geen stroom bij aanzetten contact.

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Miki1967
Type: R1100RT
Bijz: net gekocht. heeft elektrisch probleem
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drunen

geen stroom bij aanzetten contact.

Ongelezen bericht door Miki1967 »

Goedemiddag allemaal,
Zoals al verteld in mijn voorstelpraatje heb ik kortgeleden een R1100RT aangeschaft voor weinig geld.
Alleen hij doet het niet :( . Je kunt niet alles hebben natuurlijk. Big RT Smile

Ik heb nu de accu opgeladen en dan doet het klokje het wel maar ik heb voor de rest nergens stroom. Als ik het contact aanzet dan doet hij dus helemaal niets. Ik heb de zekeringen gecontroleerd maar die zijn volgens mij allemaal in orde (doorgemeten met multimeter).

Heeft iemand een idee wat het kan zijn of hoe ik dit aan moet gaan pakken?

Alvast bedankt voor jullie kennis.
Isaac
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: geen stroom bij aanzetten contact.

Ongelezen bericht door Isaac »

Hoe technisch ben je?
Heb je een schema van de motor?
Dan een stukje uitleg wat je kan proberen.
Helemaal niets dan kan het zijn dat er een draadbreuk of wat vaker voorkomt een los contact in het contactslot.
Wat je in ieder geval kan testen of dat de parkeer verlichting wel werkt. Deze gaat aan door het contactslot volledig linksom te draaien.
Het slot heeft 4 standen. parkeer verlichting, uit, accessoires en contact.
Als die stand al niet werkt dan betreft het de voeding naar het contactslot.
Miki1967

Isaac,
Helemaal naar links is toch het stuurslot? Moet ik dan ook de schakelaar van de alarmlichten aanzetten?

Bedankt, Mike
Isaac

Hallo Mike,

De meest linkse stand is de stand waarin achterlicht en het kleine bolletje van het voorlicht als parkeer verlichting gaat branden (normaal tenminste0
De stand "uit" is de stand zoals deze standaard wordt weggezet en de sleutel uit het slot gehaald kan worden. Ook in de parkeerstand kan je uiteraard de sleutel er uit halen.
De accessoire stand dient om radio en dergelijke te voorzien van stroom. Sleutel kan er niet uit gehaald worden.
De contact stand laat alles op het dashboard branden, schakelt de brandstofpomp en ontsteking in zodat er gestart kan worden. De sleutel wordt eveneens geblokkeerd op verwijderen.
Er zitten dus 4 standen op. Let op met tellen dat je dus vanaf de 1e stand slechts 3 andere standen kan schakelen. Totaal geeft dat dan 4 standen.
Miki1967

Isaac,

Ik heb maar 3 standen: Helemaal naar links is het stuurslot, dan de middelste stand R en dan helemaal naar rechts de ON stand.
De motor is een R1100RT uit 1998.

Groet Mike.
Isaac

Het is niet onmogelijk dat het parkeerlicht dan later is ingevoerd bij de 1100. Dat moet ik even nakijken. Hier kom ik op terug. Ik had ook de vraag gesteld of je wat technisch bent. Kan je spannings metingen verrichten als ik aangeef waar je wat moet meten?
Miki1967

Goedemorgen Isaac,

Ik denk wel dat ik dat kan. Ik heb in ieder geval geen 2 linkerhanden dus dat scheelt.
Isaac

Ik heb in het schema gekeken van de RT voor 2000 en ook daar staan 4 standen bij. De P, OFF, R en ON. Maar dat maakt niet uit we gaan gewoon wat meten. Je hebt nodig een spannings meter of een test schroevendraaier met lampje voor 12 volt. Een los 12v bolletje met twee draadjes werkt ook goed.
Ik heb bijgesloten het aanzicht van je zekeringen kast. Is ook handig om deze uit te printen en aan de binnenzijde van je dekseltje te plakken.
De zekeringen hebben meestal geen afdekking dus zou je zonder ze er uit te hoeven halen metingen kunnen doen.
Bij gebruik van een voltmeter moet je de zwarte draad ergens tussen klemmen zodat deze verbonden is met het chassis (de min) van de motor.
Met de rode draad gaan we meten.
Als de motor op stuurslot staat dan moeten er al zekeringen zijn die continue spanning hebben. Dat gaan we eerst testen.
Zekering 3, 5 en 6 zouden dus spanning moeten hebben. Een zekering heeft 2 kanten aan beide zijden (mits deze er in kan blijven zitten) moet je nu al 12 volt hebben. Als je de zekering er uit moet halen om te meten heb je uiteraard maar aan 1 zijde spanning.
Als dit goed gaat gaan we naar de accessoire stand.
Dan zou nu ook zekering 8 (radio) spanning moeten hebben. Hier zit verder niets op.
Als ook dit goed gaat gaan we naar de laatste stand ON.
Zekering 1 en 7 moeten dan spanning krijgen.
Als je de rem (voor of achter) gebruikt zou dus nu ook het remlicht moeten werken.
Ik hoor het wel tot hoeverre de metingen kloppen.
Het is geen overbodige luxe om, als je de zekeringen er uit moet halen omdat ze aan de bovenzijde dicht zijn, deze even door te meten.
Tot zover even succes.
Bijlagen
zekeringkast.jpg
zekeringkast.jpg (41.86 KiB) 88 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Isaac op 24 jun 2025, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Miki1967

Isaac,

Ik ga hier volgende week mee aan de slag. deze week heb ik het druk op mijn werk dus kom ik er niet aan toe. Ik hou je op de hoogte wat de uitkomsten zijn.

Alvast bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet Mike
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 16 jun 2025, 16:46Helemaal niets dan kan het zijn dat er een draadbreuk of wat vaker voorkomt een los contact in het contactslot.
Ik heb dit eens gehad bij een oude R1100RT: de kabel naar het contactslot gaf af en toe slecht contact, waardoor de motor afsloeg bij een bepaalde stand van het stuur; door aan de kabel te rommelen was het dan weer tijdelijk "Opgelost".

Even voor de volledigheid: wanneer alles goed werkt en je zet het contact aan, dan hoor je dit (de benzinepomp) te horen:
Groeten,

Peter

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”