RVS uitlaatbochten opknappen
Moderator: RT_Patrick
RVS uitlaatbochten opknappen
Zoals bekend mogen zijn, is mijn motor verkocht.
1 van de gestelde taken wat ik noodzakelijk achtte, was het weer in originele staat terugbrengen van de motor.
En 1 deel daarvan was de Siebenrock uitlaatbochten en Laser demper.
Voor beide werd al snel een nieuwe eigenaar voor gevonden, aangezien ik niet voor de hoofdprijs ging.
Wel bleek dat de Siebenrock RVS uitlaatbochten behoorlijk verkleurd waren.
De oplossing was om ze te zuren en te polijsten.
RVS is een gemakkelijk te bewerken materiaal.
Nadeel is wel dat als het RVS warm wordt, heel snel blauw verkleurd.
Voor laswerkzaamheden aan RVS is een zuur/beits ontwikkeld.
Als je gaat lassen heb je namelijk hetzelfde effect als wat er gebeurd is met de uitlaatbochten, ze verkleuren blauw.
Door het zuur/beits er op te smeren krijg je een chemische reactie en bijt het (brand)schoon.
Dit kan alleen bij RVS.
Oftewel controleer cq. vraag na of het deel wat je wilt gaan behandelen wel RVS is!
De naam van de zuur/beits is "SZF 4 PASTA" en wordt geleverd door Mavom Chemical Solutions.
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=666
http://www.mavom.nl/itemfiles/3300/3261 ... t_2007.pdf
https://www.lasaulec.nl/assets/producti ... 300566.pdf
Het is een samenstelling van Fluorwaterstofzuur en Salpeterzuur.
Daarom is het vereist (!) dat je de nodige beschermingsmiddelen (zuurvaste handschoenen, laarzen, oog- en gezichtsbescherming) draagt.
Het zuur/beits is te verkrijgen bij (o.a.) de Biesheuvel Groep in Amersfoort.
Of bij een betere ijzerwarenzaak of bedrijven die (o.a.) lasapparatuur verkopen.
Het is eigenlijk bedoeld om lassen schoon te maken.
Je zuurt het RVS eerst in met een kwast gebruik hier bij altijd handschoenen die geschikt zijn voor chemie en een veiligheidsbril in verband met spatten.
Dit laat je in werken tussen de 15 minuten en 1 uur.
Daarna afspoelen met water uit een hogedrukspuit. (let wel op met spatten!)
Als het afgespoeld is eventueel herhalen op hardnekkige plekken.
Het RVS zal daarna blank en dof van kleur zijn.
En is klaar om het te gaan polijsten.
Polijsten met een grove en zachte borstel en pasta.
Neem een polijst pasta en de grove borstel doe deze in de polijst machine.
Bewerk het RVS voor de eerst keer met de grove borstel, maak daarna het RVS schoon met een doek.
Doe het nog een keer met de zachte borstel.
Poets daarna het RVS op met een schone zachte doek.
Tip. Als het RVS of aluminium gepolijst is smeer het dan in met bijenwas dan blijft het langer mooi.
Maar alleen als het niet warm wordt, dus *niet* op uitlaat bochten etc. (!)
Het is een klus, maar het resultaat is subliem, het ziet er dan weer uit als nieuw.
1 van de gestelde taken wat ik noodzakelijk achtte, was het weer in originele staat terugbrengen van de motor.
En 1 deel daarvan was de Siebenrock uitlaatbochten en Laser demper.
Voor beide werd al snel een nieuwe eigenaar voor gevonden, aangezien ik niet voor de hoofdprijs ging.
Wel bleek dat de Siebenrock RVS uitlaatbochten behoorlijk verkleurd waren.
De oplossing was om ze te zuren en te polijsten.
RVS is een gemakkelijk te bewerken materiaal.
Nadeel is wel dat als het RVS warm wordt, heel snel blauw verkleurd.
Voor laswerkzaamheden aan RVS is een zuur/beits ontwikkeld.
Als je gaat lassen heb je namelijk hetzelfde effect als wat er gebeurd is met de uitlaatbochten, ze verkleuren blauw.
Door het zuur/beits er op te smeren krijg je een chemische reactie en bijt het (brand)schoon.
Dit kan alleen bij RVS.
Oftewel controleer cq. vraag na of het deel wat je wilt gaan behandelen wel RVS is!
De naam van de zuur/beits is "SZF 4 PASTA" en wordt geleverd door Mavom Chemical Solutions.
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=666
http://www.mavom.nl/itemfiles/3300/3261 ... t_2007.pdf
https://www.lasaulec.nl/assets/producti ... 300566.pdf
Het is een samenstelling van Fluorwaterstofzuur en Salpeterzuur.
Daarom is het vereist (!) dat je de nodige beschermingsmiddelen (zuurvaste handschoenen, laarzen, oog- en gezichtsbescherming) draagt.
Het zuur/beits is te verkrijgen bij (o.a.) de Biesheuvel Groep in Amersfoort.
Of bij een betere ijzerwarenzaak of bedrijven die (o.a.) lasapparatuur verkopen.
Het is eigenlijk bedoeld om lassen schoon te maken.
Je zuurt het RVS eerst in met een kwast gebruik hier bij altijd handschoenen die geschikt zijn voor chemie en een veiligheidsbril in verband met spatten.
Dit laat je in werken tussen de 15 minuten en 1 uur.
Daarna afspoelen met water uit een hogedrukspuit. (let wel op met spatten!)
Als het afgespoeld is eventueel herhalen op hardnekkige plekken.
Het RVS zal daarna blank en dof van kleur zijn.
En is klaar om het te gaan polijsten.
Polijsten met een grove en zachte borstel en pasta.
Neem een polijst pasta en de grove borstel doe deze in de polijst machine.
Bewerk het RVS voor de eerst keer met de grove borstel, maak daarna het RVS schoon met een doek.
Doe het nog een keer met de zachte borstel.
Poets daarna het RVS op met een schone zachte doek.
Tip. Als het RVS of aluminium gepolijst is smeer het dan in met bijenwas dan blijft het langer mooi.
Maar alleen als het niet warm wordt, dus *niet* op uitlaat bochten etc. (!)
Het is een klus, maar het resultaat is subliem, het ziet er dan weer uit als nieuw.
Re: RVS uitlaatbochten opknappen
Kijk, dit zijn nu weer de betere tips
Bedankt dat je dit weetje gedeeld hebt op het forum.
Luc

Bedankt dat je dit weetje gedeeld hebt op het forum.
Luc
Graag gedaan!
Ik was meer verbaasd hoe mooi het resultaat was, echt vrijwel als nieuw.
Vandaar dat ik het belangrijk vond om kenbaar te maken dat ongeacht hoe je bochten (of uitlaat) ook mogen zijn, met wat noeste arbeid en agressief spul kan het weer helemaal mooi worden.
Altijd handig om te weten als je ergens aan ergert en een oplossing zoekt.
Want de oplossing is belangrijk, niet het probleem!
:lol:

Ik was meer verbaasd hoe mooi het resultaat was, echt vrijwel als nieuw.
Vandaar dat ik het belangrijk vond om kenbaar te maken dat ongeacht hoe je bochten (of uitlaat) ook mogen zijn, met wat noeste arbeid en agressief spul kan het weer helemaal mooi worden.
Altijd handig om te weten als je ergens aan ergert en een oplossing zoekt.
Want de oplossing is belangrijk, niet het probleem!

- NLfabriekr
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Gorredijk
Je kunt de bochten ook netjes krijgen door gebruik van Scotch Brite (merknaam van 3M). In een lange strook haaks om de buis draaien en vervolgens heen en weer trekken. Dus niet in langsrichting.
Daardoor wordt de aanloopkleur verwijderd en onstaat een patroon van krasjes wat een mooi beeld oplevert zonder dat je daarvoor gevaarlijke spullen voor nodig hebt.
Groet,
Roelof.
Daardoor wordt de aanloopkleur verwijderd en onstaat een patroon van krasjes wat een mooi beeld oplevert zonder dat je daarvoor gevaarlijke spullen voor nodig hebt.
Groet,
Roelof.
Bedankt voor de tip!
Het bericht is een "sticky" dus als iemand hier ooit aan gaat beginnen, er zijn meerdere oplossingen.
Ikzelf heb ook nog BlueAway, Bike Brite Blue Buster en nog meer van dat soort "consumenten-oplossingen" maar nog niet gebruikt of toegepast, dus heb ik nog geen ervaringen daarmee te delen, vooralsnog. Ik verwacht dat die veel minder effectief zullen zijn, versus de eerder hierboven aangehaalde oplossingen.

Het bericht is een "sticky" dus als iemand hier ooit aan gaat beginnen, er zijn meerdere oplossingen.
Ikzelf heb ook nog BlueAway, Bike Brite Blue Buster en nog meer van dat soort "consumenten-oplossingen" maar nog niet gebruikt of toegepast, dus heb ik nog geen ervaringen daarmee te delen, vooralsnog. Ik verwacht dat die veel minder effectief zullen zijn, versus de eerder hierboven aangehaalde oplossingen.
NLfabriekr schreef:Je kunt de bochten ook netjes krijgen door gebruik van Scotch Brite (merknaam van 3M). In een lange strook haaks om de buis draaien en vervolgens heen en weer trekken. Dus niet in langsrichting.
Groet,
Roelof.
Klopt, heb dit al vaker gedaan op de 1150

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Ik gebruik ook de RVS-beits, is super eenvoudig en makkelijk. Na het met diverse poetsmiddelen te hebben geprobeerd, waarbij het altijd een langdurige zware klus was, gebruik ik twee maal per jaar de beits. Na deze behandeling poetsen met Starglanz (€ 3,-- bij de Blokker) worden de bochten iedere keer weer als nieuw.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Scotch brite heb je ook op borstels voor in de boormachine,welke ik gebruik om rvs bolders op de boot te polijsten.De uitlaatbochten mogen van mij blauw blijven,een teken dat er flink mee gereden wordt! Ik vind het mooi! Als ik veel bling-bling wil dan koop ik een chopper... :lol: .
Nu de pekel nog weg en het rijden gaat weer beginnen.
Groet Jeroen.
Nu de pekel nog weg en het rijden gaat weer beginnen.
Groet Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Blauw op verchroomde bochten is mooi, maar de corrosie op onbehandelde RVS bochten vind ik minder.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
Volgens mij hebben blauwe bochten maar weinig met de rijstijl te maken. Bij sommige motoren worden de bochten snel blauw bij andere verkleuren ze minimaal. De buiging en het gebruikte materiaal enkel of dubbelwandig zal hier ook wel zijn invloed hebben. Ik vind het blauw overigens best mooi. Maar ik moet zeggen bij de meeste RT's die ik heb gezien waren de uitlaatbochten echt behoorlijk vuil. Maar er zijn uitzonderingen natuurlijk.
Ton
Ton
- 1-handed
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Ik poets chroom al jaren met ecromal http://www.petzoldts.nl/shop/catalog/in ... rers_id=16
Met erg goede resultaten , bij erge vervuiling ga ik voor polijsten en dan ecromal
Met erg goede resultaten , bij erge vervuiling ga ik voor polijsten en dan ecromal
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1540 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 10 Reacties