R1150RT op LPG
Moderator: RT_Patrick
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
R1150RT op LPG
Ik moet binnenkort veel saaie kilometers gaan maken met de RT. Ik was een tijd geleden al eens gestuit op de website http://www.motoropgas.nl/, heb inmiddels wat gemailed met eigenaar maar wil toch ook ons collectieve geheugen en mogelijke ervaringen eens polsen over dit onderwerp. Zaken als terugverdienen kan ik allemaal zelf wel bepalen, het gaat mij om lange termijn gebruikservaringen met deze opzet bij een motor, met de auto heb ik er jaren mee gereden dus die ervaring is er wel.
Wie opent?
Wie opent?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- BertL
- 2024
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Re: R1150RT op LPG
Op het K-forum "rijden" motoren op lpg rond. Hierbij de linknaar het desbetreffend topic.
Misschien heb je er iets aan, Baird.
Misschien heb je er iets aan, Baird.
GrTz
BertL
BertL
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Tja..zoals op de bewuste pagina zelf al meteen aangegeven, je zit dan wel met die knoepert van een lpg-tank :shock:. Voor een duo-passagier is er ook meteen geen plaats meer..
. Misschien iets voor degenen die veel zakelijke kilometers maken...nooit een duo-passagier hebben én...die het niet erg vinden om met zo'n reddingsboot capsule achterop te rijden... 

- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Gas is om op te koken...
Ik heb in de automotive veel ellende ervaren met LPG en als ik zie hoe gevoelig onze techniek al is mbt KFR (bougies, afstellingen, synchronisatie, gaskabels etc) als ze op benzine lopen, dan vraag ik me in alle oprechtheid af hoe je een RT aan de praat kunt houden op een alternatieve brandstof. Alleen al het koelend vermogen van onze olie/lucht gekoelde blokken lijkt mij, met wat ik van mijn opleiding herinner, al volstrekt ontoereikend om je kleppen en zuigers heel te houden. Als je genoeg liggende gelden hebt om een dergelijk experiment te kunnen bekostigen en daarna nog een fijne RT (op benzine) weer kunt kopen, zonder dat het financieel al te veel pijn doet, lijkt het me de moeite waard, maar anders zou ik er zeker niet aan beginnen...
Bert M

Ik heb in de automotive veel ellende ervaren met LPG en als ik zie hoe gevoelig onze techniek al is mbt KFR (bougies, afstellingen, synchronisatie, gaskabels etc) als ze op benzine lopen, dan vraag ik me in alle oprechtheid af hoe je een RT aan de praat kunt houden op een alternatieve brandstof. Alleen al het koelend vermogen van onze olie/lucht gekoelde blokken lijkt mij, met wat ik van mijn opleiding herinner, al volstrekt ontoereikend om je kleppen en zuigers heel te houden. Als je genoeg liggende gelden hebt om een dergelijk experiment te kunnen bekostigen en daarna nog een fijne RT (op benzine) weer kunt kopen, zonder dat het financieel al te veel pijn doet, lijkt het me de moeite waard, maar anders zou ik er zeker niet aan beginnen...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Bert,
Hier heb je mijn 2 centen...
Beter is op en watergekoelde lijn motor (K serie bvb) aan te brengen.
Ik ben geen expert met ervaring maar het lijkt mij logischer dat deze brandstof met een hogere ontstekingstemperatuur +/- 500 C dan benzine +/- 260 C zal beter functioneren in kleinere verbrandingskamers met een meer constante omgevingstemperatuur. Ik denk dat je het goed weet wat negatieve gevolgen vroegtijdig detonatie( aka pingelen) met zich mee brengt.
In iedere geval het lijkt mij een leuke project en wens ik je veel succes. Zeker geen slecht idee met de trend bij de pomp !
gr, Kenny
Hier heb je mijn 2 centen...
Beter is op en watergekoelde lijn motor (K serie bvb) aan te brengen.
Ik ben geen expert met ervaring maar het lijkt mij logischer dat deze brandstof met een hogere ontstekingstemperatuur +/- 500 C dan benzine +/- 260 C zal beter functioneren in kleinere verbrandingskamers met een meer constante omgevingstemperatuur. Ik denk dat je het goed weet wat negatieve gevolgen vroegtijdig detonatie( aka pingelen) met zich mee brengt.
In iedere geval het lijkt mij een leuke project en wens ik je veel succes. Zeker geen slecht idee met de trend bij de pomp !
gr, Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 19 sep 2012, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gas is niet op te koken gas is prima om op te rijden.
Het gezeur van ellende van gas ligt ver ver achter ons het probleem zit hem daarin dat je in de auto wereld zoals hierboven bedoeld werd de juiste merk moet hebben.
Peugeot bv kan prima op gas
Zelf rijd ik 230.000 km op gas zonder 1 probleem
Op de BMW de klepspeling zal je vaker in de gaten moeten houden op gas, als je altijd flink aan het gas hangt zou ik het afraden.
Een Gas rijder weet dat je niet moet scheuren op gas dan komen op den duur wel problemen maar bij normaal rij gedrag gaat het prima.
Je kan het wiel zelf uit vinden Het probleem is dat je met een lucht gekoelde motor een warmte geleidings staaf nodig hebt die is nodig om het vloeibaargas gas vorming te maken.
vw had zon ding in de uitlaat en dan doel ik op lucht gekoelde motor in de bestel busjes.
Maar ben wel benieuwd eenvoudig is anders een uitdaging is het zeker wel
Het gezeur van ellende van gas ligt ver ver achter ons het probleem zit hem daarin dat je in de auto wereld zoals hierboven bedoeld werd de juiste merk moet hebben.
Op de BMW de klepspeling zal je vaker in de gaten moeten houden op gas, als je altijd flink aan het gas hangt zou ik het afraden.
Een Gas rijder weet dat je niet moet scheuren op gas dan komen op den duur wel problemen maar bij normaal rij gedrag gaat het prima.
Je kan het wiel zelf uit vinden Het probleem is dat je met een lucht gekoelde motor een warmte geleidings staaf nodig hebt die is nodig om het vloeibaargas gas vorming te maken.
vw had zon ding in de uitlaat en dan doel ik op lucht gekoelde motor in de bestel busjes.
Maar ben wel benieuwd eenvoudig is anders een uitdaging is het zeker wel
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Ik feliciteer je van harte: mijn ervaringen met LPG-inbouw heb ik opgedaan tussen 1994 en 1999 bij Citroën (zelfde blokken als Peugeot...) en maar liefst één op de drie nieuw afgeleverde voertuigen op LPG draaide in die jaren niet aan stront cq leed niet aan ongeneeslijke motormanagement problemen... Je zult begrijpen dat ik, na 5 jaar schreeuwende, huilende en agressieve klanten tegenover me te hebben gehad, er nog steeds een beetje sceptisch tegenover sta...thooms schreef: knipperdeknip:
.... het probleem zit hem daarin dat je in de auto wereld zoals hierboven bedoeld werd de juiste merk moet hebben.
Maar goed: Ieder zijn ding, ieder zijn pad...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Bert M
Bert M
Hoi Bert
Je hebt inderdaad de eerste electronische gas systemen gehad vialle met defecte pompen injectoren die defect gingen.
Ik heb ze ook mee gemaakt maar het wat niet zo dat het een complete ramp was.
De gas systemen tegenwoorden zijn uitmuntend de pompen hoor en merk ik zelf niets meer van injectoren zijn enorm verbeterd.
De kwaliteit is dus enorm goed te noemen tegenwoordig
Ik heb het verhaal gelezen over de inbouw van gas op de boxer motor en er zijn geen noemens waaridge problemen opgetreden met zijn motor.
JE moet alleen wel rekening houden wat wil je later met de motor bedoel in ruilen zal lastig worden.
Aan de andere kant een motor met die km stand levert dan toch weinig op.
Het rijden op gas moet gewoon je ding zijn dan heb je er ook ernorm veel plezier van.
Je hebt inderdaad de eerste electronische gas systemen gehad vialle met defecte pompen injectoren die defect gingen.
Ik heb ze ook mee gemaakt maar het wat niet zo dat het een complete ramp was.
De gas systemen tegenwoorden zijn uitmuntend de pompen hoor en merk ik zelf niets meer van injectoren zijn enorm verbeterd.
De kwaliteit is dus enorm goed te noemen tegenwoordig
Ik heb het verhaal gelezen over de inbouw van gas op de boxer motor en er zijn geen noemens waaridge problemen opgetreden met zijn motor.
JE moet alleen wel rekening houden wat wil je later met de motor bedoel in ruilen zal lastig worden.
Aan de andere kant een motor met die km stand levert dan toch weinig op.
Het rijden op gas moet gewoon je ding zijn dan heb je er ook ernorm veel plezier van.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Sinds gistermiddag 15:30 een andere functie binnen het bedrijf waardoor die vele saaie kilometers niet meer gaan ontstaan, dus de noodzaak om op LPG te gaan rijden is weer weg, het blijft verder wel een technisch boeiend item. Iedereen bedankt voor de reacties so far!
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Edwin1970
- Type: R1100RT
- Bijz: BOUWJAAR 2000
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Een andere functie en de keuze wel of geen lpg hoeft niet meer gemaakt te worden! Soms lossen 'problemen' zichzelf op.
Zelf rijd ik al 10 jaar lpg. Eerst met een Renault laguna. Laatste 2 jaar met citroen C8. Geen enkel probleem. Alleen de kleine actieradius dan......
En de hoge wegenbelasting, maar ja, de overheid moet ergens zijn geld vandaan halen, toch?
Rijdend NL is dan een gemakkelijke prooi.

Zelf rijd ik al 10 jaar lpg. Eerst met een Renault laguna. Laatste 2 jaar met citroen C8. Geen enkel probleem. Alleen de kleine actieradius dan......
En de hoge wegenbelasting, maar ja, de overheid moet ergens zijn geld vandaan halen, toch?
Rijdend NL is dan een gemakkelijke prooi.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht