AGVerheij schreef: Hij biedt inderdaad fraaie alternatieve route's, maar in mijn ervaring wel altijd dezelfde.....
Is de 2013/2014 op veel fronten anders (beter, slechter, handiger, actueler) of zijn het toch subtielere verschillen?
De nieuwe versie zal in basis gelijk werken, maar is gebaseerd op een meer actuele wegenkaart. Als je hem niet veel gebruikt zou ik gewoon met de oude blijven rijden. Zoveel verandert er niet aan het wegennet en àls de kaart al eens niet klopt: who cares.. dan gebruik je even gezond verstand.
En inderdaad: als je met dezelfde instellingen een route van A naar B laat berekenen zal die altijd hetzelfde zijn. Maar speel er ook mee:
- zeker bij langere routes zal er verschil zijn tussen snelste en kortste. In beide gevallen komt er een mooi route uit over kleine wegen. Bij 'snelste' zal het toestel niet zozeer een snellere route berekenen maar wegen uit de 'hogere hierarchie' kiezen. Ik zal je niet vermoeien met de technische uitleg daarvan; komt er in de praktijk op neer dat hij dan vaker een 'grotere boog' (lees: omweg) van A naar B zal kiezen
- andere methode om de route te variëren is iets dat ik zelf vaak doe: laat een route berekenen; bekijk die op het scherm - tik vervolgens een stukje van de route af op een andere groene weg; kies voor 'GA' en voor 'toevoegen als viapunt'. Levert meestal een heel ander resultaat; handeling kun je evt ook een paar keer herhalen
- belangrijk: stel in op 'vermijd tolwegen'. Bij de motorkaart heeft dat op de tolwegen geen effect (die worden sowieso niet genomen). In werkelijkheid zal hij dan bebouwde kom en N-wegen proberen te vermijden. En ook dat levert vaak een heel andere route. Probeer maar eens.
Een combinatie van die drie kan allicht ook.
Overigens, wellicht een tip: als je veel tijdens de spits in de file zit... en het is mooi weer: schakel, ook in de auto, de motorkaart eens in. Goede kans dat je even laat thuis bent, maar in de tussentijd in plaats van file-ergernis gewoon een mooie rit hebt gereden...