R1200RT - uitlaatbochten vervangen

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

R1200RT - uitlaatbochten vervangen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb een vraag voor de meer-ervarene danwel aan degene die dit reeds al een keer gedaan heeft;

Wat is de juiste manier/methodiek om de uitlaatbochten te vervangen op de -1200- ?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=51
Zoals ik het nu bekijk, is het losdraaien van de flens-bouten op de cilinderkop (#4), uitlaat-klem op de demper losschroeven, uitlaatklem op de katalysator losschroeven (#8).

Waar ik vooral mentaal mee worstel, zijn de lambda-aansluitingen;
Haal je die eerst op de connector los van de kabelboom (dus tupperware moet er af) en pas dan op de uitlaatbocht zelf?
Of is de uitlaatbocht dusdanig in onderdelen (dus losse stukken) dat je vrij eenvoudig de lambda-aansluiting op de uitlaatbochten al kunt loshalen? _001
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: R1200RT - uitlaatbochten vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik denk dat je de aansluitdraden van de lambdasondes te vaak moet torderen om ze aangesloten en wel te demonteren. Eerst de connector los zou ik doen in jouw geval.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Daar ben ik ook een beetje te bang voor, inderdaad.
Denk dat je gelijk hebt, dus.

Ik zag dat bij een -1100- de draden waarschijnlijk iets een teflon buitenmantel hebben.
Wellicht bij de -1200- ook het geval, dan is het wel ietwat steviger dat je de kabel niet zo maar scheurt.

Bij een monteur zag ik laatst dat de lambda-sonde van tevoren rondgedraaid werd voordat deze in de uitlaatbocht geschroefd werd.
Bij een 1e telling kwam hij net ff te kort dus moest hij het opnieuw doen.
Ansicht wel handig, maar lijkt mij niet ideaal.
Vooral omdat de kabel nabij het punt waar deze de lambda-sonde inging, nogal wat krachten te verduren kreeg.
Ondertussen de demontage-handleiding van de tupperware van de -1200- gevonden (zie bijlage), en aangezien ik ook nog een FuzeBlocks wil monteren, wellicht handiger om de -1200- "kaal" te pellen.

Nadeel is alleen dat ik het allemaal buiten moet doen, en dat is niet ideaal in deze tijd van het jaar, met de wind en regen e.d.

Ook heb ik geen lift, dus veel op de knieën of de rug, en dat is verre van ideaal.

Eens kijken of mijn zwager mij kan en wil komen helpen, 2 zien er altijd meer dan 1.

In ieder geval bedankt, denk dat het inderdaad veel verstandiger is bij de connector op de kabelboom los te halen.

PS: Zag bij een monteur ook hoe ze soms heel handig bepaalde connectoren loshalen, met het uiteinde van een tie-wrap.
Bijlagen
R1200RT Fairing Removal.pdf
(1.78 MiB) 52 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 jul 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Bedankt voor de prachtige bijlage!
Hoewel het demonteren bijna vanzelf ging (heb even zitten klooien met dat dekseltje van het radiocompartiment) is het een zinvolle instructie als al dat behang dadelijk weer terug moet met als doel hetzelfte type RT te hebben als dat het was.
Voor die lastige connectoren gebruik ik altijd van die kleine horlogemakersschroevendraaiers (3 x woordwaarde)

gr v Ciske
Inspector Gadget

Graag gedaan! _004
Die bijlage had ik ook maar net een paar dagen geleden gevonden, aangezien ik nogal wat van plan ben met mijn -1200- (net als bij mijn -1100- maar dan toch wat meer ingetogener :oops: ;) ) en op zoek was naar wat concretere informatie zodat ik wellicht zelf aan de slag kan.

Horlogemakersschroevendraaiers kunnen ook, mits je voorzichtig bent (vooral de dikte van zo'n schroevendraaier kan m.i. een connector-lipje alsnog nekken) _001

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”