niet meer starten na wasbeurt

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Demi
Type: R850RT
Bijz: R850RT-P ex Regio-Politie dienstfiets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weert
Contacteer:

niet meer starten na wasbeurt

Ongelezen bericht door Demi »

Hallo,

Nadat ik mijn brommer een R850RT-P een wasbeurt heb gegeven met nat water en een hogedrukreiniger ben ik er letterlijk niet meer op vooruit gegaan.
In eerste instantie was er niets aan de hand, maar na even te hebben rondgetuft begon de elende. Hij begon te sputteren waarna hij compleet motorisch uitviel. Na weer starten wat overigens moeizaam ging liep hij weer maar viel na even weer stotterend uit.

Thuis gekomen na veel duwen en vloeken _003 heb ik gekontroleerd of er nog een vonk kwam uit bijden bougies maar dit was niet het geval _002

Ik heb hierna de zekeringenbox geopend en geconstateerd dat er een 10amp zekering stuk was. Als ik deze vervang en ik druk op de startbutton dan springt deze meteen

Wie weet waar die zekering voor dient _001 en waarom mijn stalen ros niet meer wil starten

Afbeelding
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: niet meer starten na wasbeurt

Ongelezen bericht door Baird »

Ik vermoed dat niet alle zekering-kast-indelingen het zelfde zijn, kijk even bij de handleiding in de downloadsectie op dit forum wat de functie is van de specifieke zekering voor jouw motor, of anders een ander R850RT-P. Van daaruit zul je moeten kijken wat er nat geworden en wat er dus droog gemaakt moet worden. ( Bij mijn 1150RT is het zekering 3 op jouw foto (4A): Boordcontactdozen, FID, radio, SU-stekker,ruitverstelling. Pas zekering 5 en 5 zijn bij mij 10A, dus jouw kastje is anders dan de mijne)

Heel belerend kan ik nog opmerken dat je nóóit een motor moet schoonmaken met een hogedrukspuit: elektra schade, vet uit lagers en water er juist in, water langs de cups van de remklauwen, etc., maar daar ben je intussen wel achter.
Laatst gewijzigd door Baird op 10 jan 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Demi
Contacteer:

Baird schreef:Ik weet niet of alle zekering-kast-indelingen het zelfde zijn, kijk even bij de handleiding in de downloadsectie op dit forum wat de functie is van de specifieke zekering. Van daaruit zul je moeten kijken wat er nat geworden en wat er dus droog gemaakt moet worden.
Ik heb deze handleiding geraadpleegt maar daar word alleen maar aangegeven waar de zekeringenbox zit en niet wat de fuctie per zekering betreft. Als ik tenminste het goede PDF bestand heb bekeken
siebke
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Op pagina 47 van de onderhoudshandleiding R850RT (R1150RT) staat de zekeringenbox afgebeeld, met de functie en het amperage per zekering erbij. Zekeringen 5 en 6 zijn bij de gewone R850RT 10A. Zie dus "handige downloads voor je R-RT", waar Baird al naar verwees.

Succes,

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Binnen zetten met straalkacheltje erop!
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

let even op dat er twee varianten zijn van de R850 (R1100 en de R1150) denk dat daar eerder de reden zit dat de zekering kastjes anders zijn. Weet dat niet zeker. R1100 manual (zie handige links / docs op dit forum) praat alleen over 4A en 15A zekeringen. Dat zou een hoop verklaren (alleen het stukje dat het voor de wasbeurten geen problemen gaf.....)

Stoffel
wil51
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb een 850 van 2003 en daar ziet de zekeringkast er ook anders uit. Zit dus veel verschil tussen de modellen R850RT. Zekering 3 is bij mij 4A volgens de handleiding en o.a. voor de elektrische ruit. Misschien water bij je elec. ruit?
In de handleiding die ik heb gedownload staat ook dat je hogedrukspuit niet mag gebruiken.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik sop mijn motor alleen maar in en ga dan met een gieter eroverheen.
Net als een regenbui.

Probeer anders hier eens of iemand je kan helpen anders: http://www.facebook.com/groups/10307465629/
Demi
Contacteer:

Hmz, ik weet ook niet of er verschillen zijn in de zekeringenbox en ik heb ook gezien in de handleiding dat er op de plek die ik aanwijs (10 amp. ) een 4 amp. zit en dat die o.a voor de elektrische ruit is. Echter bij werkt de elektrische ruit nog naar behoren. Maar ik heb dan ook geen R850RT maar een R850RT-P en nu vraag ik mij af is hier niet een ander elektrisch schema voor gemaakt is, want mijn zekeringenkast zit behoorlijk vol.

Dan heb ik heus niet als een kip zonder kop klakkeloos met de hogedrukreiniger op 180bar en puntstraal lopen spuiten, maar op 100 bar en op bijna breed nevelstand. Het is heus niet de eerste keer dat ik dat doe alleen nu is het net iets fout gegaan. Ik weet dat ik tussen de voorvork op het blok heb gespoten via de opening boven het spatbord
EL SCORPIO

Achter je voorvorkpoten zit een kunststofkap op je blok en daarachter zit je dynamo.
Misschien water doorgelopen zodat die nat is?
Of toch water in stekkers?
siebke
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Ik wil niemand ontmoedigen, maar met de gegeven tips zou je gericht kunnen zoeken. Misschien een toevallige (ongelukkige) samenloop van omstandigheden? Gezien het begin van het 1e verhaal en eenzelfde ervaring qua starten en afslaan is mijn tip dat je het ook in een halgeverproblematiek zou kunnen zoeken. In je 2e verhaal denk ik me de nevelstand i.c.m. de straalrichting erbij. Alleen die zekering......zou hier verband kunnen bestaan. Maar misschien toch een indicatie in welke richting je zou kunnen zoeken.
Suc6 en dat je z.s.m. weer mobiel mag zijn.

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Demi
Contacteer:

Tja, ik hoop dat ik iets vind van een oorzaak, want ik ging tot voor kort nog iedere dag met m'n motor naar het werk. En ik hoop niet dat ik de tot nu toe nog onbekende oorzaak door derden moet laten uitvoeren want dat word mij te duur en dat issie mij niet meer waard.

Het is immers al een afdankertje van de overheid welke ik welliswaar weer heb omgeturnd naar burgerfiets

zodra ik iets van tijd heb om er naar te kijken en ik weer nieuwtjes heb zal ik jullie hiervan op de hoogte brengen _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Je woont in Weert, neem eens contact op met forumlid Vioma, Nieuw-Bergen. Hij heeft verstand van zaken en kan je tegen een schappelijk tarief helpen om je probleem op te lossen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Demi
Contacteer:

Heeel Vreeeemd,

Nadat ik vandaag nog eens heb geprobeert te starten en wederom de zekering er uit klapte heb ik de complete kunstof bepanstering inclusief kop er afgehaald. Ik heb de kunstofplaat van het blok geschroeft en de dynamo bekeken maar hier was niks mis mee, voor de zekerheid toch maar even de luchtspuit er op gehouden om te zien of er misschien water vandaan kwam maar dit was niet het geval. Toen de tank verweiderd en de motorcomputer gedemonteerd omdat deze nog wel eens schijnbaar problemen willen veroorzaken i.v.m. vocht

Toen heb ik de zekering gemeten en die gaf 30 ohm kortsluiting op de plus :O en alleen maar op de tweede extra accu.

Nadat ik deze losgekoppeld had en de zekering vervangen heb voor een nieuwe en de motor probeerde te starten ....... liep deze wonder boven wonder Afbeelding De enige oorzaak die ik hiervoor kan bedenken is dat de motorcomputer zich gereset heeft nadat ik deze van de spanning heb gehaald om te controleren op vochtschade. Het loskoppelen van de tweede accu dat snap ik heel even niet want nadat de motor liep was de sluiting van 30ohm ook verdwenen _001 echt heel raar.

In ieder geval ............... hij loopt weer Afbeelding

Nu alleen nog ff de boel weer opbouwen en dan is het gemene euvel hoop ik voorgoed weg

Maar omdan nog even terug te komen op de zekeringen bak en het pdf bestand waarvan hier de handleiding op het forum staat, dat is dus echt niet conform mijn uitvoering, dus ik kan bijna met zekerheid zeggen dat er verschillende uitvoeringen zijn Afbeelding
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Maf allemaal, maar het belangrijkste is dat 'ie weer loopt ( en dat je het zelf hebt kunnen verhelpen _004 )
Demi
Contacteer:

Nu vind ik deze foto op het forum

Afbeelding

En zie daar :O 3e zekering van rechts is ook een 10amp ???? en wederom geen 4amp zoals het boekje voorschrijft

Dus wat of waar dient deze nu voor ??
Ben1200RT
2024
2024
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Zou dit niet te maken hebben met het feit dat je een ex overheidsfiets hebt? Zij stonden en staan erg bekend om hun aanvullende eisen waardoor onze standaard niet meer fabrieks standaard is. Misschien weet iemand die veel van de overheid weet of dit inderdaad een aangepaste zekeringkast dan wel een kompleet aangepaste bedrading is. Rob misschien??
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
EL SCORPIO

Demi schreef:Heeel Vreeeemd,

Nadat ik vandaag nog eens heb geprobeert te starten en wederom de zekering er uit klapte heb ik de complete kunstof bepanstering inclusief kop er afgehaald. Ik heb de kunstofplaat van het blok geschroeft en de dynamo bekeken maar hier was niks mis mee, voor de zekerheid toch maar even de luchtspuit er op gehouden om te zien of er misschien water vandaan kwam maar dit was niet het geval. Toen de tank verweiderd en de motorcomputer gedemonteerd omdat deze nog wel eens schijnbaar problemen willen veroorzaken i.v.m. vocht

Toen heb ik de zekering gemeten en die gaf 30 ohm kortsluiting op de plus :O en alleen maar op de tweede extra accu.

Nadat ik deze losgekoppeld had en de zekering vervangen heb voor een nieuwe en de motor probeerde te starten ....... liep deze wonder boven wonder Afbeelding De enige oorzaak die ik hiervoor kan bedenken is dat de motorcomputer zich gereset heeft nadat ik deze van de spanning heb gehaald om te controleren op vochtschade. Het loskoppelen van de tweede accu dat snap ik heel even niet want nadat de motor liep was de sluiting van 30ohm ook verdwenen _001 echt heel raar.

In ieder geval ............... hij loopt weer Afbeelding

Nu alleen nog ff de boel weer opbouwen en dan is het gemene euvel hoop ik voorgoed weg

Maar omdan nog even terug te komen op de zekeringen bak en het pdf bestand waarvan hier de handleiding op het forum staat, dat is dus echt niet conform mijn uitvoering, dus ik kan bijna met zekerheid zeggen dat er verschillende uitvoeringen zijn Afbeelding

Je zegt het eigenlijk zelf al.
Na het loskoppelen van de 2e accu.
Volgens mij is deze voor een extra stroomcircuit en zal je zware zekering daar ook toe behoren.
Ik denk dat je storing hierin zat en misschien moet je gaan zoeken op het internet o.i.d. naar wat dit circuit precies inhoud.
Dan weet je ook wat je storing geweest kan zijn.
Het kan best zijn dat er ergens ooit iets gezeten heeft wat gedemonteerd is maar dat de stekkers bloot liggen en niet tegen water kunnen.
Het is even zoeken maar je kan het beste eerst zoeken naar documentatie.

Richard
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb mijn motor net ook afgespoten met de stoomcleaner maar ga wel zeer voorzichtig te werk. Niet richten op wiellagers bedrading en stekkers zoals Bert al aangaf. Ik doe dit dan ook maar 2 keer per jaar.
Normaal gesproken was ik de motor met de hand en gooi daarna gewoon weer een paar emmers water over de motor.
Maar tijdens een gewone rit door de stromende regen is het ook net of de motor in bad gaat. Daarom zie je het verschil meestal tussen de motoren van de goedweerrijders en de doorrrijders.

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Van de -850--P en -1100--P zijn verschillende uitvoeringen van in omloop geweest, en volgens mij is de documentatie niet altijd in het publieke domein.

Maar het goede nieuws is, het is BMW, dus is het over het algemeen goed gedocumenteerd.

De website waar je dit soort informatie wellicht zou kunnen vinden is;
http://www.bmwmc.net

Zoals degene van de bijlage.

Alleen in hoeverre je nog -850--P informatie daar ook kunt vinden? _001
Het is in ieder geval een website waar je heel veel informatie kan vinden, zelfs met een speciale sectie voor de CHP-uitvoering!

Feit blijft dat het m.i. heel onverstandig is om een hogedrukspuit te gebruiken op een wat oudere motor;
Als een kering, dopje, afdichting, etc, niet meer zo goed afsluit, en er dus water bij komt, kan dat een probleem geven.

Wens je desondanks een hogedrukspuit te gebruiken, zorg dan dat je flink afstand aanhoudt zodat de druk van het water niet te hoog is.

Suc6!
Bijlagen
Fusebox R1150RT-P.pdf
(394.71 KiB) 15 keer gedownload
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er was een tijd in de garage dat we een motorontvetter gebruikte meestal in combinatie met de grote beurt en daarna de motor met een lage druk pistool met water de ontvetter weer verwijderde zodat de motor weer behoorlijk schoon was. Toen kwam de stoomcleaner. Iedereen vond het ding geweldig omdat je de ontvetter niet meer hoefde te gebruiken dus dat was gezond voor de monteur. Maar dat hield in dat al het speciaal vet dat in alle stekkerverbindingen door de fabrikant werd toegepast om het water eruit te houden onder hoge druk eruit geblazen werd. En in de jaren daarop zette de corrosie in in al die stekker verbindingen. En de volgende koper kreeg al de problemen. Ook al spoten we na het reinigen de motor en bedrading in met WD40 dit was gewoon niet zo goed als het vet wat het water echt uit de stekkers hield. Dus niet alleen bij oude motoren niet gebruiken bij zeker ook niet bij nieuwe motoren. Dan maak je dus al meteen een slechte start. Tenzij je heel voorzichtig bent en weet waar je zeker niet op mag richten met die waterstraal.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”