Losse stekker: wie weet waar dit voor is?
Moderator: RT_Patrick
- Zwiety
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Losse stekker: wie weet waar dit voor is?
Hallo Forumleden,
Ik lag vandaag onder mijn 12RT (2010) om een paar claxons te plaatsen ( _003 waarover later meer _003) en zag een losse stekker zitten.
Deze stekker zit aan de rechterzijde van de motor op een framebuis direct achter de regeleenheid voor de snelheid (cruise control).
Zie foto bij rode pijl.
Helaas kan ik het antwoord niet in mijn RepRom 6th edition vinden.
Weet iemand wat dit voor stekker is en wat daarop aangesloten kan worden?
Thanks
Ik lag vandaag onder mijn 12RT (2010) om een paar claxons te plaatsen ( _003 waarover later meer _003) en zag een losse stekker zitten.
Deze stekker zit aan de rechterzijde van de motor op een framebuis direct achter de regeleenheid voor de snelheid (cruise control).
Zie foto bij rode pijl.
Helaas kan ik het antwoord niet in mijn RepRom 6th edition vinden.
Weet iemand wat dit voor stekker is en wat daarop aangesloten kan worden?
Thanks
Re: Losse stekker: wie weet waar dit voor is?
Het is helaas wat moeilijk te zien (voor mij
) maar is dit een 2-polige stekker?
En welke kleur draden zitten in die stekker?
Een bruine draad en een groen-met-zwarte-strepen draad, toevallig?

En welke kleur draden zitten in die stekker?
Een bruine draad en een groen-met-zwarte-strepen draad, toevallig?
- Zwiety
Dank voor je snelle reactie.
Klopt, het is een 2-polige stekker met een RVS beugel er overheen. Ik vermoed dat hier de contrastekker in vast klikt.
De kleur van de draden is blauw en bruin.
Bij deze een detailfoto.

Klopt, het is een 2-polige stekker met een RVS beugel er overheen. Ik vermoed dat hier de contrastekker in vast klikt.
De kleur van de draden is blauw en bruin.
Bij deze een detailfoto.
Laatst gewijzigd door Zwiety op 24 feb 2014, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Die RVS beugel zitten er ook op meerdere connectors, tegen het per ongeluk lostrillen.
Ik heb ff zitten kijken in het Haynes boek (2010 modeljaar), daar staat de volledige bedradingsschema in, inclusief de kleuren.
Alleen ben ik wel wat kleurenblind geworden door mijn eerdere "aandoening", wordt nog een leuke uitdaging.
:lol:
Is het inderdaad echt een blauwe draad en een bruine draad met witte strepen?
Of een witte draad met bruine strepen?
Het verschil is de lengte van 1 van die kleuren op de draad;
De lange kleur is de primaire kleur van de draad, (=draadkleur), terwijl de kortere kleur is de "..met strepen.."
Ik heb ff zitten kijken in het Haynes boek (2010 modeljaar), daar staat de volledige bedradingsschema in, inclusief de kleuren.
Alleen ben ik wel wat kleurenblind geworden door mijn eerdere "aandoening", wordt nog een leuke uitdaging.

Is het inderdaad echt een blauwe draad en een bruine draad met witte strepen?
Of een witte draad met bruine strepen?
Het verschil is de lengte van 1 van die kleuren op de draad;
De lange kleur is de primaire kleur van de draad, (=draadkleur), terwijl de kortere kleur is de "..met strepen.."
- Zwiety
Ik heb net zo'n 20 foto's gemaakt maar geen enkele krijg ik scherp op de draden
Voor zover ik kan zien is het een (1) kleur bruin en een (1) kleur blauw. Zonder streep erover.
Op de contra-stekker lijkt in de linker bovenhoek het woord "code 1" te staan....
Kun je wat met deze info?
Toch maar even een foto ingevoegd....

Voor zover ik kan zien is het een (1) kleur bruin en een (1) kleur blauw. Zonder streep erover.
Op de contra-stekker lijkt in de linker bovenhoek het woord "code 1" te staan....
Kun je wat met deze info?
Toch maar even een foto ingevoegd....
Bruin is massa, de min van de accu.
Blauw is de D+ van de dynamo, volgens het 20100- (e.v.) modeljaar Haynes boek.
Blauw is de D+ van de dynamo, volgens het 20100- (e.v.) modeljaar Haynes boek.
- Zwiety
Dank voor het uitzoeken.
Dus als ik dat vrij vertaal zou dit een accessoirestekker kunnen zijn die via de dynamo gevoed wordt? Bovendien valt de spanning weg als de motor uitgeschakeld wordt?
Iemand bekend wat BMW hier op aangesloten kan/wil hebben? Een extra claxon? Misschien de voeding van een optionele radio?
Ik vind het wel vreemd dat BMW hier geen afdekkapje op levert.... Op deze manier zou het door vochtinwerking een storing kunnen opleveren.
Dus als ik dat vrij vertaal zou dit een accessoirestekker kunnen zijn die via de dynamo gevoed wordt? Bovendien valt de spanning weg als de motor uitgeschakeld wordt?
Iemand bekend wat BMW hier op aangesloten kan/wil hebben? Een extra claxon? Misschien de voeding van een optionele radio?
Ik vind het wel vreemd dat BMW hier geen afdekkapje op levert.... Op deze manier zou het door vochtinwerking een storing kunnen opleveren.

Ik zou bij van Harten langs gaan, die kunnen het waarschijnlijk zo vertellen en heb ik het mis.
:lol:
Als mijn fantasie de vrije loop krijgt, zou ik denken dat het een RT-P kabelboom is en dat men dus optioneel de 2e accu (met wat extra elektronica) voor de bells-and-whistles daarop aansloot.
Maar dat is echt 100% een gekke gok. Out of the box.
Ben onderhand wel benieuwd natuurlijk.

Als mijn fantasie de vrije loop krijgt, zou ik denken dat het een RT-P kabelboom is en dat men dus optioneel de 2e accu (met wat extra elektronica) voor de bells-and-whistles daarop aansloot.
Maar dat is echt 100% een gekke gok. Out of the box.
Ben onderhand wel benieuwd natuurlijk.

- Zwiety
Levendige fantasie hoor... 8-) ...... T zal toch niet P model zijn?! _003
Hmm op naar de dealeRT.
wordt vervolgd
Hmm op naar de dealeRT.
wordt vervolgd
Hallo
Gokje extra controle lampje voor het laden van de Dynamo
Groet Arno
Gokje extra controle lampje voor het laden van de Dynamo
Groet Arno
- Zwiety
Ik kreeg van een forumlid de onderstaande reactie:
"Vandaag de " geleerden" gevraagd naar jouw " dubieuze " stekker die overigens in elke R1200RT te vinden is en .....op elke GS zit. Wij denken dat het een stekker is die iets te maken heeft met het actieve koolstoffilter dat in de VS verplicht is en daarop is aangesloten om aan de daar geldende emissie eisen te voldoen!"
Is er iemand die toevallig een VS model heeft en hier eens naar wil kijken?
Als deze stekker in de Europese modellen niet gebruikt wordt, roept dat bij mij de vraag op " en wat mag/kun je er dan wel mee?". Misschien als voedingskabel voor een extra claxon?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
PS. Ik moet zelf nog langs een dealer. Is er nog niet van gekomen.......
"Vandaag de " geleerden" gevraagd naar jouw " dubieuze " stekker die overigens in elke R1200RT te vinden is en .....op elke GS zit. Wij denken dat het een stekker is die iets te maken heeft met het actieve koolstoffilter dat in de VS verplicht is en daarop is aangesloten om aan de daar geldende emissie eisen te voldoen!"
Is er iemand die toevallig een VS model heeft en hier eens naar wil kijken?
Als deze stekker in de Europese modellen niet gebruikt wordt, roept dat bij mij de vraag op " en wat mag/kun je er dan wel mee?". Misschien als voedingskabel voor een extra claxon?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
PS. Ik moet zelf nog langs een dealer. Is er nog niet van gekomen.......
De 2e claxon heeft volgens de Haynes de kleuren bruin en groen-met-zwart.
(de 1e claxon heeft bruin en groen-met-grijs)
De aansluiting voor de "Fuel Regeneration Valve - US model" heeft de kleuren blauw-met-groen en geel-met-paars (of lila kan ik ff niet goed zien)
De aansluiting voor de "Fuel Regeneration Valve - US model" heeft de kleuren blauw-met-groen en geel-met-paars (of lila kan ik ff niet goed zien)
- Zwiety
DMM,dutchmidiman schreef:De 2e claxon heeft volgens de Haynes de kleuren bruin en groen-met-zwart.
Toch wel handig zo'n Haynes handleiding. Misschien kan ik ergens een 2e handsje vinden....
Waar zou de bedrading van de 2e claxon dan moeten uitkomen? Of is hiervoor een extra stukje kabelboom voor benodigd?
De stekker zou bedoeld zijn voor een Actief Koolfilter (Activated Charcoal Filter) maar dat kan ik op deze site niet terug vinden:
http://www.bikebandit.com/2013-bmw-r120 ... 3sch785372
Een 2ehands R1200 Haynes boek vinden kan een uitdaging zijn, ik heb hier ook diverse Haynes boeken aangeboden maar hier nooit verkocht. Uiteindelijk binnen enkele weken via bol punt com ze allemaal verkocht.
En daar staat momenteel 1tje te koop voor 20 euro.
(niet van mij, ik heet geen Petra :lol: )
Nieuw kost dat boek een 30 pleuri.
Naar verluid zou de aansluiting voor de 2 toeteRT rechts ergens nabij de spiegel opgeknoopt zitten?
Maar ik denk dat een BMW dealeRT dat je zou moeten kunnen vertellen, gok ik.
Hoe dat verder met het actieve koolfilter zit, kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Anders dan dat wat ik er zoal over lees, dat je heel dankbaar moet zijn dat het in de EU vooralsnog niet verplicht is, schijnt veel storingen en troep in je motor te gooien.

En daar staat momenteel 1tje te koop voor 20 euro.

Nieuw kost dat boek een 30 pleuri.
Naar verluid zou de aansluiting voor de 2 toeteRT rechts ergens nabij de spiegel opgeknoopt zitten?

Maar ik denk dat een BMW dealeRT dat je zou moeten kunnen vertellen, gok ik.
Hoe dat verder met het actieve koolfilter zit, kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Anders dan dat wat ik er zoal over lees, dat je heel dankbaar moet zijn dat het in de EU vooralsnog niet verplicht is, schijnt veel storingen en troep in je motor te gooien.
- Zwiety
Goede tip, maar deze geldt tot bouwjaar 2008.
Gebruik je zelf dit exemplaar?
http://www.bol.com/nl/p/bmw-r1200-dohc- ... 002205091/
Gebruik je zelf dit exemplaar?
http://www.bol.com/nl/p/bmw-r1200-dohc- ... 002205091/
Ik heb ze allebei.
Afhankelijk van je modeljaar van je R1200RT;
- '05 t/m '09: ISBN 978 1 84425 801 7 (UPC: 6 99414 00490 4)
- '10 t/m '12: ISBN 978 1 84425 925 0 (UPC: 6 99414 01126 1)

Afhankelijk van je modeljaar van je R1200RT;
- '05 t/m '09: ISBN 978 1 84425 801 7 (UPC: 6 99414 00490 4)
- '10 t/m '12: ISBN 978 1 84425 925 0 (UPC: 6 99414 01126 1)
En voor de volledigheid hierbij een afbeelding van een dergelijk actieve koolfilter waarbij je de stekker-aansluiting kunt zien zitten (rechts).
Kijkende naar RealOEM/MaxBMW is dit blijkbaar een klep (fuel tank breather valve) die aangestuurd wordt om vacuum/onderdruk in de brandstoftank te voorkomen en tevens dat "fumes" (dampen van de brandstof) in de open lucht komen. Want dat zou milieubelastend zijn.
Hiermee wordt een gesloten systeem gemaakt waarbij de eventuele dampen van de brandstof terug naar de brandstof-inspuitingstraject gaat, zover ik dat kan zien.
Misschien dat 1200RT's met dergelijke stekker bedoelt waren voor export maar op het laatste moment toch klaar gemaakt werden voor de niet-export markt?
De montage van de kabelboom begint vrij vroeg in het assemblageproces, en vervanging omdat een export-bestelling niet doorgaat is lang niet altijd nodig.
Kijkende naar RealOEM/MaxBMW is dit blijkbaar een klep (fuel tank breather valve) die aangestuurd wordt om vacuum/onderdruk in de brandstoftank te voorkomen en tevens dat "fumes" (dampen van de brandstof) in de open lucht komen. Want dat zou milieubelastend zijn.
Hiermee wordt een gesloten systeem gemaakt waarbij de eventuele dampen van de brandstof terug naar de brandstof-inspuitingstraject gaat, zover ik dat kan zien.
Misschien dat 1200RT's met dergelijke stekker bedoelt waren voor export maar op het laatste moment toch klaar gemaakt werden voor de niet-export markt?
De montage van de kabelboom begint vrij vroeg in het assemblageproces, en vervanging omdat een export-bestelling niet doorgaat is lang niet altijd nodig.

- Zwiety
Bedankt DMM,
Het lijkt erop dat dit het antwoord op mijn topic vraag is.
Wat zo'n losse stekker al niet teweeg kan brengen. Ben benieuwd welke geheimen de RT nog meer kent
PS. ik heb het Haynesboek ook maar besteld.
Het lijkt erop dat dit het antwoord op mijn topic vraag is.

Wat zo'n losse stekker al niet teweeg kan brengen. Ben benieuwd welke geheimen de RT nog meer kent

PS. ik heb het Haynesboek ook maar besteld.
Ik denk ook dat je initiële vraag, ietwat via een "omweg" weliswaar, beantwoord is inderdaad.
Door CAN-bus zou je normaal gesproken niet veel "loze" stekkers moeten vinden op een 1200RT.
Echter, afhankelijk van bouwjaar e.d. kan je nog extra stekkers vinden voor de 2e toeteRT, radio-voorbereiding (met soms de nodige extra's, zoals luidspreker-achter, 2e line-ingang), BMW intercom, olieniveau detectie (voor de on-board computer optie), optionele alarm, handvat- & zetelverwarming, draadloze bandendruk, cruise-control, extra accessoires stekkers achterzijde, ESA, ASC, e.d.
Door CAN-bus zou je normaal gesproken niet veel "loze" stekkers moeten vinden op een 1200RT.
Echter, afhankelijk van bouwjaar e.d. kan je nog extra stekkers vinden voor de 2e toeteRT, radio-voorbereiding (met soms de nodige extra's, zoals luidspreker-achter, 2e line-ingang), BMW intercom, olieniveau detectie (voor de on-board computer optie), optionele alarm, handvat- & zetelverwarming, draadloze bandendruk, cruise-control, extra accessoires stekkers achterzijde, ESA, ASC, e.d.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 1965 Weergaves
-
Laatste bericht door MarcoL
-
- 2 Reacties