Beantwoord: Odyssey accu laden met Optimate 2
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: Odyssey accu laden met Optimate 2
Ik heb een odyssey 680 in mijn 1200 zitten.
Nu wou ik deze eventueel aan de druppellader zetten met een optimate 2.. (accu is niet leeg)
Deze optimate 2 kan acid, MF,en gel accus laden.
Kan iemand mij ook vertellen als dat kan met deze lader... of moet er toch een nieuwe komen misschien.
Het canbus verhaal dat ken ik.. ik heb de aansluiting rechtstreeks op de accu zitten.
Hans.
Nu wou ik deze eventueel aan de druppellader zetten met een optimate 2.. (accu is niet leeg)
Deze optimate 2 kan acid, MF,en gel accus laden.
Kan iemand mij ook vertellen als dat kan met deze lader... of moet er toch een nieuwe komen misschien.
Het canbus verhaal dat ken ik.. ik heb de aansluiting rechtstreeks op de accu zitten.
Hans.
Re: Odyssey accu laden
Moest even zoeken, OptiMate 2 is al weer zo lang geleden;
http://www.tecmate.com/u_optimate_2.php
Ze geven aan dat de lader geschikt is voor diverse soorten accu's, w.o. AGM, GEL en MF.
Het is een 0,8 ampère lader, dus bij een lege accu zal het opladen wat langer duren.
Maar deze lader kan ook prima een Odyssey accu laden.
http://www.tecmate.com/u_optimate_2.php
Ze geven aan dat de lader geschikt is voor diverse soorten accu's, w.o. AGM, GEL en MF.
Het is een 0,8 ampère lader, dus bij een lege accu zal het opladen wat langer duren.
Maar deze lader kan ook prima een Odyssey accu laden.
Re: Odyssey accu laden
Hey bedankt voor het antwoord... wil hem de koude maanden gewoon in conditie houden zeg maar
Ja hij is inderdaad al wat ouder de optimate 2 :-))
Hans.

Ja hij is inderdaad al wat ouder de optimate 2 :-))
Hans.
- JosRT
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Maastricht
Re: Beantwoord: Odyssey accu laden met Optimate 2
Voorheen had ik een 1100RT, sinds april een 1200RT.
Ik heb een Optimate 3, deze deed het prima op de 1100RT.
Wanneer ik het contact van de 1200 op stand 2 zet en de stekker van de lader in de contactdoos steek, gebeurt er niets.
Het lampje van de lader blijft op geel, komt niet in het groen.
Klopt het dan dit de verkeede lader voor mijn 1200 RT is?
Ik heb een Optimate 3, deze deed het prima op de 1100RT.
Wanneer ik het contact van de 1200 op stand 2 zet en de stekker van de lader in de contactdoos steek, gebeurt er niets.
Het lampje van de lader blijft op geel, komt niet in het groen.
Klopt het dan dit de verkeede lader voor mijn 1200 RT is?
Ja, de R1200RT heeft CAN-bus, oftewel volledig elektronisch aangestuurde aansluitingen en ook geen zekeringen meer.
Om een acculader op je accessoiresstekker te kunnen gebruiken heb je dus een lader nodig die om kan gaan met CAN-bus.
En dat zijn momenteel de BMW lader en de Optimate 4 Dual Program.
Maar, als ik je raad mag geven, sluit een Optimate 3 kabel aan direct op je accu, werkt altijd.
Anders blijft namelijk (bij een Optimate 4) je CAN-bus de gehele tijd aanstaan, wat het opladen van de accu weer (wat?) zal vertragen, en ook niet echt "groen" te noemen is.
Om een acculader op je accessoiresstekker te kunnen gebruiken heb je dus een lader nodig die om kan gaan met CAN-bus.
En dat zijn momenteel de BMW lader en de Optimate 4 Dual Program.
Maar, als ik je raad mag geven, sluit een Optimate 3 kabel aan direct op je accu, werkt altijd.
Anders blijft namelijk (bij een Optimate 4) je CAN-bus de gehele tijd aanstaan, wat het opladen van de accu weer (wat?) zal vertragen, en ook niet echt "groen" te noemen is.
Beste Odyssey rijders, als je de beschrijving van deze accu leest dan kom je er achter dat druppelladen eingelijk helemaal niet mag.
Deze accu behoud 2 jaar zijn spanning en moet als je hem nieuw koopt met 30A geladen worden dus in je motor zetten en een uur gaan rijden en niet meer aankomen.
Als je de beschrijving leest kom je nog veel meer aan de weet.
Groetjes Harm.
Deze accu behoud 2 jaar zijn spanning en moet als je hem nieuw koopt met 30A geladen worden dus in je motor zetten en een uur gaan rijden en niet meer aankomen.
Als je de beschrijving leest kom je nog veel meer aan de weet.
Groetjes Harm.
De Odyssey accu zal zijn spanning echt geen 2 jaar houden hoor. Misschien als hij uit de motor is wel maar in de motor zakt de spanning natuurlijk wel omdat er stroomverbruik is zelfs als je niet rijd .
Ton
Ton
Een Odyssey accu dient, net als elk andere accu, juist behandelt te worden.
Een Odyssey accu zal inderdaad, net als diverse andere accu's, langduring zijn lading kunnen behouden, *mits* de accu los en niet geïnstalleerd is en bij een temperatuur van 25 graden Celsius.
Want bij een motor, en zeker bij de
met CAN-bus, heb je altijd parasitaire verbruikers, zoals het alarm e.d. die na een paar maanden je accu echt leeg kunnen trekken. Ook een Odyssey, weet ik uit eigen ervaring.
Een Odyssey accu is "vol" qua lading indien de open-klem spanning 12,65 volt is, of hoger.
Wat vooral van belang is, en daar heb ik al diverse keren uitgebreid reacties op gegeven, is de juiste acculader.
Want vaak spreekt men over een accu-lader, maar in de praktijk blijkt het een druppel-lader te zijn.
Een druppellader is bedoeld om een accu redelijk op peil te houden, maar kan *niet* een te lege accu meer op lading krijgen.
Ook geen Odyssey accu.
Want de laadstroom is dan vaak te laag van een druppellader. (1 ampére of zelfs minder)
Maar dat risico heb je *altijd* met *elke* druppellader, dat een accu onvolledig/onvoldoende opgeladen raakt.
Voor het juist opladen van *elke* accu heb je een acculader nodig die tenminste 3 ampère of meer af kan geven. En voorzien is van diverse laadcycli-programma’s.
En geschikt is voor je accu. Dus *geen* loodzuur-acculader van je auto gebruiken op je motoraccu.
En anders regelmatig je motor even een uurtje gaan rondrijden.
Een acculader die voorzien is van een meer-traps automaat, zoals de CTek reeks, is weldegelijk een volwaardige acculader.
En moderne(re) CTek laders hebben zelfs een AGM stand, want niet alleen is de laadstroom van belang, maar ook de laadspanning.
Meer uitgebreide informatie over de Odyssey accu in de bijlage, en zie dan pagina 25 over de adviezen rond acculaders.
Algemeen gesproken:
Druppelladers zijn prima om je accu op peil te houden *mits* je de druppellader regelmatig (of permanent) aangesloten houdt.
Odyssey waarschuwt inderdaad specifiek dat het gebruik van een druppellader het risico voor onderlading kan vergroten, en dat je van tevoren (!) moet zorgen dat je accu al goed op peil is, door bijvoorbeeld te gaan rijden, en pas dan de druppellader aan te sluiten.
Acculaders zijn beter om je accu goed opgeladen te houden, zeker als het een moderne, meer-traps versie is met diverse laadcycli/programma's, geschikt voor jouw accu. Dit voorkomt ook onderlading van je accu als je maandenlang je motor niet gebruikt.
Door het gebruik van een acculader in plaats van een druppellader kan je ook jaren langer plezier hebben van je accu.
Een Odyssey accu zal inderdaad, net als diverse andere accu's, langduring zijn lading kunnen behouden, *mits* de accu los en niet geïnstalleerd is en bij een temperatuur van 25 graden Celsius.
Want bij een motor, en zeker bij de

Een Odyssey accu is "vol" qua lading indien de open-klem spanning 12,65 volt is, of hoger.
Wat vooral van belang is, en daar heb ik al diverse keren uitgebreid reacties op gegeven, is de juiste acculader.
Want vaak spreekt men over een accu-lader, maar in de praktijk blijkt het een druppel-lader te zijn.
Een druppellader is bedoeld om een accu redelijk op peil te houden, maar kan *niet* een te lege accu meer op lading krijgen.
Ook geen Odyssey accu.
Want de laadstroom is dan vaak te laag van een druppellader. (1 ampére of zelfs minder)
Maar dat risico heb je *altijd* met *elke* druppellader, dat een accu onvolledig/onvoldoende opgeladen raakt.
Voor het juist opladen van *elke* accu heb je een acculader nodig die tenminste 3 ampère of meer af kan geven. En voorzien is van diverse laadcycli-programma’s.
En geschikt is voor je accu. Dus *geen* loodzuur-acculader van je auto gebruiken op je motoraccu.
En anders regelmatig je motor even een uurtje gaan rondrijden.
Een acculader die voorzien is van een meer-traps automaat, zoals de CTek reeks, is weldegelijk een volwaardige acculader.
En moderne(re) CTek laders hebben zelfs een AGM stand, want niet alleen is de laadstroom van belang, maar ook de laadspanning.
Meer uitgebreide informatie over de Odyssey accu in de bijlage, en zie dan pagina 25 over de adviezen rond acculaders.
Algemeen gesproken:
Druppelladers zijn prima om je accu op peil te houden *mits* je de druppellader regelmatig (of permanent) aangesloten houdt.
Odyssey waarschuwt inderdaad specifiek dat het gebruik van een druppellader het risico voor onderlading kan vergroten, en dat je van tevoren (!) moet zorgen dat je accu al goed op peil is, door bijvoorbeeld te gaan rijden, en pas dan de druppellader aan te sluiten.
Acculaders zijn beter om je accu goed opgeladen te houden, zeker als het een moderne, meer-traps versie is met diverse laadcycli/programma's, geschikt voor jouw accu. Dit voorkomt ook onderlading van je accu als je maandenlang je motor niet gebruikt.
Door het gebruik van een acculader in plaats van een druppellader kan je ook jaren langer plezier hebben van je accu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Als ik het goed begrijp mag ik mijn Optimate III niet gebruiken voor de Odyssey. Deze is niet geschikt voor drycel accu's.
Welke oplader kan ik nu wel het beste gaan gebruiken voor onderhoud?
Net antwoord van Nedplex. Man heeft wel hart voor zijn bedrijf. Accu besteld en hij belt gewoon zelf op geeft veel informatie. Optimate is dus alleen geschikt voor kleine accu's in bv brommers. Niet gebruiken voor accu in een BMW. Als optimale aangeeft dat accu is opgeladen is dat meestal maar voor 40% van de capaciteit. Odyssey om de 6 weken opladen met de juiste lader is de beste methode om de accu in goede conditie te houden. Hij beveelt de Fronius aan. Welke hij wel toevallig zelf verkoopt.
Maar ik geloof in zijn verhaal dat Nedplex alleen A artikelen wil verkopen.
link naar de fabrikant van Fronius voor informatie.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID ... G_HTML.htm
Welke oplader kan ik nu wel het beste gaan gebruiken voor onderhoud?
Net antwoord van Nedplex. Man heeft wel hart voor zijn bedrijf. Accu besteld en hij belt gewoon zelf op geeft veel informatie. Optimate is dus alleen geschikt voor kleine accu's in bv brommers. Niet gebruiken voor accu in een BMW. Als optimale aangeeft dat accu is opgeladen is dat meestal maar voor 40% van de capaciteit. Odyssey om de 6 weken opladen met de juiste lader is de beste methode om de accu in goede conditie te houden. Hij beveelt de Fronius aan. Welke hij wel toevallig zelf verkoopt.

link naar de fabrikant van Fronius voor informatie.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID ... G_HTML.htm
Ik weet niet exact welke Optimate 3 je hebt, maar de 3+ is geschikt voor;
http://www.tecmate-int.com/ENG/u_optimate_3plus.php
Standaard (natte), Gel en AGM accu's.
Mits je de druppellader regelmatig, zo'n elke 2 á 3 weken (max!), aansluit op de motor, als je langere tijd niet gaat rijden.
Want het is een druppellader van 0,6 ampère.
Beter is het nog om deze druppellader permanent aangesloten te laten zodra je de motor stalt.
Wil je een acculader in plaats van een druppellader, dan kan je aanschaffen;
- De Oxford Maximiser 360T acculader (3,6 ampère), ook te koop bij Kenny van MSA;
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... pid=197&p=
Het is een 7-traps automatische acculader.
Ik heb deze gehad maar net verkocht, ik had te veel acculaders. :roll:
Prima lader, wat dat betreft.
- De Ctek MXS 5.0;
http://www.ctekbeneluxshop.com/index.ph ... t&Itemid=1
Dat is een 5 ampère lader, met een 8-traps laad-automaat.
http://www.tecmate-int.com/ENG/u_optimate_3plus.php
Standaard (natte), Gel en AGM accu's.
Mits je de druppellader regelmatig, zo'n elke 2 á 3 weken (max!), aansluit op de motor, als je langere tijd niet gaat rijden.
Want het is een druppellader van 0,6 ampère.
Beter is het nog om deze druppellader permanent aangesloten te laten zodra je de motor stalt.
Wil je een acculader in plaats van een druppellader, dan kan je aanschaffen;
- De Oxford Maximiser 360T acculader (3,6 ampère), ook te koop bij Kenny van MSA;
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... pid=197&p=
Het is een 7-traps automatische acculader.
Ik heb deze gehad maar net verkocht, ik had te veel acculaders. :roll:
Prima lader, wat dat betreft.
- De Ctek MXS 5.0;
http://www.ctekbeneluxshop.com/index.ph ... t&Itemid=1
Dat is een 5 ampère lader, met een 8-traps laad-automaat.
- FredBurgmans
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Carbon schwarz metallic
- Woonplaats of omgeving: Hardenberg
Ik heb mijn Odessey PC680 bij de importeur/groothandel gehaald, desgevraagd ontraadde men mij ten stelligste om de Odessey aan een druppellader te koppelen omdat dit het 'einde' van de accu kan betekenen. Beter is het niets te doen en bij mogelijke diepontlading er een lader met hoge capaciteit aan te hangen en de accu in één keer te laden. Maar het beste is natuurlijk de brommeRT de schuur uit te trekken en een stukkie te gaan karren 

--------------
Gr. Fred

Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gr. Fred

Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
- wil51
Volgens de gebruiksaanwijzing Optimate III kan ik alleen lood/zuur accu's opladen. Niet geschikt voor drycell of Ni-cad accu's.
- wil51
Nedplex gaf ook dit advies. Geen druppellading gebruiken, maar om de 6 weken normaal opladen. Vooral bij de moderne BMW's met veel stroomverbruikers.FredBurgmans schreef:Ik heb mijn Odessey PC680 bij de importeur/groothandel gehaald, desgevraagd ontraadde men mij ten stelligste om de Odessey aan een druppellader te koppelen omdat dit het 'einde' van de accu kan betekenen. Beter is het niets te doen en bij mogelijke diepontlading er een lader met hoge capaciteit aan te hangen en de accu in één keer te laden. Maar het beste is natuurlijk de brommeRT de schuur uit te trekken en een stukkie te gaan karren
Bij gebruik van druppellading doet Odyssey moeilijk bij een garantieclaim als de accu defect is.
Ze bedoelen daarmee dat je geen oplaadbare batterijen mee kunt opladen.wil51 schreef:Volgens de gebruiksaanwijzing Optimate III kan ik alleen lood/zuur accu's opladen. Niet geschikt voor drycell of Ni-cad accu's.

Of accu's met nog modernere technieken zoals NiMH, Li-Ion, en niet-oplaadbare batterijen.
Heeft te maken met productaansprakelijkheid.
Ook een gel en een AGM accu (zoals de Odyssey) zijn loodzuur accu's.
De meest moderne accu's zijn de zogenoemde LiFePO4 / LFP en ook daar heb je wederom speciale acculaders bij nodig.
Alleen het gebruik van dergelijke accu's bij motoren onder wisselende omstandigheden geeft nogal eens wat discussies en minder positieve ervaringen.
Meer bedoelt voor de racerij e.d.
Maar dat geheel terzijde.

Het is waar dat je heel goed moet oppassen met diepte-ontlading van een accu.wil51 schreef:Nedplex gaf ook dit advies. Geen druppellading gebruiken, maar om de 6 weken normaal opladen. Vooral bij de moderne BMW's met veel stroomverbruikers.FredBurgmans schreef:Ik heb mijn Odessey PC680 bij de importeur/groothandel gehaald, desgevraagd ontraadde men mij ten stelligste om de Odessey aan een druppellader te koppelen omdat dit het 'einde' van de accu kan betekenen. Beter is het niets te doen en bij mogelijke diepontlading er een lader met hoge capaciteit aan te hangen en de accu in één keer te laden. Maar het beste is natuurlijk de brommeRT de schuur uit te trekken en een stukkie te gaan karren
Bij gebruik van druppellading doet Odyssey moeilijk bij een garantieclaim als de accu defect is.
Ook bij een Odyssey accu!
De Odyssey accu zal zich vaak beter herstellen van een diepte-ontlading vergeleken met de gemiddelde accu. (lees: capaciteitsverlies)
Het is voor *elke* accu beter om juist diepte-ontlading te voorkomen.
In Odyssey's eigen document (verholen_odyssey_drycell_batteries.pdf, zie mijn eerdere reactie) geeft Odyssey aan dat je een "floating (trickle) charger" (oftewel een druppellader) kunt gebruiken om de parasitaire verbruikers (radio, klokje, alarm, CAN-bus e.d.) te compenseren.
Anders heeft de Odyssey accu na circa 37 dagen geen start-lading (SOC) meer (zie pagina 21 van eerder genoemd document) bij een stil verbruik van 18mA per dag.
Wat opzicht niet zo'n hele grote stille verbruiker is, maar wel een enorme impact heeft op de lange duur.
Ook geeft Odyssey aan dat een druppellader onvoldoende kracht heeft om een te diep ontlade Odyssey accu weer op lading te brengen.
Dan heb je een "echte" acculader nodig (6 ampère wordt aanbevolen).
Als ik kijk naar de prijzen van Olivier's laders, die ik verder zelf niet ken qua gebruik, zal je dus de duurder 1206 (129 euro) moeten gaan gebruiken.
Alleen als ik die prijs dan vergelijk met bijvoorbeeld de CTek 5.0, zou ik kiezen voor een CTek.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Ik ben geen Optimate-fan, omdat het je een vals gevoel van veiligheid kan geven, tenzij je weet van de eerder genoemde zaken.
Hoewel ik ook een Optimate druppellader heb. :roll:

Als je een druppellader wilt gebruiken, wat weldegelijk kan met een Odyssey accu (zie eerder genoemd document), moet je van tevoren er voor zorgen dat je Odyssey accu goed geladen is, oftewel aansluiten vlak nadat je gereden hebt. Als je accu nog niet voldoende geladen is, is het raadzaam eerst een uurtje te gaan rijden.
En dat die druppellader geschikt is voor GEL/AGM accu's, dus de hogere laadspanningen.
Beter is het om een (juiste) acculader te gebruiken of anders regelmatig op je motor een uurtje te gaan rijden.
Let wel op: de aangehaalde 6 weken kán te lang zijn om een Odyssey accu op start-lading (SOC) te houden, afhankelijk van de motor en de "stille" verbruikers.
Dan zou je eerst moeten meten hoeveel stroom die stille verbruikers gebruiken.
- wil51
Wel verwarrend als ik lees op de website van odyssey dat de odyssey een drycell accu is en in gebruiksaanwijzing van mijn optimate 3 staat dat deze niet geschikt is voor drycell accu.
Maar een leerzaam topic.
Maar een leerzaam topic.
Ja, drycell wil niets anders zeggen dan droge-cel, oftewel geen natte accu.
Maar het blijft loodzuur, oftewel lood met een zuur.
Want ik vermoed dat je niet een Optimate 3 lader hebt, maar een Optimate 3SP.
Wellicht kan deze website je verder helpen;
http://www.optimate3.com/
De Optimate 3SP heeft ook een "desulphating" (anti-sulfatering, zeg maar "anti-tandplak" voor accu's) waarbij een spanning van 20 volt gebruikt wordt, en dat is juist weer *niet* raadzaam voor een Odyssey accu.
Zoals pagina 25 van het eerder aangehaalde document aangeeft, moet een lader tussen de 14,2 en maximaal (!) 15 volt spanning afgeven.
Antisulfatering op een Odyssey accu wordt dus ook sterk afgeraden.
Als het goed is, zou de Optimate 3SP niet de anti-sulfatering mode moeten gebruiken zolang de accu aangesloten is op de motor, want dan is de interne weerstand dusdanig dat de Optimate 3SP dat zou moeten detecteren.
Zou ik daarop vertrouwen? Nee.
Zou ik daarom bij een nieuwe Odyssey accu ook een nieuwe/juiste acculader overwegen? Ja.
Maar dat is een keuze natuurlijk.
Meer is ook te vinden G00gle, zoals;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=61648
Wellicht kan deze website je verder helpen;
http://www.optimate3.com/
De Optimate 3SP heeft ook een "desulphating" (anti-sulfatering, zeg maar "anti-tandplak" voor accu's) waarbij een spanning van 20 volt gebruikt wordt, en dat is juist weer *niet* raadzaam voor een Odyssey accu.
Zoals pagina 25 van het eerder aangehaalde document aangeeft, moet een lader tussen de 14,2 en maximaal (!) 15 volt spanning afgeven.
Antisulfatering op een Odyssey accu wordt dus ook sterk afgeraden.

Als het goed is, zou de Optimate 3SP niet de anti-sulfatering mode moeten gebruiken zolang de accu aangesloten is op de motor, want dan is de interne weerstand dusdanig dat de Optimate 3SP dat zou moeten detecteren.
Zou ik daarop vertrouwen? Nee.
Zou ik daarom bij een nieuwe Odyssey accu ook een nieuwe/juiste acculader overwegen? Ja.
Maar dat is een keuze natuurlijk.
Meer is ook te vinden G00gle, zoals;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=61648
- wil51
Even gekeken maar het is geen SP. Maar het model wat ik heb komt niet meer op de website voor. Lader is ook ongeveer 10 jaar oud.dutchmidiman schreef:Ja, drycell wil niets anders zeggen dan droge-cel, oftewel geen natte accu.
Dan wordt het m.i. tijd om te beslissen je lader niet langer te gebruiken op moderne(re) accu's.
Het risico dat het een lader is voor alleen natte accu's lijkt mij te groot, me dunkt.
Het risico dat het een lader is voor alleen natte accu's lijkt mij te groot, me dunkt.
- wil51
Heb al een nieuwe besteld.dutchmidiman schreef:Dan wordt het m.i. tijd om te beslissen je lader niet langer te gebruiken op moderne(re) accu's.

Verstandig, dan heb je ook langer plezier van je accu.
Welke lader heb je uiteindelijk gekozen?

- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Gebruik mijn optimate 2 al vele jaren op de gel accu, op mijn R1100RT 7 jaar, honda VFR 4 jaar en op mijn R1150RT 1,5 jaar. Dus als er mensen zijn die hun optilmate beslissen weg te gooien naar aanleiding van voorgaande discussie, wil ik die wel graag uit den vuilbak komen halen. :lol:
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- wil51
Supersnelle levering, gisteren besteld en vanmorgen om 9:30 werd de accu en oplader al bezorgd. Het is de door Olivier aanbevolen Fronius geworden. Verassing dat de oplader een plug heeft die meteen op de BMW past. Ik verwachte weer zelf er een BMW stekker op te moeten zetten. Stekker is geschikt voor normale accessoire aansluiting en de BMW aansluiting d.m.v. een ring die je er af kan halen.dutchmidiman schreef:Verstandig, dan heb je ook langer plezier van je accu.![]()
Terwijl ik dit bericht maakte belde Olivier van Nedplex weer op. Weer veel tips en informatie gekregen. Hij heeft dit topic ook meegelezen maar kan niet reageren omdat de Nederlandse taal een probleem is.(Olivier is Fransman) Hij beweert dat de kwaliteit van Ctec gelijk is aan Optimate. Beide goede marketing van de leveranciers maar product komt uit China. De Fronius oplader wordt in Oostenrijk gemaakt en maakt weinig reclame en investeert meer in kwaliteit product. Verder niet na het rijden meteen de accu aan de oplader. Accu moet afgekoeld zijn voor opladen begint. Verder moet je natuurlijk in de gaten houden dat Olivier ook een verkoper is en zijn eigen artikelen promoot. Ook Apple en Nikon laten producten in China maken en dat zijn toch geen slechte producten.
Laatst gewijzigd door wil51 op 04 jan 2012, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- wil51
Ik heb nu gemerkt dat ik zolang ik de optimate 3 heb en in de winter gebruik, 2 accu's heb gehad die het hebben begeven. :roll: Kan toeval zijn en niet aan de Optimate liggen maar ik neem het risico niet meer met moderne accu's.Benji schreef:Gebruik mijn optimate 2 al vele jaren op de gel accu, op mijn R1100RT 7 jaar, honda VFR 4 jaar en op mijn R1150RT 1,5 jaar. Dus als er mensen zijn die hun optilmate beslissen weg te gooien naar aanleiding van voorgaande discussie, wil ik die wel graag uit den vuilbak komen halen. :lol:
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ik heb zelf een Optimate 3.
Heb ik vorig jaar de RT accu aan vast gehad en geen problemen.
Heb ik vorig jaar de RT accu aan vast gehad en geen problemen.
Welk model is het exact dan geworden?wil51 schreef:Supersnelle levering, gisteren besteld en vanmorgen om 9:30 werd de accu en oplader al bezorgd. Het is de door Olivier aanbevolen Fronius geworden..

Is vrijwel altijd zo met de moderne(re) laders, kan ik je uit eigen ervaring melden.wil51 schreef:Verassing dat de oplader een plug heeft die meteen op de BMW past....
De tijd dat je zat de kloo.en om de juiste stekker er aan te zetten e.d. zijn m.i. wel zo'n beetje voorbij.
Olivier kan het wel beweren, maar ik ben het niet geheel met hem eens.wil51 schreef: Hij beweert dat de kwaliteit van Ctec gelijk is aan Optimate. Beide goede marketing van de leveranciers maar product komt uit China.
De 1 is een druppellader, de ander een acculader.
Het kan wel zijn dat het "made in China" is, maar het feit dat iets in Oostenrijk (of niet in China, dan) gemaakt is, zegt m.i. weinig over "kwaliteit".
Ik heb genoeg verstand van elektronica om te kunnen stellen dat CTek, maar ook Optimate op zich prima laders zijn, *mits* je ze goed toepast en gebruikt.
En wie weet waar de onderdelen van Fronius vandaan komen?
Want het komt vaak genoeg voor dat een product “assembled in Austria” is en onderdelen toch uit China komen. Vandaar dat je in de US op producten dergelijke statements vaak op producten ziet;
“Assembled in the USA, contains parts made in Taiwan” e.d.
Anyway, om maar eens een link aan te halen;
http://www.odysseybatteries.co.nz/Suppo ... fault.aspx
Over de Fronius lader schittert het verblindend hoe weinig (technische) informatie beschikbaar is.
Technische details over, bijvoorbeeld, hoe de lader intern werkt, aantal laad-trappen, modi, cycli.
Dat is 1 van de belangrijke zaken waar ik naar kijk.
Zover ik uit hun marketing documentatie kan lezen, is het een 3-traps lader. (IUoU)
http://en.wikipedia.org/wiki/IUoU
Overigens, Fronius is een lasapparatuur fabrikant, ik bedoel maar.

Oftewel, het zegt m.i. niets over kwaliteit.
Dat is niet helemaal juist;wil51 schreef: Accu moet afgekoeld zijn voor opladen begint.
Afhankelijk van de uitvoering, kan een Odyssey accu temperaturen aan tot 60 graden Celsius.
(en tot -40 graden Celsius). Maar dat zijn opslag-temperaturen, en heeft gevolgen voor gebruik, lees capaciteit, van de accu.
Het gebruikersbereik is vanaf -20 graden Celsius tot zo'n 50 graden Celsius.
Een "slimme" (moderne) acculader of druppellader zal nimmer een accu te vol proberen te laden of deze schade kunnen toebrengen, daar voor zijn al die laad-cycli en stappen.
Heb je net op de motor gereden (voor een uur of langer) mag je bij een gezonde accu er vanuit gaan dat deze volledig geladen is.
Dan is het niet noodzakelijk om een druppellader gelijk aan te sluiten, maar moet je dat een paar dagen later *wel* overwegen, afhankelijk van de parasitaire verbruikers. Anders krijgt je druppellader je accu niet meer voldoende geladen.
Een druppellader kan gebruikt worden om die parasitaire gebruikers te compenseren.
De juiste (!) acculader is wel in staat een accu goed op te laden, en moderne acculaders (zoals CTek) combineren de functies van acculader en druppellader.
En kan je een dergelijke CTek lader rustig een paar weken later pas aansluiten, hoewel mijn voorkeur dat niet heeft.
Net wat je zegt, Olivier is een verkoper en promoot (uiteraard) zijn eigen artikelen.
Je moet het allemaal wel door de goede bril zien.
Heel veel belangrijker, en vandaar mijn vele reacties op dergelijke topics, is het juist gebruik van accu- en druppelladers.
En de juiste acculaders en druppelladers.
Daarmee kan je de levensduur en betrouwbaarheid van je accu beïnvloeden.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht