rauw ratelend geluid boven 3500 tpm

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
devo

rauw ratelend geluid boven 3500 tpm

Ongelezen bericht door devo »

Hallo, ik ben nu ongeveer een kleine maand in het bezit van een r1150 rt uit 2003 met twinspark en 65000 km op de teller en tot 3500 rpm draait de motor soepel maar daarboven gaat hij een stuk rauwer klinken en draait het blok minder soepel , een soort zacht ratelend geluid dat onder de tank vandaan lijkt te komen, maar duidelijk uit het motorblok komt. Het is ook voelbaar dat hij rauwer gaat lopen.
Is dit herkenbaar voor iemand, ik heb op een gs 1150 gereden en die had het totaal niet.

Hopende op een antwoord,

Groet Dennis.
Ton1959

Re: rauw ratelend geluid boven 3500 tpm

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb geen 1150 maar misschien kleppen stellen en axiale speling tuimelaars? En motorafstelling controleren.

Ton
devo

Alvast bedankt voor de reactie, toen ik de motor kocht heb ik met de verkoper afgesproken dat de kleppen gesteld zouden worden en de carburateurs gesynchroniseerd (ik betaalde hier afleveringskosten voor) verders zou hij het plastic rond de tellers vervangen wat uit 2 helften bestaat dit zou zo'n 200 euro kosten en nam hij voor zijn rekening.
Na een paar weken kwam ik erachter dat de achterband helemaal versleten was, dit was me gewoonweg niet opgevallen en vertelde hem dat, nog eens niet met de bedoeling om een nieuwe te krijgen en toen kreeg ik een behoorlijk agressief antwoord dat het eens op houd met reclameren en dat zijn marge al zo laag is.Ik stond hier zo versteld van en betaal het opleggen van de band gewoon zelf maar ik wil wel dat de motor motorisch 100 % is, daarvoor heb ik de motor bij de dealer gekocht zodat ik een half jaar bovag garantie heb.
Er moest nog iets van het plastic binnenkomen en zodra dat er is vertel ik hem gelijk van het ratelend geluid en dat ik verwacht dat het onder garantie word gemaakt, al heb ik eigenlijk geen vertrouwen meer in dit bredaas bedrijf .
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Een band die minder is tja dat kan een discussie zijn het is een tweehands motor, meestal moet je dat soort dingen vooraf bespreken.
Daar in tegen ratelen is ratelen en je hebt garantie hoe vervelend dit ook is.
Dus je moet gewoon terug gaan en melden dat je een vreemd geluid hoort en bang bent om verder te rijden ivm gevolg schade.
Als je namelijk doorrijd en het is werkelijk iets aan de hand, heeft de dealer het recht (en terecht) om de gevolgschade niet te repareren.

Je moet praten met de dealer iedereen kan hier wel wat vinden maar niemand is hier een bovag bedrijf waar je je recht kan halen
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

ik wacht nog op je telefoontje zoals afgesproken en Breda heeft geen BMW-dealer meer dus ik ben benieuwd welke zaak je bedoelt? Of bedoel je die in Rijen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
devo

Hallo bert, ik heb nog steeds geen pb tje van je ontvangen anders had ik al lang naar je gebeld, of moet ik het nummer van je bedrijf bellen? mischien heb je vanavond of morgen tijd?

Groet Dennis.
rob55
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Ongelezen bericht door rob55 »

hallo Denis,

Ik zag je bericht over een rauw lopende moter bij 3500 toeren.
Ik had hetzelfde.. Denk ik.. Tussen de 3K en 4K was er een resonantie te voelen. Rauw draaien.... Alsof de dynamoriem te slap stond.....
Ik had vorig jaar een grote beurt gedaan en dus ook kleppen stellen en synchroniseren. Dus daar kon het niet aan liggen. (Dacht ik)
Afgelopen zaterdag ben ik bij Kenny langs geweest en hem het probleempje verteld. _001 Hij voelde aan de gashandel toen de motor op de eerder genoemde toeren liep. Hij zij alleen "even kleppen stellen en synchroniseren".
Eigenlijk kon ik me dat niet voorstellen. Maar de volgende dag toch maar even gedaan.
Een van de inlaat kleppen stond iets te ruim. Het synchroniseren daarna was ook iets nodig. Er was een lichte afwijking op de 4K toeren.

Alles weer in elkaar gezet. En het probleem is bij mij weg......

Probeer anders eens bij Kenny een afspraak te maken...... _004

Ik lees hele goede berichten over hem... En hij heeft mij een goed idee aan de hand gedaan.

[groet] Rob -1150-
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja synchroniseren is echt niet zo moelijk maar ik denk dat veel dealers vaak teveel haast hebben. Nadat ik de mijne zelf afgesteld had leek ik ook ineens een andere motor te hebben. En dan nog een paar iridium bougies erin.
Maar ik vind ook dat je toch ergens mag verwachten dat een dealer die bovag garantie geeft een motor zelf nakijkt en zorgt dat je minimaal 6 maanden kan rijden zonder extra rekeningen. De dealer waar ik de mijne kocht garandeerde mij dat alle slijtagedelen in ieder geval minimaal 50% waren. En toen ik naderhand voor een nieuwe accu kwam werd daar bij mijn motor ook geen probleem van gemaakt. Maar ja ze zijn niet allemaal hetzelfde. Een band had je inderdaad ook zelf kunnen zien bij de aankoop. Dat zijn toch dingen waar ik ook bijna als eerste naar kijk .
.

Ton
devo

Ik heb allang aan kenny zitten denken en hem ook gebeld, maar ik betaal gewoon de hoofdprijs voor een motor bij een motorzaak omdat ik dan garantie heb en dan verwacht ik ook dat de verkoper deze motor, motorisch 100 % aflevert en als ik ruim binnen de garantie periode terugkomt ik gewoon fatsoenlijk behandeld wordt.
Die band had ik inderdaad moeten zien,maar is me gewoon niet opgevallen en daar doe ik dan ook niet moeilijk over en betaal die dan zelf, hoewel de meeste zaken die ik ken er al een nieuwe band op hebben liggen als hij in de showroom staat, maar ja die hadden geen rt staan.

Als de motor uit de garantie is dan ga ik zeker naar kenny toe, gezien alle positieve reacties over hem maar nu nog even niet.

Eerst nog even Bert (baird) erna laten luisteren en kijken wat hij ervan vindt.

Groet Dennis.
perry

Ongelezen bericht door perry »

Devo,

Ik begrijp je gedachte gang, maar weet je wat het is deze dealer heeft gewoon geen zin in deze machine ????????
Zelf zou ik zeggen barst maar lekker met je handel en ga naar Kenny, dan weet je zeker dat het goed komt en dat je machine verder geen "mogelijke" schade oploopt.
Nu gaat er teminste een man met een hart voor "BOXER" techniek aan werken en dat scheelt een hoop ergenissen en een heerlijk rijdende RT.

Suc6 met je overweging,

Gr Perry.
devo

Hallo perry, ik denk niet dat deze man geen zin heeft in deze machine omdat hij meerdere bmw's heeft staan en ook regelmatig onderhoud aan bmw's doet. Ik denk dat het meer een kwestie is dat hij mij pobeert af te schepen zodat het hem geen tijd en geld gaat kosten om een eventuele reparatie uit te voeren.

Groet Dennis.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik denk als je net zo veel positiviteit en tijd in het gesprek met je dealer steekt als je hier probeert je samen en zeker uit moet kunnen komen .
Ik ben daar wel erg benieuwd naar.
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Baird schreef:ik wacht nog op je telefoontje zoals afgesproken en Breda heeft geen BMW-dealer meer dus ik ben benieuwd welke zaak je bedoelt? Of bedoel je die in Rijen?
Hoi,

Is (volgens mij) niet die zaak in Rijen.
Lees de reactie van Zo jul 08, 9.12 am maar eens HEEL goed.
Dus pas op met "namen" noemen.

Dingeman
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Snellecees
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Volgens mij ook niet de zaak in Rijen want daar heb ik alleen maar positieve ervaringen over service en het onderhoud dat ze doen.

Groet
Cees
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Het zal wel over Ad van Gils gaan,en over een donkerblauwe r1150rt schat ik in......? Deze garage is in mijn ogen een goede en met verstand van BMW'S. Niet alleen in Amersfoort huist een boxer-goeroe zoals velen wel menen,er zijn plenty bekwame monteurs met een grote passie voor de BMW boxers. Als je reclame maakt op het forum word je eenmaal geprezen.En evt kritiek op betalende sponsors word verwijderd door de beheerders,dat bespreek ik wel eens met mede forumleden die dit ook opgemerkt hebben....

To the point: als er garantie op zit heb je recht op een correcte behandeling en dien je sowieso netjes te woord worden gestaan. Ik zou geen voldaan gevoel hebben zonder juist geholpen te worden.Rijd langs een andere BMW zaak,dealer of niet en laat ze daar luisteren.Dan kom je goed beslagen en met informatie naar degene waarbij je de mortor gekocht hebt,om daar te melden dat het onder garantie verholpen wordt.

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
devo

Nou net bij bert (baird) langs geweest, samen met hem het luchtfilter schoongemaakt welk behoorlijk vervuild was, de achterveer afgesteld want deze bleek op zijn zwaarst te staan en jonge wat een verschil merk je al. Toen heeft bert een stuk gereden en kwam terug met de conclusie dat hij niet anders rijdt dan zijn bmw en dat alle geluiden bmw eigen zijn en dat de conclusie dus is dat ik er aan moet wennen en eventueel oordoppen indoen dan hoor je al veel minder.
Het viel hem wel op dat hij rauw loopt en dat je dit kunt wegkrijgen met goed afstellen van de motor ook zei hij dat ik naar de dynamosnaar moet kijken omdat deze bij 60000 km vervangen moet worden, dit ga ik dus maar voor de zekerheid doen.
Verders noem ik expres nooit namen, omdat je de goede naam van een bedrijf makkelijker afbreekt dan opbouwt , alhoewel ik bij mijn vorig gesprek wel merkte dat zijn emoties in een gesprek de overhand namen, maar dat zal de aard van het beestje zijn, en ik tijdens het gesprek wel gelijk het gevoel dat als de motor verkocht is, je verder niet naderhand met problemen moet langs komen, maar dat kan ook mijn emotiegevoel zijn omdat ik versteld stond van zijn reactie.
Conclusie: ik moet er dus aan wennen dat een bmw boxer een rauwere motor is met meer bijgeluiden en trillingen en dat dat hoort bij het bmw boxer gevoel.

Groet dennis.
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Bij jouw type wel ja,zonder balansas. Een BMW boxer loopt niet rauw,die behoort zacht te lopen. In vergelijk met mijn andere motoren die ik in mijn bezit heb gehad(KAWASAKIS) loopt mijn 1200rt zeer mooi rustig. Kawa was vroeger al bekend om het rauwe lopen alsof er een dorsmachine draaide,maar altijd het meeste vermogen/snelheid. Het enige rauwe met starten bij de 1150rt kan de kettingspanner zijn van de rechtse distributieketting,hiervoor kan je een spanner van een 1200 monteren om het geluid weg te krijgen.Met de oude spanner ligt de ketting enkele sec iets te slap wat je hoort als een ratelend geluid.Het geluid bij 3500 tpm kan het aanzuigen zijn en het gebied waarin het meeste koppel loskomt,wat jij ervaart als rauw?? Dit is het boxergeluid dus. _004

Een 2 cyl leeft meer dan een motor met meer cylinders,dat vind ik juist het mooie van een boxer. En ja in het stuur met lage toeren voel je het blok wat trillen. Dit hoort eenmaal bij de charme van dit type motor. En op een vervuild luchtfilter gaat een motor minder ademen,maar zeker niet rauw lopen.eerder een gesmoord geluid. Een juiste synchronisatie van je gasklephuizen,co% afstelling van beide cylinders met goede bougies in beide koppen en goed afgestelde klepspeling dat is een waar genot ! Dan merk je pas hoe fijn een boxer rijd.

Denk zelf dat ik het over de blauwe 1150rt heb van Ad van Gils,al geef je dat niet toe. Bert is daar ook klant en die is er naar mijn mening altijd tevreden over geweest. Ik ken Ad ook als een praatgrage service verlener met verstand van BMW.

Heel veel plezier met je aankoop !

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
devo

Hallo jeroen, in het toerengebied tot 3500 rpm loopt de motor soepel en zo klinkt hij ook maar kom ik boven die 3500 toeren dan begint de motor hoorbaar een stuk rauwer te lopen tot 7000 rpm en dit voel je ook heel goed in het stuur terwijl ik ook op een 1100 rt en 2 1150 gs-en (geen twin sparks) heb gereden die dit totaal niet hebben, ook niet het geluid wat in zijn 2-3-4e versnelling onstaat bij het afremmen op de motor.
Bij de gs kan ik me voorstellen dat deze motor de trillingen in het stuur niet heeft omdat deze een totaal andere stuur en stuurophanging heeft dan de rt.

Waarschijnlijk hebben sommige rt's meer trillingen en bijgeluiden dan andere rt's en kan ik hem hopelijk beter laten lopen door hem eens goed af te laten stellen.

Groet dennis.
devo

Vandaag de motor opgehaald bij de dealer waar ik hem gekocht heb, deze heeft voor een nette prijs een michelin mpr3 achterband gemonteerd, de versnellingsbakolie ververst met motul 300 en de moter gesynchroniseerd en het co afgesteld.
De motor loopt nu echt een stuk beter, schakelt beter en hij trilt een stuk minder. Ook voel ik geen oneffenheden meer van het wegdek welke door de versleten achterband echt goed in de motor te voelen waren, wat een verschil.

Groet, Dennis.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Kijk, dat doet mij deugt!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”