Beantwoord: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
De standaard gel-accu van mijn R1200RT van 2006 begint wat op zijn eind te lopen. Dus ik ben me aan het oriënteren voor een vervanger.
Nou heb ik interesse in de Odyssey 680, maar er zijn echter drie vragen die nog bij me spelen.
1. Wie heeft er werkelijk lange tijd (jaren) ervaring met deze accu (levensduur)?
2. Past deze accu zonder aanpassingen in mijn R1200RT?
3. Ik heb de standaard / bijbehorende BMW can-bus lader (grijze blokje met led's) gaat dat goed met deze accu?
M.b.t. punt 1. Ik lees op diverse plaatsen dat dit zo'n geweldige accu moet zijn, maar ik heb de indruk dat dit vooral voort komt uit de informatie van de leverancier die door iedereen netjes doorgegeven / nagepraat wordt. Ik heb weinig echte ervaringen van gebruikers kunnen vinden die deze accu al jaren hebben / gebruiken.
Punt 2. De afmetingen van mijn huidige originele BMW accu heb ik (nog in de motor) opgemeten als ± LxBxH 180x75/80x175 mm. De Odyssey is volgens de specificaties 184,7x79x196,4 mm. Dus net wat langer en vooral ruim 2 cm hoger. Ik neem aan dat hij wel zal passen, maar dat ik de beugel waarmee de accu vast zit aan zal moeten passen i.v.m. de grotere hoogte? Iemand hier ervaring mee?
Punt 3. Volgens de info op de lader laadt deze met (maximaal?) 1 Ampere en volgens het boekje is hij "intelligent" (diverse laad/ontlaad cycli mogelijk) en herkent hij wat de accu nodig heeft.
Ik heb gelezen dat, afhankelijk van de schrijver, een accu met 1/6 tot 1/10 van zijn vermogen (voor de Odyssey 17 Ah, dus ± 2,5 tot 1,7 A) geladen moet / mag worden. Daar blijft deze lader dus duidelijk onder. Graag jullie meningen / ervaringen.
Nou heb ik interesse in de Odyssey 680, maar er zijn echter drie vragen die nog bij me spelen.
1. Wie heeft er werkelijk lange tijd (jaren) ervaring met deze accu (levensduur)?
2. Past deze accu zonder aanpassingen in mijn R1200RT?
3. Ik heb de standaard / bijbehorende BMW can-bus lader (grijze blokje met led's) gaat dat goed met deze accu?
M.b.t. punt 1. Ik lees op diverse plaatsen dat dit zo'n geweldige accu moet zijn, maar ik heb de indruk dat dit vooral voort komt uit de informatie van de leverancier die door iedereen netjes doorgegeven / nagepraat wordt. Ik heb weinig echte ervaringen van gebruikers kunnen vinden die deze accu al jaren hebben / gebruiken.
Punt 2. De afmetingen van mijn huidige originele BMW accu heb ik (nog in de motor) opgemeten als ± LxBxH 180x75/80x175 mm. De Odyssey is volgens de specificaties 184,7x79x196,4 mm. Dus net wat langer en vooral ruim 2 cm hoger. Ik neem aan dat hij wel zal passen, maar dat ik de beugel waarmee de accu vast zit aan zal moeten passen i.v.m. de grotere hoogte? Iemand hier ervaring mee?
Punt 3. Volgens de info op de lader laadt deze met (maximaal?) 1 Ampere en volgens het boekje is hij "intelligent" (diverse laad/ontlaad cycli mogelijk) en herkent hij wat de accu nodig heeft.
Ik heb gelezen dat, afhankelijk van de schrijver, een accu met 1/6 tot 1/10 van zijn vermogen (voor de Odyssey 17 Ah, dus ± 2,5 tot 1,7 A) geladen moet / mag worden. Daar blijft deze lader dus duidelijk onder. Graag jullie meningen / ervaringen.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
1.
Ik heb in een ander leven ook Odyssey accu's gebruikt, en die deden het meer dan prima.
Op de motor nog niet zo heel lang (pas een jaar) maar dezelfde ervaringen.
Ik zie het als de "Duracell"-effect;
Gebruik van betere materialen bepalen de kwaliteit van de batterij/accu.
2.
Ik heb (nog) geen R1200RT, maar naar wat ik begrepen heb zouden er geen rigoureuze aanpassingen nodig zijn op de R1200RT.
Bij Motor Service Amersfoort is de in- en uitbouw van je accu inbegrepen, naar wat ik begrepen heb.
3.
Het is beter voor de levensduur om een accu te laden met een goede laadstroom.
Niet alleen omdat het op lading brengen van de accu anders (erg) lang duurt, maar ook om zaken zoals sulfatering (soort "tandplak") tegen te gaan.
Daarnaast is diepontlading (het totaal leegtrekken van de accu) dodelijk voor elke accu, ook de Odyssey.
Hoe beter de lader, hoe langer je profijt van de accu hebt.
Vraag is natuurlijk ook hoe lang je fiets stil zal blijven staan, als je een paar keer maand gaat rijden zal m.i. over het algemeen de dynamo de accu op lading kunnen houden, afhankelijk hoe lang je rijdt en hoeveel accessoires je aangeschakeld hebt
Hoe fris en fruitiger je de accu houdt, hoe langer deze mee zal gaan.
Ik heb in een ander leven ook Odyssey accu's gebruikt, en die deden het meer dan prima.
Op de motor nog niet zo heel lang (pas een jaar) maar dezelfde ervaringen.
Ik zie het als de "Duracell"-effect;
Gebruik van betere materialen bepalen de kwaliteit van de batterij/accu.
2.
Ik heb (nog) geen R1200RT, maar naar wat ik begrepen heb zouden er geen rigoureuze aanpassingen nodig zijn op de R1200RT.
Bij Motor Service Amersfoort is de in- en uitbouw van je accu inbegrepen, naar wat ik begrepen heb.
3.
Het is beter voor de levensduur om een accu te laden met een goede laadstroom.
Niet alleen omdat het op lading brengen van de accu anders (erg) lang duurt, maar ook om zaken zoals sulfatering (soort "tandplak") tegen te gaan.
Daarnaast is diepontlading (het totaal leegtrekken van de accu) dodelijk voor elke accu, ook de Odyssey.
Hoe beter de lader, hoe langer je profijt van de accu hebt.
Vraag is natuurlijk ook hoe lang je fiets stil zal blijven staan, als je een paar keer maand gaat rijden zal m.i. over het algemeen de dynamo de accu op lading kunnen houden, afhankelijk hoe lang je rijdt en hoeveel accessoires je aangeschakeld hebt

Hoe fris en fruitiger je de accu houdt, hoe langer deze mee zal gaan.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Volgens BMW moet dit de "beste" lader zijn voor mijn fietsdutchmidiman schreef:3.
Het is beter voor de levensduur om een accu te laden met een goede laadstroom.
Niet alleen omdat het op lading brengen van de accu anders (erg) lang duurt, maar ook om zaken zoals sulfatering (soort "tandplak") tegen te gaan.
Daarnaast is diepontlading (het totaal leegtrekken van de accu) dodelijk voor elke accu, ook de Odyssey.
Hoe beter de lader, hoe langer je profijt van de accu hebt.
Vraag is natuurlijk ook hoe lang je fiets stil zal blijven staan, als je een paar keer maand gaat rijden zal m.i. over het algemeen de dynamo de accu op lading kunnen houden, afhankelijk hoe lang je rijdt en hoeveel accessoires je aangeschakeld hebt![]()
Hoe fris en fruitiger je de accu houdt, hoe langer deze mee zal gaan.

Ik neem aan dat ze er bij BMW bewust voor gekozen hebben om maar een maximale laadstroom van 1 A toe te passen.
En van wat ik tot nu toe gelezen heb gaan de meeste "intelligente" laders die voor motoren aangeboden worden niet veel verder qua stroomsterkte. De "geroemde" Optimate 4 (druppellader) gaat ook maar tot 0,8 A.
Het is me trouwens niet geheel duidelijk hoe deze slimme (druppel) laders met een zo beperkt amperage een accu kunnen revitaliseren / desulfateren. Ze kunnen volgens mij geen flinke Ampère schop geven.
In het seizoen (nu) doet ie het gewoon nog na 1 of 2 weken stilstaan (ik ben hoofdzakelijk een weekend toerder, maar dan wel een paar honderd kilometer per keer / dag).
Maar ik merk wel dat de grootste fut er dan uit is. Vorig jaar heeft ie me twee keer laten staan _003 .
Ik was deze week even bij de dealer, motormanagement laten resetten i.v.m. KRF, en die vond hem ook al niet erg krachtig meer.
Meestal (als ik er aan denk) zet ik de avond ervoor de lader er voor de zekerheid toch maar even op. Binnen een paar uur is ie dan vol. Niks vervelender dat ie het 's morgens toch net niet blijkt te doen, als je gepakt en gezakt staat om weg te gaan

Aangezien ik waarschijnlijk met de fiets naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk met vakantie ga wil ik niet het risico nemen dat ie me dan ergens laat staan. Dus daarvoor toch maar alvast een nieuwe accu erin.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Je hebt 120% gelijk dat een goede accu essentieel is voor jou fiets, want door (o.a.) de CAN-bus kan je bij een "futloze" accu flink in de problemen komen (lees: o.a. storingen). Laat staan met een lege accu, dat is bij de R1200RT echt problematisch.
Blijft wel een ongeloofloos mooie fiets hoor!
Je moet niet vergeten dat de vroegere gell-accu's en lood-zuur accu's andere laadkarakteristieken hebben vergeleken met zo'n Odyssey (= AGM).
Zo dient een AGM accu geladen te worden met een hogere spanning (14,7 volt ipv van 13,8 volt)
Voor de-sulfatering is niet (alleen) de stroom belangrijk maar het pulseren van de laadspanning.
Nogmaals, de laadstroom is eigenlijk maar van secundair belang, het is meer belangrijk hoe je lader de verschillende cycli doorloopt, onderhoud en monitor.
Maar als BMW aangeeft dat jou lader ook de-sulfatering doet, ben je m.i. wel redelijk "safe" en zou je lang moeten kunnen genieten van je Odyssey accu.
Alleen zal het met 0.8 ampère wel lang duren voordat de accu volledig geladen is, als de accu leeg is.
Belangrijk is je accu in goede conditie te houden, en ik doe dat door de accu van mijn auto en van mijn fiets permanent onder lading te houden (middels CTek laders).
Moderne accu-laders schakelen hun laadstroom terug als de accu vol is, en gebruiken dan heel weinig stroom.
Ik denk maar zo, de kosten van die "extra" elektriciteit versus aangekleed te zijn, bepakt en bezakt, om er dan achter te komen dat je accu leeg is.
Dan is die paar euro per maand mij geen onoverkomelijk punt, dus vandaar de permanente aansluiting op de laders.
En op die plekken waar geen 220 volt is, heb ik een grote zonnecel. :shock: :lol:
Blijft wel een ongeloofloos mooie fiets hoor!
Je moet niet vergeten dat de vroegere gell-accu's en lood-zuur accu's andere laadkarakteristieken hebben vergeleken met zo'n Odyssey (= AGM).
Zo dient een AGM accu geladen te worden met een hogere spanning (14,7 volt ipv van 13,8 volt)
Voor de-sulfatering is niet (alleen) de stroom belangrijk maar het pulseren van de laadspanning.
Nogmaals, de laadstroom is eigenlijk maar van secundair belang, het is meer belangrijk hoe je lader de verschillende cycli doorloopt, onderhoud en monitor.
Maar als BMW aangeeft dat jou lader ook de-sulfatering doet, ben je m.i. wel redelijk "safe" en zou je lang moeten kunnen genieten van je Odyssey accu.
Alleen zal het met 0.8 ampère wel lang duren voordat de accu volledig geladen is, als de accu leeg is.
Belangrijk is je accu in goede conditie te houden, en ik doe dat door de accu van mijn auto en van mijn fiets permanent onder lading te houden (middels CTek laders).
Moderne accu-laders schakelen hun laadstroom terug als de accu vol is, en gebruiken dan heel weinig stroom.
Ik denk maar zo, de kosten van die "extra" elektriciteit versus aangekleed te zijn, bepakt en bezakt, om er dan achter te komen dat je accu leeg is.
Dan is die paar euro per maand mij geen onoverkomelijk punt, dus vandaar de permanente aansluiting op de laders.
En op die plekken waar geen 220 volt is, heb ik een grote zonnecel. :shock: :lol:
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
M.b.t. punt 2 ben ik er ondertussen wel uit.
Ik had naar de PC 680 m.j. gekeken. Dit is een "speciale" variant voor een Harley en deze is iets groter
. De "gewone" PC 680 is zelfs iets kleiner (enkele milimeters) dan de standaard BMW gel accu en moet dus prima passen
.
M.b.t. punt 3 heb ik nog maar eens het boekje van de BMW lader opgezocht
.
Blijkt dat er volgens mij geen probleem is om de PC 680 hiermee te laden. Het is een 4 fase lader, max. ladings eind spanning 14,4 V, ontsulfatering max. 15,5 V (kan via de CAN-bus accessoire contactdoos, lukt dit niet dan eventueel rechtstreeks op de accu polen), stroomsterkte max. 1A. Hij is geschikt voor gel en AGM accu's tussen 2,5 en 25 A.
Aangezien mijn accu normaal gesproken nooit heel ver leeg zal zijn, ik onderhoud hem netjes / regelmatig, is de laadstroom van "maar" 1A maximaal geen probleem.
Nou nog feedback over lange jarige ervaringen met de PC 680 (+ 5 jaar)........
Ik had naar de PC 680 m.j. gekeken. Dit is een "speciale" variant voor een Harley en deze is iets groter


M.b.t. punt 3 heb ik nog maar eens het boekje van de BMW lader opgezocht

Blijkt dat er volgens mij geen probleem is om de PC 680 hiermee te laden. Het is een 4 fase lader, max. ladings eind spanning 14,4 V, ontsulfatering max. 15,5 V (kan via de CAN-bus accessoire contactdoos, lukt dit niet dan eventueel rechtstreeks op de accu polen), stroomsterkte max. 1A. Hij is geschikt voor gel en AGM accu's tussen 2,5 en 25 A.
Aangezien mijn accu normaal gesproken nooit heel ver leeg zal zijn, ik onderhoud hem netjes / regelmatig, is de laadstroom van "maar" 1A maximaal geen probleem.
Nou nog feedback over lange jarige ervaringen met de PC 680 (+ 5 jaar)........
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Jan R1200RT schreef:M.b.t. punt 2 ben ik er ondertussen wel uit.
Nou nog feedback over lange jarige ervaringen met de PC 680 (+ 5 jaar)........
In mijn vorige 1100 rt heb ik 2 jaar met een odyssee accu gereden vanwege het "abs-lampjes probleem" Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zelfs met -20 C deze accu
vloeiend de motor laat starten. Ik heb na plaatsing nooit meer een accu probleem gehad en ik gebruik geen druppellader of zoeiets. Mijn bike slaapt altijd buiten.
Als deze accu die er nu inzit op is dan vervang ik hem door een pc 680. Zeker weten

Groet
Paul
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Ik denk dat je weinig mensen tegen komt met 5+ jaar ervaring met deze specifieke Odyssey 680, want die was er toen vooralsnog niet.
Volgens mij was het in 2006 dat de PC 680 geïntroduceerd werd. Je moet dus nog ff 1 á 2 jaar wachten als je 5+ jaar ervaringen wilt horen. :lol:
Maar volgens mij maak je het jezelf te moeilijk of wil je 100% garantie.
Ik denk dat je ontevreden Odyssey gebruikers moet zoeken als de spreekwoordelijke naald in een hooiberg.
Ikzelf en vele met mij, zijn meer dan tevreden.
Ook als je Odyssey zelf vragen stuurt, ze reageren naar mij toe meer dan prima.
Mijn advies: koop je accu bij een betrouwbare bron, liefst iemand waar je goede zaken mee gedaan hebt, of positieve ervaringen over leest.
Mocht er ooit problemen ontstaan, kan je er op vertrouwen dat dan het goed opgelost wordt.
Ik ben serieus van mening dat het met een Odyssey bijna niet mis kan gaan, voor wat betreft kwaliteit en duurzaamheid.
Volgens mij was het in 2006 dat de PC 680 geïntroduceerd werd. Je moet dus nog ff 1 á 2 jaar wachten als je 5+ jaar ervaringen wilt horen. :lol:
Maar volgens mij maak je het jezelf te moeilijk of wil je 100% garantie.

Ik denk dat je ontevreden Odyssey gebruikers moet zoeken als de spreekwoordelijke naald in een hooiberg.
Ikzelf en vele met mij, zijn meer dan tevreden.
Ook als je Odyssey zelf vragen stuurt, ze reageren naar mij toe meer dan prima.
Mijn advies: koop je accu bij een betrouwbare bron, liefst iemand waar je goede zaken mee gedaan hebt, of positieve ervaringen over leest.
Mocht er ooit problemen ontstaan, kan je er op vertrouwen dat dan het goed opgelost wordt.
Ik ben serieus van mening dat het met een Odyssey bijna niet mis kan gaan, voor wat betreft kwaliteit en duurzaamheid.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Hier heb je een link voor de accu Odyssey 680,deze accu kost 119euro
http://www.nedplex.com/catalog/index.ph ... h=65_66_67
Gr Pluut.

http://www.nedplex.com/catalog/index.ph ... h=65_66_67
Gr Pluut.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Allen bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er ondertussen wel uit
.
Als ik zie dat ik voor een standaard BMW / vervangende gel accu tussen de 120 en 140 Euro betaal en dat ik voor hetzelfde geld een Odyssey kan kopen, dan is de keuze eigenlijk niet moeilijk meer.
Dus hij gaat er komen
En ik was niet zozeer op zoek naar 100 % garantie als wel op zoek naar zoveel mogelijk informatie / ervaringen.
Ik wist niet dat deze accu pas relatief kort op de markt was.
Dat ben ik dan wel weer (perfectionist
), ik zoek graag dingen diepgaand uit voordat ik er aan begin. En een nieuwe motor accu met gel of AGM had ik nog nooit gekocht.
Bijkomende gedacht is ook dat anderen ook wat aan onze gedeelde meningen en ervaringen hebben
.
Ik ben er ondertussen wel uit

Als ik zie dat ik voor een standaard BMW / vervangende gel accu tussen de 120 en 140 Euro betaal en dat ik voor hetzelfde geld een Odyssey kan kopen, dan is de keuze eigenlijk niet moeilijk meer.
Dus hij gaat er komen

En ik was niet zozeer op zoek naar 100 % garantie als wel op zoek naar zoveel mogelijk informatie / ervaringen.
Ik wist niet dat deze accu pas relatief kort op de markt was.
Dat ben ik dan wel weer (perfectionist

Bijkomende gedacht is ook dat anderen ook wat aan onze gedeelde meningen en ervaringen hebben

Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Helemaal met je eens;
Met meningen, ervaringen etc help je anderen ook weer, daarin is dit forum echt helemaal
Ik probeer ook de perfectionist te zijn, maar dat valt niet altijd mee. :roll:
Wel leer ik daar weer heel veel van, ook door vallen-en-opstaan (soms letterlijk).
Gel accu's zijn al weer een tijdje op de markt, AGM in kleinere afmetingen weer wat korter.
Ik heb er toentertijd ook veel tijd ingestoken om over Odyssey informatie te vinden, en ik las heel vaak alleen maar positieve ervaringen.
En nu, ca. 2,5 jaar verder, kan ik ze alleen maar be-amen.
Bij Motor Service Amersfoort is er een aantrekkelijke aanbieding voor Oyssey 680 met inbouw.
PS: Ik las nog wel een opmerking van Herrn. BMW dat je jou lader moet aansluiten op de accessoireaansluiting, contact-aan, 10 seconden wachten, en daarna pas weer contact uit. Anders zou de BM- lader oververhit kunnen raken omdat de accessoireaansluiting anders door de CAN-bus automatisch uitgeschakeld zou worden, en effectief de accu dus *niet* opgeladen wordt. Maar dat zal je al wel weten, schat ik zo in
En deel je ervaringen en meningen, natuurlijk!
Met meningen, ervaringen etc help je anderen ook weer, daarin is dit forum echt helemaal

Ik probeer ook de perfectionist te zijn, maar dat valt niet altijd mee. :roll:
Wel leer ik daar weer heel veel van, ook door vallen-en-opstaan (soms letterlijk).
Gel accu's zijn al weer een tijdje op de markt, AGM in kleinere afmetingen weer wat korter.
Ik heb er toentertijd ook veel tijd ingestoken om over Odyssey informatie te vinden, en ik las heel vaak alleen maar positieve ervaringen.
En nu, ca. 2,5 jaar verder, kan ik ze alleen maar be-amen.
Bij Motor Service Amersfoort is er een aantrekkelijke aanbieding voor Oyssey 680 met inbouw.
PS: Ik las nog wel een opmerking van Herrn. BMW dat je jou lader moet aansluiten op de accessoireaansluiting, contact-aan, 10 seconden wachten, en daarna pas weer contact uit. Anders zou de BM- lader oververhit kunnen raken omdat de accessoireaansluiting anders door de CAN-bus automatisch uitgeschakeld zou worden, en effectief de accu dus *niet* opgeladen wordt. Maar dat zal je al wel weten, schat ik zo in

En deel je ervaringen en meningen, natuurlijk!
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Ja, dat heb ik ergens ook al eens eerder gelezen.dutchmidiman schreef: PS: Ik las nog wel een opmerking van Herrn. BMW dat je jou lader moet aansluiten op de accessoireaansluiting, contact-aan, 10 seconden wachten, en daarna pas weer contact uit. Anders zou de BM- lader oververhit kunnen raken omdat de accessoireaansluiting anders door de CAN-bus automatisch uitgeschakeld zou worden, en effectief de accu dus *niet* opgeladen wordt. Maar dat zal je al wel weten, schat ik zo in
Maar in het boekje van de lader staat daar niets van.
Nadat ik eerst de netstekker erin stop heb ik hem tot nu altijd zo in te accesoire aansluiting geprikt en dat gaat gewoon goed.
Blijkbaar pikt het CAN-bus stysteem het "extra" signaal van de lader toch op en blijft de aansluiting gewoon "open".
Ik zal het boekje van de

Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Dank je voor de link.
Maar het blijft toch vreemd
Ik heb gisteren avond beide boekjes, van de BMW-lader en de R1200RT, er nog eens op nageslagen, maar er staat echt nergens dat je wat met het contactslot moet doen voor het laden.
Schijnbaar werkt het in de USA anders dan hier in de EU
Ook vreemd dat ze in het Service Bulletin aangeven dat je via de accesoire plug geen commerciële lader aan mag sluiten die desulfatering doet en hogere voltages dan 14,4 Volt, anders zou de ZFE kunnen beschadigen!
De BMW-lader doet beide wel......(tot 15,5 volt).
Maar dat kan ook een protectionisme van BMW zijn natuurlijk, zodat je hun lader koopt.
Zoals al aangegeven prikt ik mijn BMW-lader er zo in en hij doet het :)
Maar het blijft toch vreemd

Ik heb gisteren avond beide boekjes, van de BMW-lader en de R1200RT, er nog eens op nageslagen, maar er staat echt nergens dat je wat met het contactslot moet doen voor het laden.
Schijnbaar werkt het in de USA anders dan hier in de EU

Ook vreemd dat ze in het Service Bulletin aangeven dat je via de accesoire plug geen commerciële lader aan mag sluiten die desulfatering doet en hogere voltages dan 14,4 Volt, anders zou de ZFE kunnen beschadigen!
De BMW-lader doet beide wel......(tot 15,5 volt).
Maar dat kan ook een protectionisme van BMW zijn natuurlijk, zodat je hun lader koopt.
Zoals al aangegeven prikt ik mijn BMW-lader er zo in en hij doet het :)
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
In de US zijn ze vaak wat voorzichtiger in verband met aansprakelijkheid e.d. :roll:
Er staat in de gebruikershandleiding die ik heb inderdaad niets over de contactslot-procedure.
Wellicht is dat de manier om aan die ZFE te laten weten dat een lader is aangesloten.
Want volgens de handleiding zou de accessoires-socket zichzelf uitschakelen zodra de accu geladen is?
Ik denk dat ze naar die "commerciële" laders refereren om te voorkomen dat er een lader aangesloten wordt welke zichzelf niet in een soort "spaar-stand" plaatst als de ZFE de accessoires-socket uitschakelt (omdat de accu geladen is) en wellicht dan met vol vermogen (en spanning) de ZFE loopt te belasten, o.i.d.
Je hebt de goede lader volgens BMW normen, dus dan zal het allemaal goed moeten zijn.
Denk dat we er ook niet al te zwaar aan moeten tillen
Suc6 met je BMW Lader en je Odyssey accu, zal weinig problemen moeten geven
Er staat in de gebruikershandleiding die ik heb inderdaad niets over de contactslot-procedure.
Wellicht is dat de manier om aan die ZFE te laten weten dat een lader is aangesloten.
Want volgens de handleiding zou de accessoires-socket zichzelf uitschakelen zodra de accu geladen is?

Ik denk dat ze naar die "commerciële" laders refereren om te voorkomen dat er een lader aangesloten wordt welke zichzelf niet in een soort "spaar-stand" plaatst als de ZFE de accessoires-socket uitschakelt (omdat de accu geladen is) en wellicht dan met vol vermogen (en spanning) de ZFE loopt te belasten, o.i.d.

Je hebt de goede lader volgens BMW normen, dus dan zal het allemaal goed moeten zijn.
Denk dat we er ook niet al te zwaar aan moeten tillen

Suc6 met je BMW Lader en je Odyssey accu, zal weinig problemen moeten geven

Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Hallo,
Ik heb onlangs een Odissey 680 MJ gekocht in mijn R1100RT.
Mijn vorige accu was "dood" na vorige winter.
Volgens de leverancier AGMaccu's uit Soesterberg, is het beter geen druppellader te gebruiken, liefst helemaal geen lader maar als het moet een onderhoudslader die pas laadt bij een ondergrens en dan tot een bepaalde grens bijlaadt, maar niet continue dus.
Ik lees hier dat verschillende mensen toch een druppellader gebruiken. Welk model gebruiken ze daarvoor en wat zijn de ervaringen?
Groet,
Marco
Ik heb onlangs een Odissey 680 MJ gekocht in mijn R1100RT.
Mijn vorige accu was "dood" na vorige winter.
Volgens de leverancier AGMaccu's uit Soesterberg, is het beter geen druppellader te gebruiken, liefst helemaal geen lader maar als het moet een onderhoudslader die pas laadt bij een ondergrens en dan tot een bepaalde grens bijlaadt, maar niet continue dus.
Ik lees hier dat verschillende mensen toch een druppellader gebruiken. Welk model gebruiken ze daarvoor en wat zijn de ervaringen?
Groet,
Marco
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Als je bedoelt een druppel-lader als zijnde een niet-intelligente lader, die dus niet uitschakelt, meet, meerdere laad-cyci heeft e.d., ja dan hebben ze absoluut gelijk.
Een goede accu heeft een goede lader nodig.
Om een accu fris en fruitig te houden heb je een goede lader nodig.
Ikzelf ben zeer te spreken over de laders van CTek, maar ongetwijfeld zijn er andere merken en andere meningen (grijns).
Ikzelf gebruik dezelfde als degene die op het werk voor de bedrijfsvoertuigen gebruikt worden, de CTek Multi XS 7000.
Niet de goedkoopste, maar wel de beste.
De nieuwste telg, zijnde de Ctek Multi XS4003 heb ik nog niet kunnen bekijken.
Ik bemerk dat ik, ondanks alle apparatuur, toeters en bellen, ik langer doe met de accu's.
Maar het zijn dan ook allemaal AGM accu's, geen gel of loodzuur.
PS: Ik zou niet de CTek XS800 kiezen, die geeft in mijn visie een te lage laadstroom af (0,8 Ampère).
Minimaal de XS3600 (3,6 Ampère) of hogere modellen.
Maar vraag anders je acculeverancier wat hij van Ctek laders vindt.
(en van dat andere merk )
Overigens, bij de moderne fietsen met CAN-bus, zoals de R1200RT moet je wel de nodige voorzichtigheden in acht nemen, maar dat is meer omdat er gevoelige elektronica (ABS) in zit en de manier hoe CAN-bus met niet-OEM acculaders om gaat. Wat weer op te lossen is door de acculader (via een waterdichte verloopkabel) direct aan te sluiten op de accu.
Een goede accu heeft een goede lader nodig.
Om een accu fris en fruitig te houden heb je een goede lader nodig.
Ikzelf ben zeer te spreken over de laders van CTek, maar ongetwijfeld zijn er andere merken en andere meningen (grijns).
Ikzelf gebruik dezelfde als degene die op het werk voor de bedrijfsvoertuigen gebruikt worden, de CTek Multi XS 7000.
Niet de goedkoopste, maar wel de beste.
De nieuwste telg, zijnde de Ctek Multi XS4003 heb ik nog niet kunnen bekijken.
Ik bemerk dat ik, ondanks alle apparatuur, toeters en bellen, ik langer doe met de accu's.
Maar het zijn dan ook allemaal AGM accu's, geen gel of loodzuur.
PS: Ik zou niet de CTek XS800 kiezen, die geeft in mijn visie een te lage laadstroom af (0,8 Ampère).
Minimaal de XS3600 (3,6 Ampère) of hogere modellen.
Maar vraag anders je acculeverancier wat hij van Ctek laders vindt.
(en van dat andere merk )
Overigens, bij de moderne fietsen met CAN-bus, zoals de R1200RT moet je wel de nodige voorzichtigheden in acht nemen, maar dat is meer omdat er gevoelige elektronica (ABS) in zit en de manier hoe CAN-bus met niet-OEM acculaders om gaat. Wat weer op te lossen is door de acculader (via een waterdichte verloopkabel) direct aan te sluiten op de accu.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Hallo DMM,
AGMaccushop heeft VMF acculaders in de aanbieding. die zijn nog duurder dan die Ctek die je noemt. maar de medium heeft wel al 8a laadstroom, dus dat is behoorlijk.
Helaas heeft deze geen BMW-aansluiting. Maar die zie ik op de Ctek ook niet zitten.
Zijn er ook laders die rechtstreeks in de aansluiting gaan aan de zijkant of het dashboard, dan hoef ik niet het zadel telkens te "liften" voor het laden. Scheelt een hoop werk om te pielen met die knijpers op de accu-polen, die bij de Odyssey 680 wel erg aan de kleine kant zijn. Alleen 2 boutjes, die bijna niet uitsteken boven de BMW-bedrading, die tot bovenaan toe geïsoleerd is.
Dat hoor ik graag.
Groet,
Marco
AGMaccushop heeft VMF acculaders in de aanbieding. die zijn nog duurder dan die Ctek die je noemt. maar de medium heeft wel al 8a laadstroom, dus dat is behoorlijk.
Helaas heeft deze geen BMW-aansluiting. Maar die zie ik op de Ctek ook niet zitten.
Zijn er ook laders die rechtstreeks in de aansluiting gaan aan de zijkant of het dashboard, dan hoef ik niet het zadel telkens te "liften" voor het laden. Scheelt een hoop werk om te pielen met die knijpers op de accu-polen, die bij de Odyssey 680 wel erg aan de kleine kant zijn. Alleen 2 boutjes, die bijna niet uitsteken boven de BMW-bedrading, die tot bovenaan toe geïsoleerd is.
Dat hoor ik graag.
Groet,
Marco
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Hallo Marco,
Ik vond via G00gle (...is your friend
) dat die VMF Acculader in Nederland gedistribueerd worden door de firma Hefra, en gemaakt worden door de firma Inelco.
http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?ac ... VMF-MEDIUM
Ik kan niets zeggen over die VMF acculader, want ik ken deze persoonlijk niet.
Qua prijs ontloopt deze (VMF Medium) niet veel versus de CTek XS7000.
De Ctek heeft weldegelijk een BMW aansluiting (het is de standaard sigarettenplug waar je de rode plastic ring van kunt verwijderen en dan is deze prima passend op de BMW's);
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort ... -plug.aspx
En zelfs met status-leds (als dat je "ding" is, dus die heb ik ook :roll: )
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort-panel.aspx
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort-indicator.aspx
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort ... yelet.aspx
Nu heb je een BMW R1200RT, en dat is een (hele mooie) fiets met het zogenoemde CAN-bus systeem.
Dat betekend dat je de accessoire-aansluiting *niet* kunt gebruiken om je accu op peil te houden *tenzij* je de OEM (originele) BMW acculader hebt (die geschikt is voor CAN-bus fietsen).
CAN-bus schakelt namelijk enkele minuten, nadat je de motor uitgezet hebt, de accessoire-aansluiting helemaal af, en kan je dus met een niet-OEM helaas de accu niet op peil houden via die weg/aansluiting. De BMW lader stuurt namelijk naast de laadstroom ook een (extra) signaal mee, waarmee het CAN-bus systeem weet dat er een BMW lader is aangesloten en dus die ingang *niet* afgesloten wordt.
Dus alleen de BMW laders (geschikt voor CAN-bus) kunnen via de accessoire-aansluiting de accu op peil houden.
Als je dus op de R1200RT een niet-BMW acculader wilt aansluiten moet je dus helaas direct op de accu zelf aansluiten. (via aansluit-ogen)
Daar heeft CTek hele mooie (en zelfs waterdichte) stekkers voor, maar ongetwijfeld zal je VMF acculader-leverancier ook wel een oplossing hebben.
Als het maar waterdicht is, en inderdaad, heel gemakkelijk bereikbaar.
Ik heb eventueel een Ctek XS7000 te koop, als je echt interesse hebt.
Ik vond via G00gle (...is your friend

http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?ac ... VMF-MEDIUM
Ik kan niets zeggen over die VMF acculader, want ik ken deze persoonlijk niet.
Qua prijs ontloopt deze (VMF Medium) niet veel versus de CTek XS7000.
De Ctek heeft weldegelijk een BMW aansluiting (het is de standaard sigarettenplug waar je de rode plastic ring van kunt verwijderen en dan is deze prima passend op de BMW's);
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort ... -plug.aspx
En zelfs met status-leds (als dat je "ding" is, dus die heb ik ook :roll: )
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort-panel.aspx
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort-indicator.aspx
http://www.ctek.com/NL/consumer/comfort ... yelet.aspx
Nu heb je een BMW R1200RT, en dat is een (hele mooie) fiets met het zogenoemde CAN-bus systeem.
Dat betekend dat je de accessoire-aansluiting *niet* kunt gebruiken om je accu op peil te houden *tenzij* je de OEM (originele) BMW acculader hebt (die geschikt is voor CAN-bus fietsen).
CAN-bus schakelt namelijk enkele minuten, nadat je de motor uitgezet hebt, de accessoire-aansluiting helemaal af, en kan je dus met een niet-OEM helaas de accu niet op peil houden via die weg/aansluiting. De BMW lader stuurt namelijk naast de laadstroom ook een (extra) signaal mee, waarmee het CAN-bus systeem weet dat er een BMW lader is aangesloten en dus die ingang *niet* afgesloten wordt.
Dus alleen de BMW laders (geschikt voor CAN-bus) kunnen via de accessoire-aansluiting de accu op peil houden.
Als je dus op de R1200RT een niet-BMW acculader wilt aansluiten moet je dus helaas direct op de accu zelf aansluiten. (via aansluit-ogen)
Daar heeft CTek hele mooie (en zelfs waterdichte) stekkers voor, maar ongetwijfeld zal je VMF acculader-leverancier ook wel een oplossing hebben.
Als het maar waterdicht is, en inderdaad, heel gemakkelijk bereikbaar.
Ik heb eventueel een Ctek XS7000 te koop, als je echt interesse hebt.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Hallo DMM,
Ik zag op de foto van de CTEK geen 12volt-plug staan, alleen knijpers en aansluitpolen (ogen), vandaar.
Wat is de prijs van jouw CTEK XS7000.
Ik moet toch een lader hebben voor de winter, en als er goede ervaringen zijn, waarom die in de wind slaan.
Hoe oud is jouw lader?
Marco
Ik zag op de foto van de CTEK geen 12volt-plug staan, alleen knijpers en aansluitpolen (ogen), vandaar.
Wat is de prijs van jouw CTEK XS7000.
Ik moet toch een lader hebben voor de winter, en als er goede ervaringen zijn, waarom die in de wind slaan.
Hoe oud is jouw lader?
Marco
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Lader is minder dan een jaar oud (9-2009), prijs doen we wel even via PB.
Ctek heeft een redelijke reeks aan bevestigings-mogelijkheden, al dan niet met led-indicatie.
Ik heb nu 3 CTek laders (waarvan 2x de Multi XS 7000) en ik heb mijn keuze toen gemaakt door veel, heel veel te lezen, zoals;
http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/
http://www.ctek.com/NL/support/Ripple.aspx
En het feit dat ik vooralsnog geen negatieve berichten over CTek heb kunnen vinden, wel soms over de andere merken.
Ik heb een goede accu gekocht, en daarbij hoort de dito acculader, dat mag m.i. geen sluitpost zijn, dan heb je langer plezier van de accu, onder alle omstandigheden.
Ctek heeft een redelijke reeks aan bevestigings-mogelijkheden, al dan niet met led-indicatie.
Ik heb nu 3 CTek laders (waarvan 2x de Multi XS 7000) en ik heb mijn keuze toen gemaakt door veel, heel veel te lezen, zoals;
http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/
http://www.ctek.com/NL/support/Ripple.aspx
En het feit dat ik vooralsnog geen negatieve berichten over CTek heb kunnen vinden, wel soms over de andere merken.
Ik heb een goede accu gekocht, en daarbij hoort de dito acculader, dat mag m.i. geen sluitpost zijn, dan heb je langer plezier van de accu, onder alle omstandigheden.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Even een paar tips HEEL BELANGRIJK.
Odyssey geeft duidelijk aan deze NIET onder een druppellader te zetten. De spanning blijft 2 jaar goed. Alleen laden me 30A. Dus in je motor of met een geschikte lader.
De 680 past uitstekend maar dan zonder het zwarte omhulsel, is voor een Harly, dus de oranje bestellen.
Werk bij mij prima maar is pas 1 jaar oud.
gr. Harm.
Odyssey geeft duidelijk aan deze NIET onder een druppellader te zetten. De spanning blijft 2 jaar goed. Alleen laden me 30A. Dus in je motor of met een geschikte lader.
De 680 past uitstekend maar dan zonder het zwarte omhulsel, is voor een Harly, dus de oranje bestellen.
Werk bij mij prima maar is pas 1 jaar oud.
gr. Harm.
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Ik ben bang dat ik het niet helemaal met je eens ben;
Odyssey geeft aan dat bij een diep-ontladen accu je geen druppellader moet gebruiken, maar een zgn. snel-lader met hoogvermogen.
Je kunt weldegelijk een druppellader gebruiken om de SOC (state of charge, oftewel voldoende capaciteit om de motor te starten) bij te houden, waarna het aan de lader van de auto/motor is om de rest van het laden bij te houden.
De waarschuwing van Odyssey geldt voornamelijk voor diep-ontladen accu's, die moet je niet met een druppellader proberen op te laden, dan verlies je capaciteit.
Een en ander is na te lezen in dit document;
http://www.verholen.de/verholen_odyssey ... teries.pdf
(pagina 24 en verder)
De alleen-laden-met-30 Ampére is wanneer de accu diep ontladen is, en dan alleen in speciale gevallen noodzakelijk.
En zoals blijkt op pagina 24, voor de Oddyssey PC680 volstaat een 6 ampère lader, en de CTek XS7000 is een 7 ampère lader en voldoet op alle fronten om een Oddysey in tip-top conditie te houden (incl. de hogere klem-spanning).
Odyssey geeft aan dat bij een diep-ontladen accu je geen druppellader moet gebruiken, maar een zgn. snel-lader met hoogvermogen.
Je kunt weldegelijk een druppellader gebruiken om de SOC (state of charge, oftewel voldoende capaciteit om de motor te starten) bij te houden, waarna het aan de lader van de auto/motor is om de rest van het laden bij te houden.
De waarschuwing van Odyssey geldt voornamelijk voor diep-ontladen accu's, die moet je niet met een druppellader proberen op te laden, dan verlies je capaciteit.
Een en ander is na te lezen in dit document;
http://www.verholen.de/verholen_odyssey ... teries.pdf
(pagina 24 en verder)
De alleen-laden-met-30 Ampére is wanneer de accu diep ontladen is, en dan alleen in speciale gevallen noodzakelijk.
En zoals blijkt op pagina 24, voor de Oddyssey PC680 volstaat een 6 ampère lader, en de CTek XS7000 is een 7 ampère lader en voldoet op alle fronten om een Oddysey in tip-top conditie te houden (incl. de hogere klem-spanning).
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Wat is de normale levensduur van een accu?
Ik heb nl mijn Beemer 2 jaar geleden gekocht en laadt 'm alleen op via de motor zelf. Ik kan 'm niet bij een stopcontact in de buurt zetten. Tijdens de afgelopen winter heeft ie buiten gestaan (onder een dekje natuurlijk) en ik ben op sneeuwvrije dagen wel eens gaan rijden. Startte in 1x en deed het perfect.
De vorige eigenaar heeft volgens mij (en de onderhoudsbonnen die ik heb gezien) zeker 2 of misschien 3 jaar met deze accu gedaan. Hij is nu dus 4 à 5 jaar oud. Wanneer kan ik het einde verwachten?
Ik heb nl mijn Beemer 2 jaar geleden gekocht en laadt 'm alleen op via de motor zelf. Ik kan 'm niet bij een stopcontact in de buurt zetten. Tijdens de afgelopen winter heeft ie buiten gestaan (onder een dekje natuurlijk) en ik ben op sneeuwvrije dagen wel eens gaan rijden. Startte in 1x en deed het perfect.
De vorige eigenaar heeft volgens mij (en de onderhoudsbonnen die ik heb gezien) zeker 2 of misschien 3 jaar met deze accu gedaan. Hij is nu dus 4 à 5 jaar oud. Wanneer kan ik het einde verwachten?
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Het is moeilijk exact te zeggen hoe lang een accu mee gaat, het is meestal de capaciteit die terugloopt, waardoor de lading minder goed vastgehouden wordt, en dus ook de start-capaciteit afneemt.
Daarbij zijn twee zaken belangrijk, te weten de gezondheidstoestand (State of Health = SOH) en de laadtoestand (State of Charge = SOC) van de accu.
De SOH weer bestaat uit een gezondheidstoestand om te starten (CSOH) en een gezondheidstoestand voor energieopslag (RSOH).
CSOH wordt weergegeven in Cold Cranking Amps (CCA) en RSOH is op de startaccu terug te vinden in Ah of in min. bij 25A ontlading.
De Gezondheidstoestand geeft aan hoeveel actief plaatoppervlak er in de accu nog aanwezig is om die chemische energie om kan zetten naar elektrisch startvermogen (CCA).
De Laadtoestand geeft aan hoeveel lading er nog in de accu aanwezig is.
Al met al is het een geleidelijk proces waarbij je op een dag merkt dat de accu helemaal geen puf meer heeft om het voertuig te kunnen laten starten.
En als je dan probeert te laden, duurt dat vaak heel lang en afhankelijk van je lader, wordt aangegeven dat de volle lading wel of niet bereikt is.
Dat "aftakel" proces wordt (o.a.) beïnvloed hoe de accu belast wordt, de kwaliteit van de accuplaatmaterialen, temperatuur (vooral koude is dodelijk voor accu's) en hoe geladen wordt, om maar een paar dingen te noemen.
Maar zo rond de 10 jaar dan is een accu echt letterlijk aan het einde van zijn Latijn.
En dat kan door de eerder genoemde punten aanzienlijk verkort worden.
In de accubranche wordt vaak 5 tot 6 jaar aangehouden, bij zakelijke/professionele gebruikers houdt men vaak 3 tot 4 jaar aan.
Het is wat dat betreft een beetje een "gok" (hoewel de start-capaciteit van je accu nagemeten kan worden) wanneer je echt stil komt te staan.
Je kunt een accu (laten) testen middels een belastingsmeter die door een kortstondige hoge belasting, de accuspanning aangeeft.
Die mag dan niet te veel gedaald zijn.
Ik heb zo'n meter (omdat Hare Majesteit vond dat haar medewerkers niet meer met producten mochten werken waarin asbest zit), en er zit een belastingsdraad in de meter, een schakelaar om die belastingsdraad in te schakelen (kortstondig!) en een metertje die dan de capaciteit en spanning weergeeft.
Bij lood-zuur accu's kan je een zuurweger gebruiken om de laadtoestand te bepalen.
Er is ook nog een zogenoemde Conductance-methode, daarmee wordt op elektronische manier het beschikbare (overgebleven) plaatoppervlak van de accu gemeten.
Dat schijnt te werken via een gemoduleerde wisselspanning, en iets van condensator-berekeningen, en dan omrekenen via een speciale (multi)meter, maar zo ver gaat mijn hobby niet :lol:
Daarbij zijn twee zaken belangrijk, te weten de gezondheidstoestand (State of Health = SOH) en de laadtoestand (State of Charge = SOC) van de accu.
De SOH weer bestaat uit een gezondheidstoestand om te starten (CSOH) en een gezondheidstoestand voor energieopslag (RSOH).
CSOH wordt weergegeven in Cold Cranking Amps (CCA) en RSOH is op de startaccu terug te vinden in Ah of in min. bij 25A ontlading.
De Gezondheidstoestand geeft aan hoeveel actief plaatoppervlak er in de accu nog aanwezig is om die chemische energie om kan zetten naar elektrisch startvermogen (CCA).
De Laadtoestand geeft aan hoeveel lading er nog in de accu aanwezig is.
Al met al is het een geleidelijk proces waarbij je op een dag merkt dat de accu helemaal geen puf meer heeft om het voertuig te kunnen laten starten.
En als je dan probeert te laden, duurt dat vaak heel lang en afhankelijk van je lader, wordt aangegeven dat de volle lading wel of niet bereikt is.
Dat "aftakel" proces wordt (o.a.) beïnvloed hoe de accu belast wordt, de kwaliteit van de accuplaatmaterialen, temperatuur (vooral koude is dodelijk voor accu's) en hoe geladen wordt, om maar een paar dingen te noemen.
Maar zo rond de 10 jaar dan is een accu echt letterlijk aan het einde van zijn Latijn.
En dat kan door de eerder genoemde punten aanzienlijk verkort worden.
In de accubranche wordt vaak 5 tot 6 jaar aangehouden, bij zakelijke/professionele gebruikers houdt men vaak 3 tot 4 jaar aan.
Het is wat dat betreft een beetje een "gok" (hoewel de start-capaciteit van je accu nagemeten kan worden) wanneer je echt stil komt te staan.
Je kunt een accu (laten) testen middels een belastingsmeter die door een kortstondige hoge belasting, de accuspanning aangeeft.
Die mag dan niet te veel gedaald zijn.
Ik heb zo'n meter (omdat Hare Majesteit vond dat haar medewerkers niet meer met producten mochten werken waarin asbest zit), en er zit een belastingsdraad in de meter, een schakelaar om die belastingsdraad in te schakelen (kortstondig!) en een metertje die dan de capaciteit en spanning weergeeft.
Bij lood-zuur accu's kan je een zuurweger gebruiken om de laadtoestand te bepalen.
Er is ook nog een zogenoemde Conductance-methode, daarmee wordt op elektronische manier het beschikbare (overgebleven) plaatoppervlak van de accu gemeten.
Dat schijnt te werken via een gemoduleerde wisselspanning, en iets van condensator-berekeningen, en dan omrekenen via een speciale (multi)meter, maar zo ver gaat mijn hobby niet :lol:
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:07
- Type: R1200RT
- Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Rotterdam
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
Ik ben het niet geheel met je stelling eens dat er niemand zou zijn met een lange ervaring met een soortgelijke accu , ik heb sinds de laatste 3 jaar een Odyssey PC 680 in mijn vorige R1150RT en nu weer in mijn R1200RT en ben er zeer tevreden over , altijd volop vermogen ( het 3-voudige C.C.A. vermogen t.o.v. een standaard accu en nooit meer A.B.S problemen .)dutchmidiman schreef:Ik denk dat je weinig mensen tegen komt met 5+ jaar ervaring met deze specifieke Odyssey 680, want die was er toen vooralsnog niet.
Volgens mij was het in 2006 dat de PC 680 geïntroduceerd werd. Je moet dus nog ff 1 á 2 jaar wachten als je 5+ jaar ervaringen wilt horen. :lol:
Ik ben serieus van mening dat het met een Odyssey bijna niet mis kan gaan, voor wat betreft kwaliteit en duurzaamheid.
Echter heb ik hiervoor een soortgelijke accu gehad , t.w. een Hawk en dat is ook een deep cycle accu en die heb ik al in 2002 laten monteren in mijn '96 R1100RT in Duitsland bij een duitse BMW dealer met veel Wünderlich accessoires en toen beviel zo'n zelfde soort accu mij al voortreffelijk , ik heb deze motor in 2008 verkocht aan een goede bekende en die rijdt er nog steeds mee , en is uiterst tevreden .
Waar ik het wel totaal mee eens ben is dat het met zo'n accu bij een goede leverancier zeker bijna niet mis kan gaan , kwalitatief en qua duurzaamheid .
Ik kan het een ieder zeker aanraden , ook al gezien het te verwaarlozen prijsverschil , ik heb ze al gezien die zelfs nog goedkoper zijn als de originele Mareq accu's evenals de duurdere alternatieven als Varta enz.
met vriendelijke

Randy
Re: Odyssey 680 in R1200RT, gaat dat goed?
De vraag was of iemand 5+ jaar ervaring had met specifiek de Odyssey 680, en mijn reactie was op basis van het feit dat de Odyssey 680 zo lang nog niet bestaat.
Er zijn wel meer deepcycle accufabrikanten, er zit er zelfs 1 bij mij bijna om de hoek die de accu's voor de dienst levert, in allerlei soorten en maten.
Alleen die is echt onbetaalbaar.
Ik probeerde ontopic te blijven met de start van dit draadje, vandaar geen discussie over andere merken etc.
Wat m.i. ook zinloos is, ieder heeft zo zijn voorkeur, het gaat in dit draadje specifiek om de Odyssey 680 in combinatie met de R1200RT.
Er zijn natuurlijk ook alternatieven, duurder en goedkoper, maar ikzelf ben meer dan tevreden over de Odyssey 680.

Er zijn wel meer deepcycle accufabrikanten, er zit er zelfs 1 bij mij bijna om de hoek die de accu's voor de dienst levert, in allerlei soorten en maten.
Alleen die is echt onbetaalbaar.
Ik probeerde ontopic te blijven met de start van dit draadje, vandaar geen discussie over andere merken etc.
Wat m.i. ook zinloos is, ieder heeft zo zijn voorkeur, het gaat in dit draadje specifiek om de Odyssey 680 in combinatie met de R1200RT.
Er zijn natuurlijk ook alternatieven, duurder en goedkoper, maar ikzelf ben meer dan tevreden over de Odyssey 680.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Odyssey accu laden met Optimate 2
door BM-double-UU » » in Accu & Opladers - 25 Reacties
- 9139 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-
-
- 2 Reacties
- 1710 Weergaves
-
Laatste bericht door Advanos
-
- 32 Reacties
- 11250 Weergaves
-
Laatste bericht door route66
-
- 1 Reacties
- 2427 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix