Modern elektronica heeft geen echte aan/uit-stand meer, maar slaap-modi. (en soft-off)
Omdat de gemiddelde mensch het niet langer wenselijk acht erg lang te moeten wachten als een apparaat aan gaat.
Of omdat het apparaat "constant" moet kijken naar bepaalde inputs (bijv. schakelaar, spanning) of outputs moeten geven (alarm, aankondigingen, etc)
Daarnaast blijkt CAN-bus een "blessing and a curse" te zijn;
Het simplificeert de bekabeling van de motor, maar is gevoelig voor (ver)storingen als je er mee gaat "rommelen".
Fout-detectie (en eventueel herstel) met autonome intelligentie is een 2e functie van CAN-bus.
(en nog wel meer, maar dat is nu ff niet zo belangrijk)
CAN-bus is voor een groot deel ook software, al dan niet, software-aangestuurd.
Bij mijn vierwielige (van de Fa. VAG, heeft ook CAN-bus) heb ik de achterverlichting vervangen door High Power LEDs.
Sindsdien krijg ik een (vaag brandende) mistlamp-aan melding in het dashboard.
Terwijl de mistverlichting niet aan is en de (gecombineerde) lichtschakelaar ook niet in die stand staat.
Op de

gebruik ik de Kisan TailBlazer (modulerende Halogeen lampjes) voor de rem/dimlicht aan de achterzijde.
Met contact-aan maar geen lopende motor krijg ik een lampendefect-achter melding in het dashboard, zodra ik de remmen bedien.
Loopt de motor eenmaal, dan krijg je die melding niet.
En zo zie ik het ook de situatie bij de Zumo 660 houder versus de BMW Navigator 4 houder;
Bij de BMW-uitvoering van krek dezelfde houder, blijkt de onboard-software (firmware) van die houder geen problemen te geven bij CAN-bus.
Terwijl nu blijkt de Zumo 660 houder blijkbaar dusdanige "verstoring" van het CAN-bus systeem geeft waardoor de CAN-bus niet in slaap-stand gaat en je accu kan leegtrekken.
De oorzaak kan de software zijn in de Zumo 660 houder óf een "software-fout" (lees: overgevoeligheid) van het CAN-bus systeem zelf op die ene (!) uitgang.
En zal de oplossing óf van BMW óf van Garmin moeten komen.
(de BMW Navigator 4 houder gebruiken zou ook een mogelijke oplossing zijn, ware het niet dat a) de houder van BMW behoorlijk duur is en b) de extra knoppen op de BMW Navigator 4 houder niet werken op de Zumo 660, dus zonde-geld).
Helaas heeft er alle schijn van dat dit probleem van de Zumo 660 houder en CAN-bus geen wijdverbreid gekend probleem is, en daardoor niet zo op de "radar" staat van de respectievelijke fabrikanten.
Ik vermoed dat de houder van de Zumo 660/BMW Navigator 4 diverse functies heeft, w.o. de eerder beschreven inputs en outputs, maar ook spanningsbewaking (als de boordspanning te laag wordt, de GPS overschakelt op zijn eigen stroomvoorziening), het automatisch overschakelen van de profile (auto, motor, etc), USB-interface (vandaar mijn eerdere ombouw-project van BMW Navigator 4 kabel naar Zumo 660 kabel), en wie weet wat al niet meer.
En het verschil dus de interne software van de houder is tussen de BMW en de Garmin-uitvoering.
Want ultimo is het 1 OEM-leverancier, Garmin.