Gaskabel bijstellen bij motorblok (te hoog toerental)
Moderator: RT_Patrick
- Viridis
- Type: R1200RT
- Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur. Uit 2006.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Contacteer:
Gaskabel bijstellen bij motorblok (te hoog toerental)
Goedendag,
bij mijn R1200RT (2006) is het toerental te hoog. De speling in de gashendel is nul, dus minimale beweging in de gashendel zorgt al voor toename in het toerental. De kabel moet dus worden verlengd.
Dit zou heel makkelijk aangepast kunnen worden bij de gashendel zelf, door te draaien aan de stelschroeven van de kabelbehuizing. Echter: die is al maximaal versteld.
Ik moet dus de kabellengte aanpassen waar de kabel bij het motorblok uit komt. Voor ik dit doe, wil ik wel graag weten hoe ik dat moet doen. Helaas kan ik daar geen YT-video over vinden, waarin dit wordt uitgelegd. Ook mijn Haynes-manual maakt dit niet duidelijk.
Weet hier iemand hoe ik te werk moet gaan? Liefst middels een YT-video. Maar foto's doen het ook.
Dank alvast en een hele fijne dag toegewenst.
Ulrich
bij mijn R1200RT (2006) is het toerental te hoog. De speling in de gashendel is nul, dus minimale beweging in de gashendel zorgt al voor toename in het toerental. De kabel moet dus worden verlengd.
Dit zou heel makkelijk aangepast kunnen worden bij de gashendel zelf, door te draaien aan de stelschroeven van de kabelbehuizing. Echter: die is al maximaal versteld.
Ik moet dus de kabellengte aanpassen waar de kabel bij het motorblok uit komt. Voor ik dit doe, wil ik wel graag weten hoe ik dat moet doen. Helaas kan ik daar geen YT-video over vinden, waarin dit wordt uitgelegd. Ook mijn Haynes-manual maakt dit niet duidelijk.
Weet hier iemand hoe ik te werk moet gaan? Liefst middels een YT-video. Maar foto's doen het ook.
Dank alvast en een hele fijne dag toegewenst.
Ulrich
- QuickFix
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Gaskabel bijstellen bij motorblok (te hoog toerental)
Ik hoop dat je bedoeld: "Helemaal ingedraaid", maar vind het raar dat je "Een langere kabel" moet monteren; zolang je geen custom fiets hebt, *zouden* zaken als kabels gewoon een standaard lengte moeten hebben en is enige afstelling alleen nodig bij slijtage.
Groeten,
Peter
Peter
- Viridis
- Bijz: Rood met zwart: de mooiste kleur. Uit 2006.
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Contacteer:
Met 'maximaal versteld' kun je inderdaad lezen 'helemaal ingedraaid'
Het komt in ieder geval daar op neer, dat ik het kabel moet verstellen bij het motorblok.
Dit heb ik ooit bij mijn oude Honda gedaan, maar dat was een motor met carburateur.
En nee, ik schrijf niet dat ik een langere kabel moet monteren. Het is inderdaad geen custom fiets.
Gegroet.
Het komt in ieder geval daar op neer, dat ik het kabel moet verstellen bij het motorblok.
Dit heb ik ooit bij mijn oude Honda gedaan, maar dat was een motor met carburateur.
En nee, ik schrijf niet dat ik een langere kabel moet monteren. Het is inderdaad geen custom fiets.
Gegroet.
- Tieflaar
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
Bij het vervangen van de kabels zal ook afstellen nodig zijn. Toch?
Hier is een YT met vervanging. Zie je in ieder geval ook hoe het in elkaar steekt.
Maar misschien had je hier zelf ook al aan gedacht.
Overigens loop je wel het risico dat door links/rechts ongelijk afstellen dat de motor out-of-sync raakt.
https://youtu.be/uuk-AhSKdwo?si=avbNAQobiXLFMUkL
Hier is een YT met vervanging. Zie je in ieder geval ook hoe het in elkaar steekt.
Maar misschien had je hier zelf ook al aan gedacht.
Overigens loop je wel het risico dat door links/rechts ongelijk afstellen dat de motor out-of-sync raakt.
https://youtu.be/uuk-AhSKdwo?si=avbNAQobiXLFMUkL
Grrrroet, Jack
-
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Is dat altijd zo geweest ?
BinnenKabels krimpen en buitenkabels rekken niet zomaar, wat slijtage inwendig maakt bocht van binnenkabel op zijn hoogst ietsje korter waardoor extra speling zou ontstaan.
Welke actie heeft er plaatsgevonden ?
Zit de kabel ergens geforceerd knel of in een korter bochtje gelegd tijdens wat sleutelwerk ?

BinnenKabels krimpen en buitenkabels rekken niet zomaar, wat slijtage inwendig maakt bocht van binnenkabel op zijn hoogst ietsje korter waardoor extra speling zou ontstaan.
Welke actie heeft er plaatsgevonden ?
Zit de kabel ergens geforceerd knel of in een korter bochtje gelegd tijdens wat sleutelwerk ?
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Bij het linkergasklephuis, borgmoertje van je gaskabel iets losdraaien en dan stelboutje iets indraaien, daarna borgmoertje weer vast draaien.. Je krijgt dan speling op je gashendel als het goed is.
Ben wel benieuwd hoe dit is gekomen.
Ben wel benieuwd hoe dit is gekomen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht