ABS lampjes R1150RT
Moderator: RT_Patrick
ABS lampjes R1150RT
Beste motorrijders,
Sinds augustus 2013 heb ik in bezit een mooie R1150Rt uit 2002. Gekocht bij een motorshop. Garantie 3 maanden.
In december 2013 danwel januari 2014 begon het almeen lampje (driehoeK en ABSlampje tijdens het rijden te branden. Motorshop gebeld, zou aan de accu kunnen liggen. Nieuwe originele BMW gel-accu aangeschaft. Probleem verholpen.......!!! Na verloop van tijd februari/maart wederom zelfde euvel.
Normaliter bij het starten branden beide lampjes, zelfcheck. Algemeen lampje gaat uit en ABS knippert. Bij wegrijden ABS lampje uit. Tijdens rijden algemeen lampje aan en ABS lampje knippert.
Direct stoppen en contact uit. Na een minuut of 2 gestart. Bij rijden lampjes nu uit...totdat.....!!. Nu blijven beide lampjes branden en ik hoor de pomp. Bij inknijpen voorrem zie ik dat mijn remlich niet reageert maar constant brandt??? Remdruk op achterwiel bijna nihil. Remt wel lichtjes. Bij BMW dealer geweest om uit te lezen. Motor kan niet met leesapparatuur communiceren????!!!
Nu las ik op diverse flora dat het evt. toch aan de accuspanning zou kunnen liggen. Dus de motor al 2 dagen aan de druppelaar. ook op het werk. Helaas.
Ik weet het een heel lang verhaal maar ben nu ten einde raad.
Wat zou het kunnen zijn?
Waarom werkt de rem aan voorzijde wel maar achter niet bij het branden van beide lampjes?
HELP
Marcel
Sinds augustus 2013 heb ik in bezit een mooie R1150Rt uit 2002. Gekocht bij een motorshop. Garantie 3 maanden.
In december 2013 danwel januari 2014 begon het almeen lampje (driehoeK en ABSlampje tijdens het rijden te branden. Motorshop gebeld, zou aan de accu kunnen liggen. Nieuwe originele BMW gel-accu aangeschaft. Probleem verholpen.......!!! Na verloop van tijd februari/maart wederom zelfde euvel.
Normaliter bij het starten branden beide lampjes, zelfcheck. Algemeen lampje gaat uit en ABS knippert. Bij wegrijden ABS lampje uit. Tijdens rijden algemeen lampje aan en ABS lampje knippert.
Direct stoppen en contact uit. Na een minuut of 2 gestart. Bij rijden lampjes nu uit...totdat.....!!. Nu blijven beide lampjes branden en ik hoor de pomp. Bij inknijpen voorrem zie ik dat mijn remlich niet reageert maar constant brandt??? Remdruk op achterwiel bijna nihil. Remt wel lichtjes. Bij BMW dealer geweest om uit te lezen. Motor kan niet met leesapparatuur communiceren????!!!
Nu las ik op diverse flora dat het evt. toch aan de accuspanning zou kunnen liggen. Dus de motor al 2 dagen aan de druppelaar. ook op het werk. Helaas.
Ik weet het een heel lang verhaal maar ben nu ten einde raad.
Wat zou het kunnen zijn?
Waarom werkt de rem aan voorzijde wel maar achter niet bij het branden van beide lampjes?
HELP
Marcel
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: ABS lampjes R1150RT
Als het lampje van je stoplicht defect is, blijft er ook een ABS lampje branden. Controleer dit eens en als lampje defect is vervang dit eerst.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: ABS lampjes R1150RT
+1
Kijk ook dat de schakelaar van beide de voor als de achterrem niet vast aan zitten- daarvoor zal je remlamp branden (als ie niet al kapot is) maar zal je ABS pomp continuu draiien terwijl hij niet nodig is.
KAn ook zijn dat je rijd onbewust met je poot op de achterrem- vrij gevoelig instelling van de achterremschakelaar- met accu gebruik als vervolg.
Ook is het mogelijk dat de startingsmotor vervuild is en zet een hoger dan gewoon last op de accu tijdens het starten.
Domme vraag- je heb al drie(!?!) nieuw accus ... is de dynamo/generator goed en de aandrijfriem juist ingesteld...?
Kan natuurlijk ook dat de ABS remvloeistof als lang sinds verversd moeten worden...
Is de verbinding met de ABS wiel zenders goed en de airgap/afstand tussen de zenders en de sensorring goed- moet 0.5mm als ik het goed herken... Heb een paar keer problemen gezien met de zenders.
Veel mogelijkheden/dingen te laten controleeren...
Edit- is er iets met de voeding voor de Xenon dat te veel last op de accu brengt...?
Kijk ook dat de schakelaar van beide de voor als de achterrem niet vast aan zitten- daarvoor zal je remlamp branden (als ie niet al kapot is) maar zal je ABS pomp continuu draiien terwijl hij niet nodig is.
KAn ook zijn dat je rijd onbewust met je poot op de achterrem- vrij gevoelig instelling van de achterremschakelaar- met accu gebruik als vervolg.
Ook is het mogelijk dat de startingsmotor vervuild is en zet een hoger dan gewoon last op de accu tijdens het starten.
Domme vraag- je heb al drie(!?!) nieuw accus ... is de dynamo/generator goed en de aandrijfriem juist ingesteld...?
Kan natuurlijk ook dat de ABS remvloeistof als lang sinds verversd moeten worden...
Is de verbinding met de ABS wiel zenders goed en de airgap/afstand tussen de zenders en de sensorring goed- moet 0.5mm als ik het goed herken... Heb een paar keer problemen gezien met de zenders.
Veel mogelijkheden/dingen te laten controleeren...

Edit- is er iets met de voeding voor de Xenon dat te veel last op de accu brengt...?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: ABS lampjes R1150RT
Bedoel je met stoplicht mijn remlicht
. De brandt zodra ik mijn voorrem inknijp. Ik zal voor alle zekerheid mijn zekering checken.
Nee ik rijd niet met mijn poot op de achterrem :lol: . Sterker nog die gebruik ik zelden. Respect voor je Nederlandse taalgebruik. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben blij met een reactie.
Gisteravond deed alles normaal. Daar was ik al blij mee. Echter op weg naar huis beide lampjes branden en ik hoorde vermoedelijk de pomp. Een geluid wat je normaal hoort als je je remmen indrukt.
Ik kreeg een andere tip om mijn accu er uit te halen en zo laten. Na een dag aansluiten. Schijnt dat alles zich dan reset. Kan dit kloppen?
Ik weet het niet meer.......

Nee ik rijd niet met mijn poot op de achterrem :lol: . Sterker nog die gebruik ik zelden. Respect voor je Nederlandse taalgebruik. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben blij met een reactie.
Gisteravond deed alles normaal. Daar was ik al blij mee. Echter op weg naar huis beide lampjes branden en ik hoorde vermoedelijk de pomp. Een geluid wat je normaal hoort als je je remmen indrukt.
Ik kreeg een andere tip om mijn accu er uit te halen en zo laten. Na een dag aansluiten. Schijnt dat alles zich dan reset. Kan dit kloppen?
Ik weet het niet meer.......
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: ABS lampjes R1150RT
Storingen uit laten lezen, is dat al eens gebeurt?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Re: ABS lampjes R1150RT
Beste bmwalter,
Dat lukt niet. Mijn motor communiceert niet met pc.
Ben afgelopen donderdag bij een BMW dealer in Den Haag geweest. Lukt niet, maar wel E 50,- aftikken
Dat lukt niet. Mijn motor communiceert niet met pc.
Ben afgelopen donderdag bij een BMW dealer in Den Haag geweest. Lukt niet, maar wel E 50,- aftikken

- Franky
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: ABS lampjes R1150RT
Inspecteur Gadget is bij het
aanwezig met zijn uitlees-spullen. Niet alle BMW-dealers staan bekend om het bedenken van creatieve oplossingen, Gadget wel dus wie weet...

Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Re: ABS lampjes R1150RT
Heb dan ook de Guttman bij mij en die werkt standalone (mits voorzien van 12 volt via accessoiresaansluiting).
Maar bij mijn GS911 heb ik ook de speciale 3-polige verloop.
Als ik dan wel jou motor kan uitlezen, zou je m.i. je 50 pleuri moeten terugvragen van die BMW dealeRT.
Want dat ligt/lag het aan zijn diagnose-apparatuur.
(wat wel eens voor komt, door de updates van Herrn. BMW)
Maar bij mijn GS911 heb ik ook de speciale 3-polige verloop.
Als ik dan wel jou motor kan uitlezen, zou je m.i. je 50 pleuri moeten terugvragen van die BMW dealeRT.
Want dat ligt/lag het aan zijn diagnose-apparatuur.
(wat wel eens voor komt, door de updates van Herrn. BMW)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS lampjes R1150RT
Wat japachap beschrijft heb ik ook kort geleden gehad: de schakelaar van de voetrem stond zoo scherp afgesteld dat soms het remlicht bleef branden en de pomp draaien. Als je in die toestand de motor uitzet en weer start krijg je de door jou genoemd knipperende lampen. Kwestie van de schakelaar even echt vrij zetten ( 30 seconden werk, steeksleutel 10mm).
Als je iedere keer je accu eruit haal vergeet dan niet iedere keer de TPS kalibratie uit te voeren anders loopt het ding voor heen meter!
Bij de R1150RT maakt het niet welke remhandel/pedaal je gebruikt: je remt Integral op beide wielen.
De R1150RT heeft geen CANbus maar wel een systeem dat als je achterlicht kapot is het remlicht op halve kracht brandt om je achterlicht te simuleren, dit wordt aangegeven met het algemene waarschuwingslicht dat knippert met 1 Hz, zie handleiding.
Over het vervangen van de remvloeistof is al genoeg geschreven ..................
Succes
Als je iedere keer je accu eruit haal vergeet dan niet iedere keer de TPS kalibratie uit te voeren anders loopt het ding voor heen meter!
Bij de R1150RT maakt het niet welke remhandel/pedaal je gebruikt: je remt Integral op beide wielen.
De R1150RT heeft geen CANbus maar wel een systeem dat als je achterlicht kapot is het remlicht op halve kracht brandt om je achterlicht te simuleren, dit wordt aangegeven met het algemene waarschuwingslicht dat knippert met 1 Hz, zie handleiding.
Over het vervangen van de remvloeistof is al genoeg geschreven ..................
Succes

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: ABS lampjes R1150RT
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om mijn "monster" te laten controleren en de olie in ABS pomp te vullen. Mocht dat het geval zijn.
Gisteren de accu los gehaald, gewacht en ingebouwd. IJdele hoop....contact aan, zelftest. Algemeen lampje uit, ABS knippert snel, daarna langzaam. Stukje rijden en lampjes blijven uit.....totdat.....Arrrggghhh
Bij diverse keren krachtig remmen, soort van noodstop, bleven lampjes uit. Kreeg niet de indruk dat ik ABS voelde!!!! Vervolgens stukje gereden, indrukken rempedaal. Algemeen lampje branden en ABS knippert langzaam. Gestopt, contact uit, wachten, starten, zelftest. Oke.... Ik blij :-) totdat beide lampjes constant bleven branden. Wel remkracht vooorrem, achter nagenoeg niet. Ikke wederom
Opmerkelijk was dat bij de verkoop mij verteld werd dat er een nieuwe ABS pomp gemonteerd was. Dit werd later gewijzigd naar een ruilmodel. BOVAG garantie 3 maanden. Tsjakka....
Gisteren de accu los gehaald, gewacht en ingebouwd. IJdele hoop....contact aan, zelftest. Algemeen lampje uit, ABS knippert snel, daarna langzaam. Stukje rijden en lampjes blijven uit.....totdat.....Arrrggghhh





Bij diverse keren krachtig remmen, soort van noodstop, bleven lampjes uit. Kreeg niet de indruk dat ik ABS voelde!!!! Vervolgens stukje gereden, indrukken rempedaal. Algemeen lampje branden en ABS knippert langzaam. Gestopt, contact uit, wachten, starten, zelftest. Oke.... Ik blij :-) totdat beide lampjes constant bleven branden. Wel remkracht vooorrem, achter nagenoeg niet. Ikke wederom


Opmerkelijk was dat bij de verkoop mij verteld werd dat er een nieuwe ABS pomp gemonteerd was. Dit werd later gewijzigd naar een ruilmodel. BOVAG garantie 3 maanden. Tsjakka....
Re: ABS lampjes R1150RT
Ik neem aan dat je die afspraak niet bij de verkopende motorshop noch bij die BMW dealeRT in Den Haag gemaakt hebt?
Want als ik zo je relaas lees, zou ik persoonlijk een afspraak plannen met Kenny/Niels van MotorServiceAmersfoort.
Ten eerste omdat ik in jou situatie eerst een correcte diagnose zou wensen wat er exact aan de hand is, naast de juiste handelingen/procedures om de problemen op te lossen. Niet alleen maar "een beetje bijvullen", alsjebegrijptwatikbedoel.
Want het gaat wel om jou veiligheid, daar zou ik geen verdere concessies op willen doen, zeker gezien je relaas wat je zoal meegemaakt hebt, met deze en gene, naast je motor.
Ronduit heel vervelend voor je.

Want als ik zo je relaas lees, zou ik persoonlijk een afspraak plannen met Kenny/Niels van MotorServiceAmersfoort.
Ten eerste omdat ik in jou situatie eerst een correcte diagnose zou wensen wat er exact aan de hand is, naast de juiste handelingen/procedures om de problemen op te lossen. Niet alleen maar "een beetje bijvullen", alsjebegrijptwatikbedoel.
Want het gaat wel om jou veiligheid, daar zou ik geen verdere concessies op willen doen, zeker gezien je relaas wat je zoal meegemaakt hebt, met deze en gene, naast je motor.
Ronduit heel vervelend voor je.

Re: ABS lampjes R1150RT
Dank voor uw medeleven......
De diagnose gaat gesteld worden. Onderzoek volgt. Patiënt
leeft nog.
Zomaar bijvullen gaat zeker niet gebeuren.
Motorshop nog gebeld. Vond het vreemd dat de pomp, welke gemonteerd is, niet kan communiceren. Je kan niet zomaar een pomp wisselen en starten, want dat doet ie dan niet. Pffffff
De diagnose gaat gesteld worden. Onderzoek volgt. Patiënt


Zomaar bijvullen gaat zeker niet gebeuren.
Motorshop nog gebeld. Vond het vreemd dat de pomp, welke gemonteerd is, niet kan communiceren. Je kan niet zomaar een pomp wisselen en starten, want dat doet ie dan niet. Pffffff
Re: ABS lampjes R1150RT
Omdat ik het niet meer
ga ik iets geks doen
. Na het opladen aan de OPTIMATE III zag ik dat het lampje groen was. Wat impliceert dat ie vol is. Ben even gaan rijden. Geen brandende lampjes meer
. Litertje olie gehaald bij motoport, Contact aan en .....
Beide lampjes branden constant. Op naar huis. Mijn motor staat wederom aan de OPTIMATE III. Wat opviel bij het aansluiten is dat de OPTIMATE III aangaf dat de indicator, zijnde het 2e lampje van onderen, in het rood stond.
Wat ik ga doen is mijn oude accu herplaatsen en aansluiten aan het infuus. Bij vol, rijden........ kijken of mijn lampjes weer gaan branden. Zoja, zou het misschien kunnen liggen aan het feit dat mijn accu niet oplaadt dus dynamo o.i.d. stuk is. Natuurlijk na het rijden even aansluiten aan het infuus, kijken wat ie dan aan geeft.
Vol verwachting....... laat het jullie weten.
Ciao








Vol verwachting....... laat het jullie weten.
Ciao
Re: ABS lampjes R1150RT
De Optimate III is een druppellader, geen acculader.
Ik ga niet hier nog eens hele verhandelingen houden (gebruik de zoekfunctie van het forum), maar een druppellader krijgt een accu niet voller dan (maximaal) 80%, daar is de laadstroom (bij een Optimate III is dat 0,6 ampère volgens mij) veel te laag voor.
Een druppellader is goed voor een 1e starting bij een te lege accu, en als starting niet lukt, omdat de accu al te leeg is, loop je het risico je accu permanent te beschadigen! (diepte-ontlading)
En dan nog *moet* je de druppellader dagenlang (!) aangesloten laten om een accu daartoe te laden.
Als je met de motor de accu wilt opladen moet je tenminste (!) 1 uur gaan rijden, liefst langer.
Dan is de accu wel vrijwel vol.
Of een acculader aanschaffen, met een laadstroom van tenminste 10% van je Ah-waarde van je accu.
Er vanuit gaande dat je de standaard accu hebt, zijnde 19Ah, dus een acculader met een laadstroom van tenminste 1,9 ampère, liefst iets meer.
Maar, ik raad je aan nu verder te stoppen met "experimenteren" en trachten dingen zelf te doen & op te lossen, voor jou problemen is expertise nodig die via een forum niet zo 1-2-3 te geven is.
Je hebt een ABS-probleem en mogelijk ook een accu-probleem, beide kunnen gemeten en opgelost worden.
Sorry dat het wellicht zo hard klinkt, maar het gaat wel om jou veiligheid, daar moet je echt geen enkel risico mee lopen.
Naast de woede & verdriet dat je het probleem zelf niet kunt oplossen.
Het is beter dan een stap terug te doen en het aan een (vertrouwde) expert over te laten.
Ik ga niet hier nog eens hele verhandelingen houden (gebruik de zoekfunctie van het forum), maar een druppellader krijgt een accu niet voller dan (maximaal) 80%, daar is de laadstroom (bij een Optimate III is dat 0,6 ampère volgens mij) veel te laag voor.
Een druppellader is goed voor een 1e starting bij een te lege accu, en als starting niet lukt, omdat de accu al te leeg is, loop je het risico je accu permanent te beschadigen! (diepte-ontlading)
En dan nog *moet* je de druppellader dagenlang (!) aangesloten laten om een accu daartoe te laden.
Als je met de motor de accu wilt opladen moet je tenminste (!) 1 uur gaan rijden, liefst langer.
Dan is de accu wel vrijwel vol.
Of een acculader aanschaffen, met een laadstroom van tenminste 10% van je Ah-waarde van je accu.
Er vanuit gaande dat je de standaard accu hebt, zijnde 19Ah, dus een acculader met een laadstroom van tenminste 1,9 ampère, liefst iets meer.
Maar, ik raad je aan nu verder te stoppen met "experimenteren" en trachten dingen zelf te doen & op te lossen, voor jou problemen is expertise nodig die via een forum niet zo 1-2-3 te geven is.
Je hebt een ABS-probleem en mogelijk ook een accu-probleem, beide kunnen gemeten en opgelost worden.
Sorry dat het wellicht zo hard klinkt, maar het gaat wel om jou veiligheid, daar moet je echt geen enkel risico mee lopen.
Naast de woede & verdriet dat je het probleem zelf niet kunt oplossen.
Het is beter dan een stap terug te doen en het aan een (vertrouwde) expert over te laten.
Re: ABS lampjes R1150RT
Dank voor uw berichten Inspector Gadget. Neem ik ter harte. Ik leg me er bij neer.........





- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: ABS lampjes R1150RT
Gratis tip: ga met je boxer naar een specialist, bijvoorbeeld iemand als Kenny Motorservice Amersfoort ---> te Ede of een erkende dealer.
Er zijn motorzaken genoeg, maar weinig die ECHT kennis van onze Beemers hebben.
Suc6
Groetjes Joop
Er zijn motorzaken genoeg, maar weinig die ECHT kennis van onze Beemers hebben.
Suc6
Groetjes Joop
Re: ABS lampjes R1150RT
PS: Stel dat je (ook) accuproblemen zou hebben, dat merk je snel genoeg bij de RT's, dan gaat het starten steeds lastiger en lastiger. En soms helemaal niet meer.
En die reactie heb ik vooralsnog niet bij je gelezen.
Inderdaad, er is maar 1 manier om uit deze misère te geraken:
Maak een afspraak bij MotorServiceAmersfoort, want in mijn optiek zijn de voorgangers met jou motor of prutsers geweest (gebaseerd op jou reacties) of ze draaien jou een rad voor de ogen. Of ze weten domweg gewoon niet wat ze doen, of moeten laten.
Voordeel is dat je bij MotorServiceAmersfoort ook haarfijn uitgelegd kan worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Dan kan je zelf de conclusies trekken.
En die reactie heb ik vooralsnog niet bij je gelezen.

Inderdaad, er is maar 1 manier om uit deze misère te geraken:
Maak een afspraak bij MotorServiceAmersfoort, want in mijn optiek zijn de voorgangers met jou motor of prutsers geweest (gebaseerd op jou reacties) of ze draaien jou een rad voor de ogen. Of ze weten domweg gewoon niet wat ze doen, of moeten laten.
Voordeel is dat je bij MotorServiceAmersfoort ook haarfijn uitgelegd kan worden wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Dan kan je zelf de conclusies trekken.
Re: ABS lampjes R1150RT
Ik heb in dit lijntje nog niet gelezen of het onderzoek wat opgeleverd heeft. Ik heb nog een tip omtrent een ruilpomp. Wanneer een ruilpomp wordt geplaatst dan moet het een verse pomp zijn. Dwz een pomp die niet lang op de plank gelegen heeft en zeker niet volledig leeg zonder remvloeistof is bewaard. Ik hen namelijk een pomp gehad die remvloeistof lekte op de printstuurplaat zodat de pomp vreemde onnavolgbare situaties vertoonde. De lekkage werd veroorzaakt door roestvorming bij de o-ringen van de stuurplunjers. Mijn conclusie was dat dit is ontstaan door aantrekken van vocht ivm de hygroscopische eigenschappen van de remvloeistof. Als een pomp wordt gedemonteerd en niet lucht en vloeistofdicht wordt bewaard dan zal dit effect sneller ontstaan. Vandaar dat de bewaartijd van een ruilpomp weleens de boosdoener kan zijn. Het beste kun je de ruilpomp openen voor montage om vast te stellen dat alles nog roestvrij is. Let op dat voor het openen speciale driepuntsbits of speciale torax 5 bits nodig zijn.
Re: ABS lampjes R1150RT
Een ruilpomp is inderdaad een gok. Niemand heeft röntgen-ogen om exact te zien wat de staat aan de binnenkant daadwerkelijk is, of er problemen te verwachten zijn, enzovoort.
Daarom worden er vaak beperkte garantie gegeven op ruilpompen, vraag daar ook altijd naar, van tevoren!
En is soms ook de prijs er naar, het blijft een gok.
Wil je die gok niet nemen, zal je een nieuwe pomp moeten aanschaffen, maar zal de prijs ook flink slikken worden.
Bij de 1200-serie kan de pomp wel gereviseerd worden, ook door de professionals.
De door marcel850rt gegeven tips zijn wel goede tips
, daaraan kan je al teen-en-tander zien.
Verdroging en oxidatie zijn dodelijk voor dergelijk gevoelige onderdelen.
Daarom worden er vaak beperkte garantie gegeven op ruilpompen, vraag daar ook altijd naar, van tevoren!
En is soms ook de prijs er naar, het blijft een gok.
Wil je die gok niet nemen, zal je een nieuwe pomp moeten aanschaffen, maar zal de prijs ook flink slikken worden.
Bij de 1200-serie kan de pomp wel gereviseerd worden, ook door de professionals.
De door marcel850rt gegeven tips zijn wel goede tips

Verdroging en oxidatie zijn dodelijk voor dergelijk gevoelige onderdelen.
Re: ABS lampjes R1150RT
Bedankt voor de tips u allen.
Mijn motor gaat woensdag 28 mei 2014 naar de monteur. Deze gaat zeker naar de pomp kijken. Telefonisch deelde hij mij al mede dat hij alles gaat ontluchten en gaat voorzien van nieuwe olie etc.
Ik houd u op de hoogte.............
Marcel
Mijn motor gaat woensdag 28 mei 2014 naar de monteur. Deze gaat zeker naar de pomp kijken. Telefonisch deelde hij mij al mede dat hij alles gaat ontluchten en gaat voorzien van nieuwe olie etc.
Ik houd u op de hoogte.............
Marcel

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS lampjes R1150RT
Ik mis hier alle structuur van een normale ATS (= Analytical Trouble Shooting):
Knipperende ABS lampjes: Staat in de handleiding wat die betekenen, zo niet:
Uitlezen ABS zodat het systeem je kan vertellen want de foutmeldingen zijn
Verhalen over slechte accu: gaat alleen op voor de pré 1150 modellen.
Er wordt gesproken over 'monteur': met alle respect maar heeft die enig verstand van de specifieke zaken die betrekking hebben op dit staaltje van Duits vernuft dat ABS -pomp heet met zijn nukken en grollen?
Knipperende ABS lampjes: Staat in de handleiding wat die betekenen, zo niet:
Uitlezen ABS zodat het systeem je kan vertellen want de foutmeldingen zijn
Verhalen over slechte accu: gaat alleen op voor de pré 1150 modellen.
Er wordt gesproken over 'monteur': met alle respect maar heeft die enig verstand van de specifieke zaken die betrekking hebben op dit staaltje van Duits vernuft dat ABS -pomp heet met zijn nukken en grollen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: ABS lampjes R1150RT
Niets persoonlijk Baird,Baird schreef:Ik mis hier alle structuur van een normale ATS (= Analytical Trouble Shooting):
Knipperende ABS lampjes: Staat in de handleiding wat die betekenen, zo niet:
Uitlezen ABS zodat het systeem je kan vertellen want de foutmeldingen zijn
Verhalen over slechte accu: gaat alleen op voor de pré 1150 modellen.
Er wordt gesproken over 'monteur': met alle respect maar heeft die enig verstand van de specifieke zaken die betrekking hebben op dit staaltje van Duits vernuft dat ABS -pomp heet met zijn nukken en grollen?
Maar bedankt voor je bericht.
Al jouw opgesomde zaken ebben reeds de revue gepasseerd.
Handleiding bekeken, accu, zelfs het uitlezen. Zie mijn 1e bericht.
Die "monteur" zoals jij beschrijft verdient heel veel respect. Deze "monteur" weet als geen ander hoe een BMW, anders gezegd, Staaltje van Duits vernuft, werkt

Re: ABS lampjes R1150RT
Ja hoor.....
Donderdag de motor weggebracht. Is de hele dag vertroeteld. Uitslag = betalen en niets wijzer, behalve dat:
- al mijn schroefjes van de kuip zijn vernieuwd
- mijn ABS niet communiceert bij het uitlezen
- dat mijn remlicht 3x kort-3x lang-3x kort begon te knipperen
- er geen lucht in mijn remleiding zit
- de olie er goed en helder uit ziet
- de bedrading veel aftakkingen heeft
- bij de zelf test alles werkt zodra contact aan is
- het algemeen lampje uitgaat
- mijn abs lampje eerst snel knippert en dan langzaam
- bij het wegrijden mijn abs lampje uitgaat. Logisch
- na een aantal kilometers mijn algemeen lampje gaat branden gevolgd door een knipperend ABS lampje
- ik de motor gekocht heb met 54780 km
- de teller nu op 59200 km staat
- ik nog geen 5000 km heb gereden sinds de aanschaf augustus 2013
- ik nu ga vragen of ze mijn motor terug willen kopen
- ik het nu zat ben
- ik een e-mail naar de verkoper heb gestuurd
- deze iets voor mij wil gaan betekenen
- ik de motor langs kan brengen
- ik dan een leenmotor krijg
- zij dan met een bevriende relatie, BMW monteur, mijn motor onderhanden gaan nemen
- ik een beetje blij ben
- ik niet weet wat dat gaat kosten
Kortom afwachten maar
Donderdag de motor weggebracht. Is de hele dag vertroeteld. Uitslag = betalen en niets wijzer, behalve dat:
- al mijn schroefjes van de kuip zijn vernieuwd

- mijn ABS niet communiceert bij het uitlezen

- dat mijn remlicht 3x kort-3x lang-3x kort begon te knipperen
- er geen lucht in mijn remleiding zit

- de olie er goed en helder uit ziet

- de bedrading veel aftakkingen heeft

- bij de zelf test alles werkt zodra contact aan is
- het algemeen lampje uitgaat
- mijn abs lampje eerst snel knippert en dan langzaam
- bij het wegrijden mijn abs lampje uitgaat. Logisch
- na een aantal kilometers mijn algemeen lampje gaat branden gevolgd door een knipperend ABS lampje


- ik de motor gekocht heb met 54780 km
- de teller nu op 59200 km staat
- ik nog geen 5000 km heb gereden sinds de aanschaf augustus 2013
- ik nu ga vragen of ze mijn motor terug willen kopen

- ik het nu zat ben
- ik een e-mail naar de verkoper heb gestuurd
- deze iets voor mij wil gaan betekenen
- ik de motor langs kan brengen
- ik dan een leenmotor krijg
- zij dan met een bevriende relatie, BMW monteur, mijn motor onderhanden gaan nemen
- ik een beetje blij ben
- ik niet weet wat dat gaat kosten
Kortom afwachten maar
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 21:27
- Type: R1150RT
- Bijz: Blauw
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zevenbergen
Re: ABS lampjes R1150RT
R1150RT met 21000 km
ABS lampje brandt met 4 Hz algemeen alarm licht brandt continu.
Computer uit laten lezen. Te hoge druk opbouw in de pomp. Advies dealer pomp vervangen kosten Euro 2000,-.
In Duitsland zit http://rhelectronics.de/, dat bedrijf doet revisies aan ABS pompen kosten Euro 880,- ex verzendkosten.
ABS lampje brandt met 4 Hz algemeen alarm licht brandt continu.
Computer uit laten lezen. Te hoge druk opbouw in de pomp. Advies dealer pomp vervangen kosten Euro 2000,-.
In Duitsland zit http://rhelectronics.de/, dat bedrijf doet revisies aan ABS pompen kosten Euro 880,- ex verzendkosten.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 6483 Weergaves
-
Laatste bericht door Troy