Als je de R1100RT op het stuurslot zet, zie handleiding

, gaan alle stroomverbruikers die via het contact gaan, uit.
Dus ook verlichting, radio, etc.
Wel zou ik adviseren de motor te starten, en pas daarna de verlichting in te schakelen.
Omdat door het starten van de fiets, de belasting nogal wisselt, waardoor de spanning kan fluctueren, wat niet goed is voor de levensduur van je koplamp, in principe.
Ik heb altijd een routine;
- Controleren oliepeil voordat ik de dame verplaats
- kauwgum pakken
- Lange sokken aan
- ....(ik zal je dat alles verder besparen :lol: )
Maar 1 van de dingen die ik altijd doe, naast het controleren of de remlichten en knipperlichten het doen, is dat ik altijd ook even 1 hand voor de koplamp hou nadat ik op de dame zit en voordat ik van de middenbok af ga, dan zie je het schijnsel van de verlichting "weerspiegelen" in je handschoen.
Soms staat er ook een auto in de buurt geparkeerd met de ideale achterruit (niet te schuin staande ruit), die is perfect om alle verlichting te controleren terwijl je op de dame zit. Of anders een winkel- of woning-ruit, schuurdeur-ruit, etc.
Als je dat met een regelmaat doet, wordt het routine en vergeet je nimmer meer je verlichting aan te zetten of te controleren.
Althans, zo werkt het bij mij, want ik ben uiteindelijk ook maar een gewoontedier wat dat betreft.