Schakelprobleem R 1150 RT

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Peter 2281

Schakelprobleem R 1150 RT

Ongelezen bericht door Peter 2281 »

Beste Forumleden,

Ik heb helaas een probleem met mijn R1150RT twinspark, sinds gisteren is het euvel er in gekomen dat hij slecht tot niet meer terug wil schakelen.
Dit is bij alle versnellingen, maar niet elke keer. Soms doet hij het gewoon goed en ineens als je terug wilt schakelen voelt het alsof je hem niet goed in de tandwielen krijgt. Kopelen doet hij wel, en opschakelen is ook geen probleem. Wie weet waar het aan kan liggen?

Mijn fiets heeft 102.500 km. gereden en de versnellingsbakolie zit er 20.000 km. in dus is aan vervanging toe. ( = Belray olie )

Ik zie graag jullie ervaring tegemoet, motorgroet Peter
Stoffel

Re: Schakelprobleem R 1150 RT

Ongelezen bericht door Stoffel »

long shot maar na het klussen heb ik mijn versnellingspook niet goed vast gedraaid. Na een tijdje zat een beetje speling op waardoor schakelen niet goed meer ging. Even vast draaien en alles was ok.

Stoffel
Peter 2281

Stoffel bedankt voor je reactie,

Helaas was ik vergeten erbij te zetten dat mijn schakelpook zichtbaar goed vast zit en geen speling heeft op de uitgaande as van de versnellingspook en ook de overbrenging achter het schermplaat ziet er nog goed uit. Op het moment dat ik hem niet terug kan schakelen komt de pook ook niet helemaal tot onder aan de schermplaat dus heeft de pook nog genoeg ruimte.

Met vriendelijke motorgroet Peter
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Let op het juiste aandraaimoment van de schakelpook. Te vast en te los is beide niet schakelen.
Ik dacht 18 nm.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Achter de schermplaat zit een heel stelsel van stangetjes en busjes waar ook van alles mis mee kan zijn.
(Bij twijfel eens schoonmaken en bij uit elkaar halen gelijk busjes vervangen.)
Bij mijn -1100- is dat eens gedaan door Joost motoren en dat maakte een wereld van verschil, maar de bak schakelde wel goed daarvoor al.

hans
Peter 2281

Beste Forumleden,

Bedankt voor jullie tips, met een beetje voorbehoud heb ik het euvel gevonden. De schakelvork komt niet goed terug na terugschakelen waardoor een 2e keer terugschakelen niet gaat. Mogelijk dat de veer binnen de bak is gebroken of losgegaan. Na reparatie laat ik weten wat het exact was.

Met vriendelijke motorgroet, Peter
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ga je het zelf doen? Succes _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Peter 2281

Hallo heren,

Na de tips van jullie had ik eerst alleen de busjes en dergelijke schoongemaakt achter de schermplaat. Dit heeft het een paar maanden gehouden.
Ondertussen heb ik dat ik toevallig toch bij de dealer was de nylon bussen en asje besteld en ondertussen erop gezet. Ja dealer had het niet op voorraad.
Als het goed is ben ik nu volledig van het probleem af, hij komt na het terugschakelen weer goed in de middenstand de schakelvork.
Het zelf doen duurde mij ongeveer een uurtje tot 1 1/2 uur en het was klaar. Dus en simpel klein klusje.

Groeten Peter

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”