luide klak bij in 1ste schakelen
Moderator: RT_Patrick
luide klak bij in 1ste schakelen
Altijd, zonder uitzondering een luide klak bij het in 1ste versnelling schakelen. Hij vind de 1ste versnelling altijd keurig van de 1ste keer. Maar de klak is wel heel erg luid en zelfs voelbaar. Gisteren de motor bij de dealer binnen gedaan voor 1ste onderhoud en hier melding van gemaakt. Zou heel normaal zijn volgens hen, komt door groot volume overbrengingsverhouding of zoiets (heb heb niet helemaal begrepen) en zou enkel bij de nieuwe serie lc's zijn. Dus ik neem aan dat iedereen met een r1200rt lc dit fenomeen waarneemt?
Re: luide klak bij in 1ste schakelen
Klopt. Ik verneem hetzelfde bij het inschakelen vanuit stilstand, van de eerste versnelling.theridingman schreef:Altijd, zonder uitzondering een luide klak bij het in 1ste versnelling schakelen. Hij vind de 1ste versnelling altijd keurig van de 1ste keer. Maar de klak is wel heel erg luid en zelfs voelbaar. Gisteren de motor bij de dealer binnen gedaan voor 1ste onderhoud en hier melding van gemaakt. Zou heel normaal zijn volgens hen, komt door groot volume overbrengingsverhouding of zoiets (heb heb niet helemaal begrepen) en zou enkel bij de nieuwe serie lc's zijn. Dus ik neem aan dat iedereen met een r1200rt lc dit fenomeen waarneemt?
Bijna altijd lukt het mij de eerste versnelling zonder klak te schakelen wanneer ik bijv. langzaam aan kom rijden bij een verkeerslicht en dan vlak voor stilstand van 2 naar 1 schakel.
Ook is de klak minder wanneer vanuit stilstand en de RT LC op de hill hold staat, in de 1 wordt geschakeld.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
De mooie benaming is clutch drag. Een bijkomstigheid van natte plaatkoppelingen. En dit heeft weer veel te maken met de viscositeit van de olie. Door de olie verbind je als het ware de koppelingsplaten met elkaar dus ook als de koppeling is ingetrokken. Dit veroorzaakt de klak.
Voor een deel kan ik mee in de redenering. Echter met de R1200RT uit 2010 die ik voor de LC had, had ik hetzelfde fenomeen. En die RT had toch echt een enkelvoudige droge plaat koppeling.Ton1959 schreef:De mooie benaming is clutch drag. Een bijkomstigheid van natte plaatkoppelingen. En dit heeft weer veel te maken met de viscositeit van de olie. Door de olie verbind je als het ware de koppelingsplaten met elkaar dus ook als de koppeling is ingetrokken. Dit veroorzaakt de klak.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Geeft niet iedere BMW een forse klak bij inschakelen van de eerste versnelling? Mijn R1100RT had het, de K1600GT heeft het en de F650GS ook (in iets mindere mate). Heb korte tijd een Yamaha 'buikschuiver' gehad en die had het niet... Daar moest ik erg aan wennen: ik dacht altijd dat het kreng niet goed in de versnelling stond :lol:
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
De natte plaatkoppeling zorgt ervoor dat de klak nu ook voelbaar is. Er blijft een vorm van verbinding die het gevoel zal geven dat de koppeling niet helemaal 100% vrij komt. En bij warme motor zou het iets minder kunnen zijn.
Ik heb naast de 1150RT een K75RT, en die schakelt beduidend stiller, met ongeveer hetzelfde aantal gereden kilometers. Ik heb geen flauw idee of de opbouw van die bak anders is, maar het verschil is echt groot.
Het vreemde is, dat ik dat geluidloze schakelen in 1e instantie vreemd vond, ik dacht al aan een versleten koppeling of zo. Dat noemen ze geconditioneerd gedrag denk ik...
Groet, Aad
Het vreemde is, dat ik dat geluidloze schakelen in 1e instantie vreemd vond, ik dacht al aan een versleten koppeling of zo. Dat noemen ze geconditioneerd gedrag denk ik...
Groet, Aad
Je kan een lijnmotor natuurlijk totaal niet vergelijken met een boxermotor. Maar ik dacht dat je een r1200rt wel kon vergelijken met een r1200rt lc, maar zelfs dat vergelijk gaat niet meer op wegens andere techniek.beckysmile schreef:Ik heb naast de 1150RT een K75RT, en die schakelt beduidend stiller
- Ton1959
En waarom kan je die niet vergelijken? Wat wel invloed heeft is de overbrengingsverhouding tussen blok en versnellingsbak. En bij mijn boxer bijvoorbeeld draait de ingaande as van de versnellingsbak dus hetzelfde toerental als de motor. Dus de ingaande as draait behoorlijk hard. Maar dit is bij veel lijnmotors ook het geval.theridingman schreef:Je kan een lijnmotor natuurlijk totaal niet vergelijken met een boxermotor. Maar ik dacht dat je een r1200rt wel kon vergelijken met een r1200rt lc, maar zelfs dat vergelijk gaat niet meer op wegens andere techniek.beckysmile schreef:Ik heb naast de 1150RT een K75RT, en die schakelt beduidend stiller
Je kan ze niet vergelijken omdat een lijn motor een veel rustigere loop heeft
Ik denk dat er dat bedoeld word.
- Ton1959
Maar dat heeft geen effect op dat klakken hoor. Als een motor versnellingsbak gelijk was aan een autoversnellingsbak met synchromeshringen was de bak bij overschakelen gewoon stil. Maar helaas dit is niet het geval. Maar als je één keer rijd met een Honda CX500 en dat is een V motor dus eigenlijk hetzelfde als een boxer bijna dan merk je meteen hoe goed een motor kan schakelen . De Japanners kunnen het wel. Dat is de best schakelende motor in mijn ogen in ieder geval. De Duitsers maken wel vrij degelijke versnellingsbakken over het algemeen maar stil zijn ze niet.thooms schreef:Je kan ze niet vergelijken omdat een lijn motor een veel rustigere loop heeft
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Ik zou mij pas ongerust maken als mijn r1200rt geen geluid meer zou maken bij het op/neer schakelen....
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3128 Weergaves
-
Laatste bericht door Edward1968
-
- 3 Reacties