r1200rt radio gaat niet harder

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
roderick3
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: N
Woonplaats of omgeving: Gld

r1200rt radio gaat niet harder

Ongelezen bericht door roderick3 »

Ik heb een probleem met de volumeregeling van de fabrieksradio van m'n november 2008 R1200RT: als ik een stukje rij krijg ik hem op een gegeven moment niet meer harder dan een bepaalde waarde. Sterker nog als ik dan op de knop voor volume omhoog druk gaat de radio zelfs zachter tot ie op die bepaalde waarde zit. Je krijgt hem dan met geen mogelijkheid meer harder dan die waarde. Zachter gaat prima en dan weer harder ook tot ie op die bepaalde waarde zit waar ie niet overheen gaat. Anders dan radio uitzetten en weer aan gaat ie niet meer harder. Dan gaat het weer even goed. Ik heb het idee dat het samenhangt met het rijden. Als je hele stukken 50 tuft wil het wel eens na 20km nog prima werken. Als je echt de snelweg op gaat is het na een paar kilometer al dat de radio niet meer harder wil zonder dat je 'm even uitzet.

De radio is toen de motor een jaar oud was al vervangen door een nieuwe unit onder garantie omdat de radio niet functioneerde bij het vragen van vermogen. Ik krijg een beetje het gevoel dat er nu weer een soortgelijk probleem speelt. Wie weet raad? Ik omzeil het probleem door radio uit te zetten en weer aan dan werkt het weer even, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en irritant zeker op langere ritten waar je geregeld van zender of cd wisselt. Zolang je van het volume afblijft werkt de radio verder wel prima (zenders zappen, cd, etc). Ook de snelheidsafhankelijke volume regeling werkt gewoon. Is dit een bekend euvel?
Laatst gewijzigd door roderick3 op 13 jun 2014, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: r1200rt radio gaat niet harder

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ik ken dit probleem bij mijn radio niet.
Loopt het geluidsnivogetal in de display in voornoemde situaties wel tot het max. omhoog?

Ronald
roderick3

Dag Ronald, het is een RT van eind 2008. Volgens mij heb ik geen volume getal in de display. Kan dat kloppen?
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb je toevallig ook de (optionele) BMW (OEM) Intercom gemonteerd zitten?
Ik weet dat daar wel wat issues mee waren in het verleden.
roderick3

Dat is een goede opmerking. Er heeft namelijk bij de vorige eigenaar wel een Baehr (is dat een BMW? Aangezien de vorige eigenaar alles van BMW origineel erop wilde zou het me niet verbazen als BMW Baehr leverde) intercom opgezeten. Ik heb die intercom er wel bij, maar zit er niet meer op. De BMW dealer heeft hem op verzoek van de vorige eigenaar verwijderd. Uiteindelijk heb ik 'm toch erbij gekregen aangezien de vorige eigenaar er niets meer mee ging doen i.v.m. bluetooth. Zou het daar aan kunnen liggen? Een issue door het verwijderen van die intercom?
Inspector Gadget

Baehr is een bekend merk intercom, in mijn optiek een topmerk.

Ik weet niet welk model Baehr het om gaan, maar waarschijnlijk model SGS-11-02, degene speciaal gemaakt voor de 1200RT. (een variant op de Baehr Ultima XL, minus 1x Universele Audio-aansluiting en 1x potmeter)
En heet daarom ook de Baehr R1200RT. ;)

De Baehr R1200RT was niet geïntegreerd binnen CAN-bus, alleen de luidspreker-achter uitgangen werden gebruikt.
Die kabel (din-stekker, 6 polig) zal mogelijk wellicht nog wel aanwezig zijn, de pennen naar de radio-aansluiting zou je normaal gesproken laten zitten.
Qua voeding werd het meestal van het achterlicht afgetapt, volgens de installatie-handleiding.

Kortom, ik denk niet dat er nog iets achter gebleven is wat nog een eventuele storing veroorzaken kan. _001

Heb je al eens gekeken naar de Fader (= volume-regeling voor/achter) instelling in je radio-menu?
Bij het gebruik van de Baehr R1200RT werd geadviseerd de Fader dusdanig in te stellen dat het geluid van de (radio) voorzijde zo minimaal mogelijk was.
TON-toets indrukken totdat je FAD in het scherm ziet staan.

Welke waarde staat SVOL op ingesteld?
("MAN"-toets ingedrukt en daarna met "vorige" (<, links) en "volgende" (>, rechts) de waarde instellen)

Je kunt deze waardes ook weer op fabrieks-instellingen krijgen door "TON"-toets indrukt te houden totdat het scherm "TON LINE" in het scherm kortstondig komt te staan.

PS: Het klopt dat op de 1200RT de volume-regeling (harder of zachter) geen verdere indicaties geeft op het dashboard.
roderick3

Yes yes yes helemaal goed! :mrgreen:

De fader stond op +9 rear. Nu neutraal gezet en het werkt nu puik. Toch wel vreemd dat die fader dit rare verschijnsel veroorzaakte. Er zit ook een nieuwe accu in, maar die zal het verschil wel niet gemaakt hebben. Ik ben weer helemaal blij. De radio werkt meteen een stuk beter. Hoef het volume niet zoveel tikken + te geven voor voldoende geluid en het snelheidsafhankelijke gebeuren werkt veel beter.
Nu merk ik pas wat voor geklungel het was dat het volume voorheen die problemen gaf. Ik merk dat ik gewoon moet wennen aan het feit dat de radio het nu perfect doet.

Nogmaals bedankt Inspector Gadget voor de tips!
Inspector Gadget

Mooi! _004

Misschien dat je het beste de Fader-setting op volledig/geheel (alleen) de voorzijde kunt zetten, dan heb je tot maximale output & regeling, op de daadwerkelijk aangesloten speakers.

Die fader-setting is door de vorige eigenaar waarschijnlijk aangepast zodat er uit de 1200RT speakers geen geluid meer kwam en alleen via de Baehr R1200RT intercom, welke op de achter-speakers aangesloten is/was.

"Voordeel" heb je nu wel;
Als het goed is ligt die stekker met die de aansluitingen waarop je radio aangesloten zit er nog wel, kan je daar eventueel achter-speakers op aansluiten. Beetje voor het K1200LT-gevoel zeg maar. :lol:

Blij dat het is opgelost in ieder geval. -top-
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Mooi! _004

Misschien dat je het beste de Fader-setting op volledig/geheel (alleen) de voorzijde kunt zetten, dan heb je tot maximale output & regeling, op de daadwerkelijk aangesloten speakers.

Die fader-setting is door de vorige eigenaar waarschijnlijk aangepast zodat er uit de 1200RT speakers geen geluid meer kwam en alleen via de Baehr R1200RT intercom, welke op de achter-speakers aangesloten is/was.

"Voordeel" heb je nu wel;
Als het goed is ligt die stekker met die de aansluitingen waarop je radio aangesloten zit er nog wel, kan je daar eventueel achter-speakers op aansluiten. Beetje voor het K1200LT-gevoel zeg maar. :lol:

Blij dat het is opgelost in ieder geval. -top-
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je hierop gekomen bent??? Ongelofelijk!!
Petje af Rob _004 _004 _004
Inspector Gadget

Big RT Smile

Dank je wel! _004

Het was echt niet zo heel moeilijk toen melding gemaakt werd dat er ooit een Baehr intercom op gezeten had.
Baehr tapt het radiosignaal af voor de intercom.

Toen was, voor mij althans, al snel 1 plus 1 = 1200RT. ;) :lol:

En ik maak er een sport van goed te begrijpen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn.
De rest is historie.

Next! :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”