Blauwe uitlaatbochten....

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wibor46
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden (L)

Blauwe uitlaatbochten....

Ongelezen bericht door Wibor46 »

Beste motormuizen,
Kan iemand mij vertellen wat het volgende probleem doet veroorzaken.
Ik heb recentelijk de bochten van de uitlaat gepolijst zodat ze mooi blinkend waren maar na een rit van 200 km bleek de linker bocht weer blauw te zijn en de rechter was nog altijd keurig blinkend.
Wat is hiervan de oorzaak?
M, vr, gr,
Wim.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Blauwe uitlaatbochten....

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het blauw verkleuren van verchroomde uitlaatbochten is een effect van het heet worden van de bochten. Blijkbaar wordt de rechterbocht veel minder heet. En dat laatste is dan wel vreemd, verder loopt de motor goed?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De BMW boxers uit milieu oogpunt "te arm" afgesteld, om te kunnen voldoen aan de milieueisen. (lees: te veel lucht)
Daardoor zijn de uitlaatgassen nog behoorlijk heet.
En dat zie je na verloop van tijd terug in het verkleuren van de uitlaatbochten.

Om het minder proberen te maken kan je de navolgende tips overwegen;

1.
Zorg dat je motor regelmatig goed onderhoud krijgt.
W.o. ook een CO2-meting als je motor links-naast het zadel voorzien is van de CO2-potmeter.

2.
Laat je uitlaatbochten aan de binnenkant coaten, daar zijn speciale keramische coatings voor.

3.
Schilder je uitlaatbochten.

4.
Eens in de zoveel tijd poetsen, hoewel je dat ook niet te vaak moet doen want anti-blauw middelen willen nog wel eens een schurende werking hebben en zo dik zijn de wanden van de uitlaatbocht ook weer niet

5.
Accepteer het, jammer genoeg.
wobbert
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

Inspector Gadget schreef:De BMW boxers uit milieu oogpunt "te arm" afgesteld, om te kunnen voldoen aan de milieueisen. (lees: te veel lucht)
En dat zie je na verloop van tijd terug in het verkleuren van de uitlaatbochten.

Om het minder proberen te maken kan je de navolgende tips overwegen;

1.
Zorg dat je motor regelmatig goed onderhoud krijgt.
W.o. ook een CO2-meting als je motor links-naast het zadel voorzien is van de CO2-potmeter.

2.
Laat je uitlaatbochten aan de binnenkant coaten, daar zijn speciale keramische coatings voor.

3.
Schilder je uitlaatbochten.

4.
Eens in de zoveel tijd poetsen, hoewel je dat ook niet te vaak moet doen want anti-blauw middelen willen nog wel eens een schurende werking hebben en zo dik zijn de wanden van de uitlaatbocht ook weer niet

5.
Accepteer het, jammer genoeg.
Of laat je motor genieten van meer benzine door installeren van bijv een RapidBike.....
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inspector Gadget schreef:De BMW boxers uit milieu oogpunt "te arm" afgesteld, om te kunnen voldoen aan de milieueisen. (lees: te veel lucht)
Ook de "oude" tweeklepsboxers hebben/hadden "last" van blauwe bochten. Mijn oude R60/7 had behoorlijk blauwe bochten en die was echt niet arm afgesteld! ;)
Blauw verkleuren doen verchroomde pijpen altijd wel, is haast niet te voorkomen.

En waarom zou dit eigenlijk een probleem zijn? Het heeft geen invloed op de prestaties (en teveel poetsen/schuren is inderdaad niet verstandig) en persoonlijk vind ik het wel wat hebben, beter dan die bruin verkleurende RVS uitlaatpijpen. Maar smaken verschillen, dat dan weer wel...

Dat de ene pijp wel verkleurt en de andere niet, daar zou ik me zorgen over maken!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Blauwe bochten zijn mooi ik had ze op al mijn motoren. Dat wil je niet wegpoetsen. Maar bij mij zijn ze allebei blauw. Even naar de bougies kijken en als die er normaal uitzien niks aan doen.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ton1959 schreef:Blauwe bochten zijn mooi ik had ze op al mijn motoren. Dat wil je niet wegpoetsen. Maar bij mij zijn ze allebei blauw. Even naar de bougies kijken en als die er normaal uitzien niks aan doen.
+ 1 ! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ik heb met een temperatuurmeter toen bij mijn R 1100 RT de temperatuur gegemeten van beide uitlaatbochten en daar zat weinig verschil in.De waarden weet ik niet meer.
Gr-Kees.
Kees BMW
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Kees, dat kleine gemeten verschil kan net voldoende zijn om wel of niet blauw te verkleuren.
Ik weet nog van mijn werk bij de bakker (heel lang geleden), dat 2 of 3 graden het verschil maakte tussen een witbrood met een mooie bruine bovenkant of een bleekscheet, terwijl je daar echt niks van proefde.
In elk geval niks om je druk over te maken.
Ik zou gewoon eens een paar keer flink doortrekken, dan zijn ze allebei weer blauw, en dan mooi zo laten.

Groet, Aad
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Inderdaad, mooi blauw is niet lelijk.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

sized_P9020881.JPG
Beide blauw hier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”