druppeltje olie en olieverbruik 1150rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BMW851strada

druppeltje olie en olieverbruik 1150rt

Ongelezen bericht door BMW851strada »

Hallo!

Zoals bij "stel je voor" te lezen is, is BMW-rijden nieuwland voor me.
Wat is eigenlijk een 'normaal' olieverbruik bij een 1150rt?
En hoe 'normaal' is het dat er een druppel olie lekt bij een aansluiting ter hoogte van de linkervoet?

groet, Patrick
Inspector Gadget

Re: druppeltje olie en olieverbruik 1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verbruik ligt een beetje aan hoe de vorige eigenaar met de motor omgegaan is, aantal kilometers, soort olie en hoe je zelf rijdt.
Ik rij blijkbaar als een oude l.l, want mijn BMW's verbruikte heel erg weinig olie.
Maar ja, met kilometerstanden beneden de 30.000 km is het dan ook nog als nieuw, bij wijze van spreken. ;)

Een BMW motor hoort helemaal geen olie te lekken in mijn optiek en "ervaring".
Dus een druppel is wel iets om verder op te sporen naar de oorzaak.

Bekend euvel op de BMW's is het olie-inspectie glaasje dat ik weet, en soms begint door ouderdom sommige keerringen wat te zweten.

Ik weet niet of het goed advies is, maar ik zou met warm water en een sopje de onderkant van je motor wassen, en dan goed droog maken.
Daarmee was je eventuele knoeierij van een vorige beurt o.i.d. weg, zou dat de mogelijk oorzaak geweest zijn.

Daarna een ritje van een uur of wat maken, en bij thuiskomst de motor op een aantal kranten parkeren, rondom.
Na 15 minuten kijken of je wat ziet liggen op de kranten, en daarna met je hand (het motorblok zal dan redelijk afgekoeld moeten zijn, controleer dat goed!) terwijl je op je rug ligt de gehele onderkant van je motor "bevoelen", gebruik eventueel ook een zaklantaarn.
Kijk goed naar het oliepeilglas, de plek waar de schakelpedaal naar toe loopt, de gehele aandrijflijn en zo voort.
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Of nog makkelijker, koop een bus remmenreiniger bij de autospeciaalzaak. Let wel op dat dit spul niet in je ogen komt!

Door de sterke straal kom je in de kleinste en meest onbereikbare plekken. Wel kranten neerleggen om de olie dn vetresten die er af komen op te vangen. Ook niet rechtstreeks op lagers etc spuiten want je wilt het vet daar laten zitten denk ik ;)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi Patrick,

Misschien wat meer informatie bij de probleme voorstrekken- bvb- bouwjaar, aantal kms, foto van de vermoed lekkage... alles hulpt...

Meestal is een 1150 bij 20,000kms ingereden- maar dat kan soms tot de 30,000kms duren. Olieverbruik aan mijn was bijna een litre elke 2-4000kms totdat hij boven de 40,000kms was gekommen... In iedere geval een goede ingereden 1150 zal niet veel meer dan 1L tussen elke beurt gebruiken (elke 10,000kms dus).

Bij het tweede vraag- olie drup van een plek rond de linker voet...
Het kan zijn dat het lekt van de oliepeilraam onder de linker cilinder- http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=04302013 een bekend maar niet vaak voorkommende probleem op sommige vroeg exemplaaren...
Natuurlijk kan het ook via de kleppendekselschroefjes of de vulgaatje... http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=04302013
Precies achter de voetsteunplaat op de linkerkant is het startingsmotor- dus weinig kans dat er een lek daar ontstaat- behalve van als de koppelingsbedieningcilinder lekt... ook bekend op vroeg 1150s... maar zal je het ook waarschijnlijk merken met koppelingslip...
Is het zeker olie en geen benzine?
Kan zijn dat de rubberen kapjes onder de throttlebehuizing lekken wat olie/benzine door overgevullde ollie. Dit in verband met je andere genoteerde klacht van KFR in de andere topic.

Er zijn andere mogelijkheden- maar een foto is duizanden woorden waarde...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
BMW851strada

Ongelezen bericht door BMW851strada »

hallo allen.

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de afgelopen tijd meerdere keren gereden en gecheckt. De olie komt duidelijk uit het vulgaatje.
Zal dus wel een slecht afdichtende 'stop' zijn. Is dit een bekend euvel bij een rt (uit 2002)?
Ik ga eens verder kijken hoe het beste op te lossen.

Het linker koffer zit aan de buitenste kant 'onder de olie'. Rijwind in combi met lekkage..........
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, het afdichtrubbertje verhard door invloeden van buitenaf, temperatuur en olie-inwerking.
Soms wil het plastic dopje ook te gemakkelijk los, je dient het echt met enig verzet los te moeten draaien.
Anders is het een nieuw rubbertje én dop;

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=12

Kijk even goed of het niet onderdeel nummer 5 (en eventueel 6) is, die lekte bij mijn 1100RT in den beginne ook.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

olie verbruik krijg je meestal met ouwelul rijden, de beste motoren die het fijnste lopen zijn die goed aangepakt worden
Helaas heb je als 2ehands rijden hier geen vat op.

vaak resulteer de oudelul rijden in opden duur vastzittende zuigerveren en zoals de in het duits vaak noemen kolbenvresser
Dit komt meer voor ook bij andere motoren maar bij de bmw meer dan gemiddeld.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

thooms schreef:olie verbruik krijg je meestal met ouwelul rijden, de beste motoren die het fijnste lopen zijn die goed aangepakt worden
Helaas heb je als 2ehands rijden hier geen vat op.

vaak resulteer de oudelul rijden in opden duur vastzittende zuigerveren en zoals de in het duits vaak noemen kolbenvresser
Dit komt meer voor ook bij andere motoren maar bij de bmw meer dan gemiddeld.
Goedenavond.
Dit verhaal wat jij schrijft is nieuw voor mij.na bijna 50 jaar motor rijden.Dit was vroeger misschien zo maar met de smeerolie van tegenwoordig is dat verledentijd.
Gr-Kees.
Kees BMW
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Hoi Kees

Verledentijd in de verste verte niet dat zou je denken maar dat is absoluut niet waar .
Dus ook met moderne olie komt dit helaas nog steeds voor.

Google maar eens dan gaat er een wereld voor je open.
Dominique
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Hamme

Ongelezen bericht door Dominique »

heb mijn -1150- binnengestoken bij garage bmw , vroeger verbruikte de motor veel olie , de mecanieker vertelde mij dat de olie die ik gebruikte niet goed was (marly) , hij gebruikt olie van het merk bel- ray 20 w - 50 , sindsdien is het verbruik van de motorolie sterk gedaald 250 ml op 10000 km ,boxermotoren moeten wat olie verbruiken om goed te zijn .

mvg Dominique

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”