Afgelopen Mei ben ik samen met vele van ons forum naar de Basecamp cursus van Hans Mr-Gps waar volgens mij iedereen toch wel redelijk enthousiast vandaan kwam waar onder ik zelf ook, ik heb dan ook gelijk de begeleidende cursus video gekocht .
Aangezien ik kort daarna met vakantie ging heb ik er op dat moment niet veel meer mee gedaan, nu na de vakantie en de ergste hitte ben ik me toch wat meer gaan verdiepen in Basecamp en eerst de gehele video cursus gevolgd en hierna nog echt heel veel uren van proberen en uit vogelen en info inwinnen op het GPS Forum.
Waarna ik aan de slag zou met de routes voor onze Augustus tripje naar het Moezel gebied .
Maar steeds loop ik tegen de onderstaande problemen aan die ik inmiddels ook al op het GPS forum heb geplaatst en ook daar niet iedereen heel tevreden is met Basecamp.
Basecamp heb ik geïnstalleerd op mijn Laptop met Windows XP en op mijn Notebook met Windows 7 als kaart materiaal gebruik ik de laatste update 2014.1 die in beide gevallen op de Pc staat.
Mogelijk zijn de door mij gebruikte computers niet state of the art maar ze zijn ook niet echt verouderd en alle andere programma’s die er op staan draaien goed en snel en waar hebben we het hier nu over het gaat toch maar om een simpel navigatie kaarten programma en niet een high Tech video game
Wat ik als negatief ervaar zijn de volgende punten:
1. Het verschil tussen de verschillende activiteiten profielen is haast niet te merken en dan gaat het hier voornamelijk om het vermijden van : woonwijken , rotondes, provinciale wegen.
2. Als ik met mijn route naar de Moezel bezig ben die ongeveer 3 a 400 kilometer lang is duurt het soms oneindig lang voor dat hij klaar is met berekenen en zelfs tussendoor is hij vaak ook nog bezig om van alles te berekenen zodat ik soms niks meer kan doen en de notebook gewoon vast zit.
3. Als ik de route overzet naar mijn Zumo 660 stuurt hij ook veel onnodig waypoint mee die ik helemaal niet nodig heb.
4. Ik heb het idee omdat er zoveel verschillende mogelijkheden wat betreft route bepaling o.a. wandelen,fietsen,auto bergbeklimmen,vrachtwagen, mountainbiking, en nog veel meer dat het programma daarom zo traag is geworden terwijl wij alleen maar een programma nodig hebben voor het maken van routes voor de motorfiets.
5. Het zoeken van een plaats of nog erger een adres is echt onmogelijk, zo makkelijk als het in Mapsource gaat zo moeilijk en soms zelfs onmogelijk gaat het in Basecamp, man wat een ellende om even een simpel adres op te zoeken.
Hier mee is mijn plezier in het gebruik van Basecamp dusdanig verloren gegaan dat ik nu weer ben terug gegaan naar het gebruik van Mapsouce en niet alleen om dat het een door mij vertrouwd programma is.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel een beetje van een koude kermis thuis kwam , met andere woorden er zijn toch wel een behoorlijk aantal punten die ik als groot nadeel ervaar in Basecamp en ik ben benieuwd hoe andere forum leden hier over denken.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)