Trekveer in koffer monteren
Moderator: RT_Patrick
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Trekveer in koffer monteren
Het touwtje in mijn rechter zijkoffer, die de klep vast houdt, is losgeschoten van de ronde trekveer. Dit is links ook als eens gebeurd, maar toen heeft de dealer het gefixt. Nu wil ik het zelf maken.
Bij demontage van de veer (2 schroefjes) springt de veer uit de houder. Die krijg ik er nog wel weer in (eerst verkeerd om, maar dan toch goed).
De vraag is nu: hoe breng je de veer op spanning en monteer je die weer met het touwtje er weer in gemonteerd?
Als ik de veer opwind, springt deze elke keer uit de houder. Heeft iemand dit ook gehad, en misschien een handige tip/truc?
Bij demontage van de veer (2 schroefjes) springt de veer uit de houder. Die krijg ik er nog wel weer in (eerst verkeerd om, maar dan toch goed).
De vraag is nu: hoe breng je de veer op spanning en monteer je die weer met het touwtje er weer in gemonteerd?
Als ik de veer opwind, springt deze elke keer uit de houder. Heeft iemand dit ook gehad, en misschien een handige tip/truc?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- siebke
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Trekveer in koffer monteren
Kun je het touwtje er niet eerst bijna helemaal in winden met de veer maar nét een beetje op spanning? Daarna monteren en het touwtje dan uittrekken tot aan het (volledig) geopende deksel? Daarmee trek je de veer op spanning en bij het sluiten trekt de veer het koordje naar binnen. Of schrijf ik nu iets stoms? 

As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- HansD
Dat is nog niet zo’n gek idee. Ik ga het proberen!siebke schreef: 05 apr 2025, 22:16 Kun je het touwtje er niet eerst bijna helemaal in winden met de veer maar nét een beetje op spanning? Daarna monteren en het touwtje dan uittrekken tot aan het (volledig) geopende deksel? Daarmee trek je de veer op spanning en bij het sluiten trekt de veer het koordje naar binnen. Of schrijf ik nu iets stoms?![]()
- HansD
Het is gelukt om de veer op deze manier te monteren zonder dat de veer er telkens uit springt.HansD schreef: 06 apr 2025, 12:14Dat is nog niet zo’n gek idee. Ik ga het proberen!siebke schreef: 05 apr 2025, 22:16 Kun je het touwtje er niet eerst bijna helemaal in winden met de veer maar nét een beetje op spanning? Daarna monteren en het touwtje dan uittrekken tot aan het (volledig) geopende deksel? Daarmee trek je de veer op spanning en bij het sluiten trekt de veer het koordje naar binnen. Of schrijf ik nu iets stoms?![]()
Maar na montage rolt het touwtje niet op. Ik heb de veer goed gemonteerd. Kennelijk klemt er ergens iets!?
- siebke
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Touwtje nét één keer te weinig omwonden? Kans bestaat dat dan de veer te ver uitgerekt wordt en zich ergens vastzet. Maar heb je al geprobeerd een kort (stevig) rukje aan het touwtje te geven, zodat er weer beweging in de veer komt? Of.... is de veer nu afgebroken (had ik laatst bij het vernieuwen van het rolluiklint
)?

As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht