Verbruik...
Moderator: RT_Patrick
Verbruik...
Beste forumleden,
Er zijn al diverse topics over behandeld. En het verbruik is van veel factoren afhankelijk. Echter 1 op 15 vind ik best behoorlijk in verbruik. Ik heb totaal geen losse pols en ook mijn bandenspanning is in orde. Hij heeft vorig jaar nog een grote beurt gehad en alles is grondig gecontroleerd. Blijkbaar stond hij softwarematig afgesteld op een RS, dit is dus omgezet naar RT. Nadat ik hem terugkreeg reed hij heerlijk, echter het verbruik nam enorm toe. Blijkbaar - zo verklaarde de monteur - had hij hem afgesteld op comfortabel. Comfortabel in rijgedrag was het absoluut maar het verbruik ging ook naar 1 op 13km. 2 weken later maar meteen terug laten zetten naar minder comfortabel en minder verbruik. Mijn vorige R850RT reed gemiddeld tussen de 1 op 18/20km.
Nu wil ik een second opinion laten doen ondanks dat de zaak waar ik grote beurt heb laten doen erg goed staat aangeschreven, een BMW specialist nota bene! Jullie zullen me zeker MS Amersfoort aanraden. Natuurlijk gaat het om het genieten op een RT, maar de prijzen liegen er tegenwoordig ook niet om aan de pomp...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en op/aanmerkingen... Ik kan helaas zelf weinig daar mijn motortechniekkennis zeer nihil (tot bijna niets) is, vandaar dat ik dit aan een professional wil overlaten, thans aan mensen die er echt verstand van hebben...
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Armando
Er zijn al diverse topics over behandeld. En het verbruik is van veel factoren afhankelijk. Echter 1 op 15 vind ik best behoorlijk in verbruik. Ik heb totaal geen losse pols en ook mijn bandenspanning is in orde. Hij heeft vorig jaar nog een grote beurt gehad en alles is grondig gecontroleerd. Blijkbaar stond hij softwarematig afgesteld op een RS, dit is dus omgezet naar RT. Nadat ik hem terugkreeg reed hij heerlijk, echter het verbruik nam enorm toe. Blijkbaar - zo verklaarde de monteur - had hij hem afgesteld op comfortabel. Comfortabel in rijgedrag was het absoluut maar het verbruik ging ook naar 1 op 13km. 2 weken later maar meteen terug laten zetten naar minder comfortabel en minder verbruik. Mijn vorige R850RT reed gemiddeld tussen de 1 op 18/20km.
Nu wil ik een second opinion laten doen ondanks dat de zaak waar ik grote beurt heb laten doen erg goed staat aangeschreven, een BMW specialist nota bene! Jullie zullen me zeker MS Amersfoort aanraden. Natuurlijk gaat het om het genieten op een RT, maar de prijzen liegen er tegenwoordig ook niet om aan de pomp...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en op/aanmerkingen... Ik kan helaas zelf weinig daar mijn motortechniekkennis zeer nihil (tot bijna niets) is, vandaar dat ik dit aan een professional wil overlaten, thans aan mensen die er echt verstand van hebben...
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Armando
Re: Verbruik...
Goh, 1:15 is inderdaad best stevig. Nou lukt mij dat ook wel, maar dan rijd ik "autobahnsnelheden". Meestal hang ik op zo'n 6.2l/km en dat is al stevig voor een 

- PaPinkelman
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Verbruik...
Volgens mij is 1:15 inderdaad aan de hoge kant. Ik kan mij vergissen,maar ik dacht dat de 1150RT standaard met een katalysator uitgerust. Dan is er in principe niets af te stellen door een monteur. Dus ik vraag me dan af wat hij heeft afgesteld?
Als jouw RT met een potmeter wordt afgeregeld,laat die dan eens op een lage CO waarde afstellen. Mijn 1100RT haalde 1:17 á 18 met zo'n arme afstelling. Geen last van KFR (weliswaar met een Recyclizer).
Als jouw RT met een potmeter wordt afgeregeld,laat die dan eens op een lage CO waarde afstellen. Mijn 1100RT haalde 1:17 á 18 met zo'n arme afstelling. Geen last van KFR (weliswaar met een Recyclizer).
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Re: Verbruik...
Ik zit aan een verbruik van 6,3l/100km, maar heb een vlotte rijstijl... De laatste weken merk ik wel dat mijn verbruik daalt naar 5,7 à 6l.
Heb er nu een 12.000km opzitten en het verbruik lijkt na de 10K beurt te zijn gedaald.
Heb er nu een 12.000km opzitten en het verbruik lijkt na de 10K beurt te zijn gedaald.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Verbruik...
Armando- belangrijk vraag- heb je een Twinspark?
Ik rijd woon-werk bijna deur-tot-deur snelwegen op mijn 1150RT twinspark (03).
MIjn hoogste verbruik was 6.384L/100km (1 op 15.751) een paar weken geleden. Dit is met oud luchtfilter, bijna 20000kms sinds laatste instelling van de kleppen en balanceering (maar toch loopt ie prima!) en met een 1000ohm extra weerstaandje op het lucht temperatuur melder (Geeft rijker brandstofmengsel bij gas geven).
Laagste verbruik was 5.09L/100km (1 op 19.646). Volgens mij was dat op een rustig Promotor TankTasTocht in augustus 2010, voordat Ik de Lucht melder modificatie had uitgevoerd- ook vlak na een vlotte onderhoudsbeurt. (Ik doe mijn eigen kleppen en balanceeren).
Extra info- standard OE Luchtfilter, NGK Super Platinum Bougies, banden altijd op 36/42PSI (2.5/2.9bar)...
Ik rijd woon-werk bijna deur-tot-deur snelwegen op mijn 1150RT twinspark (03).
MIjn hoogste verbruik was 6.384L/100km (1 op 15.751) een paar weken geleden. Dit is met oud luchtfilter, bijna 20000kms sinds laatste instelling van de kleppen en balanceering (maar toch loopt ie prima!) en met een 1000ohm extra weerstaandje op het lucht temperatuur melder (Geeft rijker brandstofmengsel bij gas geven).
Laagste verbruik was 5.09L/100km (1 op 19.646). Volgens mij was dat op een rustig Promotor TankTasTocht in augustus 2010, voordat Ik de Lucht melder modificatie had uitgevoerd- ook vlak na een vlotte onderhoudsbeurt. (Ik doe mijn eigen kleppen en balanceeren).
Extra info- standard OE Luchtfilter, NGK Super Platinum Bougies, banden altijd op 36/42PSI (2.5/2.9bar)...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- hansuitolst
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 nov 2010, 20:02
- Type: R1200RT
- Bijz: Exclusive
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Olst
Re: Verbruik...
Ik ben een man van de statistieken en houd dus alles minutieus bij. Met mijn R1200RT van 2008 nu ruim 22000 km gereden. Ik heb eerst op 95 gereden, overgeschakeld naar 98 en nu de laatste 5 tankbeurten weer 95. Met 95 heb ik 9300 km gereden met gemiddeld verbruik van 19,6 km/l en met 98 heb ik 12800 km gereden met een gemiddeld verbruik van 20,2 km/liter. Had zuiniger kunnen zijn, want vorig jaar met vrouw en aanhanger ruim 3000 km gereden in Frankrijk. En toen lag het verbruik iets hoger (2-3%)
Rijden met 98 is 3% zuiniger en met het prijsverschil van 5 cent (in ons dorp) maakt het prijstechnisch niets uit.
Rijden met 98 is 3% zuiniger en met het prijsverschil van 5 cent (in ons dorp) maakt het prijstechnisch niets uit.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Re: Verbruik...
Ook ik heb last van het hoge verbruik. Heb al meerdere malen getankt, lange stukken tijdens toerritten gereden, snelweg etc.. Ik krijg het niet voor elkaar om zuiniger te rijden dan 1:13,5
.. In de winter had ik dit verbruik ook al, maar toen reed ik nogal eens korte stukjes en dat in combinatie met de kou schijnt ook debet te zijn voor een gunstig verbruik. Je bent dus niet de enige met het probleem helaas. Ik lees dus aandachtig mee 


Re: Verbruik...
Hoi allemaal,
Sorry voor mijn late reactie! Bedankt dat jullie hebben gereageerd.
PaPinkelman: ik heb geen idee of hij met een potmeter is afgeregeld. Verder heeft hij wel last van KFR, er zal dus geen Recyclizer in/op zitten.
Japachap : het betreft geen twin spark!
Zoals ik al schreef, toen hij 'ruimer' was afgesteld reed hij als een zonnetje..., maar het gebruik loog er ook niet om.
Gegroet,
Armando
Sorry voor mijn late reactie! Bedankt dat jullie hebben gereageerd.
PaPinkelman: ik heb geen idee of hij met een potmeter is afgeregeld. Verder heeft hij wel last van KFR, er zal dus geen Recyclizer in/op zitten.
Japachap : het betreft geen twin spark!
Zoals ik al schreef, toen hij 'ruimer' was afgesteld reed hij als een zonnetje..., maar het gebruik loog er ook niet om.
Gegroet,
Armando
Laatst gewijzigd door Armando32 op 16 apr 2012, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbruik...
Armando32 schreef:Hoi allemaal,
Sorry voor mijn late reactie! Bedankt dat jullie hebben gereageerd.
PaPinkelman: ik heb geen idee of hij met een potmeter is afgeregeld. Verder heeft hij wel last van KFR, er zal dus geen Recyclizer in/op zitten.
Japachap : het betreft geen twin spark!
Zo als ik al schreef, toen hij 'ruimer' was afgesteld reed hij als een zonnetje..., maar het gebruik loog er ook niet om.
Gegroet,
Armando
Ik heb geen KFR en geen recyclizer. Volgens mij zijn beide niet nodig. KFR betekend achterstallig onderhoud of slechte dealer volgens mij
Re: Verbruik...
Hierbij een reactie van mij als nieuw RT lid. Wij hebben sedert een paar weken een nieuwe RT(2012) en hebben net onze jaarlijkse motortoertocht erop zitten. Vanuit Nederland via Duitsland/Zwitserland/Italie, en stukje langs de middellandse zee om vervolgens via Menton de bekende route des Grands Alpes te starten. Bij aanvang stond de teller op 1200 km en gestopte op 4800 km. Met 2 man erop 2 koffers en een goed gevulde rol, hebben wij een gemiddeld verbuik gehad van 1 op 21.8 km. Ik heb zelden een fiets gehad die zo zuinig heeft gelopen onder al deze omstandigheden. We hebben er stukken bij gehad waarop we aardig aan het gas hebben gehangen, maar daarbij viel het gebruik niet onder de 1 op 19,7. En op de zuinige stukken hebben we zelfs 1 op 24. De fiets heeft ons in alle opzichten bijzonder verrast.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Verbruik...
Paar dagen terug vanuit de Eifel en nu maar 950km gereden ivm verkeersongevalletje van mijn maat ... vacantie om zeep dus ! Evengoed loopt mijn 1200 tussen de 1:18 en 1:21,afhankelijk van diverse factoren. De 1150 (01,monospark) van mijn maat draait op z'n zuinigst krap 1:17 en eerder nog iets schadelijker. Feit is dat de 1200's ongeacht rt of gs ontzettend zuinig lopen. Sprak vorig jaar in het zwarte woud een gs-adventurerijder die volgepakt uit Frankrijk terug kwam en die melde ook continu op zo'n 5 ltr/100km te rijden.En hij reed stevig door,net als ik.Dus rustige rijders halen met gemak dik 1:23 oid,daar twijfel ik niet aan.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: Verbruik...
Kuch kuch. Jullie doen ook 20.000 km met een set banden? :roll:jaybmw schreef: Sprak vorig jaar in het zwarte woud een gs-adventurerijder die volgepakt uit Frankrijk terug kwam en die melde ook continu op zo'n 5 ltr/100km te rijden.En hij reed stevig door,net als ik.Dus rustige rijders halen met gemak dik 1:23 oid,daar twijfel ik niet aan.
Re: Verbruik...
Tja ik kan zo zuinig niet rijden hoor het beste wat ik kan halen was 1 op 20,4 maar ik haal dan waarschijnlijk op een lange afstand als ik heel netjes rijd 1 op 20. Bij meer wisselent gebruik ga ik ook al gauw naar 1 op 17
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Verbruik...
Hmmm, met volle bepakking en echtgenote op de buddy naar Duitsland leverde mij ook een verbruik van 1 op 17 op. Vond ik zelf overigens heel niet slecht.
We schrijven het brandstofgebruik bij in het "grote-argumentenboek-om-later-als-ik-groot-ben-toch-een-1200RT-aan-te-schaffen"
Bert M
We schrijven het brandstofgebruik bij in het "grote-argumentenboek-om-later-als-ik-groot-ben-toch-een-1200RT-aan-te-schaffen"

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Verbruik...
In de 10 jaar dat ik mijn 1100RT rijd, blijft mijn gebruik rond de 1 : 18 schommelen, dit op basis 50/50 snelweg en binnenwegen in Nederland. Wanneer ik alleen rustig op binnenwegen rijd, dan 1 : 19/20. Een gebruik van 1: 15 lijkt mij rijkelijk hoog. Wel heb ik het onderhoud altijd zelf gedaan, en zodoende staat de motor goed afgesteld, met juiste bandenspanning. Nooit last gehad van KFR, dus nooit behoefte gehad aan een weerstand in leiding luchtsensor om mengsel te verrijken. Wanneer mijn verbruik zo zou stijgen, zou ik beginnen met klepafstelling, synchronisatie, compressie en ontsteking bekijken/meten.
groeten Dick
groeten Dick
Re: Verbruik...
Mijn gebruik met de R 1200 RT is op 50% stad en 50% snelweg met 120 km/u is 5,6 liter per 100 km.
Re: Verbruik...
Beste forumleden,
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie tijd die jullie genomen hebben om een reactie te schrijven. Helaas heb ik zelf niet de kennis om jullie adviezen uit te voeren maar zal ze zeker opvolgen...
Allen nogmaals bedankt!
M.vr.gr. Armando
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie tijd die jullie genomen hebben om een reactie te schrijven. Helaas heb ik zelf niet de kennis om jullie adviezen uit te voeren maar zal ze zeker opvolgen...
Allen nogmaals bedankt!
M.vr.gr. Armando
Re: Verbruik...
Net 400 km snelweg gereden, gemiddelde snelheid 120 km p/u. Gebruik 5 liter op 100 km dat is 1 op 20. Niet slecht toch! 

Re: Verbruik...
Binnenkort een ritje van 900 km ik zal eens kijken of ik 1 op 25 kan halen. Moet lukken omdat ik niet harder mag dan 100 omdat mijn vrouw volgt met auto en vouwwagen. Als ik maar niet in slaap sukkel dan 

- hansuitolst
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 12 nov 2010, 20:02
- Type: R1200RT
- Bijz: Exclusive
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Olst
Re: Verbruik...
Een vervolg op mijn eerdere post.
Net terug van vakantie uit Frankrijk / Zwitserland / Oostenrijk, een vakantie met 4200 km onder de 1200RT wielen. Samen met echtgenoten en circa 80% met beladen bagagewagen. Ook met de bagagewagen nog colletjes genomen. Gezellig samen 2 maal de Stelvio op, Kaunertal gletsjer, Timmelsjoch. Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 20,3 km per liter. Een mooi gemiddelde dus ondanks dat de BMW af en toe zwaar moest werken.
Net terug van vakantie uit Frankrijk / Zwitserland / Oostenrijk, een vakantie met 4200 km onder de 1200RT wielen. Samen met echtgenoten en circa 80% met beladen bagagewagen. Ook met de bagagewagen nog colletjes genomen. Gezellig samen 2 maal de Stelvio op, Kaunertal gletsjer, Timmelsjoch. Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 20,3 km per liter. Een mooi gemiddelde dus ondanks dat de BMW af en toe zwaar moest werken.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Re: Verbruik...
ik rijd met een r1200rt uitgerust met een recyclizer mijn verbruik ligt nooit hoger dan 5,3 l/100km
een hele dag toeren in de ardennen kom ik uit op 4.8l/10km
grtz
frankie s
een hele dag toeren in de ardennen kom ik uit op 4.8l/10km
grtz
frankie s
Re: Verbruik...
Met m'n R1200RT rijd ik volgens de boardcomputer woon-werk rond de 5,3 liter per 100km (1 op 18,86 km).Toeren (<100 km/u) levert nog betere waarden op.
Niet gek voor een grote fiets, met grote Nedplex etalageruit en grote bestuurder met grote rechtergashand :lol:
Ik denk dat met name de continue snelheden, weinig optrekken en remmen, voor dit mooie verbruik zorgen.
De BC van mijn 1200 wijkt wel flink af van de werkelijke waarden. Zodra ik de gereden dagteller-kilometers deel door het aantal getankte kilometers (altijd tot aan het randje volgetankt; dan red ik precies 4 retourtjes naar mijn werk) kom ik, grof uit het blote bolletje gerekend, op ca 1 op 17,5 a 1 op 18.
Wel aardig van de electronica: de dealer (misschien ook Kenny met zijn service-apparatuur) kan de instelling via de stekker wijzigen van l/100km wijzigen in km/l
Dus erg tevreden van het verbruik! (Zeker in vergelijk met m'n zijspancombinatie op basis van een Suzuki Bandit 1200; hiermee haal ik om en nabij de 9 liter per 100km
)
Gr. Egghead
Niet gek voor een grote fiets, met grote Nedplex etalageruit en grote bestuurder met grote rechtergashand :lol:
Ik denk dat met name de continue snelheden, weinig optrekken en remmen, voor dit mooie verbruik zorgen.
De BC van mijn 1200 wijkt wel flink af van de werkelijke waarden. Zodra ik de gereden dagteller-kilometers deel door het aantal getankte kilometers (altijd tot aan het randje volgetankt; dan red ik precies 4 retourtjes naar mijn werk) kom ik, grof uit het blote bolletje gerekend, op ca 1 op 17,5 a 1 op 18.
Wel aardig van de electronica: de dealer (misschien ook Kenny met zijn service-apparatuur) kan de instelling via de stekker wijzigen van l/100km wijzigen in km/l
Dus erg tevreden van het verbruik! (Zeker in vergelijk met m'n zijspancombinatie op basis van een Suzuki Bandit 1200; hiermee haal ik om en nabij de 9 liter per 100km

Gr. Egghead
Re: Verbruik...
het kan ook zijn dat de brandstof filter in de tank vervuild is.
door de verstoping gaat die anzienelijk meer verbruiken.
moet volgens bmw om de 40.000 km vervangene worden
net als de v snaar.
groet rt.toon.
door de verstoping gaat die anzienelijk meer verbruiken.
moet volgens bmw om de 40.000 km vervangene worden
net als de v snaar.
groet rt.toon.
- BMW
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Verbruik...
Met mijn R1100RT haal ik 1:18.5 bij gemiddelde snelheid van 110km p/u gecombineerd snelweg en binnendoor.
Ga je naar de 120/140 km p/u dan ga je al snel naar de 1:15 .
F
Ga je naar de 120/140 km p/u dan ga je al snel naar de 1:15 .

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Verbruik...
Dan doe je het keurig....BMW schreef:Met mijn R1100RT haal ik 1:18.5 bij gemiddelde snelheid van 110km p/u gecombineerd snelweg en binnendoor.
Ga je naar de 120/140 km p/u dan ga je al snel naar de 1:15 .
![]()
F
- BMW
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 13 nov 2012, 21:11
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Verbruik...
JDoubleOP schreef:Dan doe je het keurig....BMW schreef:Met mijn R1100RT haal ik 1:18.5 bij gemiddelde snelheid van 110km p/u gecombineerd snelweg en binnendoor.
Ga je naar de 120/140 km p/u dan ga je al snel naar de 1:15 .
![]()
F
Een kwestie van je rechterhand onder controle houden , en daarbij komt dat hij recentelijk ook een grote beurt heeft gehad en optimaal is afgesteld (bedankt Kenny)


Honda CB500 - Suzuki GT750 - Honda 750KZ - Honda Magna - BMW R1100RT - BMW R1150RT - Honda blackbird 1100 XXX -
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht