Lampjes vooraan.
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Gierle
Lampjes vooraan.
Hallo.
Ik heb een R 1200 RT bouwjaar 2012,gekocht in Juni 2013,
en vorige maand is mijn derde lamp vooraan stuk gegaan,
de eerste was Juni 2014 ,rechts ,dan links in Maart 2015,
en nu weer rechts vooraan,precies 1 jaar later.
Zijn er hier nog motorrijders die dat voorhebben,en wat zou
de oorzaak kunnen zijn?
Bij mijn vorige BMW,s gingen de lampen wel langer mee.
Ik heb ondertussen 29.000 km gereden,sinds ik hem gekocht heb,
en 3 maal een lampge kapot,vind ik toch veel.
Ik heb een R 1200 RT bouwjaar 2012,gekocht in Juni 2013,
en vorige maand is mijn derde lamp vooraan stuk gegaan,
de eerste was Juni 2014 ,rechts ,dan links in Maart 2015,
en nu weer rechts vooraan,precies 1 jaar later.
Zijn er hier nog motorrijders die dat voorhebben,en wat zou
de oorzaak kunnen zijn?
Bij mijn vorige BMW,s gingen de lampen wel langer mee.
Ik heb ondertussen 29.000 km gereden,sinds ik hem gekocht heb,
en 3 maal een lampge kapot,vind ik toch veel.
Re: Lampjes vooraan.
je zou de spaningsregelaar eens kunnen laten uitmeten ,als deze te veel geeft is het eerste wat sneuveld de lampen ,en hij laat dan ook je baterie overkoken (is bij de japanse motoren in ieder geval zo)
- trebor
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:20
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: White
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: roermond
Re: Lampjes vooraan.
Ik had ook een hoog "lampverbruik" en heb de schuifschoentjes die op de lamp gaan een beetje dichtgeknepen, zitten ze wat strakker. Het zou geen gevolg mogen hebben, maar sindsdien is mij verbruik gedaald,
robert
robert
Re: Lampjes vooraan.
1x per jaar een nieuw lampje... ik zeg niet dat het volkomen normaal is, maar als je begint met het te laten onderzoeken door de dealer ben je al gauw een veelvoud van het bedrag van een nieuw lampje kwijt en dan is het nog niet eens zeker of ze de oorzaak (als die er al is) zullen vinden.
Re: Lampjes vooraan.
Is er nog een verschil in kwaliteit van de lampjes?
Je ziet ze van 5 eu en van 15 eu.
Je ziet ze van 5 eu en van 15 eu.
Re: Lampjes vooraan.
Zelf doe ik met mijn 800ST tussen de 9000 en 10000 km met een (dimlicht)lamp, dus 3 x na 29000 km zou voor mij normaal zijn.
gr. Dick
gr. Dick
Re: Lampjes vooraan.
Er zit inderdaad verschil in kwaliteiten, kleur en levensduur van de halogeen lampen, daar zijn al eens wat draadjes over geweest. (zie zoekfunctie rechts bovenaan)
Meest "killing" & wat de levensduur van elke gloeilamp sterk reduceert zijn de trillingen, van de motor zelf.
Met name als de gloeilamp net uit of net aan is, dan is de gloeidraad nog niet geheel plastisch om mee te bewegen.
Ook het veelvuldig starten en stoppen van de motor waarna de verlichting al dan niet kortstondig aan en weer uit gaat is ook niet bevorderlijk.
Naast de verschillende kleuren zoals "Xenon" en " 30% meer licht" waar je ook mee moet oppassen want dat zijn meestal lampen waar door de materiaalkeuzes de gloeidraad flink heter wordt dan een "reguliere" gloeilamp.
En hoe heter, hoe korter de levensduur van de gloeilamp.
Daarnaast zijn de koplampen waarin de gloeilampen gemonteerd zitten van de BMW's niet (meer) van geleidende materialen zoals blik, metaal of aluminium maar van plastic, waardoor de warmte-afvoer ook niet geheel optimaal is.
En als laatste, de verwachtte levensduur van een gemiddelde H7 halogeen lamp is slechts paar honderd branduren tot 1000 branduren, maximaal.
Je kunt gaan rekenen (km's, gemiddelde snelheid aannemen, en je hebt de branduren).
Het is per merk en model halogeen lamp verschillend wat de fabrikant indicatief (!) aangeeft hoeveel branduren er te verwachten zijn.
Je kunt er voor kiezen zogenoemde Long Life, Heavy Duty en zelfs speciaal voor motoren halogeen lampen aan te schaffen maar dat is ook maar matig hoeveel "de winst" zal zijn.
Pas als je Xenon of LED gebruikt gaat het om duizenden branduren.
Meest "killing" & wat de levensduur van elke gloeilamp sterk reduceert zijn de trillingen, van de motor zelf.
Met name als de gloeilamp net uit of net aan is, dan is de gloeidraad nog niet geheel plastisch om mee te bewegen.
Ook het veelvuldig starten en stoppen van de motor waarna de verlichting al dan niet kortstondig aan en weer uit gaat is ook niet bevorderlijk.
Naast de verschillende kleuren zoals "Xenon" en " 30% meer licht" waar je ook mee moet oppassen want dat zijn meestal lampen waar door de materiaalkeuzes de gloeidraad flink heter wordt dan een "reguliere" gloeilamp.
En hoe heter, hoe korter de levensduur van de gloeilamp.
Daarnaast zijn de koplampen waarin de gloeilampen gemonteerd zitten van de BMW's niet (meer) van geleidende materialen zoals blik, metaal of aluminium maar van plastic, waardoor de warmte-afvoer ook niet geheel optimaal is.
En als laatste, de verwachtte levensduur van een gemiddelde H7 halogeen lamp is slechts paar honderd branduren tot 1000 branduren, maximaal.
Je kunt gaan rekenen (km's, gemiddelde snelheid aannemen, en je hebt de branduren).
Het is per merk en model halogeen lamp verschillend wat de fabrikant indicatief (!) aangeeft hoeveel branduren er te verwachten zijn.
Je kunt er voor kiezen zogenoemde Long Life, Heavy Duty en zelfs speciaal voor motoren halogeen lampen aan te schaffen maar dat is ook maar matig hoeveel "de winst" zal zijn.
Pas als je Xenon of LED gebruikt gaat het om duizenden branduren.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht