Oliedruk R1150RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
de marcel

Oliedruk R1150RT

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Hoe snel (na het starten) moet de oliedrukmeter op ongeveer half komen te staan ??
GR.M.. 8-) 8)_
vioma

Re: Oliedruk R1150RT

Ongelezen bericht door vioma »

Waar heb jij een olie druk meter :?:
Bedoel je niet de olie temperatuur meter , hoe snel die op half staat heb ik nooit opgelet.
Voor de olie druk heb ik alleen een lampje.
de marcel

Ongelezen bericht door de marcel »

hoy
Het is natuurlijk de temp..
Even serieus in de war..
GR..M.. _002 _002
Electric

Ongelezen bericht door Electric »

Dat hangt er vanaf. Als ik gelijk de snelweg op ga duurt het iets langer vanwege de wind koeling. Rond de 10 minuten is dat meestal...
Woon-werk afstand voor mij is ong 4 km met veel stoplichten. De olie is dan meestal net op temperatuur (halverwege de meter) aan het einde van de rit.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Oh,ik dacht gelijk aan het bekende ratelen van de kettingspanner die je vaak even hoort op -1150- .Die werkt op oliedruk natuurlijk,vandaar.
In het olie circuit zit ook een thermostaat die de temp regeld en dus open /dicht gaat en zo de olie door de koeler of niet zal laten lopen.
Afhankelijk van omgevingstemp , belasting van de motor enz zal het niet te lang moeten duren voor er wat op de meter verschijnt. Op mijn -1200- gebeurd dit na zo'n 5 min gereden te hebben na koude start,en na 15min 2 streepjes op de display.Na lang en hard gereden te hebben gaattie er boven soms.

[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

jaybmw schreef:Oh,ik dacht gelijk aan het bekende ratelen van de kettingspanner die je vaak even hoort op -1150- .Die werkt op oliedruk natuurlijk,vandaar. [groet] Jeroen.
....nu was ik eerder bij dit topic al een beetje in de war bij de term 'oliedrukmeter'.... _001 ....en ik dacht dat ik mijn -1150- (2004) door al 't gepoets..... :D inmiddels een beetje kende....maar zit er bij mij ergens een 'kettingspanner' op Jeroen?

[groet]
Berry
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is de bekende (of beruchte?) "cam-chain tensioner", als de motor nog koud is, (of beter: de linker kant nog niet voldoende olie heeft) kan deze flink lawaai maken.

RubberChicken heeft daar, net als BMW overigens, een oplossing voor bedacht.

Zie navolgende link voor meer informatie;
http://www.ebbo.org/stop_the_rattle.php

Kenny heeft het ook op mijn dame geïnstalleerd en het helpt m.i. echt.
Berrybeer
2023
2023

...aha......uhh.... :$ ...dus.....in voor mij normaal Nederlands.....mijn blok heeft twee distributiekettingen met bijbehorende distributiekettingspanners (3x woordwaarde....), één voor elke cylinder. Die kettingspanners werken op olie(-druk) welke ze verkijgen vanuit de oliecarter zodra de motor loopt. Echter, de kettingspanner van de linkercylinder verliest zijn olie zodra de motor niet meer draait, terwijl de rechter kettingspanner zijn olie bij een niet draaiende motor niet kan verliezen omdat die 'ondersteboven' gemonteerd zit ten opzichte van de linker..... 8-)

...bij het starten van de motor moet de linker kettingspanner zich eerst vullen met olie alvorens deze zijn taak kan vervullen en zal die distributieketting een fractie 'niet op spanning' staan wat het kortstondige geratel veroorzaakt.. :oops:
Zijn collega aan de rechterzijde heeft echter al zijn olie nog en kan meteen aan de slag.....

Zoiets.... :?:
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoiets is het inderdaad, en inderdaad duidelijk(er) zo.
Indien gewenst heb ik wel wat links beschikbaar waar men nog dieper op de materie ingaat;
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/Ca ... rSwap.html
http://advwisdom.hogranch.com/Cam_Chain ... _Parts.pdf
http://www.advrider.com/Wisdom/cam.pdf

Om er maar een paar te geven. ;)

Wanneer je de fiets parkeert, loopt de olie-druk weg uit de standaard kettingspanningzuiger.
De lawaai die je hoort tijdens het starten is de ketting (!) die tegen de kettingspanningrails aan slaat, totdat er genoeg olie-druk opgebouwd is in de kettingspanningzuiger.
Het is aangetoond dat dit over een langere periode de rails kan beschadigen en tot kostbare reparaties kan leiden.

Deze nieuw type kettingspanningzuiger (door BMW op de markt gebacht vanaf bouwjaar 2005) heeft een terugloop klepje die voorkomt dat de druk verloren gaat als de fiets geparkeerd wordt en daarmee je distrubutie-ketting beschermt als je de fiets start.

Het is ansicht heel eenvoudig te vervangen en bevindt zich aan de bovenkant van de linker cylinder, daar waar het blok begint.
jaybmw

Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk _004 ! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval. [groet] Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Vooral geen paniek over dit gebeuren, rustig starten en even een paar seconden stationair laten draaien en het is over. Voor de niet-sleutelaars onder ons is het wel een pittig klusje, voor de meer ervaren is het goed te doen, echt noodzakelijk is het niet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Berrybeer
2023
2023

jaybmw schreef:Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk _004 ! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval. [groet] Jeroen.
Idd Jeroen, heerlijk toch zo'n forum! Ook al zal ik nooit een ervaren sleutelaar aan mijn RT worden, ik wil wél graag weten wat er zoal in mijn motorblok speelt of kan spelen..... :D
jaybmw

Berrybeer schreef:
jaybmw schreef:Zo Berry, je vraag is al beantwoord door dutchi . Scheelt mij weer wat werk _004 ! Maar nu weet je van je kettinkjes af in ieder geval. [groet] Jeroen.
Idd Jeroen, heerlijk toch zo'n forum! Ook al zal ik nooit een ervaren sleutelaar aan mijn RT worden, ik wil wél graag weten wat er zoal in mijn motorblok speelt of kan spelen..... :D
Yep,Berry. Zo ist maar net. Het praat wat makkelijker als je er iets van af weet toch? Niemand hoeft een sleutelwonder oid te zijn,en zo met elkaar kun je eens wat evalueren over een en ander. Leuk toch? _004

Groeten Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Om nog even terug te komen op de olie druk,deze is bij een R 1150 RT ± 5,5 bar het olie druk lampje begint te branden als de druk onder 0,2 bar zakt.
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”