Aangezien de vorige eigenaar nogal wat woonwerk in zomer en winter had gedaan en de laatste jaren weinig aan onderhoud, werd het wel eens tijd voor een grote schoonmaak, reparatie en onderhoud.
Even een verslagje:
Er zijn nogal wat zaken die aandacht verdienen zo zijn er;
- De banden (dot uit 2009). (inmiddels vervangen Bridgestone BT023)
- Enige pekelschade
- Bedrading Knipperlicht links voor geoxideerd. Slecht contact waardoor knipperlicht af en toe uitvalt. (aangepakt nu helemaal ok)
- Bij linker kap bij opbok greep is het plastic pennetje afgebroken wat in de rubber ring van het frame moet vallen. (gefixed)
- De ruit is verweerd (inmiddels gepolijst)
- De motor is erg vuil aan de buitenkant en aan de binnenkant achter de kuipdelen. (inmiddels schoongemaakt)
- ABS lampje knippert (Na een nieuwe accu geheel geen ABS storing meer gehad)
- Benzine/Olie/Versnelling/Klok display doet het in zn geheel niet meer. (inmiddels gefixed met eentje van MP)
- Handvatten zijn in staat van ontbinding (De rechter zelfs een soort van kneedbaar rubber

- De remmen voor en achter zijn aan onderhoud toe. Voor nieuwe blokken, achter nieuwe blokken en de schijf. (Nieuwe remblokken, nieuwe remschijf achter en GoodRidge remleidingen rondom gemonteerd en hele iABS systeem gespoeld/ververst)
- Er is een benzine lucht waarneembaar na het rijden als de tank redelijk vol is. (O-Ring tankvul opening vervangen door de juiste maat)
Afgelopen dagen druk bezig geweest om bovenstaande lijstje af te werken.
Zo heb ik eerst de ruit aangepakt. Aangezien deze erg verweerd was heb ik nog overwogen een andere to scoren. Uiteindelijke
toch maar mijn polijst spulletje tevoorschijn gehaald en gaan polijsten.
Pffffttt wat een klus. Uiteindelijk is het mij toch gelukt de verweerde/aangetaste ruit weer enigzins toonbaar te krijgen.
Daarna naar de bandenboer voor een setje nieuwe Bridgestone BT 023. Met de oude banden was het geen rijden meer.
Wel vreemd dat na het vervangen van de banden de motor naar rechts neigt terwijl dat met de oude banden niet zo was.
Terug gegaan naar de dealer om alles nog eens na te lopen. Maar deze kon niets vreemds vinden.
Dit blijft dus nog even een raadsel

Verder rijd de motor nu veel beter met de nieuwe sloffen.
Voor het ABS probleem heb ik een afspraak gemaakt en gaat ie volgende maand naar de dealer om eerst een diagnose te doen. Aangezien een ABS storing diverse oorzaken kan hebben van een eenvoudig (goedkoop) probleem tot een totale (dure) revisie/vervanging. Op basis van de diagnose ga ik dan bepalen of het de moeite waard is van repareren of ombouwen naar niet ABS.
Om de ander zaken aan te pakken de motor eerst maar eens uitgekleed

Bij de vulopening van de tank was het probleem met de benzinelucht ineens duidelijk. De rubber ring die de aansluiting heeft met de tank was iets te dik en iets te groot qua diameter, waardoor er benzinedamp lekt. Bij de BMW dealert een nieuwe O-ring gehaald en deze gemonteerd, probleem opgelost.
Vervolgens met de uitgeklede naked bike naar de wasstraat met 2 flacons motorreiniger en alle delen 2 keer met motorreiniger schoongemaakt en ruim met hoge druk gewassen en gespoeld. Wat een wereld van verschil

Thuis aangekomen alles lekker laten drogen en vervolgens alle delen die niet in het zicht zitten ingespoten met Korrosions Schutz S100
Luchtfilter / bougies gecontroleerd, waren nog spik en span. Overweeg wel om bougies te gaan vervangen. Er zitten nu NGK BRK7EKC bougies in, maar ik overweeg Brisk Premium DOR 14 LGS omdat bij constante loop nogal wat KFR optreed (Konstant Fahr Ruckeln).
Nieuwe Handvatjes gehaald en gemonteerd. Tip van de dealer om bij de montage de compressor te gebruiken en bij het erop schuiven lucht tussen het handvat te blazen. Ik moet zeggen dat de montage hiermee een stuk gemakkelijker gaat.
Vervolgens alle losse kuipdelen gereinigd buiten/binnen en weer gemonteerd.
Pennetje linker kap bij opbok greep opgelost door boutje met daarop een busje zodat deze in het frame rubber valt.
Als laatste de bedrading en stekkertjes van de linker en rechter knipperlichten voor schoongemaakt en ingespoten met contactspray.
Motor eens lekker gepoetst.
Er moet nog meer gebeuren maar voorlopig staat hij er weer een stuk beter bij

Wordt vervolgd