Gemiddeld verbruik?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mariecke
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Gemiddeld verbruik?

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ik heb een vraag. Nu viel mij laatst mijn gemiddeld verbruik op, te weten 10.4 ltr/100 km....dit zou inhouden dat ik met mijn 27 liter niet veel verder dan 250km zou komen :O

Ik heb vervolgens mijn Garmin tripteller (meerdere keren) gelijk laten lopen met de kilometerteller van mijn -1200- en gelukkig is gebleken dat deze niet afwijkt, dus het aantal gereden km's klopt wel. (ik ben in afwachting van het stukgaan van mijn tanklint dus ik tank altijd bij 400km, tot op heden werkt het lint nog ;-)

Gisteren getankt en blijk ik een keurige 1:19 gereden te hebben (doorgaans 1:18/ 1:19), maar ondertussen staat mijn gemiddeld verbruik op 10.7 ltr/100km!

Nu heb ik er geen last van en ik heb 'm gereset, maar ik vind het wel raar. Is dit een voorbode van iets?

Afbeelding
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Gemiddeld verbruik?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Een keurige 1:19?
Dat is best wel een redelijk verbruik.
Heb laatst bij een toertocht 4,1 lt per 100km gescoord, 1:24,4.
Gemiddeld kom ik (km. stand 4567 en dus nog niet ingereden) op 4,3 uit, 1:23,25.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

1:19 vind ik een keurig verbruik voor een - 1200-
Dat haal ik niet, maar ja, we zitten er meestal met z'n tweeën op :)

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Markus
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Ongelezen bericht door Markus »

Ik weet niet hoe je die 4,1l voor elkaar krijgt. Wordt er dan wel gas gegeven?

Mijn 1200rt rijdt zo goed als dagelijks, momenteel ongeveer 67k gelopen maar zelfs met alleen snelweg km's rondom de 110/120 krijg ik dat niet in beeld.
En ik sprint toch niet van stoplicht naar stoplicht en geef geen extra gas naast de cruise control.
Bandjes netjes op 3 bar, wat rest mij dan nog meer?
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Wellicht dat de LC een wat zuiniger platform is dan de olie/luchtgekoelde boxers?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
WaltzingMatilda

Markus schreef:Ik weet niet hoe je die 4,1l voor elkaar krijgt. Wordt er dan wel gas gegeven?

Mijn 1200rt rijdt zo goed als dagelijks, momenteel ongeveer 67k gelopen maar zelfs met alleen snelweg km's rondom de 110/120 krijg ik dat niet in beeld.
En ik sprint toch niet van stoplicht naar stoplicht en geef geen extra gas naast de cruise control.
Bandjes netjes op 3 bar, wat rest mij dan nog meer?

Als je geen gas geeft Markus kom je niet vooruit...

Wij rijden gemiddeld zo'n 10 km boven de maximum snelheid maar houden dit wel constant vol.
Niet alleen op de rechte stukken maar ook zoveel mogelijk in de bochten. Ja, hij zal dan wel afgeschuind moeten worden. Ik gebruik mijn banden over de volle breedte en een setje banden gaat bij mij vaak maar max 12.000km mee.
En ja, ook wij worden wel eens voorbij gereden door snellere motoren op de rechte stukken maar 3 bochten verder zitten we er dan al weer achter.
Vaak is het ook ver vooruit kijken, op tijd gas loslaten, zo min mogelijk remmen en zoveel mogelijk in de 6 blijven rijden.
Mijn motormaat kwam onderweg uit op 4.0 liter, op het einde was het ook 4,1.
Op en neer naar mijn werk, ongeveer 10 kilometer met een stuk van zo'n 2 km snelweg is mijn gemiddelde verbruik 4,3 liter.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Mariecke
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

WaltzingMatilda schreef:Een keurige 1:19?
Dat is best wel een redelijk verbruik.
Heb laatst bij een toertocht 4,1 lt per 100km gescoord, 1:24,4.
Gemiddeld kom ik (km. stand 4567 en dus nog niet ingereden) op 4,3 uit, 1:23,25.
Wow, 4,1....misschien heeft jouw gemiddelde teller ook een afwijking :D

Nee, alle gekheid op een stokje, dat zijn mooie cijfers! Ik zou het graag rijden maar ben blij met 1:19 met mijn 11 jaar oude -1200- ...

Vraag blijft nog wel: hoe komt het dat mijn boordcomputer zon hoog verbruik aangeeft? Is dt een voorbode van iet ergers?
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Mello
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Hallo Mariecke,

Ik heb hetzelfde met mijn -1200- uit 2006. Na verloop van tijd gaat het verbruik van de boordcomputer inderdaad omhoog terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Heb al 12 ltr op 100 km gezien. Als ik dit niet reset blijft deze oplopen.
Al een paar keer gereset en dan gaat het weer een kilometer of 2000? goed.

Heb verder geen problemen met de meet lint, knock on wood :$

[groet] Johan
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Bert M schreef:Wellicht dat de LC een wat zuiniger platform is dan de olie/luchtgekoelde boxers?

[groet]

Bert M
Weet niet, ik kom niet verder dan 1:17 op de RT LC.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Schommelt tussen de 1:19 en 1: 18,5. Een tijdje kwam ik niet boven de 1:17,9 uit. Veel tegenwind, te zachte banden, te losse rechterpols; wie zal het zeggen.

Wel een keer dat alle stroom eraf is geweest en dat het gemiddelde in het begin erg hoog was. Misschien reed ik toen alleen in een stad o.i.d. en moest opnieuw het gemiddelde worden vastgesteld.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Bij de RT LC kun je ook het actuele verbruik zien. Als je dan op de duitse Autobahn rijdt, kun je zien hoe het verbruik van de RT zich houdt bij de verschillende snelheden. Bij constant 180 kmh rond de 1:11 (met koffers, bagage en windscherm in de hoogste stand).
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij 1 op 16 na 60.000 km. Bijna alleen voor werk en zit vaak op de duitsche autobahn en dan rij ik toch wel door met 160 a 170 km per huur waar mogelijk.
Met actueel verbruik merk ik wel dat als ik lekker binnendoor toer in duitsland mijn verbruik wel 1 op 20 haal. (ik rij dus rustig en bijna geen stoplichten)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De berekening van het gemiddelde verbruik is op basis van het aantal gereden kilometers en de hoeveelheid verbruikte brandstof.
En zoals ik het begrepen heb een berekende waarde, die slechts als een globale waarde gezien moet worden. Die je een reset kunt geven via de BC knop op de rechter stuurhelft ingedrukt te houden. En dus bepaald wordt op basis van de aangegeven beide waardes vanaf(!) de laatste reset.

Het is dus een indicatieve waarde.

Als het daadwerkelijke verbruik wilt weten kan je het beste elke keer je gereden-km-stand en de hoeveelheid getankte brandstof gebruiken voor jou berekeningen.
Zo rond de 1:20 is bij de 1200RT prima, daarboven is ook wel haalbaar.

De in de dashboard aangegeven waardes van verbruik, snelheid e.d zijn slechts indicatief.

Als bij jou echt giga uit de pas loopt, zou je kunnen navragen bij je bevriende BMW dealeRT of er een relevante software-update voor jou motor beschikbaar is.
Aircooled
Bijz: Full option.
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door Aircooled »

Hehe 1 op 25,4...........durf te beweren dat dit niet haalbaar is ongeacht wat je Bmw je vertelt op je display....

Gewoon tot aan de rand voltanken de tripmeter op 0 zetten, dan je tank voor het grootste gedeelte leegrijden, niet helemaal natuurlijk, dan weer voltanken en dan kijken hoeveel km je gereden hebt gedeeld door de aantal liters die je getankt, en dan een paar keer doen dan heb je een heel mooi gemiddelde, en nu niet 95 op de autoweg gaan rijden en 40 km in de bebouwde kom want zo rijdt 95% van de motor rijders niet en is dus zeker niet representatief om een gemiddeld verbruik te meten.

Hehe 1 op 25,4..... :lol:
Nicht immer aber immer ofter...
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aircooled schreef:Hehe 1 op 25,4...........durf te beweren dat dit niet haalbaar is ongeacht wat je Bmw je vertelt op je display....

Gewoon tot aan de rand voltanken de tripmeter op 0 zetten, dan je tank voor het grootste gedeelte leegrijden, niet helemaal natuurlijk, dan weer voltanken en dan kijken hoeveel km je gereden hebt gedeeld door de aantal liters die je getankt, en dan een paar keer doen dan heb je een heel mooi gemiddelde, en nu niet 95 op de autoweg gaan rijden en 40 km in de bebouwde kom want zo rijdt 95% van de motor rijders niet en is dus zeker niet representatief om een gemiddeld verbruik te meten.

Waar zie jij 1 op25,4 staan dan?
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:
Aircooled schreef:Hehe 1 op 25,4...........durf te beweren dat dit niet haalbaar is ongeacht wat je Bmw je vertelt op je display....

Aircooled duidde, denk ik, op de fantastische, maar toch ook wel wat ongeloofwaardige, 1:24,4 van Waltzing Mathilde...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:

Aircooled duidde, denk ik, op de fantastische, maar toch ook wel wat ongeloofwaardige, 1:24,4 van Waltzing Mathilde...

[groet]

Bert M
Dat dacht ik ook Bert maar zo word het nog meer ongeloofwaardig omdat er weer één km bijgesmokkelt is.. Ik denk dat ik dat verbruik met de mijne wel kan halen maar vraag me niet hoe ik ervoor moet rijden. Het is veel afhankelijk van de verkeersdrukte. Op een stille snelweg als je niet hoeft terug te schakelen en gas hoeft terug te nemen en weer gas bijgeven zou het kunnen lukken. Maar als er meer verkeer is dan is volgens mij bijna niet haalbaar.
Aircooled

Mea Culpa heren ik beken schuld het moet 24,4km/l zijn wat nog altijd niet realistisch is, onder normale omstandigheden niet haalbaar.
Misschien een hele optimischtische boordcomputer hehe Big RT Smile
WaltzingMatilda

Aircooled schreef:Mea Culpa heren ik beken schuld het moet 24,4km/l zijn wat nog altijd niet realistisch is, onder normale omstandigheden niet haalbaar.
Misschien een hele optimistische boordcomputer hehe Big RT Smile

2 optimistische boordcomputers dan, mijn motormaatje had hetzelfde verbruik.
Let wel, ik heb het over het 2017 model van de RT/LC :idea:
Ton1959

WaltzingMatilda schreef:
Aircooled schreef:Mea Culpa heren ik beken schuld het moet 24,4km/l zijn wat nog altijd niet realistisch is, onder normale omstandigheden niet haalbaar.

Persoonlijk neem ik boordcomputers niet zo serieus. Ik kijk naar de bon om te kijken hoeveel liters ik tank en reken het even uit.
Aircooled

Ton1959 schreef:
WaltzingMatilda schreef:

Persoonlijk neem ik boordcomputers niet zo serieus. Ik kijk naar de bon om te kijken hoeveel liters ik tank en reken het even uit.

En dat heren is het enige juiste antwoord.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”