schakelprobleem neutraal naar 1ste met R1200RT

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
guischonken

schakelprobleem neutraal naar 1ste met R1200RT

Ongelezen bericht door guischonken »

Meestal gaat het goed, maar soms slaat het noodlot toe.
Je staat in neutraal en het verkeerslicht komt op groen.
Even naar 1ste schakelen en wegwezen. Vergeet het maar, niet in eerste te krijgen.
Daar sta je dan voor aap.
Ben ik de enige met dit probleem ? Wat doe ik fout, of is de zaak gewoon slecht afgesteld ?
**AC**

Re: schakelprobleem neutraal naar 1ste met R1200RT

Ongelezen bericht door **AC** »

Hoi,

Je post zit in een verkeerde topic denk ik zo, maar om je alvast een antwoord te geven:

Er is niets fout aan je RT. Kan soms wel eens voorkomen. Wat bij mij wel eens helpt is meerdere malen de koppeling in te knijpen en dan schiet hij meestal wel weer goed. Heel misschien zou het ook kunnen liggen aan het feit dat hij een tijd stil heeft gestaan en dat de olie stroperig is of zo? Dat laatste weet ik niet zeker maar is gewoon een hersenspinsel van mij :D

Succes!

Gr. Milan
Noortukker
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door Noortukker »

Hoi,

Komt bij mij ook een enkele keer voor als ik net de motor gestart heb.
Onderweg heb ik er eigenlijk nooit last van.
Maar een keertje de koppeling oplaten komen verhelpt het "probleem"

groet,
André
Van A naar B is het leukst op een RT
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

guischonken schreef:Meestal gaat het goed, maar soms slaat het noodlot toe.
Je staat in neutraal en het verkeerslicht komt op groen.
Even naar 1ste schakelen en wegwezen. Vergeet het maar, niet in eerste te krijgen.
Daar sta je dan voor aap.
Ben ik de enige met dit probleem ? Wat doe ik fout, of is de zaak gewoon slecht afgesteld ?
Natuurlijk doe je niks fout. je mag gewoon verwachten dat de bak doet wat je van hem vraagt. helaas lukt dat niet altijd. zoals hierboven geopperd is soms het op laten komen van de koppeling en weer inknijpen de oplossing. Dat gebeurt ook wel onder het rijden dat hij niet terug wil schakelen dan koppeling los en eerst omhoog schakelen en dan weer terug. Maar normaal is het natuurlijk niet (of voor BMW dan weer wel). Komt het vaak voor dan is het tijd voor de motordokter. maar je kan natuurlijk voor het stoplicht al eerder proberen naar 1 te schakelen lukt dat niet dan rijd je gewoon in 2 weg Dat doe ik ook wel eens.

En als de versnelling in neutraal staat was je toch al niet van plan weg te sprinten anders stond ie al in zijn 1 stond je op scherp dan sta je te gassen en wil weg rijden en je motor slaat af. Ja dan sta je voor L ....... Gelukkig heb je dan een helm op herkennen ze je toch niet.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik ken het ook. De bak doet niet altijd wat ik wil. Volgens mij echt boxer BMW.Wat mij helpt is een beetje (tussen) gas geven. Als de bak dus niet wil wat ik wil dan geef ik een beetje gas en direct na dichtdraaien de versnelling intrappen. Werkt altijd.
groet
Jan
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Overkomt mij ook vaker. Simpel op te lossen (in het geval van neutraal naar z'n één bij stilstaande motor) door druk op het schakelpedaal te houden en dan voorzichtig de koppeling een tikkie te laten aangrijpen. Normaal glijdt hij er dan in als een heet mes door de boter :-)

Tom.
guischonken

Ongelezen bericht door guischonken »

Ik ben dus niet de enige met dit probleempje, wat een opluchting.
Ondertussen heb ik ook gemerkt dat de stand van de koppelingshendel bij het schakelen een invloed heeft.
De koppelingshendel een beetje lossen help om hem van neutraal in 1ste te krijgen.
50 jaar geleden hadden de meeste vrachtwagens nog geen gesynchroniseerde versnellingsbak
Men moest toen tussengas geven om te kunnen schakelen.
Maar we aanvaarden dit vandaag blijkbaar nog als het om een BMW-bike gaat. Liefde is blind!
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

han62 schreef:....... Gelukkig heb je dan een helm op herkennen ze je toch niet....
:lol: :lol: :lol:
HAns

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”