OPGELOST: Geen spanning meer na starten met startkabel

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
carlos010

OPGELOST: Geen spanning meer na starten met startkabel

Ongelezen bericht door carlos010 »

Beste dames en heren,
Hulp gevraagd.
Ik heb geprobeerd m'n motor, r1150rt, te starten met startkabels. Toen ik de kabels had aangesloten branden de controlelampjes, zover alles goed. Na het indrukken van de startknop draaide de startmotor heel moeilijk een slag rond, een hoop geklak van de lampjes en toen viel alles uit, niks doet het meer. Ik heb de zekeringen nagekeken die zijn goed, de relais weet ik niet, ik zou niet weten hoe die te controleren. Kan iemand me op weg helpen waar te zoeken of misschien gelijk aangeven wat het probleem is.
Op het forum heb ik wel van iemand gelezen die na het starten met kabels, z'n stroom verdeler moest vervangen, hoe is dat te controleren of te meten als dat het zou zijn?

B.v.d.
Carlos010
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Re: Geen spanning meer na starten met startkabel

Ongelezen bericht door BertL »

Ik heb dezelfde problemen met mijn 1150rt (twin spark). Niet meer ronddraaien van de startmotor en snel klikken van o.a. lampen.
Heb de accu opgeladen en toen weer geprobeerd. Dat lukte éénmaal en toen hetzelfde probleem weer. De accu vernieuwd en weer hetzelfde probleem: niet starten. Probleem zit 'm in de startmotor heb ik begrepen.
Vervolgens heb ik in Duitsland een startmotor aangeschaft via ebay. De prijs viel me reuze mee: 39,95 excl. verzendkosten van 19,95, dus ik heb het er maar op gewaagd.
Op de dag van bestellen en betalen een keurige mail gehad van de leverancier met vragen over merk en type motor, bouwjaar etc. De startmotor werd na een week bezorgd. (Ik kon het pakketje volgen via internet).
De startmotor ziet er keurig uit: splinternieuw en ligt klaar om ingebouwd te worden (na de schilderklus bij zoonlief).
Advertentie op eBay.
GrTz
BertL
carlos010

Hoi BertL,
De startmotor is ' nog niet ' het probleem, de accu wel, die is op, daarom heb ik het met startkabels geprobeerd. Ik heb wel het advies gekregen om het eerst met goede startkabels te proberen en niet met die 5 euro dingen, of gewoon een nieuwe accu monteren, dat gaat zeker gebeuren, maar wat is er nu aan de hand dat niks het meer doet, de controle lampjes branden niet meer geen klakken, helemaal dood, dat moet ik als eerste oplossen.

carlos010
rob55
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Ongelezen bericht door rob55 »

Ik zou wel willen weten of er nog spanning staat op de polen van de accu. Met een test lampje kan je dat te weten komen.
Het lijkt er namelijk op dat de accu helemaal dood is..... vandaar kan je verder zoeken.

Rob
carlos010

Hoi rob55,
Ja de accu is dood, helemaal plat. Maar als ik een andere accu aansluit, gebeurt er niks, geen controle lampie, geen verlichting, helemaal niks.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Koppel defecte accu los en hang de startkabels op de losse polen van de motor, kijk dan eens of de lampjes dan wel branden.
Aan de andere kant van de startkabels wel een goeie accu hangen :lol:
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
carlos010

Hoi Benji,
Accu los heb ik idd nog niet geprobeerd, ga ik morgen gelijk proberen, misschien een opgeblazen accu die helemaal geen spanning meer doorlaat.
carlos010

Opgelost,
Bij Kenny geweest, nieuwe accu en starten, 10 punten voor Benji _004 .
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Fijn dat de motor het weer doet.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ernest

Ongelezen bericht door Ernest »

Heb met behulp van auto accu proneren te starten dit moet ie nooit doen want is wel 13 volt maar de AH van deze accu is veel te hoog dan verbrandt de boel en je krijg een te hoge piek spanning.

Groet Ernest
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ernest schreef:Heb met behulp van auto accu proneren te starten dit moet ie nooit doen want is wel 13 volt maar de AH van deze accu is veel te hoog dan verbrandt de boel en je krijg een te hoge piek spanning.

Groet Ernest
Nou dat is dan nieuw voor mij, een grote accu kan nooit kwaad zolang de spanning maar het zelfde is en van een gewone auto en onze brommers is dat allebei 12 V ( in de volksmond). Je moet uiteraard geen 24 V vrachtwagen of scheepsaccu gebruiken, dan gaat jouw verhaal pas op, maar anders echt niet! Ik had vroeger een Mini met de grootste accu die er in kon, als de hele straat 's winters startproblemen deed de mini het altijd!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Baird schreef:
Ernest schreef:Heb met behulp van auto accu proneren te starten dit moet ie nooit doen want is wel 13 volt maar de AH van deze accu is veel te hoog dan verbrandt de boel en je krijg een te hoge piek spanning.

Groet Ernest
Nou dat is dan nieuw voor mij, een grote accu kan nooit kwaad zolang de spanning maar het zelfde is en van een gewone auto en onze brommers is dat allebei 12 V ( in de volksmond). Je moet uiteraard geen 24 V vrachtwagen of scheepsaccu gebruiken, dan gaat jouw verhaal pas op, maar anders echt niet! Ik had vroeger een Mini met de grootste accu die er in kon, als de hele straat 's winters startproblemen deed de mini het altijd!
Klopt.
Een vriend van mij start regelmatig de BMW's met een 12v vrachtwagen accu die bijna niet te tillen is en startkabels bijna zo dik als mijn duim.
Het is een man die sigaren met een gasbrander aansteekt maar met beide handelingen nooit een probleem gehad.
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Echt een leerzaam forum maar, wat is er mis mee om sigaren met een gasbrander aan te steken??? Big RT Smile

Groeten,
Easy Louis
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

easy_louis schreef:Echt een leerzaam forum maar, wat is er mis mee om sigaren met een gasbrander aan te steken??? Big RT Smile

Groeten,
Easy Louis
Als de gasbrander maar de juiste hoeveelheid zuurstof krijgt heeft de brander een mooie blauwe vlam en ontsteekt de sigaar prima :D ( ex-sigaren roker)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”