Niet meer starten na onderhoud

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

ArnoR
Type: R1250RT
Bijz: Wit, alle opties behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Niet meer starten na onderhoud

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik heb de koppakkingen van mijn 1100RT vervangen, ze zweette een beetje, afijn bij Chris Harris leek dit een fluitje van een cent, maar was toch nog een flinke operatie
Nu eindelijk alles correct gemonteerd, echter nu start de motor niet meer, draait wel rond, ik heb een vonk en benzine ( gecheckt met 3e bougie en ook de injectoren losgemaakt) kleppen ook gesteld, alleen geen sync uitgevoerd (motor loopt dus niet)
Iemand enig idee? Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn (blijkt van wel)

Ben nu wel een beetje moedeloos aan het worden, het hele project zou een uurtje in beslag moeten nemen, maar ben nu al 3 weken aan het modderen

De Motronic gereset, tps ingelezen, accu vervangen, alleen nog niks aan de hal gever gedaan (freek is met vakantie), oja en de motor deed het perfect voor de operatie ( vandaar de frustratie) ps geen van de motorzaken in zeeland heeft tijd of kennis om dit binnen een redelijke termijn ( zeg voor nov) op te pakken
Het hele forum afgezocht. Maar niet echt iets kunnen vinden wat mij op pad zou kunnen helpen
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Niet meer starten na onderhoud

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Timing juist? Kan hij 180 graden verkeerd staan. De vonk moet er zijn als beide kleppen gesloten zijn. Ik weet niet of dit mogelijk is bij de RT's maar bij auto's werd deze fout vaker gemaakt .
ArnoR

Wat bedoel je precies?

Er is altijd een vonk, ook in de loze cilinder, dus dat zou niet op moeten gaan, ik heb daar nm ook aan gedacht, maar volgens info op het forum is dat dus niet het geval, maar schroom niet om hier richting aan te geven, als ik hier iets kan testen dan doe ik dat graag
Er staat wel altijd 1 kant open (losse kleppen) en 1 kant dicht, (links en rechts bedoel ik dan) daar heb ik goed op gelet tijdens het kleppen stellen zelf
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Timing juist? Kan hij 180 graden verkeerd staan. De vonk moet er zijn als beide kleppen gesloten zijn. Ik weet niet of dit mogelijk is bij de RT's maar bij auto's werd deze fout vaker gemaakt .
Dat was nou het eerste waar ik ook aan dacht toen ik het relaas las.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Ik zat toch weer te denken en was niet zeker of er aan twee kanten tegelijk een vonk is. Er zijn immers ook twee hall sensors. Maar ik heb eigenlijk niks over de werking van het systeem hoeven te lezen. Er zijn boxermotoren waar je aan twee kanten tegelijk een vonk krijgt maar weet niet zeker of dat voor onze motoren ook geld. Is het mogelijk dat je de nokkenastiming 180graden verkeerd hebt? Als hij maar aan één kant tegelijk vonkt dan vonkt hij nu aan één kant in de uitlaatslag terwijl hij moet vonken aan de andere kant. Misschien moet ik het werkplaatshandboek eerst eens bestuderen.
ArnoR

Nou ik heb het gecheckt, ik heb de manual gevolgd, i.e. de settings uit de manual stipt gevolgd, (eerst rechter, dan linker enz) want na er even over nagedacht te hebben was dit heel goed mogelijk
Er zat een kleine afwijking in, geen 180 graden, meer iets van 10 (1 tand), maar misschien voldoende om geen ontsteking te krijgen, ik ben nu de accu aan het opladen (durf eigenlijk niet goed te starten namelijk) en ga de motor morgenochtend starten, fingers crossed
Ik ga dat van die 2 vonken tegelijkertijd ook nog even nazoeken, stond ergens op het forum, er is nm maar 1 bobine, wel met 2 uitgangen, gevoelsmatig had ik het idee dat 1 kant wat minder sterk was (maar op den duur ga je overal op letten natuurlijk
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

De R1100 heeft één dubbele bobine met aan beide zijden een bougiekabel die beide vonken op het zelfde moment. Bij de TwinSpark wordt deze bobine gebruikt voor de secundaire bougies ( en hebben de beide primaire bougies ieder een eigen pin-bobine).

Iedere 360 gr van de krukas dus een vonk, als het nu 180 gr verkeerd staat dan vonkt het altijd als de zuigers onderin staan, maar ik denk niet dat het daar in zit want je Hall-sensor is niet los geweest (althans niet nodig).

Voor het vervangen van de cilinderkoppakkingen heb je beide nokkenas kettingen los gehad en eigenlijk verder niets: zoek de oplossing dus in die richting. Pak het boek erbij ( te vinden hier op het Forum ) en kijk of je alle merktekens op de juiste plek hebt staan. Begin bij het begin met checken, succes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Kan je eens een foto maken van je nokkenas timing? Ik ben toch nieuwsgierig. Dus gewoon tandwiel en ketting.
ArnoR

Geachte forum leden

Bij deze kan ik melden dat het forum zich weer bewezen heeft, mijn motor start weer en loopt als een zonnetje, eindelijk
De aanwijzingen hier op het forum hebben me weer op het goede pad gezet, ind bleek de timing verkeerd te staan door een verkeerde montage

Korte uitleg, langzaam maar zeker, met kennis uit dit forum en youtube probeer ik mijn 1100's (R en RT) beter te leren kennen, begonnen met eens het tupperware te demonteren, kleppen stellen, remblokjes vervangen, enzenz (proces van maanden), was ik nu zover dat ik de koppakkingen wilde vervangen, dit leek een eenvoudige klus op youtube, echter omdat de uitlaatbouten afbraken en ik dus nieuwe koppen moest steken is het ietwat versneld moeilijker geworden, ik ben dus sneller als ik eigenlijk wilde, dieper in de materie gegaan. De fout hier vermeld, het niet starten na onderhoud is hier dus het gevolg van. Geeft niks, ik heb giga veel geleerd, en ben nog blijer met het support van het forum
Voorlopig alleen maar weer even rijden, aankomende winter maar weer het reguliere onderhoud doen, wederom met info uit dit forum (ps ik zal niet schromen om de opgedane kennis hier op dit forum op te brengen)

PS 20 september kan ik alleen 's middags maar en kan dus niet meerijden naar de motorrad dag, maar ik zal zeker langskomen bij de stand van het rt forum om me even voor te stellen en om mijn motor te laten zien
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Mooi dat je eruit bent gekomen met hulp van andere forumleden _004 _004 _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”