oxideren punten kun je verhelpen, mocht dit probleem zich voordoen of heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen( behalve dan de stroomtoevoer niet direkt van de accu af te tappen).

Rijdt ze veilig en met veel plezier Jan
Inspector Gadget

Dan verschillen we van mening en het is m.i. geen goed advies.
Met alle respect voor Kenny, maar hij is geen elektronica-man, ik wel.

Er zit elektronica in de houder van de Zumo 660 en die kan dus ook je accu leegtrekken.
Bij voorkeur geschakeld (dus na het contactslot) 12 volt gebruiken.

Daar wordt zelfs voor gewaarschuwd in de documentatie;
Please disconnect the plug connector if the vehicle is not used for a prolonged period as a closed-circuit current flows through the mount and could discharge the vehicle battery.
Zorg er dan in ieder geval voor dat er een schakelaar tussen komt, zodat je de spanning kunt afschakelen als je de navigatie niet gebruikt.
swingmill

Hoi Dutchmidiman.

Jou verhaal over de 660 aansluiting, direkt op de accu, heeft mij tot nadenken gezet en heb hierover navraag gedaan bij Waypoint.
Dat de 660 houder (zonder de nav)de accu leeg zou terkken is niet bij de 660 het geval wel bij andere uitvoeringen, voor zover ik nog weet de 220 doet dat wel, dit volgens de technische dienst bij Waypoint en zij zouden het toch moeten weten.

Rijd ze Jan
Inspector Gadget

Staat toch wel degelijk in de Engelstalige montage-handleiding van de houder.

En ik heb die houder uit elkaar gehad en omgebouwd, dus ook de hoeveel elektronica gezien.

Wie kwam met het geheime Zumo 660/BMW NAV 4 menu?
Wie bouwde de BMW Navigator 4 houder om met een Zumo 660 kabel? (voor meer uit- en ingangen)
Juist....ik.
Ik heb veel respect voor Notter, maar het zijn geen elektronica-specialisten.
Het zijn GPS en tour/track-specialisten. (ik chargeer wat)

Maar goed, ik heb genoeg gewaarschuwd, ik zal proberen niet langer deel te nemen aan dergelijke discussies.
EL SCORPIO

Ik ook niet.
Maar bij mij zuigt de houder van de 660 mijn accu leeg terwijl de houder van de 550 dit niet deed.
Zelfs Garmin en BMW Motorrad Deutschland weten dat.

Genoeg gezegd.
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Zou het kunnen zijn dat de houder van de 660 ook een XM ontvanger heeft welk software matig is uitgeschakeld omdat we in Europa toch geen satelliet kunnen ontvangen (radio), denk niet dat ze voor de 665 en 660 verschillende cradles maken.
Zou kunnen verklaren dat de electronica actief blijf om ontvangst te blijven houden .. Ben wel eens benieuwd wat de electronica in de cradle doet, het is dus meer dan alleen een interconnect van power, TMC ontvanger, audio enz
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Alleen de Zumo 665 heeft de XM-radio optie.
De Zumo 660 heeft de optie of die mogelijkheid helemaal niet.

Een foto van de elektronica in Zumo 660 houder;
IMG_0029.JPG
R1200RT-LE

Hallo Duchmidiman,
Heb je kunnen achterhalen wat de processor op de print doet, en wat is dat witte blokje boven, is dat een fuseren houder of en powerconvertor 12 naar 5 volt gestabiliseerd. Zou ook een can bus controller zijn die er op zit ... Heel interessant om te zien, mijn vraag is wat kan je er van gebruiken? Zou je eens kunnen kijken wat er op de processor staat?
Inspector Gadget

De kleine vierkante aansluiting is waar de voeding vanuit de kabel binnen komt.

De langwerpige, 12-polig aansluiting is waar alle in- en uitgangssignalen vandaan komen.
Bijgesloten nog een afbeelding van de BMW Navigator 4 kabel, die, zoals je ziet, beduidend minder signalen gebruikt.
IMG_0033.JPG
Op de chip staat:
STM32F
101C8T6
GHABR 93
CHN933
(STMicroelectronics-merkje) (E3-keurmerk) Y
Een datasheet is te vinden op de navolgende link;
http://www.st.com/internet/com/SALES_AN ... rstm32.pdf

Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met “mijn vraag is wat kan je er van gebruiken?"
Inspector Gadget

Met dank voor de opmerkzaamheid van een niet nader te noemen persoon, mijn wel gemeende excuses aan Notter en Kenny;

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je diep in de elektronica moet zitten (en daar is het uitelkaar halen van de houder slechts een onderdeel van) en gemeten hebben dat in rust de houder ook stroom verbruikt.
En dat is niet meer dan normaal voor moderne elektronica.

Ik had het dus beter en anders moeten bewoorden.

Sorry.
R1200RT-LE

Hallo Dutchmidiman, ik zie dat er op de processor ook een can 2.0 interface zit, ik het idee dat de BMW het stroom circuit in stand houd door de electronica in de houder ... Leuk voorbeeld, ik had de lamp in mijn kofferbak van de auto vervangen door een led, tot mijn verbazing bij het dichtdoen van de klep bleef de led branden, wel op lage sterkte maar bleef wel branden. Maar de vraag is wat doet de processor nog meer, volgens de technische data zijn er behoorlijk wat mogelijkheden.
Inspector Gadget

Modern elektronica heeft geen echte aan/uit-stand meer, maar slaap-modi. (en soft-off)
Omdat de gemiddelde mensch het niet langer wenselijk acht erg lang te moeten wachten als een apparaat aan gaat. ;)
Of omdat het apparaat "constant" moet kijken naar bepaalde inputs (bijv. schakelaar, spanning) of outputs moeten geven (alarm, aankondigingen, etc)

Daarnaast blijkt CAN-bus een "blessing and a curse" te zijn;
Het simplificeert de bekabeling van de motor, maar is gevoelig voor (ver)storingen als je er mee gaat "rommelen".
Fout-detectie (en eventueel herstel) met autonome intelligentie is een 2e functie van CAN-bus.
(en nog wel meer, maar dat is nu ff niet zo belangrijk)
CAN-bus is voor een groot deel ook software, al dan niet, software-aangestuurd.

Bij mijn vierwielige (van de Fa. VAG, heeft ook CAN-bus) heb ik de achterverlichting vervangen door High Power LEDs.
Sindsdien krijg ik een (vaag brandende) mistlamp-aan melding in het dashboard.
Terwijl de mistverlichting niet aan is en de (gecombineerde) lichtschakelaar ook niet in die stand staat.

Op de -1200- gebruik ik de Kisan TailBlazer (modulerende Halogeen lampjes) voor de rem/dimlicht aan de achterzijde.
Met contact-aan maar geen lopende motor krijg ik een lampendefect-achter melding in het dashboard, zodra ik de remmen bedien.
Loopt de motor eenmaal, dan krijg je die melding niet.

En zo zie ik het ook de situatie bij de Zumo 660 houder versus de BMW Navigator 4 houder;
Bij de BMW-uitvoering van krek dezelfde houder, blijkt de onboard-software (firmware) van die houder geen problemen te geven bij CAN-bus.
Terwijl nu blijkt de Zumo 660 houder blijkbaar dusdanige "verstoring" van het CAN-bus systeem geeft waardoor de CAN-bus niet in slaap-stand gaat en je accu kan leegtrekken.

De oorzaak kan de software zijn in de Zumo 660 houder óf een "software-fout" (lees: overgevoeligheid) van het CAN-bus systeem zelf op die ene (!) uitgang.

En zal de oplossing óf van BMW óf van Garmin moeten komen.
(de BMW Navigator 4 houder gebruiken zou ook een mogelijke oplossing zijn, ware het niet dat a) de houder van BMW behoorlijk duur is en b) de extra knoppen op de BMW Navigator 4 houder niet werken op de Zumo 660, dus zonde-geld).

Helaas heeft er alle schijn van dat dit probleem van de Zumo 660 houder en CAN-bus geen wijdverbreid gekend probleem is, en daardoor niet zo op de "radar" staat van de respectievelijke fabrikanten. _001

Ik vermoed dat de houder van de Zumo 660/BMW Navigator 4 diverse functies heeft, w.o. de eerder beschreven inputs en outputs, maar ook spanningsbewaking (als de boordspanning te laag wordt, de GPS overschakelt op zijn eigen stroomvoorziening), het automatisch overschakelen van de profile (auto, motor, etc), USB-interface (vandaar mijn eerdere ombouw-project van BMW Navigator 4 kabel naar Zumo 660 kabel), en wie weet wat al niet meer.

En het verschil dus de interne software van de houder is tussen de BMW en de Garmin-uitvoering.
Want ultimo is het 1 OEM-leverancier, Garmin.
S-tijn

Ongelezen bericht door S-tijn »

Hallo,
Ik kwam toevallig op deze pagina terecht toen ik even heb gegoogeld over het Zumo 660 - canbus probleem.
Ik kocht 6 weken geleden een 1200GS adventure van 2010 en heb ondertussen al wat batterijproblemen ondervonden. De 660 heb ik aangesloten aan de canbussteklker onder de oliekoeler. Bij mijn vorige GS (2009) was dat idem zo. Ik dacht eerst dat de batterij stuk was, maar met een nieuwe batterij bleek het probleem nog steeds te bestaan, nochtans heb ik bij mijn vorige GS nooit problemen ondervonden. Nu staat hij plat als hij een week heeft stilgestaan... Ik heb een 660 van de eerste generatie.
Gewoon maar om te melden dat het probleem dus niet alleen bij de RT's bestaat.
Hij staat nu in de garage om te kijken of er ergens anders een probleem zou kunnen zijn of het aan de aansluiting van de GPS ligt.
Groeten,
Inspector Gadget

Ik hoop voor je dat er duidelijkheid voor je komt.
Het zou mij niet echt verbazen als het daadwerkelijk (wederom) de Zumo 660 houder is die het probleem veroorzaakt.
Balen is het wel, want dan is de meest verstandige oplossing dat de Zumo houder anders wordt aangesloten.
S-tijn

't Is wel vreemd dat hij op mijn GS (model 2009) ook werd aangesloten op de CANBUS, maar dat dit toen geen problemen gaf. Die startte toen moeiteloos, zelfs na een maand of langer stilstand.
Het enige verschil dat ik zo direct kan opmerken is dat op mijn GS het alarm zodanig stond ingesteld dat het automatisch in werking trad. Bij de GSA moet ik het handmatig inschakelen via de afstandsbediening. Misschien heeft dit toch een invloed? Dat zou dan willen zeggen dat het een softwareprobleem is...?
EL SCORPIO

Als je de uitkomst weet ben ik wel benieuwd.
Ik heb de 660 nu aangesloten op mijn stadslicht.
Maar ben 3 weken niet op de motor geweest en de accu was bijna leeg.
En ik heb niets geks op mijn motor zitten anders dan de zumo 660.
Met de zumo 550 had ik nooit last.
En om nou elke 2 a 3 weken de motor aan de lading te zetten vind ik ook een beetje te gek.
Dus ik ben erg benieuwd.

Heb net nog even de 660 in de houder gestoken zonder het contact aan te doen en de 660 gaat alleen via zijn eigen accu aan.
Hij krijgt geen stroom van de houder.
S-tijn

Toen ik vrijdag mijn moto binnengebracht in de garage en het probleem uitlegde kreeg ik onmiddellijk de vraag hoe mijn gps aangesloten was. Volgens de BMW dealer mag je de 660 niet aansluiten op de canbus, maar moet die o RT-forum p de batterij. De 550 mag wel op de canbus. Toen ik zei dat ik daar met mijn vorige GS nooit problemen mee heb gehad beloofde men mij om het grondig te checken... Ik hoop begin volgende week nieuws te hebben.
EL SCORPIO

S-tijn schreef:Toen ik vrijdag mijn moto binnengebracht in de garage en het probleem uitlegde kreeg ik onmiddellijk de vraag hoe mijn gps aangesloten was. Volgens de BMW dealer mag je de 660 niet aansluiten op de canbus, maar moet die o RT-forum p de batterij. De 550 mag wel op de canbus. Toen ik zei dat ik daar met mijn vorige GS nooit problemen mee heb gehad beloofde men mij om het grondig te checken... Ik hoop begin volgende week nieuws te hebben.
Rechtstreeks op de accu?
Dan staat ie toch continue op stroom? _001
Inspector Gadget

Via de stadslicht-aansluiting wordt ook de "wereldberoemde" CAN-bus aftakking gebruikt;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /2868/424/

Waaraan vaak de bekende relaiskastjes aangesloten worden, zoals de FuzeBlocks.

Ik verwacht daarom niet zo snel dat (ook) via de stadslichtaansluiting de accu binnen (ca.) 3 weken leeg getrokken wordt. (door de Zumo 660 houder)
Tenzij de Zumo 660 houder "terug praat" (net als de CAN-bus compatible druppelladers) en die aansluiting (onnodig) open houdt.

Wat je zou kunnen proberen, maar ik weet niet of dat effect heeft, is de motor op het stuurslot te zetten.
Voorheen was dat bij de -1100- & -1150- de manier om 100% zeker te zijn dat alle accessoires (en aansluitingen) spanningsloos gemaakt werden.
Of dat zo ook op de -1200- werkt, weet ik niet. Aangezien alles op CAN-bus zo'n beetje "soft-off" is. _001

Ook had ik nog even gedacht aan de noodstopschakelaar, maar dat is alleen voor het motor-gedeelte, dat zal weinig effect hebben, verwacht ik (v.w.b. stroomverbruikers).

Eventueel zou ik de motor laten uitlezen middels de BMW service tool of de GS-911 en zien of daar bepaalde foutmeldingen gevonden worden.

En als je dan eventueel toch bij de BMW dealeRT bent, zou ik vragen naar:
- Rust-stroom meting. Hierbij wordt nauwkeurig gemeten hoeveel stroom de motor in totale rusttoestand verbruikt en zal daar een bepaalde grenswaarde zijn die ok is en daarboven niet ok is.
Denk hierbij (bijvoorbeeld!) aan de interne accu van het alarm, de "beruchte" opgeblazen accessoirespoort van het GS-forum etc.

- Controle (via BMW diagnose apparaat) op software-updates voor de motor.
Danwel controle op eventuele openstaande terugroep-acties.

Anders dan dat zou je nog een eenvoudige test zelf kunnen doen, en dat is de Zumo 660 houder loshalen en de motor 3 weken laten staan en dan nogmaals kijken of daarin verschil is versus mét de Zumo 660 houder aangesloten.

Ik ben helaas geen maatstaaf, want mijn motor hangt permanent aan de acculader, daarmee hou ik mijn accu fris-en-fruitig.
En ik heb wel een stroommeter (digitale stroomtang) maar die heeft slechts een nauwkeurigheid van 0,1 ampère.
Binnen het bereik van 300 ampère, dus te onnauwkeurig voor dit soort doeleinden, in mijn optiek.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 jul 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
EL SCORPIO

Misschien dat ie maar eens een keer onder jouw GS-911 moet.
Accu hangt nu aan de Ctek MXS 5.0 en zit nu op stap 7 FLOAT.
Dus volgens mij is de accu wel oke.
Inspector Gadget

Prima, je weet waar ik woon, ook al heb je mijn kenteken niet. ;) :lol: (grapje!)
En jou vertrouw ik zeker!

Als de acculader float aangeeft is de accu, qua zijn huidige capaciteit, opgeladen.
Ik heb ook een (digitale) accutester, dus ook de accu kunnen we nauwkeurig testen.
En met de TestMate Mini kunnen we weer de dynamo en het startcircuit testen.

Kortom, dat gedeelte kan ik voor je testen.

Echter, software-updates en terugroepacties van de motor kunnen alleen via de BMW dealeRT, met de BMW diagnose apparaat (en het internet).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”