Verbruik bij slechter weer.
Moderator: RT_Patrick
- Ben1200RT
- 2024
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Zweden
- Woonplaats of omgeving: Smalland
Verbruik bij slechter weer.
Hallo forummers, ik rijd een R1100RT uit 1999 met 190000 km op de teller. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat als het weer slechter wordt het verbruik aardig toeneemt. Normaliter rijd ik rond de 1: 18, echter nu verstookt de dame 1:16. Is dit verschil normaal en waar komt dat weg.
Ter info, ik rijd dagelijks woon - werkverkeer ongeveer 45 km enkele reis. Van huis naar de snelweg ongeveer 2 km, vervolgens 40 km snelweg en dan nog 3 km 70 - 50 km.
Groeten Ben1100RT
Ter info, ik rijd dagelijks woon - werkverkeer ongeveer 45 km enkele reis. Van huis naar de snelweg ongeveer 2 km, vervolgens 40 km snelweg en dan nog 3 km 70 - 50 km.
Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
-
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Verbruik bij slechter weer.
Bij koud weer is het verbruik altijd hoger. Hier spelen meerdere factoren een rol in. De olie is dikker en geeft dus meer weerstand. De koudere lucht, sensor zit in het luchtfilterhuis, zorgt er voor dat er iets langer brandstof wordt ingespoten. En ook de benzine veranderd iets door de koudere temperatuur en verbrand ietsjes later. Deze factoren zorgen er voor dat het verbruik temperatuur gevoelig is.
Bij de oudere auto's, met een automatische choke, was dit effect nog sterker doordat ook de choke er langer op bleef staan.
Het is dus volkomen normaal te noemen wat jij nu constateert.
Bij de oudere auto's, met een automatische choke, was dit effect nog sterker doordat ook de choke er langer op bleef staan.
Het is dus volkomen normaal te noemen wat jij nu constateert.
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Ik heb dit ooit bijgehouden over een half jaar tijd ongeveer (augustus-januari grofweg) bijgehouden. In die tijd reed ik zo'n 11.000 kilometer en noteerde ik telkens het verbruik en de gemiddelde temperatuur over de "meetperiode" (= tijd tussen twee tankbeurten). Ik vond een correlatiecoëfficiënt van 0,3...in mijn geval kon ik geen sterk verband vinden tussen verbruik en temperatuur.
Ik kan me best wel vinden in sommige argumenten waarom de motor meer verbuikt in de winter. Maar misschien komt het wel doordat er meer files staan en je meer moet remmen-optrekken, en heeft het niks met temperatuur te maken.
Jeroen
Ik kan me best wel vinden in sommige argumenten waarom de motor meer verbuikt in de winter. Maar misschien komt het wel doordat er meer files staan en je meer moet remmen-optrekken, en heeft het niks met temperatuur te maken.
Jeroen
- jaapwess
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
Ik merk dit bij de auto ook heel sterk. Rijd in een bestelbusje (diesel) waarbij het verbruik rustig van 1:19 teruggaat naar 1:16. Bij onze benzine auto is het iets minder, maar merk ik het wel. Het zal het weer zijn, veel regen, koudere lucht, en natuurlijk de winterbanden (maar dat laatste speelt voor de meeste motorrijders minder natuurlijk)
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
- Ben1200RT
- 2024
Dank voor jullie info. Ter aanvulling , ik rijd vaak 's morgens vroeg naar het werk. 04.00 uur is geen uitzondering. En 's middags terug ook vroeger zodat ik zelden files heb. Maar het schijt dat een BMW met 190000 km op de teller nu ook daardoor iets dorstiger kan zijn. Ik vind alleen het verschil wel groot.
Groet Ben1100RT
Groet Ben1100RT
- Ben1200RT
- 2024
Kleine typefout, schijnt ipv sch**t.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Het brandstofverbruik is natuurlijk een stuk hoger met koud weer. Het opwarmen van de motor zal veel langer duren. Versnellingsbak en cardan blijven meestal vrij koud dan en de olie dikker. Materialen krimpen en minder speling in combinatie met een dikkere olie geeft een veel hoger verbruik. Als we dan ook nog verbruikers inschakelen zoals zadel of handvatverwarming schiet het verbruik nog meer omhoog. Zelfs schokbrekers werken een stuk minder soepel en banden worden stugger.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht